Sälja en bil till england, någon som gjort det?

Backlundaren
9 maj 2012 · 314 Inlägg

Hej! Jag har nu läst lite på nätet, och hittar bara en massa bluffare som försöker sälja en bil från england till sverige.
Men idag blev jag kontaktad av en kille som ville köpa min bil till England.
Han skulle ordna frakten och ville betala med PayPal...

Så frågan är nu, är det någon som har gjort det här?
Nu vill jag inte höra rykten och myter utan jag vill höra om någon faktiskt har sålt iväg och isåfall hur man går tillväga. Har pratat med transportstyrelsen och de säger att man skickar med den blå lappen och behåller den gula där man kryssar i export och man måste ha en kopia på att bilen har blivit intullad i england.

Och hur kan jag göra för att inte bli blåst? när han väl har satt över pengarna på mitt paypal så kan han inte ångra sig och blåsa mig på något sätt, eller?

tips, tricks och råd tack smile

/Erik

Audi_Adam Lackerare på vardagarna, Stekare på helgerna!
9 maj 2012 · 335 Inlägg

backlund, paypal är det säkraste sättet att betala på, du gör en såkallad "förfrågan" att han ska sätta över pengarna till dig, och han godkänner det i sintur och sätter över pengarna med sin internetbank eller va dom har för system där till ditt "paypal konto" och sen står att du har tillgodo si o så mycket pengar och kan välja att få det utbetalt till ditt internet konto eller ha det innestående på deras "konto" och det är bara du som kan flytta / göra något med dina pengar på deras konto och inte ens deras admin osv kan göra något... jag litar fullt ut på paypal då jag använt det mycket förr och rekommenderar det verkligen om du vill känna dig säker med penga hantering! obs REKOMMENDERAS STARKT!

If you arent pissing people off, then your shit isnt low enought!
Masquerade Aldrig nöjd
9 maj 2012 · 804 Inlägg

Be honom skicka en sedelbunt med post, när du har pengarna så kan ni lösa resten av affären. Engelsmän och Paypal är alltid två stora varningstecken för scam.

Angående Paypal så är det långt ifrån så säkert som folk vill framställa det som. Köparen kan exempelvis sätta in pengar som inte finns, eller kontakta Paypal efter köpet och påstå att de aldrig godkände en sådan betalning. Har du då hunnit flytta över pengarna från ditt konto drar Paypal pengarna ändå och du blir skyldig pengar.

Senast redigerat av Masquerade (9 maj 2012)

Livet är för kort för att äga Volvo.
vnordin
9 maj 2012 · 99 Inlägg

Backlundaren skrev:
Hej! Jag har nu läst lite på nätet, och hittar bara en massa bluffare som försöker sälja en bil från england till sverige.
Men idag blev jag kontaktad av en kille som ville köpa min bil till England.
Han skulle ordna frakten och ville betala med PayPal...

Så frågan är nu, är det någon som har gjort det här?
Nu vill jag inte höra rykten och myter utan jag vill höra om någon faktiskt har sålt iväg och isåfall hur man går tillväga. Har pratat med transportstyrelsen och de säger att man skickar med den blå lappen och behåller den gula där man kryssar i export och man måste ha en kopia på att bilen har blivit intullad i england.

Och hur kan jag göra för att inte bli blåst? när han väl har satt över pengarna på mitt paypal så kan han inte ångra sig och blåsa mig på något sätt, eller?

tips, tricks och råd tack smile

/Erik

Big No No no! 
Skulle människan vara seriös med ditt bilköp skulle ha nog ringa istället för att skicka ett mejl! Låt mig gissa att han inte ens prutade på det?
Läste om det där någonstans, när allt ser nästan klart ut på paypal och du har skickat bilen så låser han sitt bankomat kort, och på så sätt finns inte pengarna kvar på något vänster!

Victor

Backlundaren
9 maj 2012 · 314 Inlägg

Ja alltså att England är ett varningstecken för scam är ju det jag är medveten om, därför jag ville veta hur trygg jag kan vara när jag ser pengarna på ett paypalkonto...

Backlundaren
9 maj 2012 · 314 Inlägg

vnordin skrev:

Backlundaren skrev:
Hej! Jag har nu läst lite på nätet, och hittar bara en massa bluffare som försöker sälja en bil från england till sverige.
Men idag blev jag kontaktad av en kille som ville köpa min bil till England.
Han skulle ordna frakten och ville betala med PayPal...

