2666
Sök

Ta vort Kardanaxeln på en Xc70 -00 EPA

2 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#1
Kan man ta bort bara kardanaxeln på en xc70 AWD -00 för att få den framljulsdriven bara. Det låter något från kardanaxeln. Haft den på verkstad men dom hittar ingenting som är fel. Läst att folk plockar av kardanen på sina xc70 å bara kör. Är det bara axeln man behöver monterna ner isåfall?

2 381 Inlägg
15 juni
#2
Kan? Ja.
Får? Tveksamt ens på en a-traktor(inte epa).

Vad som behöver tas bort och inte tas bort beror på vad det är för fel. Är det kardanen det är fel på så då hjälper det ju att ta bort den. Är det fel på vinkelväxeln och/eller viscon hjälper inte borttagandet av kardanen ett skit.


2 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#3
När den var på verkstad så hottade dom inget fel på awd:n. Den går som den ska men det låter just ifrån kardanaxeln. Precis som att man skulle ha en pinne i ekern på em cykel. När dom körde bilen på lift och stod under så kom ljudet från själva kardanaxeln, bakre delen. Precis som att något låg i och skramlade. Så det går egentligen att bara montera av kardanaxeln å köra på 2hjulsdrift?

4 458 Inlägg
16 juni
#4
Ja! Körde utan kardan på min v60 vid en felsökning..

7 390 Inlägg
16 juni
#5
Prova med att lossa kardanaxeln bak vid bakaxelns pinjong och kör.
Låter det fortfarande kan det vara bakaxelväxeln(differentialen) det är fel på.
När du har kardanaxeln borta så passa på och palla upp bilen bak och snurra bakhjulen och lyssna efter oljud.
Har på annan bil varit med om att satellitdrev i differentialen spruckit.
Har man tur ligger delarna på botten i banjon.
Har man otur, vilket jag hade, har bitarna av satellitdrevet/dreven kastats upp mellan kronhjul och pinjong och malts ner.
Härvid kommer med stor sannolikhet även lagren få in metallspånor - hände mig!


Sök