Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
  • 452 Följare
  • 730 758 Visningar
  • Projektet avslutat 24 februari 2020
stingray-ragge
9 september 2012 · 1 511 Inlägg

Köpte ny bromssköldar till bakaxeln gulzinkade och fina eller vad det nu heter. Men eftersom jag pulverlackerat framsköldarna så valde jag att även pulverlacka de bakre så det blir enhetligt och bättre rostskydd smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-9015fa81ff160c24b70b62fc575e6e2d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-d6467ef17880a3e3965bdff10e3292ff.jpg
Pulverlackad

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-71ccaba2083047e0444664d4c9d69aa3.jpg
Svalnar efter att varit i ugnen

stingray-ragge
12 september 2012 · 1 511 Inlägg

Då fjäder bultarna var helt slut sad blev det att skaffa en satts med nya smile men så känns det skönt att ha nya och friska prylar i upphängningen till bladfjädrarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-c78295cb5f2549fb713eb37659972515.jpg
De sista ägarna har nog glömt att det sitter smörjnipplar i ändarna på fjäderbultarna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-fab43a5e01414347e14326193022f5af.jpg
Ny satts med fjäderbultar, hänken och bussningar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-5a9d77be81ce5907bb1325ebd47d0cf1.jpg
Pressar i nya bussningar

lillen94
12 september 2012 · 241 Inlägg

ska bulten se ut sådär? yikes

Volvo 740 "Mary-Lou" (1990)
stingray-ragge
13 september 2012 · 1 511 Inlägg

lillen94 skrev:
ska bulten se ut sådär? yikes

Nej, men om man hoppar över att trycka fett i smörjnipplarna så ser de snabbt ut sådär smile

F1LL3
13 september 2012 · 148 Inlägg

Intressant projekt! Ska bli kul att följa smile
Keep up the good work!

ErkaZ Volvo Skruvare
14 september 2012 · 84 Inlägg

man blir alltid lika glad varje gång man ser en duett som blir renoverad och inte ombyggd till a-traktor. så detta kommer följas

stingray-ragge
16 september 2012 · 1 511 Inlägg

F1LL3 skrev:
Intressant projekt! Ska bli kul att följa smile
Keep up the good work!

Kul att du tycker mitt projet är intressant smile

stingray-ragge
16 september 2012 · 1 511 Inlägg

ErkaZ skrev:
man blir alltid lika glad varje gång man ser en duett som blir renoverad och inte ombyggd till a-traktor. så detta kommer följas

Ja undrar egentligen hur många duetter som har fått sätta livet till för att bli epor/a-traktorer? hmm

Lilljegern däcksparkare
16 september 2012 · 1 046 Inlägg

stingray-ragge skrev:

ErkaZ skrev:
man blir alltid lika glad varje gång man ser en duett som blir renoverad och inte ombyggd till a-traktor. så detta kommer följas

Ja undrar egentligen hur många duetter som har fått sätta livet till för att bli epor/a-traktorer? hmm

allt för många tyvärr.. men nu är det 740 som ryker. finns ju dock fler i dagsläget.

OnTopic: Riktigt najjs bygge smile Ser fram emot då den blir färdig! smile

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
stingray-ragge
16 september 2012 · 1 511 Inlägg

Har blivit lite mer pyssel med bak fjädringen. Valde att pulverlackera hänkena till bladfjädrarna så håller de längre och ser lite trevligare ut smile Passa även på att pulverlacka bakre fästet och pressa i nya bussningar.
Bakre fjäder fästet är nitat på ramen orginal och bara för att jag ville att det skulle se nitat ut, så tog jag ett gäng rostfria M8 insexbultar med kullrig skalle och svetsa igen hålen med tigen och slipa till bultarna så att de ser ut som nitskallar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-1b595d9ff3a1c915bd9de39002d78a14.jpg
Hänkena pulverlackade

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-3771899efd8682c9645567427cad1e5c.jpg
Bakre fjäder fäste

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-2a5a9db9819fdbcbe8c82c907f7d2aa8.jpg
M8 insexbult som ska få insexhålet igensvetsat

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-2e38fa8881ef0c9b49c1f9e0137c5e5f.jpg
insex hålet igensvetsat

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-0e549d147c44c4ff11c581cad3734a4d.jpg
Fjäder fästet på plats, bultarna blev hyffsat lika nitar smile

stingray-ragge
16 september 2012 · 1 511 Inlägg

Lilljegern skrev:

stingray-ragge skrev:

ErkaZ skrev:
man blir alltid lika glad varje gång man ser en duett som blir renoverad och inte ombyggd till a-traktor. så detta kommer följas

Ja undrar egentligen hur många duetter som har fått sätta livet till för att bli epor/a-traktorer? hmm

allt för många tyvärr.. men nu är det 740 som ryker. finns ju dock fler i dagsläget.

OnTopic: Riktigt najjs bygge smile Ser fram emot då den blir färdig! smile

Ja 740 ior finns det nog lite fler av än det fanns Duetter.
Tack, ser också fram emot att den ska bli klar men räknar inte med att ha den klar förens om 2-3 år där är mycket jobb med karossen när jag väl börjar på den, får nog byta hela golvet och en massa mer plåt hmm

Lilljegern däcksparkare
16 september 2012 · 1 046 Inlägg

stingray-ragge skrev:

Lilljegern skrev:

stingray-ragge skrev:

Ja undrar egentligen hur många duetter som har fått sätta livet till för att bli epor/a-traktorer? hmm

allt för många tyvärr.. men nu är det 740 som ryker. finns ju dock fler i dagsläget.

