2911
Sök

Då var det dax för ljudbygge i min v70-01!!! Tips och råd Tack.

25 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Nu är det på tiden att byta upp sig en aning från trashet man har idag.
Då vi inte har så stort utbud på billjud och därmed provlyssningar i Västerås så vänder jag mig till er.

Just nu sitter det 6,5" coax i framdörrarna och 6.5" 2-kitssystem bak, varav diskanterna i skuffen (låter inte bra) och dubbla 10" bas där bak. Högtalarna är Volvo orginal.

Men nu iaf har jag först och främst tänkt mig att uppgradera framsystemet som en början på projektet.
Jag har tänkt mig att köra med 2-kitssystem fram, men även öppen för förslag på coax.
Budgeten jag kommer att spendera på framkittet kommer att ligga på runt 3000:-

Har spanat in en del på Rockford Fosgate T1652-S och Dls Ultimate UP6i. Men ni kanske har andra tips?

Vill ha ett levande ljud med bra tryck i bas och kunna spela högt. Dom ska helt enkelt kunna leverera då det kommer att sättas in större basar i framtiden.

Mvh // I
Senast redigerat av illlusion (18 april 2012)

16 197 Inlägg
18 april 2012
de första du bör göra är att kolla va de är så ohmtal på dom som sitter där idag..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

25 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Ursäkta, glömde lite information.

Jag kommer att driva framsystemet med ett steg från rockford (jag kommer inte ihåg namn/watt) som det ska va lite kräm i.

Det sitter en JVC kd-r521 enhet i bilen med bara 1 lågnivå. Den ska bytas.
Men kommer vid installation av framhögtalarna att ta ut basarna och använda det steget.

25 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
de första du bör göra är att kolla va de är så ohmtal på dom som sitter där idag..

Det kanske är någon här på forumet som vet svaret på? Jag har det enkla ljudpaketet i bilen Performance.
Har sökt och håller även på att söka. Ingen möjlighet just nu att skruva upp bildörren för en titt.

Har hittat svaret, 4 ohm är det.

mvh / I
Senast redigerat av illlusion (18 april 2012)

25 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Över 130 views men bara 1 svar?? Någon kan väll ge lite rekommendationer smile

16 197 Inlägg
19 april 2012
jag skulle rekomendera ett kit bra å sätta diskanten på bräden eller a-stolpen.. vilken för att du får en högre ljudbild.

DLS kitet är utan tvekan ett mer välljuds kit är va rockford är.

25 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
jag skulle rekomendera ett kit bra å sätta diskanten på bräden eller a-stolpen.. vilken för att du får en högre ljudbild.

DLS kitet är utan tvekan ett mer välljuds kit är va rockford är.

Okej, för rockford har jag fått en känsla av att mycket av priset är pga märket.
Jag väljer hellre nått man får mer för pengarna.

Som sagt har jag mest spanat in dessa två kit. Men du skulle fortfarande Rekommendera dls Up6i och inget annat?

Mvh / I

16 197 Inlägg
19 april 2012
att RF skulle vara dyrt just pga märket vet jag inte om jag kan hålla med om.

har själv byggt med RF i ett flertal bilar å tycker de är bra prylar.

du kan kolla mina gamla bilar om du vill, en orange chevelle.

http://dbakuten.se/detail-item_id-318779  där har du ett DLS kit med riktigt bra drag i annars.

29 Inlägg
19 april 2012
här har du annars ett ganska skönt kit (enligt mig iaf) http://caraudiosecurity.com/shop/produc … ts_id=9114

men finns ganska många sköna kitt på den sidan å har bra priser tycker jag smile

frakten skulle ja gissa på att den inte är mer än 20£ en polare köpte iaf 4 8er där å de gick på 20£ =P

16 197 Inlägg
19 april 2012
chrilloff skrev:
här har du annars ett ganska skönt kit (enligt mig iaf) http://caraudiosecurity.com/shop/produc … ts_id=9114

men finns ganska många sköna kitt på den sidan å har bra priser tycker jag smile

frakten skulle ja gissa på att den inte är mer än 20£ en polare köpte iaf 4 8er där å de gick på 20£ =P

jo för de e ju synd att stödja våra svenska bilstereohandlare... ?

29 Inlägg
19 april 2012
nja de beror vell mest på ekonomin är ju lite synd att sverige har så hög elektronikskatt jämfört med alla andra eu länder om vi ska tänka så =P

eftersom han inte ville betala för märket utan för effekten på valutan man pröjsar så är ju inte db akuten direkt bästa stället att spana på heller då =P visst dom är bra å kan sin sak men möe dom har går att hitta billigare i sverige å  men visst grattis reklam är bra när man kan göra de^^

själv brukar ja vara på ljudgaragen å handla smile där bruker en få bra priser å speciellt om en köper flera saker så brukar han dra av lite på priset =P  =P  tänker inte dra upp nån debatt om å stödja den svenska billjudsindustrin eller inte med tanke på att de är många märken/serier som typ inte går att få tag på i sverige så =P
men men lite så tänkte ja iaf smile

16 197 Inlägg
19 april 2012
chrilloff skrev:
nja de beror vell mest på ekonomin är ju lite synd att sverige har så hög elektronikskatt jämfört med alla andra eu länder om vi ska tänka så =P

eftersom han inte ville betala för märket utan för effekten på valutan man pröjsar så är ju inte db akuten direkt bästa stället att spana på heller då =P visst dom är bra å kan sin sak men möe dom har går att hitta billigare i sverige å  men visst grattis reklam är bra när man kan göra de^^

själv brukar ja vara på ljudgaragen å handla smile där bruker en få bra priser å speciellt om en köper flera saker så brukar han dra av lite på priset =P  =P  tänker inte dra upp nån debatt om å stödja den svenska billjudsindustrin eller inte med tanke på att de är många märken/serier som typ inte går att få tag på i sverige så =P

fast sen e de ju även så att man betalat för support när köper av svenska butiker.

tror nog att man får rabatt hos dbakuten om man handlar mer saker samtigt.

jo de finns MASSOR med fabrikat som inte finns i sverige.. MEN vad gör du den dagen nåt skulle gå sönder?
Senast redigerat av evilaudio (19 april 2012)

29 Inlägg
19 april 2012
evilaudio skrev:
chrilloff skrev:

fast sen e de ju även så att man betalat för support när köper av svenska butiker.

jo de finns MASSOR med fabrikat som inte finns i sverige.. MEN vad gör du den dagen nåt skulle gå sönder?

njoru dyr support^^

http://dbakuten.se/detail-item_id-16331

så kan man ju kolla på skillnaden där

http://caraudiosecurity.com/shop/produc … /7837.html

men visst håller med om att de är trevligare att gå in i affären å köpa men om man ändå ska sitta på Internet å beställa kvittar de iaf vart man handla om du frågar mig.

får be om ursäkt om ja gjorde dig upprörd. ville bara lite snäll å tipsa om ett bra kit =P

ps om de går sönder är de oftast självförvållat vilket innebär att garantin inte gör nån skillnad å om de skulle vara en garanti sak så är de ju bara å skicka tillbaka de eller? visst frakten är en aning dyrare men i dom flesta fall fortfarande billigare än här^^  så svårt är de inte... sen äre inte så svårt att ta fram lödkolven å löda själv heller men de beror nog mest på hur lat man är smile

16 197 Inlägg
19 april 2012
chrilloff skrev:
evilaudio skrev:
chrilloff skrev:

njoru dyr support^^

men visst håller med om att de är trevligare att gå in i affären å köpa men om man ändå ska sitta på Internet å beställa kvittar de iaf vart man handla om du frågar mig.

får be om ursäkt om ja gjorde dig upprörd. ville bara lite snäll å tipsa om ett bra kit =P

ps om de går sönder är de oftast självförvållat vilket innebär att garantin inte gör nån skillnad å om de skulle vara en garanti sak så är de ju bara å skicka tillbaka de eller? visst frakten är en aning dyrare men i dom flesta fall fortfarande billigare än här^^  så svårt är de inte... sen äre inte så svårt att ta fram lödkolven å löda själv heller men de beror nog mest på hur lat man är smile

men om du tittar på ordinariepris så är de t.o.m dyrare i england.

sen tillkommer,tull,frakt å moms på de.

29 Inlägg
19 april 2012
evilaudio skrev:
chrilloff skrev:
evilaudio skrev:

njoru dyr support^^

innom eu tillkommer ingen tull eller moms skulle de vare i usa äre en annan femma visst de kanske va dyrare men

innan dom sänkte priset skulle de kostat 16424,49skr  vilket är billigare än vad db akuten VA om vi nu skulle gå in på de visst ingen större skillnad så innan dom sänkte skulle ja välja db akuten helt klart^^

29 Inlägg
19 april 2012
sry illlusion för off topic va inte riktigt meningen =/

120 Inlägg
19 april 2012
dämpa dörrarna när du ändå håller på då smile ljudet blir bättre enligt mej smile

Rösta gärna och kommentera :)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2012
chrilloff skrev:
evilaudio skrev:
chrilloff skrev:

njoru dyr support^^

innom eu tillkommer ingen tull eller moms skulle de vare i usa äre en annan femma visst de kanske va dyrare men

innan dom sänkte priset skulle de kostat 16424,49skr  vilket är billigare än vad db akuten VA om vi nu skulle gå in på de visst ingen större skillnad så innan dom sänkte skulle ja välja db akuten helt klart^^

Dock så glömmer du att importörerna sätter sina riktpriser och har sina inköpspriser, likaså ÅFs som sedan får köpa in grejerna för ett visst pris och måste göra en vinst. Jag vet inte om NÅGON bransch där man säljer med förlust (ja förutom MediaMarkt som går med brakförlust år efter år i Sverige för att konkurera ut de andra kedjorna för att sedan kunna chockhöja sina priser igen......vi har sett det förut från dem)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

25 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
Erik_92 skrev:
dämpa dörrarna när du ändå håller på då smile ljudet blir bättre enligt mej smile

Tack för tipset. Det har jag inte ens haft i åtanke då jag trott att det redan är bra isolerat.

25 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
En liten uppdatering!

Nu har jag bestämt mig ang framsystemet. Beställt ett par dls up6i som kommer i morgon på posten, YES!!!! smile.
Har även köpt isolering & högtalarkabel samt monteringsadaptrar.

I morgon blir det att påbörja installation!!!

Finns det någon annan som bytit framsystem på v70n -01 som har bilder lr någon guide lr något speciellt att tänka på? Man kan ju aldrig få för mycket kunskap!!

Bilder kommer att tas för den intresserade!

MVH / I
Senast redigerat av illlusion (9 maj 2012)

Sök