2386
Sök

Volvo 940 GL '92 - Drift in peace!

Tanken var att ha den som vinter/lekbil, men med lite fix så kan den nog bli en skön bruks-busbil!

Påstängd
198 561 Visningar
Projektet avslutat 3 juni 2014
17 Inlägg
18 november 2013
siiimooon skrev:
Idag tog farsan hem en rörbockare, som jag försökte mig på att använda.
Gick inge vidare för mig med det, så jag skruvade på nåt annat istället medans farsan tog över, och efter en stund var det bara att skruva dit!

Var ut och provkörde efter det och den känns ganska lättstyrd, tror det var bra med ett oljebyte i servon! tongue

härligt att det löste sig!

Påstängd
1 197 Inlägg
18 november 2013
Trådstartare
Lindbergarn skrev:
siiimooon skrev:
Gick inge vidare för mig med det, så jag skruvade på nåt annat istället medans farsan tog över, och efter en stund var det bara att skruva dit!

Var ut och provkörde efter det och den känns ganska lättstyrd, tror det var bra med ett oljebyte i servon! tongue

Riktigt skönt! Tur att farsan har bättre tålamod än jag, jag var inställd på att köpa ny slang.. smile

17 Inlägg
19 november 2013
siiimooon skrev:
Lindbergarn skrev:
siiimooon skrev:

Riktigt skönt! Tur att farsan har bättre tålamod än jag, jag var inställd på att köpa ny slang.. smile

haha ja! fadrar är bra att ha! (samma med mig, inget tålamod...) men försök att skydda de med rostskydd!
Om du redan satt dit de utan skydd så hissa upp bilen och spruta på skyddsmassa! REKOMENDERAS!

Påstängd
1 197 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
Lindbergarn skrev:
siiimooon skrev:
Lindbergarn skrev:

haha ja! fadrar är bra att ha! (samma med mig, inget tålamod...) men försök att skydda de med rostskydd!
Om du redan satt dit de utan skydd så hissa upp bilen och spruta på skyddsmassa! REKOMENDERAS!

Hade inte på något, men den ser ut att vara rätt ny så den håller nog ganska länge ändå! smile

185 Inlägg
19 november 2013
Ja kan säga så här försök plana av ytan/ytorna där koppar brickorna ligger i mellan banjon.. det är i själv den delen det läcker skulle jag kunna tro? böt hela ledningen förut på en tants bil när vi hade praktik tongue försök plana till ytan.. köp inte en ny på volvo för då har du rensat plånboken helt för det var 1000:- om inte mer för ett nytt rör tongue

Volvo For Life

Påstängd
1 197 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
lillkjell skrev:
Ja kan säga så här försök plana av ytan/ytorna där koppar brickorna ligger i mellan banjon.. det är i själv den delen det läcker skulle jag kunna tro? böt hela ledningen förut på en tants bil när vi hade praktik tongue försök plana till ytan.. köp inte en ny på volvo för då har du rensat plånboken helt för det var 1000:- om inte mer för ett nytt rör tongue

Mycket möjligt att det var där det läckte, men nu sitter "nya" slangen på iaf och det fungerar bra!
Gamla slangen var rätt så rutten i övergångarna mellan rör och slang också, så det var nog på tiden att den byttes.. tongue

Påstängd
1 197 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Sådäär, då var man 20 då!
Fick en 60/40-sats och såklart en massa annat krafs.

Ska plocka dit det i vår, men vet inte vad jag ska skaffa för stötdämpare.. Såg att bla. L-M-R sålde några (G-E?) för 750:- styck, sen blir det ett litet steg upp till Bilstein så vet inte vilka man ska satsa på.

Bild på fjädrarna, otroligt intressant må jag säga. Kommer väl förmodligen få kapa något varv på dom också, men känns ändå bättre än att köra kapade org..

http://img856.imageshack.us/img856/9647/ghd5.jpg

Bilen blev galet skitig idag också, sidorna var typ svarta och fälgarna var gråa.. Svårt att se på bild, men riktigt skitig var den.

http://img33.imageshack.us/img33/2838/upit.jpg

Och förresten, kul med 30000 visningar! big_smile
Senast redigerat av siiimooon (27 november 2013)

6 740 Inlägg
27 november 2013
näämen gratulerar på dagen! wink
Aha då kommer han må bra imon? big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Påstängd
1 197 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Henkix skrev:

Hehe tackar, fast fyllde år i måndags, inte orkat uppdatera bara. tongue
Faktiskt tagit de lugnt, men var såklart till systemet när jag fyllde år, bara för att jag kan liksom. roll

6 740 Inlägg
27 november 2013
siiimooon skrev:
Henkix skrev:

Hehe tackar, fast fyllde år i måndags, inte orkat uppdatera bara. tongue
Faktiskt tagit de lugnt, men var såklart till systemet när jag fyllde år, bara för att jag kan liksom. roll

hahaha

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Påstängd
1 197 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
G&M hette dämparna visst, och det kommer gå på 3000:- för alla fyra medans Bilstein går på närmare 5000:-, och det är en viss skillnad.. wink

Men vad tror ni, duger G&M? Någon som kört med dom och har några åsikter?

1 322 Inlägg
28 november 2013
hehe grattis i efterskott=)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
1 december 2013
siiimooon skrev:
G&M hette dämparna visst, och det kommer gå på 3000:- för alla fyra medans Bilstein går på närmare 5000:-, och det är en viss skillnad.. wink

Tror att mmathson här på garaget har G&M på sin 940 smile Kolla med honom va han tycker smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

Påstängd
1 197 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Celeron skrev:
hehe grattis i efterskott=)

Tackar! smile
Turbo-Fransson skrev:
siiimooon skrev:

Tror att mmathson här på garaget har G&M på sin 940 smile Kolla med honom va han tycker smile

Ska kolla det, kan vara bra att få en uppfattning om hur dom är. smile
Men oavsett så lär dom vara bättre än originaldämpare med över 40k mil på nacken! big_smile

Påstängd
1 197 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
Och nu gick avgassystemet av på denna också!
Innan bakaxeln, efter dämparen. Har ju ingen slutdämpare så den låter inte mera utåt, men systemet gick av så ljudet går rätt upp i golvet..

Ska väl ändå på med 3" när turbomotorn ska i, men hade kanske vart bra med orgsystem när det ska reggas..

218 Inlägg
2 december 2013
Du får ju se det från den positiva sidan, du fick minst 50+ hästar till!

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

Påstängd
1 197 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
Lofarn skrev:
Du får ju se det från den positiva sidan, du fick minst 50+ hästar till!

Nej tyvärr inte, hade redan dom 50 hästarna.. sad
För sista dämpen är bortplockad och sitter 3"-rör där istället, och det gick av efter första dämparen, alltså blev det ingen ljudskillnad förutom resonans i bilen. Men då kan jag plocka bort systemet från axeln och bak, har hört att lättning inte bara lättar bilen, utan motorn får mera effekt också!

Påstängd
1 197 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
Kände mig tvungen att få lite ordning på avgassystemet ändå, så jag köpte en ny mittendämpare idag, satsar på montering imorrn..
Förhoppningsvis kan jag använda gamla bakaxelböjen utan dämpare, men jag köpte en böj med ifall den gamla inte vill passa dämparen.

Påstängd
1 197 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
Gamla bakaxelkröken var för kass för att använda, så jag fick ta den nya och snickra ihop ett nytt slutrör.
Hittade nån jäkla stolpe på ~2,25", kapade av och snittade upp den i ena änden och sen satt den som en smäck!

http://img69.imageshack.us/img69/8159/uxkb.jpg

http://img14.imageshack.us/img14/8904/ggeb.jpg

Tycker den låter väldigt lite nu, men det kanske bli bättre när man bränt ur nya dämparen lite.. smile

147 Inlägg
10 december 2013
Färgen på fälgarna gör sig redigt fin med lite snö ute smile

Sök