2559
Sök

Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

Forummoderator
26 471 Inlägg
4 juni 2012
karlsson_1984 skrev:
hur blir det med min 97ans ibiza för jag har tänkt byta till sportavgassystem eller alternatift bakre ljuddämparen då den bara skramlar där under och småläcker nånstans. får man smacka dit en ny burk och köra som vanligt

Med ett eftermarknadsavgassystem brukar man kunna passera utan problem, i alla fall vad jag har märkt.
Men det är ju såklart samma där. Det beror ju på vem man får som besiktningsman.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lights out.
124 Inlägg
4 juni 2012
Jag föreslår att TS kontaktar någon kvällstidning då det borde finnas något nyhetsvärde i detta. Särskilt Aftonhoran har ju gått hårt åt polisen på sistonde smile

Avstängd
10 388 Inlägg
4 juni 2012
Snajdarn skrev:
Jag föreslår att TS kontaktar någon kvällstidning då det borde finnas något nyhetsvärde i detta. Särskilt Aftonhoran har ju gått hårt åt polisen på sistonde smile

Och rubriken skulle bli "Bröt mot lagen - hemska poliser ingrep"?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 364 Inlägg
4 juni 2012
Varför byter ni inte till originalluftfilter och tar bort den där öppna dumpen när ni ska besikta så slipper ni den där oron varje gång?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Självlärd
3 083 Inlägg
4 juni 2012
Vettemannen skrev:
Varför byter ni inte till originalluftfilter och tar bort den där öppna dumpen när ni ska besikta så slipper ni den där oron varje gång?

/Benny

Kanske för att man inte räknar med att åka på en flygande varje gång man tar ut bilen?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 364 Inlägg
4 juni 2012
Volvo142_73a skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Kanske för att man inte räknar med att åka på en flygande varje gång man tar ut bilen?

Fan oxå!!!! Jag glömde!!! Jag menade när ni ska besikta givetvis, det kom inte med i texten. Fel av mig!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
5 juni 2012
Vettemannen skrev:
Volvo142_73a skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Fan oxå!!!! Jag glömde!!! Jag menade när ni ska besikta givetvis, det kom inte med i texten. Fel av mig!!

/Benny

Jo, det gjorde det big_smile
Jag undrar oxå varför man envisas med att inte bygga om sin bil efter gällande regler istället, då slipper man så sjukt mkt besvär med lagen och bilprovning.
Är betydligt mera sport att kunna bygga om bilen funktionellt och lagligt än att bara hejdlöst pilla sönder och ställa till den hur som helst?

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
6 juni 2012
MeloveGolf skrev:
PerfectionR skrev:
Jag säger inte att de inte ska göra sitt jobb. Jag säger att de inte borde skicka någon på regbesiktning när bilen endast har ett sportluftfilter dvs någonting som inte medför någon risk för allmänheten eller föraren. Avgasvärden stämmer och ljudet är inte överdrivet högt. Förstår inte vilken del av polisens arbete detta ingår i, kanske personlig avundsjuka?

Tro mig det är MÅNGA poliser som utnyttjar sin position på grund av personliga skäl.

Du vill alltsa att dom inte ska gora sitt jobb, vad forstar du inte, man far inte andra nagot i motorn det ar lagen dom gjorde sitt jobb genom att skicka han till regbesiktning dom ar trafik poliser dom ska kolla sa bilar inte ar modifierade eller att du kor for fort, men det ar klart ingen pa gorg har ju gjort fel nangan oavsett luftfilter,fortkorning eller rattfylla alla tkr polisen gor ett daligt jobb nar dom aker fast...

Nu orkar jag inte läsa mer du skriver för det är ren jävla lekstuga ifrån dig.

Så du tycker att bankrånare, mördare m.m ska komma undan för att polisen ska köra runt och leta efter bilar som pyser pga ett luftfilter?`

väx upp din jävla pajas.

~Andy~

Andyy90 skrev:
MeloveGolf skrev:
PerfectionR skrev:
...

...

Så du tycker att bankrånare, mördare m.m ska komma undan för att polisen ska köra runt och leta efter bilar som pyser pga ett luftfilter?`

väx upp din jävla pajas.

Men vad ska polisen göra de dagarna då den lokala banken inte rånas och inget mord har inträffat? smile Bara glida runt och äta korv?

Självklart ska sådana grova brott prioriteras när de sker, och det gör polisen också.
Det är polisens plikt att upprätthålla lagen, men det är riksdag/regering och EU som skriver lagen. Don't shoot the messenger.

Gör man något olagligt finns det alltid en risk att åka fast, oavsett hur oväsentligt brottet kan tyckas

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
6 juni 2012
Vettemannen skrev:

/Benny

min tanke oxå..bäst och lättast är att skita i det där skiten från första början..

för både öppna filtret och dumpen tar mer effekt än den ger så att säga smile
och sen trimmar man där det är svårt att säga att här är det ändrat

tex en 850turbo där kan du ha vad ett 19T klarar att ge utan att snuten eller någon annan kan se ett skit
man behöver inga öppna filter eller dumpar

detta gäller dom flesta bilarna

och har man ett vättigt avgasystem som har bra ljudämpning så är det inga problem att köra 3" från turbon och bakåt utan att varken polisen eller bes kan säga något
men kör man med en liten fjönsdämpare är det knappast konstigt att dom tröttnar och ger dig ombes på det

skulle jag vara polis eller besgubbe så skulle jag sätta åt den jäveln som stör min sömn hela tiden så att säga smile
och stör jag mig på en bil som låter som bor granne  så tar jag alla jävlar som har bilar som låter högt
så fungerar vi människor

Kör fort så hinner inget hända...

979 Inlägg
6 juni 2012
asså killen torskade och fick regg, punkt slut. Polisen gör samma sak här hemma då dom vill få bort allt sånt som har med trimmade bilar att göra då bil intresset har blivit så enormt stort för ungdomar. Dom gjorde sitt jobb, man må tycka det är fittigt gjort och löjligt av polisen, själv hade jag blivit vansinning om dom satte regg på mig för ett filter. Men att ni inte bara lägger ner allt tjabb, denna diskusionen är mer lekstuga än polisens handlande va när det gällde luftfiltret.

Hpc

551 Inlägg
6 juni 2012
Andyy90 skrev:
MeloveGolf skrev:
PerfectionR skrev:
Jag säger inte att de inte ska göra sitt jobb. Jag säger att de inte borde skicka någon på regbesiktning när bilen endast har ett sportluftfilter dvs någonting som inte medför någon risk för allmänheten eller föraren. Avgasvärden stämmer och ljudet är inte överdrivet högt. Förstår inte vilken del av polisens arbete detta ingår i, kanske personlig avundsjuka?

Tro mig det är MÅNGA poliser som utnyttjar sin position på grund av personliga skäl.

Du vill alltsa att dom inte ska gora sitt jobb, vad forstar du inte, man far inte andra nagot i motorn det ar lagen dom gjorde sitt jobb genom att skicka han till regbesiktning dom ar trafik poliser dom ska kolla sa bilar inte ar modifierade eller att du kor for fort, men det ar klart ingen pa gorg har ju gjort fel nangan oavsett luftfilter,fortkorning eller rattfylla alla tkr polisen gor ett daligt jobb nar dom aker fast...

väx upp din jävla pajas.

Så du tror på fullaste allvar att poliserna skulle säga "Nja vi ska bara kolla luftboxen först" om de fick ett larm angående en skjutning på Kungsatan? Skärp till dig lille vän.

Äkta sosseforum detta, ingen verksamhetsförståelse alls, bara klagar på de som styr och ställer utan att ha erfarenhet av det själv, klassiskt. Man måste ha gränser som man följer, kommer bli oändliga mängder administrativt arbete om man ska ta upp massa avgränsningsfall och velande, någon ska ju sitta och avgöra och ta emot överklaganden och så vidare.

Om det nu är så himla tråkigt att regbes. bilen så kan ni väll köpa en bil som ni är nöjda med original? Om det nu är för dyrt så kanske ni borde räkna med att man får böter, ombesiktningar, massa arbete och krångel med en modifierad bil. Jämnar nog ut sig i slutändan. Sen kan det ju vara kul att fixa med bilen, men då ska man fortfarande vara medveten om de juridiska riskerna.
Senast redigerat av p12 (6 juni 2012)

Haters gonna hate.

Forummoderator
26 471 Inlägg
6 juni 2012
p12 skrev:
Andyy90 skrev:
MeloveGolf skrev:

väx upp din jävla pajas.

Så du tror på fullaste allvar att poliserna skulle säga "Nja vi ska bara kolla luftboxen först" om de fick ett larm angående en skjutning på Kungsatan? Skärp till dig lille vän.

Äkta sosseforum detta, ingen verksamhetsförståelse alls, bara klagar på de som styr och ställer utan att ha erfarenhet av det själv, klassiskt. Man måste ha gränser som man följer, kommer bli oändliga mängder administrativt arbete om man ska ta upp massa avgränsningsfall och velande, någon ska ju sitta och avgöra och ta emot överklaganden och så vidare.

Om det nu är så himla tråkigt att regbes. bilen så kan ni väll köpa en bil som ni är nöjda med original? Om det nu är för dyrt så kanske ni borde räkna med att man får böter, ombesiktningar, massa arbete och krångel med en modifierad bil. Jämnar nog ut sig i slutändan. Sen kan det ju vara kul att fixa med bilen, men då ska man fortfarande vara medveten om de juridiska riskerna.

För första gången tror jag du skrev nåt jag faktiskt höll med om.
Ett riktigt "wtf-moment" för min del..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 426 Inlägg
6 juni 2012
p12 skrev:
Andyy90 skrev:
MeloveGolf skrev:

väx upp din jävla pajas.

Bra ord, ett himla hat mot poliser. Helt otroligt igentligen...

1 067 Inlägg
6 juni 2012
RightFront skrev:
Andyy90 skrev:
MeloveGolf skrev:

...

väx upp din jävla pajas.

Men vad ska polisen göra de dagarna då den lokala banken inte rånas och inget mord har inträffat? smile Bara glida runt och äta korv?

Det de gör ju. .   Om de inte ser någon de kan jävlas med.

551 Inlägg
6 juni 2012
Hool skrev:
RightFront skrev:
Andyy90 skrev:

väx upp din jävla pajas.

Forskning från Stefan Holgersson, som jag har haft nöjet att ha som universitetslärare för ett tag sen.

Här är en sammanfattning av resultatet:

* 35 procent aktiviteter inne på polisstation.

* 35 procent aktiviteter i polisbil (bland annat att ta sig till och från en plats)

* 5 procent aktiviteter på brottsplats.

* 4 procent lägeskontroll.

* 18 procent övriga aktiviteter, till exempel delgivning, dödsbud och första hjälpen.

* 1 procent fotpatrullering.

* 2 procent trafikbrott.

påstår inte att resultatet är något att hurra över, fördelningen är skrämmande dålig på sina håll, men att de bara använder 2 % av sin tid till trafikbrott, eller som du kallar det, att jävlas med folk är inte så farligt. Eller vad tycker du?

Haters gonna hate.

1 067 Inlägg
6 juni 2012
p12 skrev:
Hool skrev:
RightFront skrev:

Forskning från Stefan Holgersson, som jag har haft nöjet att ha som universitetslärare för ett tag sen.

* 35 procent aktiviteter i polisbil (bland annat att ta sig till och från en plats)

* 18 procent övriga aktiviteter, till exempel delgivning, dödsbud och första hjälpen.

* 2 procent trafikbrott.

påstår inte att resultatet är något att hurra över, fördelningen är skrämmande dålig på sina håll, men att de bara använder 2 % av sin tid till trafikbrott, eller som du kallar det, att jävlas med folk är inte så farligt. Eller vad tycker du?

Orak ta sådana dåligt underbyggda uppgifter på allvar roll

Hool skrev:
p12 skrev:
Hool skrev:

* 2 procent trafikbrott.

Vilka uppgifter baserar du på att polisen bara äter korv och jävlas med folk då? wink

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

551 Inlägg
6 juni 2012
Hool skrev:
p12 skrev:
Hool skrev:

* 2 procent trafikbrott.

Förklara hur du menar, han jobbar delvis som polis och forskar med kritiska ögon inom deras verksamhet.

http://www.iei.liu.se/is/holgersson-stefan?l=sv
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=5040638
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14600259.ab

Haters gonna hate.

1 422 Inlägg
6 juni 2012
p12 skrev:
Hool skrev:
RightFront skrev:

* 2 procent trafikbrott.

Vad har han fått den informationen ifrån? Poliser säger ju själva att de lägger stor tid på trafikbrott, både i förebyggande syfte och att ta de som begått brott. att 2 procent skulle stämma tror jag verkligen inte på. Eller ja, ska man räkna in alla pennfäktare som inte är ute på fältet och gör något alls och hela den delen av poliskåren så kan det väl möjligen stämma men då tror jag inte 35% stämmer med bara att ta sig från punkt a till b och motsatt.  Källhänvnisningar innan jag tror på den där statistiken smile Mycket de gör med dessa "trafikbrott" är att jävlas med folk, mig hotade en polis och böjrade tjaffsa om skitsaker och hade dessutom fel. Han påstod att öppen dumpventil och öppen vevhusventilation var samma sak och ville få fram att min bil var helt olaglig. Skulle dumpen agera för vevhusventen skulle mina tryckrör vara rätt kletiga vid det här laget. Det var en nykterhetskontroll men eftersom jag kommer i en sportbil så mätte de alla mina däck trots att det är synligt lagligt mönster på alla, klagade på bullernivån (kan jag förstå, inget fel med det) klagade på min belysning och självklart på att det de hörde att det dumpade innan jag kom fram till kontrollen. Försökte förklara för dem vad dumpen gör men de ville då inte lyssna. För övriga personer tog kontrollen ca 20sek, mig höll de kvar i ca 10minuter för att kunna gå igenom och klaga samt hota och säga "om jag inte ändrar bilen så kommer det få andra konsekvenser nästa gång". De sa också att jag körde med körförbud, vilket jag inte gjorde (hade papper med mig i bilen) och att det där med dumpen ger felaktiga avgasvärden, vilket de skulle kunna haft rätt i men nu har inte jag någon lmm ens och visade också mina papper på att bilen inte berörs av svenska avgaskrav i samma utsträckning som vanliga bilar. Var ett jävla gnällande innan jag fick åka, utan böter dessutom för de hittade inget som var fel. Tipsade dem att gå 30 meter bakåt och ta folk som inte blinkade också för att de ville smita ifrån poliskontrollen och därför tog en annan avfart innan kontrollen men då fnyste de bara trots att jag sa att jag nästan krockade precis innan för en passat bara plötsligt ställde sig på bromsen och svängde, ingen blinkers.

Tycker det är helt rätt att de har nykterhetskontroller, de ska de ha fler av tycker jag också och det är viktigt men de behöver inte bete sig som svin mot alla som har sportbilar eller några få modifieringar på bilar vilket de ofta gör. Satsa den tiden på att ta fast dem som kör fulla istället. Först så tog en polis varsin bil och det flöt på, men när jag kom sket de i alla andra bilar och släppte iväg de 2 som de höll på med och fokuserade bara på mig och vilka fel jag kunde ha, tur nog hade jag alla papper i bilen och är duktig på att tala för mig och har hyffsad koll på lagen. Var absolut inte kaxig, det hjälper ju aldrig men det var däremot polisen. Det hann komma en bil bakom mig också som fick blåsa lite snabbt och sedan bli ivägskickad men sedan var all fokus på mig igen och under den tiden passerade säkert ett 50tal bilar om inte mer. Att man ska bli trakasserad bara för att man har sportbil tycker jag är fel. Satsa pengar på fler nykterhetskontroller, inte göra någon wannabe flygande besiktning på en bil under den viktiga kontrolltiden så kanske de tar de som kör fulla istället för att bara göra folk less och förlora förtroende. Jag har inget emot polisen direkt men vissa är ju bara för dumma för sitt eget bästa...

Sök