OnTopic: Riktigt najjs bygge smile Ser fram emot då den blir färdig! smile

Ja 740 ior finns det nog lite fler av än det fanns Duetter.
Tack, ser också fram emot att den ska bli klar men räknar inte med att ha den klar förens om 2-3 år där är mycket jobb med karossen när jag väl börjar på den, får nog byta hela golvet och en massa mer plåt hmm

Ja Ja wink oavsett vilket så big_smile

Håller själv på med rostlagning i en amazon.. inget vidare X) Golvet främst då smile

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
stingray-ragge
16 september 2012 · 1 511 Inlägg

Lilljegern skrev:

stingray-ragge skrev:

Lilljegern skrev:

allt för många tyvärr.. men nu är det 740 som ryker. finns ju dock fler i dagsläget.

OnTopic: Riktigt najjs bygge smile Ser fram emot då den blir färdig! smile

Ja 740 ior finns det nog lite fler av än det fanns Duetter.
Tack, ser också fram emot att den ska bli klar men räknar inte med att ha den klar förens om 2-3 år där är mycket jobb med karossen när jag väl börjar på den, får nog byta hela golvet och en massa mer plåt hmm

Ja Ja wink oavsett vilket så big_smile

Håller själv på med rostlagning i en amazon.. inget vidare X) Golvet främst då smile

Ja rostlagning är vad det är sad men det är kul när man får dit frisk plåt och det blir som nytt igen big_smile Lycka till med amazonen smile

Lilljegern däcksparkare
17 september 2012 · 1 046 Inlägg

ja precis smile och tack!

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
silver88
17 september 2012 · 68 Inlägg

stingray-ragge skrev:
Har blivit lite mer pyssel med bak fjädringen. Valde att pulverlackera hänkena till bladfjädrarna så håller de längre och ser lite trevligare ut smile Passa även på att pulverlacka bakre fästet och pressa i nya bussningar.
Bakre fjäder fästet är nitat på ramen orginal och bara för att jag ville att det skulle se nitat ut, så tog jag ett gäng rostfria M8 insexbultar med kullrig skalle och svetsa igen hålen med tigen och slipa till bultarna så att de ser ut som nitskallar.


http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-0e549d147c44c4ff11c581cad3734a4d.jpg
Fjäder fästet på plats, bultarna blev hyffsat lika nitar smile

Nyfiken som man är när det gäller detaljer, hur "låser" du bultarna sen insexfattningen är igensvetsad?!
Blev riktigt snyggt hur som, och likt nitar som sagt, som modernt "smide"smile

stingray-ragge
17 september 2012 · 1 511 Inlägg

silver88 skrev:

stingray-ragge skrev:
Har blivit lite mer pyssel med bak fjädringen. Valde att pulverlackera hänkena till bladfjädrarna så håller de längre och ser lite trevligare ut smile Passa även på att pulverlacka bakre fästet och pressa i nya bussningar.
Bakre fjäder fästet är nitat på ramen orginal och bara för att jag ville att det skulle se nitat ut, så tog jag ett gäng rostfria M8 insexbultar med kullrig skalle och svetsa igen hålen med tigen och slipa till bultarna så att de ser ut som nitskallar.


http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-0e549d147c44c4ff11c581cad3734a4d.jpg
Fjäder fästet på plats, bultarna blev hyffsat lika nitar smile

Nyfiken som man är när det gäller detaljer, hur "låser" du bultarna sen insexfattningen är igensvetsad?!
Blev riktigt snyggt hur som, och likt nitar som sagt, som modernt "smide"smile

big_smile Jag la en bräda över skallarna på bultarna, brädan spände jag ordentligt fast med två skruvtvingar sen spände jag muttrararna på ovansida utan att bultarna snurra smile ska sätta dit låsbrickor mellan ramen och muttraran sen, provmonterar allt nu sen när motor, låda, bromsledningar och avgassystemet är inpassat och klart ska allt av igen för att lacka ramen ordentligt. Någon som föresten vet vad Duetterna hade för färg på ramen orginal?

Heideken
17 september 2012 · 76 Inlägg

bara en ren gissning, men kanske ljusgul grund och sen halvmatt svart? eftersom bakaxel o framvagn är så

Volvo 760 GLE "Direktörsvagnen" (1990)
Volvo 945 SE "Femhundringen" (1992)
stingray-ragge
19 september 2012 · 1 511 Inlägg

Heideken skrev:
bara en ren gissning, men kanske ljusgul grund och sen halvmatt svart? eftersom bakaxel o framvagn är så

Har sett några Duetter som har haft samma färg på ramen och framvagnsbalken som bilen varit lackad i typ röd eller blå, men vet inte om det är orginal?

stingray-ragge
20 september 2012 · 1 511 Inlägg

Så har man fått dit bladfjädrarna på ramen och lagt i bakaxeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-271836225d4c829a851f23013911ff5c.jpg
Kunde inte låtabli att även pulverlacka bultskallarna på fjäderbultarna då de va helt i obehanlat stål big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-b8a5d7471fa66b59549936dd9b0848de.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-5d6f7af6aa3f81677fd22444681fe544.jpg
Lyft i bakaxeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-f3eb1f0bc75d7f87d00b0e2a5966e8da.jpg

Choppahead
21 september 2012 · 64 Inlägg

Snyggt ! Bara å pilla dit ett par 4" block mellan fjäderpaket å bakaxeln,sen blir det bra !

Ford Custom de lux "The green turpentine" (1951)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang