Sålt bil till utlänning bilen står kvar på gården. Vad göra?

Low
27 maj 2012 · 3 314 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Vettemannen skrev:

MrWressmark skrev:
Tyvärr så får du inte flytta bilen, det blir egenmäktigt förfarande o DU kan åka dit för det.

Man kan ju undra hur länge man ska vänta. Man kan ju inte ha en okänd bil stående på sin tomt i årtionden. Eller finns det nån speciell tid man måste vänta för att sedan göra sig av med skrotet?

/Benny

Vem vet att du flyttade den 200m ut till vagen istallet? Finns inga bevis savida ingen har bilder med bilen pa din tradgard wink

Över sätter till svenska : Vem vet att du flyttade den 200m ut till vägen istället? Finns inga bevis såvida ingen har bilder med bilen på din trädgård.

Hoppas fler förstår nu.

Schneeflocke
27 maj 2012 · 239 Inlägg

Hade jag varit som du, hade jag gått in på ratsit och tagit reda var farbrorn bor, och sen är det väl bara att åka dit och fråga när han tänkt hämta sin bil?! Farbrorn kanske inte ens lever längre, eller så är det som någon var inne på, att vederbörande antingen inte fått PUT, eller flyttat tillbaka till hemlandet.

Lycka till! smile

tekwest skrev:
Hej. Det är min svärfar som sålde en Mercedes 190D på blocket för några år sen till en utlänning. Men bilen står kvar på gården. Han har fått pengar för den och ägarbytet är genomfört.

Hur ska man göra för att bli av med bilen från gården? Några tips?

Mvh Stefan

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Bompeman
27 maj 2012 · 679 Inlägg

Om man ser lite mellan fingarna, eftersom ni inte får tag i ägaren och vill bli av med bilen så är det väl bara flytta den med biltransport,traktor,hjullastare och köra iväg skiten från eran mark? måhända olagligt men vem vill ha en bil på ens mark som inte ens är sin egen?

Schneeflocke
27 maj 2012 · 239 Inlägg

Egenmäktigt förfarande är aldrig något man skall rekommendera andra att syssla med!


Bompeman skrev:
Om man ser lite mellan fingarna, eftersom ni inte får tag i ägaren och vill bli av med bilen så är det väl bara flytta den med biltransport,traktor,hjullastare och köra iväg skiten från eran mark? måhända olagligt men vem vill ha en bil på ens mark som inte ens är sin egen?

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Schneeflocke
27 maj 2012 · 239 Inlägg

TILLÄGG:
Glömde nämna att man många gånger kan begära handräckning av olika myndigheter, t ex Kronofogdemyndigheten. @TS: Hur kommer det sig föresten att ni väntat flera år med åtgärd?

Korsriddaren skrev:
Hade jag varit som du, hade jag gått in på ratsit och tagit reda var farbrorn bor, och sen är det väl bara att åka dit och fråga när han tänkt hämta sin bil?! Farbrorn kanske inte ens lever längre, eller så är det som någon var inne på, att vederbörande antingen inte fått PUT, eller flyttat tillbaka till hemlandet.

Lycka till! smile

tekwest skrev:
Hej. Det är min svärfar som sålde en Mercedes 190D på blocket för några år sen till en utlänning. Men bilen står kvar på gården. Han har fått pengar för den och ägarbytet är genomfört.

Hur ska man göra för att bli av med bilen från gården? Några tips?

Mvh Stefan

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
MrWressmark
29 maj 2012 · 41 Inlägg

Tror chansen är liten att du skulle bli anmäld för ett brott, o skulle du de så e de ju värt de för att bli av me bilen.

MeloveGolf skrev:

Vettemannen skrev:

MrWressmark skrev:
Tyvärr så får du inte flytta bilen, det blir egenmäktigt förfarande o DU kan åka dit för det.

Man kan ju undra hur länge man ska vänta. Man kan ju inte ha en okänd bil stående på sin tomt i årtionden. Eller finns det nån speciell tid man måste vänta för att sedan göra sig av med skrotet?

/Benny

Vem vet att du flyttade den 200m ut till vagen istallet? Finns inga bevis savida ingen har bilder med bilen pa din tradgard wink

Volvo 960 "Volvo 950 T5R" (1995)
Nissan 200sx s13 "Drifter" (1991)
slowSwede
29 maj 2012 · 223 Inlägg

Egenmäktigt förfarande=fri parkering åt alla? Nä, lite ordning är det allt på svenska lagarna:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.htm

Så flytta bilen, alternativt skrota den om den kan anses som skrot.

BMW 335 (2007)
Mattsson_91 Självlärd
29 maj 2012 · 3 083 Inlägg

slowSwede skrev:
Egenmäktigt förfarande=fri parkering åt alla? Nä, lite ordning är det allt på svenska lagarna:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.htm

Så flytta bilen, alternativt skrota den om den kan anses som skrot.

Detta är precis vad jag har funderat på sen jag började läsa tråden. För ingen har rätt att parkera sin bil på någons mark utan tillstånd.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
viccoA
29 maj 2012 · 3 110 Inlägg

Alltid en fråga om vad som är lagligt och inte, jag hade gjort som flera är inne på, dra bort den till trafikerad väg och ställ den lite lagom illa så ska du se att den är borta inom några dygn.

Mattsson_91 Självlärd
29 maj 2012 · 3 083 Inlägg

viccoA skrev:
Alltid en fråga om vad som är lagligt och inte, jag hade gjort som flera är inne på, dra bort den till trafikerad väg och ställ den lite lagom illa så ska du se att den är borta inom några dygn.

Bara ringa bärgare så hämtar dom den och ägaren får stå för kostnaderna

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
conlerc
29 maj 2012 · 102 Inlägg

Kör över den!

Volvo 855R "Autotech steg 4" (1996)
Bompeman
29 maj 2012 · 679 Inlägg

Korsriddaren skrev:
Egenmäktigt förfarande är aldrig något man skall rekommendera andra att syssla med!


Bompeman skrev:
Om man ser lite mellan fingarna, eftersom ni inte får tag i ägaren och vill bli av med bilen så är det väl bara flytta den med biltransport,traktor,hjullastare och köra iväg skiten från eran mark? måhända olagligt men vem vill ha en bil på ens mark som inte ens är sin egen?

Kanon! har ett par skrotbilar ja skulle vilja bli av med så säg din adress så kan ja ställa upp dom där, rör du dom är det egenmäktigt förfarande, INTE BRA. till trådskaparen! som sagt vill du bli av med den så flytta bara på den

Winterdrift
29 maj 2012 · 365 Inlägg

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … ?text=true

Skoj när inte politikerna ser någon vettig utväg heller.

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
hmmm
29 maj 2012 · 8 Inlägg

det är väl heller inte lagligt att låta ens bil stå på någons privata mark år efter år?
klart du kan forsla bort den alt polisanmäla han.

Longben
29 maj 2012 · 82 Inlägg

Då vet ja va ja ska säga till carpark nästa gång ja parkerar fel mitt i stan..... Inte fan låter ja nån stå på min tomt . Har redan dragit bort några å ställt dom på allmän väg.. Om han bråkar så har ju bilen blivit stulen.. Inte håller du reda på andras bilar .

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
RD_87 Skrotsamlare
29 maj 2012 · 4 031 Inlägg

Måste ju gå att ta ut avgift? Jag menar han kan ju inte få ha gratisparkering i flera år!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
cpu1337
29 maj 2012 · 766 Inlägg

be dom lokala alagarna ta hand om den=)

Schneeflocke
29 maj 2012 · 239 Inlägg

Vad är då lämplig uppställningsplats i det här fallet tycker du?

slowSwede skrev:
Egenmäktigt förfarande=fri parkering åt alla? Nä, lite ordning är det allt på svenska lagarna:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.htm

Så flytta bilen, alternativt skrota den om den kan anses som skrot.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Schneeflocke
29 maj 2012 · 239 Inlägg

Det stämmer, men dina maktmedel som vanlig medborgare är ganska små i sammanhanget.

Volvo142_73a skrev:

slowSwede skrev:
Egenmäktigt förfarande=fri parkering åt alla? Nä, lite ordning är det allt på svenska lagarna:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820129.htm

Så flytta bilen, alternativt skrota den om den kan anses som skrot.

Detta är precis vad jag har funderat på sen jag började läsa tråden. För ingen har rätt att parkera sin bil på någons mark utan tillstånd.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Schneeflocke
29 maj 2012 · 239 Inlägg

Mycket omogen kommentar, och inte särskilt konstruktiv.

Bompeman skrev:

Korsriddaren skrev:
Egenmäktigt förfarande är aldrig något man skall rekommendera andra att syssla med!


Bompeman skrev:
Om man ser lite mellan fingarna, eftersom ni inte får tag i ägaren och vill bli av med bilen så är det väl bara flytta den med biltransport,traktor,hjullastare och köra iväg skiten från eran mark? måhända olagligt men vem vill ha en bil på ens mark som inte ens är sin egen?

Kanon! har ett par skrotbilar ja skulle vilja bli av med så säg din adress så kan ja ställa upp dom där, rör du dom är det egenmäktigt förfarande, INTE BRA. till trådskaparen! som sagt vill du bli av med den så flytta bara på den

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang