I förrgår så pulverlackade Brorsan och Jag ventilkåpan. Blev riktigt nice!
Och igår så svetsade jag ett fäste till löphjulet för gasvajern och blästrade insuget inför pulverlack även där! Lite förvärmning, sedan ett lager med pulver på...
In i ugnen för att baka lite
Tadaa!
Väntar nu bara på nya spridarhylsor till originalflänsen. Kommer förhoppningsvis på tisdag och därefter blir det återmontage och dags för att fylla på alla vätskor
I helgen så var det sjuuukt nära en uppstart! Hade precis fått till trigger och kamsync och skulle börja ställa in tändningen med strobelampan... Helt plötsligt så försvann triggersignalen, och det börjades felsökas fram och tillbaka. Till slut efter en massa mätningar och dividerande så kom vi fram till att Triggergivaren var kass!
Sagt och gjort så beställdes en ny trigger på Svenstigs samtidigt som vi demonterade växellåda, tryckplatta, koppling och svänghjul... Brorsan hämtade den nya givaren efter jobbet igår, och återmontaget började.
Den nya triggern
Hela "kittet" ser ut såhär
Utan givaren monterad på blocket
Vi testade och jämförde gamla och nya mätaren med brorsans oscilloskåp och då såg man tydligt att den gamla givaren inte gav signal medans den nya gav fina utslag i diagrammet.
Anledningen till att triggern gick sönder har jag inte helt klart för mig, men det kan ha varit att jag matade den med 12V+ istället för 5V+. Beroende på vem man frågar så får man olika svar (även från återförsäljaren). Har kopplat om nu och kör på 5V+ istället!
Har funderat länge på att svetsa fördelningsdiffen mellan fram och bakvagn så att drivningen blir konstant 50/50. Igår så kände jag att jag lika gärna kunde "passa på" när lådan ändå var nere igen Sagt och gjort...
Tänkte brännt ihop det med pinne först, men fick då tips om att hellre MIG:a ihop det för att slippa allt slagg som kan börja fara runt i lådan... Så brännde på med 215A MIG istället
Lossade alltså den bakre gaveln på lådan som är markerat på denna bilden
Såhär ser det ut innanför
Bakre gaveln med diffen återmonterad
Återmonterade Svänghjul, Koppling, tryckplatta och Växellåda igårkväll. Så efter jobbet idag så skall jag bara dra ihop drivaxlarna fram, montera kardanen och avgassystemet. Och efter detta så kanske det kan luta åt en eventuell uppstart om det nu inte är några fler saker som strular
Det stämmer att givaren högst troligen dog utav 12v ;P Den ska bara ha max 5 V ;P
Ja, det är ju högst troligt om det nu är 5V den skall ha Men en polare ringde CP-service igår och frågade vad givaren skulle matas med för spänning och då sa de 12V...dock så står det på deras hemsida att den skall matas med 5V...känns ju sådär Samma polare kör även denna givaren matat med just 12V och vet fler som även gjort detta...
Men men, givaren är bytt och kopplat på 5V, så det bör väl funka som det skall nu
Blev helt ok med de fälgarna! Tänkte att jag skulle införskaffa nya BBS LeMans senare
Gussam skrev: sjukt snygg.. Ett praktexepel på att det inte behöver göras skrikigt för att bli bra ..ljudet gick ju inte av för hackor heller. Man kan verkligen höra att den bara vill ut på vägen och vråla.
Den låter och går väldigt fint i motorn nu, men ska bli riktigt spännande när den stora turbon fått sin plats i maskinrummet
golf666 skrev: Klockren Stilfull! Bra kombo och OEM rules...
Tackar!
ECO_Astra skrev: Bra! Nu börjar det likna nått!
Hehe, äntligen...typ
S-Performance skrev: Roligt med bilar som ser helt orginal ut men är allt annat än det.
Gjorde klart downpipen ikväll. Helsvetsning kvarstår! Använde sista biten av min gamla 3" för att utnyttja både V-band och Lambda-uttag. Kommer eventuellt att sätta ett lambda-uttag närmre turbon...