2079
Sök

Volvo 940 GL '92 - Drift in peace!

Tanken var att ha den som vinter/lekbil, men med lite fix så kan den nog bli en skön bruks-busbil!

Påstängd
198 595 Visningar
Projektet avslutat 3 juni 2014
Påstängd
1 197 Inlägg
8 september 2013
Trådstartare
-JoohaN skrev:
gott smile har en yttertemp till 960 om du vill ha en till smile

Ah, fast det är en så liten sak så gör det mycket tycker jag. smile
Nja, har tyvärr redan yttertemp i 960in. wink Iofs har den också lite kraschade pixlar eller vad det nu är, men den duger..

Påstängd
1 197 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
Besiktning bokad 8 november!
Finns lite saker som jag vet måste fixas..
Till att börja med ska originalratten i, då jag inte har någon tutknapp på sportratten. Samtidigt som det åker originalstolen i, annars kanske det blir nerslag på det.. smile
Sedan ska fjäderbenen bytas, och fjädrarna bak också, för nu sitter fjädrarna fast med slangklammor/avgasklammor, har man tur går det igenom besiktningen men jag vill ändå ha markfrigång i vinter.
Samtidigt som det motionerar jag oken runtom, och byter handbromsbackar..
Sedan är det inget jag vet behöver fixas, eller ja jag sätter i halogen i helljuset också, men det kanske inte spelar så stor roll.
Slänger i luftburken också, så inte besgubben sätter tvåa på något sånt löjligt.

Annars står det helt still här, bilen bara står. Men nu har jag som sagt lite att fixa, skönt att ha en deadline, annars får jag inget gjort!
Jo juste, bränslefiltret ska bytas också, för det klagade dom lite på förra året.. roll

6 740 Inlägg
21 september 2013
när jag hade praktik på bilprovningen för ett år sedan så var jag med o besiktiga en bil med sportluftfilter o sportstolar i o vi sa ingenting om det tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Påstängd
1 197 Inlägg
21 september 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
när jag hade praktik på bilprovningen för ett år sedan så var jag med o besiktiga en bil med sportluftfilter o sportstolar i o vi sa ingenting om det tongue

Nej det går säkert igenom, men har jag bilen original kanske dom blir gladare! big_smile
Tiden jag bokade var på en fredag också, förhoppningsvis är dom på bra humör då. big_smile

6 740 Inlägg
21 september 2013
siiimooon skrev:
Henkix skrev:

Nej det går säkert igenom, men har jag bilen original kanske dom blir gladare! big_smile
Tiden jag bokade var på en fredag också, förhoppningsvis är dom på bra humör då. big_smile

ja de brukar dom vara wink de va en som släppte igenom våran 945a med trasig handbroms och upprostad dragkrok för ett par år sedan. och det var fredag och våran 945a var den sista bilen innan helgen xD

Du är liv

Påstängd
1 197 Inlägg
21 september 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
siiimooon skrev:
Henkix skrev:

ja de brukar dom vara wink de va en som släppte igenom våran 945a med trasig handbroms och upprostad dragkrok för ett par år sedan. och det var fredag och våran 945a var den sista bilen innan helgen xD

Haha, skönt! big_smile
Kanske var dumt gjort av mig att boka tid 7.40 på morgonen då.. neutral
Fast besiktade V70in igår samma tid och det gick galant, bussningen till viscon är slut så det blev en bra att veta, annars vare lugnt. smile

Beställde precis handbromsbackar och bränslefilter, nu jävlar ska det bytas!

6 740 Inlägg
21 september 2013
siiimooon skrev:
Henkix skrev:
siiimooon skrev:

Haha, skönt! big_smile
Fast besiktade V70in igår samma tid och det gick galant, bussningen till viscon är slut så det blev en bra att veta, annars vare lugnt. smile

ääh, dom e nog glada på morgonen också iomed att de vet att det snart är helg wink

Du är liv

Påstängd
1 197 Inlägg
21 september 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
siiimooon skrev:
Henkix skrev:

Haha, skönt! big_smile

ääh, dom e nog glada på morgonen också iomed att de vet att det snart är helg wink

Förhoppningsvis, men det ska inte finnas något att klaga på heller, om inte avgasvärdena strular.. smile

6 740 Inlägg
21 september 2013
siiimooon skrev:
Henkix skrev:
siiimooon skrev:

Haha, skönt! big_smile

Förhoppningsvis, men det ska inte finnas något att klaga på heller, om inte avgasvärdena strular.. smile

det kommer säkert gå bra wink

Du är liv

Påstängd
1 197 Inlägg
21 september 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
siiimooon skrev:
Henkix skrev:

det kommer säkert gå bra wink

Vi får hoppas det! smile

Har inte stått helt still med 945an, har hunnit med lite grann där.

Påbörjad rivning..

http://img542.imageshack.us/img542/2559/oami.jpg

Upplyft för att komma åt kardan mm..

http://img407.imageshack.us/img407/2618/17mj.jpg

Och idag åkte motor och låda ur! Riktigt skönt att ha en lastmaskin ibland alltså, bara haka i stropparna och lyfta. smile

http://img545.imageshack.us/img545/5025/vcjy.jpg

Skulle köpt ett motorstativ idag men det blev inte av, gör i och för sig inte så mycket då jag har gott om tid.

Om ni behöver delar är det bara att fråga, det mesta finns. smile

Påstängd
1 197 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
Igår åkte framvagn och bakaxel av, så nu är det inte mycket kvar innan den skickas. smile

http://img542.imageshack.us/img542/9780/0gu5.jpg

Hade tänkt kika på 940in idag, men det har regnat konstant..!

Påstängd
1 197 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
Ett stycke lortig M90 lossad från motorn.

http://img833.imageshack.us/img833/2546/0v14.jpg

En inte fullt lika skitig M90 efter lite avfettning och högtryckstvätt.

http://img713.imageshack.us/img713/231/vovh.jpg

Måste rensa i garaget också så motorn får plats, för jag tänker då fan inte stå ute och skruva på den i vinter. wink

Påstängd
1 197 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
Då var bilen hög igen.. Allt gick ganska lätt att byta och inget satt fast speciellt hårt. smile
Passade på att motionera oken lite grann, en kolv per ok bak satt fast, men fick dom att röra sig till slut!
Handbromsen var lite stygg på vänster sida, men förhoppningsvis går det att smörja upp..

Idag bytte jag bränslefilter, gick bra mycket lättare än vad jag förväntade mig, allt släppte lätt och det rann inte ut mycket bensin! smile
Bytte LMM och satte i luftburken också, och tomgången blev något bättre efter det.

Läskigt hög, men det är väl bara bra på vintern. neutral

http://img33.imageshack.us/img33/7576/o9tp.jpg

Så dåligt är väl inte filtret..? roll

http://img11.imageshack.us/img11/8789/1zst.jpg

6 740 Inlägg
2 oktober 2013
som nytt! big_smile

Du är liv

Påstängd
1 197 Inlägg
2 oktober 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
som nytt! big_smile

Ja visst är det fint, sparar det som reserv! big_smile

6 740 Inlägg
2 oktober 2013
siiimooon skrev:
Henkix skrev:
som nytt! big_smile

Ja visst är det fint, sparar det som reserv! big_smile

hahhhaa

Du är liv

Hörs och syns man inte finns man inte heller :/
640 Inlägg
4 oktober 2013
Bara lägga på sparhyllan å lacka svart till nästa gång tongue

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga.
Don't Drink and Drive det dör för många på vägarna gör som mig visa att du bryr dig :)

Påstängd
1 197 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
ironscull skrev:
Bara lägga på sparhyllan å lacka svart till nästa gång tongue

Vi kör på de! cool

Nu är 945an klar, hämtas på tisdag eller onsdag. smile
Slet lös kofångarbalken bak med lastmaskin också, har samlat på mig ett gäng såna nu.. roll

http://img7.imageshack.us/img7/1490/xjiy.jpg

Köpte motorstativ igår också, ska bara rensa lite i garaget så kan jag plocka ihop det och få upp motorn i det!

Påstängd
1 197 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
Hände något lite skumt idag när jag var ute och körde lite..
Låg i ungefär 90kmh på femman längsmed en mindre väg, lite guppigt och gropigt med det känns ju knappt nu när den är originalhög igen, haha!
I alla fall, vände efter en bit och det enklaste sättet att vända på en smal väg är ju såklart att trampa på och rita, men efter det kom det konstiga! Gasade lugnt upp till fyran, strax över 2000rpm gasade jag på lite och då slirade kopplingen..! Provade släppa av och trampa på igen och då slirade den igen! Verkade inte slira på andra växlar oavsett hur jag gasade, slirade inte på fyran sen heller..

Konstigt som fan, men om nu kopplingen är dålig lär den ändå klara av vintern, sen spelar det ingen roll.. smile

Påstängd
1 197 Inlägg
22 oktober 2013
Trådstartare
Kört minst 50 mil nu sedan den ställdes på och lambdalampan har inte tänts än!
Kanske var något knas med den andra LMM, för lambdan har alltid tänts efter 20-30mil efter nollställning.
Är i alla fall lite fix kvar inför besiktning, men bilen går skitbra iaf, och växellåda och bakaxel håller än!

Sök