Lite uppdaterings tider på bilen nu. Orken har börjat komma tillbaka och planen börjat falla på plats på vad som måste göras i vinter för bilen uppdateringar.
Motorn:
Har simulerat och tror jag vet vad som händer med motorn och vadför den känns orkeslös efter några pulse. Blev fel med avgastuningen. I bilden ser man den blå kurvan som är min nuvarande extraktor. Eftersom effekten av underpulsen avtar så drastiskt på det område jag ligger och jobbar på hinner inte spolningen med och motorn bygger värme istället för att orka med. Funkar bra i bänken men när man väll plågar på bana så blir det orkeslöst. Den nya extraktorn är den röda och här ser man en tydlig underpuls och scavaging effekt i det område jag kör motorn i mellan 5k-8.5k.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34491/34491-68367c248ccee35fe68bd1ae26b44d1a.jpg]()
Sedan anpassat insugslängd för det nya området så tror jag det blir bättre än förut.
Målet är att få till 17.0-17.5 bar cylindertryck i det tänkta arbetsområdet. Svårt på 2.36L men fullt görbart om man är nogran och metodiskt.
Finns det plats i budgeten säts även shower spridare in för att sänka insugstempen och höja blandningsförhållandet av bränslet. Ger mer fyllnadsgrad och eventuellt effekt på höga varv.
Chassiet:
Har fått tag på ett sett Ginetta G50/G55 fälgar. Kommer gå över till 18x9 fram och 18x11 bak.
Måste fixa till den felaktiga framvagnsgeometrin och kommer bygga om till dubbla A länkar. Tankar och ideer har tagits från Radical, Ginetta, Formelbilar osv.
Lite siffror för de som är intresserad.
KPI:5 grader
Scrub:15mm
Ackerman: parrarellt
Anti dive:15%-20%
Camber: 3-6 grader
Camber gain: 0.5/mm
Caster: 6-8 grader
MR 0.7
Springs180-210
Total body roll fram 1cm
Framkrängen tar ca 1/3 av roll momentet. Ett rör på 35x3mm och 2dm armar på MR0.5
Vikt minskning på bara bromsar ca 10kg per hjul i bara bromsar.
Flytta bak kylaren lite då styrväxeln flyttas upp och luta fram och bygga tunner fram till splitter för att minska drag.
Side pipe: Avgastunneln skall bort så jag kan få till ett plant undergolv. Avgassystemet flyttas till sparklådan och rundar A stolpen och in i motorrummet.
Aero: Ny splitter, Plant undergolv, Bargeboards, Fixa till difuserna och en vinge bak.