Så frågan är nu, är det någon som har gjort det här?
Nu vill jag inte höra rykten och myter utan jag vill höra om någon faktiskt har sålt iväg och isåfall hur man går tillväga. Har pratat med transportstyrelsen och de säger att man skickar med den blå lappen och behåller den gula där man kryssar i export och man måste ha en kopia på att bilen har blivit intullad i england.

Och hur kan jag göra för att inte bli blåst? när han väl har satt över pengarna på mitt paypal så kan han inte ångra sig och blåsa mig på något sätt, eller?

tips, tricks och råd tack smile

/Erik

Big No No no! 
Skulle människan vara seriös med ditt bilköp skulle ha nog ringa istället för att skicka ett mejl! Låt mig gissa att han inte ens prutade på det?
Läste om det där någonstans, när allt ser nästan klart ut på paypal och du har skickat bilen så låser han sitt bankomat kort, och på så sätt finns inte pengarna kvar på något vänster!

Victor

Bra sagt Victor, Jag minns att jag sålde en saab för ett par år sedan som var ganska eftertraktad utomlands, men då hörde folk av sig över telefon och mail och ville flyga hit för att köra hem den, och det känns ju bra mycket tryggare. Svarar att han får flyga hit och betala cash om han ska ha den, better safe then sorry wink
Btw smsade han först, och sen mail där han skrev lägsta priset jag kunde gå till. Men ja, 99% att det är scam

Senast redigerat av Backlundaren (9 maj 2012)

vnordin
9 maj 2012 · 99 Inlägg

Backlundaren skrev:

vnordin skrev:

Backlundaren skrev:
Hej! Jag har nu läst lite på nätet, och hittar bara en massa bluffare som försöker sälja en bil från england till sverige.
Men idag blev jag kontaktad av en kille som ville köpa min bil till England.
Han skulle ordna frakten och ville betala med PayPal...

Så frågan är nu, är det någon som har gjort det här?
Nu vill jag inte höra rykten och myter utan jag vill höra om någon faktiskt har sålt iväg och isåfall hur man går tillväga. Har pratat med transportstyrelsen och de säger att man skickar med den blå lappen och behåller den gula där man kryssar i export och man måste ha en kopia på att bilen har blivit intullad i england.

Och hur kan jag göra för att inte bli blåst? när han väl har satt över pengarna på mitt paypal så kan han inte ångra sig och blåsa mig på något sätt, eller?

tips, tricks och råd tack smile

/Erik

Big No No no! 
Skulle människan vara seriös med ditt bilköp skulle ha nog ringa istället för att skicka ett mejl! Låt mig gissa att han inte ens prutade på det?
Läste om det där någonstans, när allt ser nästan klart ut på paypal och du har skickat bilen så låser han sitt bankomat kort, och på så sätt finns inte pengarna kvar på något vänster!

Victor

Bra sagt Victor, Jag minns att jag sålde en saab för ett par år sedan som var ganska eftertraktad utomlands, men då hörde folk av sig över telefon och mail och ville flyga hit för att köra hem den, och det känns ju bra mycket tryggare. Svarar att han får flyga hit och betala cash om han ska ha den, better safe then sorry wink
Btw smsade han först, och sen mail där han skrev lägsta priset jag kunde gå till. Men ja, 99% att det är scam

Ja precis! är han intresserad, så skulle iallafall jag, låta han/hon kom hit och köpa den!
Sen, varför vill han importera en s15 till England ? Japanaska bilar, gäller iallafall skyline, står bra mycket billigare i pris där än här!? smile

Backlundaren
9 maj 2012 · 314 Inlägg

vnordin skrev:

Backlundaren skrev:

vnordin skrev:

Big No No no! 
Skulle människan vara seriös med ditt bilköp skulle ha nog ringa istället för att skicka ett mejl! Låt mig gissa att han inte ens prutade på det?
Läste om det där någonstans, när allt ser nästan klart ut på paypal och du har skickat bilen så låser han sitt bankomat kort, och på så sätt finns inte pengarna kvar på något vänster!

Victor

Bra sagt Victor, Jag minns att jag sålde en saab för ett par år sedan som var ganska eftertraktad utomlands, men då hörde folk av sig över telefon och mail och ville flyga hit för att köra hem den, och det känns ju bra mycket tryggare. Svarar att han får flyga hit och betala cash om han ska ha den, better safe then sorry wink
Btw smsade han först, och sen mail där han skrev lägsta priset jag kunde gå till. Men ja, 99% att det är scam

Ja precis! är han intresserad, så skulle iallafall jag, låta han/hon kom hit och köpa den!
Sen, varför vill han importera en s15 till England ? Japanaska bilar, gäller iallafall skyline, står bra mycket billigare i pris där än här!? smile

haha det var min första tanke också, är han retard eller varför vill han köpa en S15 här...

matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 maj 2012 · 2 972 Inlägg

La ut en bil på blocket igår, och direkt kom två olika SMS (på engelska) med två olika namn som ville köpa min bil smile Nä, de där är BARA bluff.. Vem tusan köper en bil för 15k i halvkass skick för att importera? Kostar ju mer än bilen o frakta den... (Den ena hade tom en email-adress med .au = australien, men tjena..)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Backlundaren
9 maj 2012 · 314 Inlägg

Hahah ja jag la ut min i förrgår.. Blocket är tydligen väldigt populärt för engelska scams har jag förstått smile

vnordin
9 maj 2012 · 99 Inlägg

Här har ni hur ni ska blåsa dem; http://www.thescambaiter.com/forum/showthread.php?t=109 wink

loow Jävel
9 maj 2012 · 2 018 Inlägg

Lägger ut flera bilar i månaden, man blir van av alla mejl och sms på engelska som vill köpa den jättefina bilen. Även om bilen är utlagd för 2000 så vill dom skeppa den till England.

Inget att bry sig om smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Low
9 maj 2012 · 3 313 Inlägg

loow skrev:
Lägger ut flera bilar i månaden, man blir van av alla mejl och sms på engelska som vill köpa den jättefina bilen. Även om bilen är utlagd för 2000 så vill dom skeppa den till England.

Inget att bry sig om smile

Haha trodde först att jag hade skrivit detta. roll

Backlundaren
9 maj 2012 · 314 Inlägg

Low skrev:

loow skrev:
Lägger ut flera bilar i månaden, man blir van av alla mejl och sms på engelska som vill köpa den jättefina bilen. Även om bilen är utlagd för 2000 så vill dom skeppa den till England.

Inget att bry sig om smile

Haha trodde först att jag hade skrivit detta. roll

Hahah kul big_smile

loow Jävel
9 maj 2012 · 2 018 Inlägg

Low skrev:

loow skrev:
Lägger ut flera bilar i månaden, man blir van av alla mejl och sms på engelska som vill köpa den jättefina bilen. Även om bilen är utlagd för 2000 så vill dom skeppa den till England.

Inget att bry sig om smile

Haha trodde först att jag hade skrivit detta. roll

Haha oj, rätt lika användarnamn wink.

Det är dock mitt efternamn också.. Vi kanske är släkt wink

You got to risk it, to get the biscuit :)
Low
9 maj 2012 · 3 313 Inlägg

loow skrev:

Low skrev:

loow skrev:
Lägger ut flera bilar i månaden, man blir van av alla mejl och sms på engelska som vill köpa den jättefina bilen. Även om bilen är utlagd för 2000 så vill dom skeppa den till England.

Inget att bry sig om smile

Haha trodde först att jag hade skrivit detta. roll

Haha oj, rätt lika användarnamn wink.

Det är dock mitt efternamn också.. Vi kanske är släkt wink

Nae du mitt efter namn är inte Loow;P tyvärr! haha cool

noomadic
9 maj 2012 · 258 Inlägg

Audi_Adam skrev:
backlund, paypal är det säkraste sättet att betala på, du gör en såkallad "förfrågan" att han ska sätta över pengarna till dig, och han godkänner det i sintur och sätter över pengarna med sin internetbank eller va dom har för system där till ditt "paypal konto" och sen står att du har tillgodo si o så mycket pengar och kan välja att få det utbetalt till ditt internet konto eller ha det innestående på deras "konto" och det är bara du som kan flytta / göra något med dina pengar på deras konto och inte ens deras admin osv kan göra något... jag litar fullt ut på paypal då jag använt det mycket förr och rekommenderar det verkligen om du vill känna dig säker med penga hantering! obs REKOMMENDERAS STARKT!

du är lite fel ute. det är relativt lätt och blåsa folk genom paypal

enpetar-klubben
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Bjacke
9 maj 2012 · 149 Inlägg

Tjena män.. Pma mig din mailadress så kan jag vidarebefordra några mail som jag fick av en "snubbe" i england som ville köpa min cross.. och det var SCAM rakt igenom...

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Bjacke
9 maj 2012 · 149 Inlägg

sen så kan du testa att googla hans mailadress... då brukar man få upp saker ganska snabbt..

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
9 maj 2012 · 3 929 Inlägg

vnordin skrev:
Här har ni hur ni ska blåsa dem; http://www.thescambaiter.com/forum/showthread.php?t=109 wink

Det där är nog det roligaste jag någonsin läst på internet! lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang