V70 2.4t 00a Lågt laddtryck

F4S4N CAD-konstruktör
20 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Breisladd skrev:

spokenratt skrev:
Den kan gå i linkmed/limp home/safe mode.. allt vad det kallas, Åk till volvo etc och läs ut ev felkoder. Min wg stång är rätt trög iaf. Men jag tror nog Mv ändå. Kändis grej på våra bilar. Och ja, 2,0/2,4/2,5t är Lt.

Precis vad jag skrev, att den skulle vara ganska så trög! Säkerligen ger den ingen felkod pga klockan är mekanisk.. Lale du kan du komma upp till björkåsen och få bilen läst om du bjuder på fika bröd, min styvfar har inskaffat ännu en läsare och ett program, pga att han nu kör Volvo XC90...Så det är nog inga som helst problem om du vill ringa honom, eller så kan vi mötas i Järpås och åka upp om du vill.

Mvh Marthin

Klockan på en 2.4T skiljer ju sig en del i hårdhet från T5an. 2.4T är lättare att dra i. Sen beror det ju självklart på vad man anser är trögt eller lätt. Men i turbovärlden skulle jag säga att klockan på hans 2.4T ska vara ganska lätt.

Angående magnetventilen så sätter den inga som helst felvärden om den gått sönder rent mekaniskt. Kopplar du ur den (elen) så ska bilen ladda runt 0.2bar. Detta ger inte heller någon felkod, inte vad jag lyckats få fram iaf smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
spokenratt
20 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Helt rätt so du säger ang MV att den inte måste sätta felkod. Man kan göra beroende¨på hur den går sönder. Är det folkod på den har jag för mig att det kommer som reglerventil eller något sånt va?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
F4S4N CAD-konstruktör
20 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Har faktiskt aldrig hört någon som har haft en felkod på sin TCV. Skulle tippa på att felkoden kommer inom samma område som turbotryckssensorn, men är inte säker på att den sätter någon felkod alls smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Lale
21 juni 2012 · 198 Inlägg

F4S4N skrev:
Har faktiskt aldrig hört någon som har haft en felkod på sin TCV. Skulle tippa på att felkoden kommer inom samma område som turbotryckssensorn, men är inte säker på att den sätter någon felkod alls smile

Kan man sätta dit en wg från t5 och få lite högre ladd?

volvo turbo
spokenratt
21 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Nä.. Laddtrycket strys elektroniskt på våra bilar så antagligen så kommer databoxen strypa ner laddet till org igen..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Lale
21 juni 2012 · 198 Inlägg

spokenratt skrev:
Nä.. Laddtrycket strys elektroniskt på våra bilar så antagligen så kommer databoxen strypa ner laddet till org igen..

Ja ok. lämna in och programera om boxen då.  vill ha mer hk

volvo turbo
spokenratt
21 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Lale skrev:

spokenratt skrev:
Nä.. Laddtrycket strys elektroniskt på våra bilar så antagligen så kommer databoxen strypa ner laddet till org igen..

Ja ok. lämna in och programera om boxen då.  vill ha mer hk

Ja precis. Chippa gör man ju inte på dessa utan man programerar om den, och då ställs laddtryck, bränsle och tänding mm så att alla parametrar blir rätt!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Lale
21 juni 2012 · 198 Inlägg

spokenratt skrev:

Lale skrev:

spokenratt skrev:
Nä.. Laddtrycket strys elektroniskt på våra bilar så antagligen så kommer databoxen strypa ner laddet till org igen..

Ja ok. lämna in och programera om boxen då.  vill ha mer hk

Ja precis. Chippa gör man ju inte på dessa utan man programerar om den, och då ställs laddtryck, bränsle och tänding mm så att alla parametrar blir rätt!

Nej man gör ju inte de.  Får bli de tror ja så de blir lite mer hk i den

volvo turbo
Lale
22 juni 2012 · 198 Inlägg

Bytte magnetventil idag. Nu går den bättre känns de som iaf. Tackar för alla tips

volvo turbo
pellenikkala
22 juni 2012 · 51 Inlägg

Tjena väntar på min mangnet ventil samma fel som du få se om det löser mitt problem smile

Drunk A.Sörman
22 juni 2012 · 1 299 Inlägg

Ett tips.Köper ni den svarta magnetventilen så får ni snart bytta igen köp den grå som var till föregående modell

Den enda som funkar om man chippar 2.4t länge ! smile

Funkar den inte kan du alltid komma till falköping med den har skruvat i många 2.4t. i övrigt en riktigt bra bil

Lale
23 juni 2012 · 198 Inlägg

Drunk skrev:
Ett tips.Köper ni den svarta magnetventilen så får ni snart bytta igen köp den grå som var till föregående modell

Den enda som funkar om man chippar 2.4t länge ! smile

Funkar den inte kan du alltid komma till falköping med den har skruvat i många 2.4t. i övrigt en riktigt bra bil

Ja satte dit en grå mv.  Den känns ju piggare nu iaf..

volvo turbo
pellenikkala
3 juli 2012 · 51 Inlägg

Hej nu har jag också satt in den nya mangnetventilen (svart) fick inte tag i den gråa men vilken förbättring mera krut o inga ryck nu går bilen som den ska smile

Lale
3 juli 2012 · 198 Inlägg

pellenikkala skrev:
Hej nu har jag också satt in den nya mangnetventilen (svart) fick inte tag i den gråa men vilken förbättring mera krut o inga ryck nu går bilen som den ska smile

Autotech har den gråa mv. ca 600:- där för den

volvo turbo
F4S4N CAD-konstruktör
4 juli 2012 · 1 392 Inlägg

Synd att IPD's ventiler är så ruskigt dyra i Sverige. Helt klart att föredra annars! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
spokenratt
4 juli 2012 · 3 860 Inlägg

Har också förstått att IPD ventilen ska vara bra, fått bra kritik i usa.. Men hur blir det medd frakt o så till sverige då, inte värt det ändå eller?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Drunk A.Sörman
4 juli 2012 · 1 299 Inlägg

Jag köpte en ipd  ligger i garaget i skroten. Höll i 5 dagar sen började laddtrycket strula som med den gamla magnetventilen.Tydligen var det ganska vanligt om bilen var chippad

Det var hyfsat sura pengar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24935/24935-56875c983b9d9c28aa9416511d63bde3.jpg

Brådhis * Voff voff *
5 juli 2012 · 10 280 Inlägg

Drunk skrev:
Jag köpte en ipd  ligger i garaget i skroten. Höll i 5 dagar sen började laddtrycket strula som med den gamla magnetventilen.Tydligen var det ganska vanligt om bilen var chippad

Det var hyfsat sura pengar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24935/24935-56875c983b9d9c28aa9416511d63bde3.jpg

Vad kostade den mer exakt inkl. frakt?

Fungerar den bättre till icke chippade bilar?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Drunk A.Sörman
5 juli 2012 · 1 299 Inlägg

Brådhis skrev:

Drunk skrev:
Jag köpte en ipd  ligger i garaget i skroten. Höll i 5 dagar sen började laddtrycket strula som med den gamla magnetventilen.Tydligen var det ganska vanligt om bilen var chippad

Det var hyfsat sura pengar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24935/24935-56875c983b9d9c28aa9416511d63bde3.jpg

Vad kostade den mer exakt inkl. frakt?

Fungerar den bättre till icke chippade bilar?

//Brådhis

Minns inte va det blev i svenska pengar dollarn går ju upp å ner en del nu

Den som ger stabilast laddtryck å längst livslängd är Volvos grå magnetventil chippad som original

Jag fick ju lära mig den sura vägen då jag  köpte en svart den gick sönder sen köpte jag från ipd även den gick sönder sen den grå som som volvo har fungerar än smile

HD TCV TURBO CONTROL VALVE 89.95 Dollar

Shipping Amt:                            31.25 Dollar

Brådhis * Voff voff *
5 juli 2012 · 10 280 Inlägg

Drunk skrev:

Brådhis skrev:

Drunk skrev:
Jag köpte en ipd  ligger i garaget i skroten. Höll i 5 dagar sen började laddtrycket strula som med den gamla magnetventilen.Tydligen var det ganska vanligt om bilen var chippad

Det var hyfsat sura pengar.

http://www1.garaget.org/gallery/images/25/24935/24935-56875c983b9d9c28aa9416511d63bde3.jpg

Vad kostade den mer exakt inkl. frakt?

Fungerar den bättre till icke chippade bilar?

//Brådhis

Minns inte va det blev i svenska pengar dollarn går ju upp å ner en del nu

Den som ger stabilast laddtryck å längst livslängd är Volvos grå magnetventil chippad som original

Jag fick ju lära mig den sura vägen då jag  köpte en svart den gick sönder sen köpte jag från ipd även den gick sönder sen den grå som som volvo har fungerar än smile

HD TCV TURBO CONTROL VALVE 89.95 Dollar

Shipping Amt:                            31.25 Dollar

Hur gör man för att se till att man får en grå om man beställer en på Volvo då för sist fick jag en svart...?

Artikelnummer? För visst har väl T5 och 2,4T inte samma magnetventil? Finns det då en grå även för T5?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang