Volvo 940 Turbo: mek, fix och trim

Mekar och fixar med min gamla härk, en Volvo 940 Turbo! Försöker beskriva så att andra kan hänga med och göra likadant på sina bilar. Det som ligger på just nu är mera trimm för det får man aldrig nog av! :)
  • 151 Följare
  • 211 522 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 december 2020
Lopphunden Turbobonde
2 november 2012 · 277 Inlägg

Dedron skrev:
Bra som de är smile men variera gärna lite smile Någon film hade inte vart fel big_smile Vill se hur den går nu bilen big_smile

Okej då blir det så då! wink
Hehe, har inte kunnat gasa med den sen klumpen kom på plats, för blött ute! Bilen bara simmar över vägen! roll

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
24 november 2012 · 277 Inlägg

Dedron skrev:
hade ja önskat att min gjorde:P Behöver bara en annan diff sen så kanske de blir bättre tongue vill inte svetsa och som de är nu så är de original, så enhjulare kan den allt göra xD

Finns ju billigare, en som kallas för Aussi Locker, dock tråkigt att den klickar när man svänger i långsamma hastigheter..

För övrigt händer det inte mycket i denna tråd.. hehe men det börjar bli dags att ställa av kärran snart så har inte fixat så mycket. Jag fick ju missljud från bakpartiet efter jag hade monterat diffen och den förstärkta momentbryggan så har knappt kört något, men jag tog och gjorde en felsökning idag som verkar ha vart lyckad! smile
Har också fixat med innerbelysningen, så nu fungerar alla lampor på samtliga knappar och belysningen för instrumentpanelen! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-24468cf88e9daf984b84449c5f1f3f6d.jpg

Lampan som sitter bakom soppamätaren var dryg då den fungerade ibland, trodde det var glapp men det var tydligen tråden som hade gått av och fick kontakt ibland..
Sedan så lampan för yttertempmätaren, skönt att se när det är lite mörkare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-60839a2b82f52492c3821c7d13c9be8f.jpg

Dessa sitter bakom knapparna, och är dyra som fan! 70kr styck på Volvo, men fick hosta upp det för 3st.. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-c2c559e09bcccd20dc83d06c5eb68095.jpg

Vet inte hur många gånger det har sett ut såhär sen man köpte bilen! lol
Mörkerkort blir det när jag får tag i en vettigare kamera!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-fb7e29f0bc3aa25c2f92e469278ebef9.jpg

Tog mig friheten att kapa av stången för muttrarna till avgasklämmorna, då de ser lite långa ut va? Tog i ibland..

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-100bb0813f842f6dfe0f2b3658138756.jpg

Missljuden då.. trodde detta var felet att soppaledningen låg emot momentbryggan. Tog ett buntband och fixade det men ljudet kvarstog.
Det visade sig att höger bromsok bak bara var fastskruvad med en bult, den andra var lite lite ute så oket kunde vicka lite fram och tillbaka! Bahhhh tänkte jag och drog åt skiten och nu så vart det gött! smile

Planen är att ställa av den nästa vecka, så ska försöka ta lite bilder på helheten innan den får vila! Har ett varmgarage som farsan kunde fixa som den får stå i!

Mer kommer snart! cool

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
24 november 2012 · 277 Inlägg

hede_racing skrev:
diffen funkar bra? smile var e den köpt?

Har inte hunnit prova på torr asfalt än sen när den sattes in.. men greppet på blött är bättre och så går det mycket mer brett än innan när man får lite snurr på maskinen! Den låser upp däcken innan man hinner blinka och är trevlig att svänga med oftast! Dock så kan det släpa något om man gasar hyffsat och svänger, då som jag fårstått det bygger denna diff på friktion, mer gas = mer låsning. smile

Den är köpt på Bakaxeldelar! cool
http://www.bakaxel.se/produktvisaren/it … etare.html

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
1 december 2012 · 277 Inlägg

Jahopp då är bilen avställd och står i garaget, dock inte i det som var tänkt men det går detta också. Är en tvätthall bredvid i samma garage så ska försöka få tag i en nyckel så man kan göra en sista tvätt för i år och ta lite bilder.. dock med vinterdäck på men det får man tåla. roll

Det kommer bli väldigt sparsamt med uppdateringar tills våren, men ska försöka ragga tag i lite grejjer som ska på bilen. 1 April är målet att väcka den igen, då det blir fix med tillsnyggning runt bakaxeln samt framvagnsdelar. Funderar på nya stötdämpare och sådant. smile

Om det är några frågor till era egna projekt så äre fritt fram att ställa om det är något som jag har sysslat med! wink

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
26 december 2012 · 277 Inlägg

Jahopp, väcker liv i denna igen då! roll
Händer lika mycket som i kommunens politiska sektor just nu men försöker få lite gjort iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-9ea0010087acf611401f09dd8752afce.jpg

Köpte dessa kylarslangar då jag inte litade på mina längre.. då en hade spruckit till värmepaketet och de andra var nog inte hel purfärska..
De ligger på min matta som farmor vävt, jösses vad svårt det verkar.. yikes

Får se om det kommer mer snart, funderar på nya fälgar som är lite snyggare, typ original polaris, titan, nebula eller något!
Tips på det kanske? smile

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
30 december 2012 · 277 Inlägg

Lika dött här som vanligt.. men fixade lite bilder till på bilens sida, men det är inget som ni inte har sett som följt tråden! roll
Förövrigt letar man efter fler grejjer till Volvon, ska åka förbi Bilia någon dag och kolla vad de kan tänkas ha! smile

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
31 december 2012 · 277 Inlägg

Streeetkadett skrev:
blir bra de härsmile
började på samma spår innan allt spårade ur;)

Haha jo det är väl lite beroendeframkallande detta.. men är ju kul som attan! tongue
Trevlig kärra den där röda!

Dedron skrev:
Alltid lika sköjj o kolla vad för updates du har gjort med bilen ! big_smile

Dedron min trofaste trådföljeslagare! big_smile
Kommer mer grejjer som sagt, lite småprylar nu i vinter! wink

Robban_89 skrev:
Vad letar du för grejer? smile

Tänkte få tag i ett ambulansstag, sägs bli stabilare så varför inte? Tror det låg på ca 1 lax på Volvo. cool

Är det någon som kör med stumt svänghjul och med ett fjädrat lamellcentrum? Är ju så tråkiga missljud när man kör med M90 lådan.. Tänkte om fjädrat centrum kanske hjälper något?

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
1 januari 2013 · 277 Inlägg

Ambulansstaget är den som går från ena sidan till den andra. Sen finns det "960-stag" som man sätter dit på varsin sida, alltså går åt 2st.
Här kan man läsa om dessa grejjer: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … ass+mycket
Hittade länken på Magistern s projekttråd, tack för den! smile

800kr verkar vara det man får ge. Blir en sån så får hede_racing visa sina hemmabyggda sen! wink

Booijen skrev:
Gött projekt!  Hur tycker du chippen från KL funkar? smile

Jadu, de fungerar helt felfritt (när jag satte de åt rätt håll då.. cool). Har inte provat något annat chip men det sägs att man inte behöver ett tändchip kring 300hk, vilket han på Vikingchip menade.

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
2 januari 2013 · 277 Inlägg

N!cke skrev:
riktigt bra projekt med bra beskrivningar. gillar bilen med:P hur lär man sig hur det funkar med lambdan som du har o hur de ska vara för att de ska va rätt??

Ja man försöker själv att lära sig och läsa intressanta saker i andras projekt och trådar så jag bjuder på det jag kan så mycket som möjligt. Brukar bli mest göttans då! smile Men ska försöka förklara lite mer nu när våren kommer!

Den är plättlätt, den visar blandningsförhållandet luft/bränsle. Den optimala förbränningen ligger på 14.7, alltså 14.7 delar luft och 1 del bensin, viktmässigt då! Men när man matar på med turbon vill man ha lite fetare så runt 12 är lagom. Tror att det gav mest effekt också.. men att det motverkar spikningar är ju viktigast! smile
(sen så ser man när bilen motorbromsar också.. stryper soppan helt)


Åkte förbi bilen idag och tittade hur det såg ut under, var lite kluven på om downpipen var i vägen för ett ambulansstag.. Haha, var ju tvärlugnt, men bäst att vara säker från början! tongue

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
2 januari 2013 · 277 Inlägg

N!cke skrev:
okie då fattar ja:P hur ställer man på mer soppa då? med btr en?

Soppan som spridarna sputar in regleras av lambdasonden vid tomgång och lätt belastning vid typ konstant fart. Det var därför jag hade i princip samma lambdavärde mellan 3 bar och 3.8 bar vid tomgång och lätt belastning.
Man ställer upp trycket på bränsletrycksregulatorn på en skruv/mutter till det önskade trycket, och då är det bra med bredbandslambdan så man ser hur mycket sås motorn får! smile
Kolla på sida 6 så är det lite bilder på den!

(vet inte hur det är med eftermarknadssprut, ifall det är programmerat från början eller ej)

aqulio skrev:
ställer upp den?
om du har en ställbar?
vanliga original btr det vet jag inte

Finns vissa som "klämmer ihop" original btr, men vet inte hur det går till och luktar ordentligt med bondetrim.. roll

Senast redigerat av Lopphunden (2 januari 2013)

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
2 januari 2013 · 277 Inlägg

N!cke skrev:
okey=) har du en sond till mätarn och en orginal? så de är ställbar btr som gäller då

Japp, denna bredbandslambda är helt separat från bilen, förutom att den hoppar igång när tändningen är igång då så den får ström! smile

Power-krille skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/153/152211/152211-2dead3db7fded4b8c7132e3ef9099d61.jpg
hoppsan.. här är en bonnig teckning på en redneck btr, hoppas principen framgår! körde på etanol en sommar och ibland tankade jag bensin och då var det nödvändigt att kunna justera trycket

Nämen titta, tack för den! Såg ju inte så avancerat ut.. bra med skruven! Hade föreställt mig att man stoppat den i ett skruvstäd och klämt den stackarn! tongue

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
5 januari 2013 · 277 Inlägg

Var på Volvo igår efter jobbet och pratade med tösen bakom disken om detta ambulansstag eller vad det nu heter. Det var slut i hela stockholmsregionen men hon beställde hit en från Göteborg med de tillhörande skruvarna! Så ska hämta den nästa vecka någon gång, onsdag eller senare var det som hon sa. smile

Sen funderar jag på stänkskydd, tycker det ser bra ut faktiskt med original stänkisar. Sen att de fyller en vettig funktion är ju inte alls pjåkigt.
Eller vad tycker ni? tongue

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
5 januari 2013 · 277 Inlägg

Hehe då får det bli sådana också! Någon som kan artikelnumret, brukar underlätta när man är där! smile

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
5 januari 2013 · 277 Inlägg

aqulio skrev:
Stänkskydd fram art nr 9166457 pris 295:-
Stänkskydd bak art nr 9134335 pris 295:-

Tack!! big_smile
Vart får man tag på denna information, om du inte redan hade den? cool

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
6 januari 2013 · 277 Inlägg

Oki, hoppas någon mer får nytta av informationen också! wink

Verkar variera lite i pris.. får se vad de vill ha från mig! Gå dit i frack eller knegarkläder? lol

(kanske dags för någon bild.. så det blir något iallafall. Fixar det imorgon!)

Senast redigerat av Lopphunden (6 januari 2013)

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
6 januari 2013 · 277 Inlägg

Fick tag i en Snowcap i höstas men har inte visat den här..
Funderar på att lacka den i bilens mörkblåa färg, eller ska man ha den svart som den är? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-d58e75a9f8caa5c71ec1d3a6480ebc2f.jpg

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
6 januari 2013 · 277 Inlägg

Eftersom att hela huven + torpedplåten eller vad den kallas är ju blå så tycker jag att man ändrar helheten på huven med en svart pryl, men sen så är det inte tokigt med svart heller om man ska vara sån. Jag tycker om original men tycker det är göttans med en lackad snowcap om man kollar på andras kärror! smile
Har ju inga planer på att lacka samtliga lister på bilen då det måste bryta lite! wink

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
9 januari 2013 · 277 Inlägg

Hoppsan! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-a034c566522bd84adf0b8211601e4fba.jpg

Frågade om stänkskydd, 325kr/paret. Aja, tänkte jag men de hade det på något lager för tillfället, så ska hämta de imorgon eller på fredag när de har levererats till Volvo! smile

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
9 januari 2013 · 277 Inlägg

aqulio skrev:
lika bra kosta på tongue

Jadå, kostar det så smakar det! Eller hur det nu var! tongue

Det här med att aktivera projekttråden till projektgrejjen, vad får man utav det? Ska man görat eller icke görat? roll

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Lopphunden Turbobonde
9 januari 2013 · 277 Inlägg

BrajjAxx skrev:
vad kostade ambulansstaget?

1 lax tillsammans med muttrarna/bultarna (995kr tror jag om man ska vara sån..). wink

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang