VW Jetta mk1 (sidoprojekt) || Sommaren närmar sig!

Sidoprojekt för att få lite tid från Golfen. Ska få sig en ny kostym, fräschare insida och ett nytt stuk. Kan nästan säga att bilen får ett helt nytt liv!
  • 60 Följare
  • 52 331 Visningar
  • Projektet avslutat 14 september 2014
Stackarn
1 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Update 1/8 - 2012

Tjena! Ikväll har jag varit i garaget och slipat och lackat lite. Slipade ner nästan alla svarta fläckar och på med rostskyddsgrund så det skyddar bra. Har även köpt bra spackel men glömde givetvis något att smeta ut det med! Så de får jag handla på mig imorgon.

Sen må jag köpa mig en burk grundfärg för att se så jag slipar rätt form på bilen så den inte blir alldeles gropig eller så.


Har även slipat rost och rostskyddsgrundat på huv och bagagelucka. Tänkte försöka vara där varje dag denna vecka då jag bokat besiktning den 15:e och planerar att ha grundlackat bilen då åtminstone. Söker även baklyktor och en vänster framskärm och lite annat smått och gott, men verkar vara rätt svårt att få tag i grejor till denna fast det är en vw sad


Bjuder även på en bild på vad som kom hem idag big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-c3c14ade3a47e671060e9fb2d5538e3f.jpg

Jettan ska bli låååååååååååååååååg!




Mvh!

Pix
2 augusti 2012 · 40 Inlägg

Stackarn skrev:
Update 1/8 - 2012

Tjena! Ikväll har jag varit i garaget och slipat och lackat lite. Slipade ner nästan alla svarta fläckar och på med rostskyddsgrund så det skyddar bra. Har även köpt bra spackel men glömde givetvis något att smeta ut det med! Så de får jag handla på mig imorgon.

Sen må jag köpa mig en burk grundfärg för att se så jag slipar rätt form på bilen så den inte blir alldeles gropig eller så.


Har även slipat rost och rostskyddsgrundat på huv och bagagelucka. Tänkte försöka vara där varje dag denna vecka då jag bokat besiktning den 15:e och planerar att ha grundlackat bilen då åtminstone. Söker även baklyktor och en vänster framskärm och lite annat smått och gott, men verkar vara rätt svårt att få tag i grejor till denna fast det är en vw sad


Bjuder även på en bild på vad som kom hem idag big_smile


http://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-c3c14ade3a47e671060e9fb2d5538e3f.jpg

Jettan ska bli låååååååååååååååååg!




Mvh!

De dära coilsen sitter finfint på jetta, har samma sj. big_smile
Dock fick jag höja bilen för att kunna köra med 13" arna..
O nu har man problem för 15" får inte plats, o jag höjer inte bilen mer nu utan får lösa de på annat sätt.. tongue

Senast redigerat av Pix (2 augusti 2012)

Skynda Långsamt!
Stackarn
2 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Pix skrev:
De dära coilsen sitter finfint på jetta, har samma sj. big_smile
Dock fick jag höja bilen för att kunna köra med 13" arna..
O nu har man problem för 15" får inte plats, o jag höjer inte bilen mer nu utan får lösa de på annat sätt.. tongue

Vad menar du med att 15" inte får plats? mad


Liten textupdate 2/8 - 2012

Idag var jag i garaget igen, men spacklade inget. Istället tog jag och mattade ner hela taket för hand med kloss och torrpapper. Avslutade med 400 och tror nog det ska räcka innan grundfärgen. Får se om jag går över med något 600 om jag hittar sen.


Ska kanske försöka låna hem en slipmaskin från jobbet över helgen, om det blir bra väder vill säga. Vill inte slipa inne i garaget utan jag gör det utanför istället. Men att handslipa ett tak på en jetta tar ivf ca 2 timmar ink avspolning av slipdamm big_smile



Mvh!

C_adolfsson LOWMOTION
3 augusti 2012 · 343 Inlägg

Mk1 jetta! underbart big_smile Måste följas!

Volkswagen Vento 1,8-cl "Lowmotion - Minty fresh cream." (1993)
Stackarn
3 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

C_adolfsson skrev:
Mk1 jetta! underbart big_smile Måste följas!

Trevligt! big_smile

Pix
3 augusti 2012 · 40 Inlägg

Stackarn skrev:

Pix skrev:
De dära coilsen sitter finfint på jetta, har samma sj. big_smile
Dock fick jag höja bilen för att kunna köra med 13" arna..
O nu har man problem för 15" får inte plats, o jag höjer inte bilen mer nu utan får lösa de på annat sätt.. tongue

Vad menar du med att 15" inte får plats? mad


Liten textupdate 2/8 - 2012

Idag var jag i garaget igen, men spacklade inget. Istället tog jag och mattade ner hela taket för hand med kloss och torrpapper. Avslutade med 400 och tror nog det ska räcka innan grundfärgen. Får se om jag går över med något 600 om jag hittar sen.


Ska kanske försöka låna hem en slipmaskin från jobbet över helgen, om det blir bra väder vill säga. Vill inte slipa inne i garaget utan jag gör det utanför istället. Men att handslipa ett tak på en jetta tar ivf ca 2 timmar ink avspolning av slipdamm big_smile



Mvh!

Sitter 195/50 R15 på fälgen, sen e de med ET:n på "TURBO"fälgarna (vet ej vilken)
De blir för brett så hjulhuskanten bak (vecket innåt) tar i bara man rullar med bilen..
Så jag ska kapa av kanten innåt, hjälper inte det så får man väl valsa ut kanten. Jag ska prova mig fram till bästa lösningen då jag ändå ska byta hjulhuskanten bak.

Senast redigerat av Pix (3 augusti 2012)

Skynda Långsamt!
Stackarn
4 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Pix skrev:

Stackarn skrev:

Pix skrev:
De dära coilsen sitter finfint på jetta, har samma sj. big_smile
Dock fick jag höja bilen för att kunna köra med 13" arna..
O nu har man problem för 15" får inte plats, o jag höjer inte bilen mer nu utan får lösa de på annat sätt.. tongue

Vad menar du med att 15" inte får plats? mad


Liten textupdate 2/8 - 2012

Idag var jag i garaget igen, men spacklade inget. Istället tog jag och mattade ner hela taket för hand med kloss och torrpapper. Avslutade med 400 och tror nog det ska räcka innan grundfärgen. Får se om jag går över med något 600 om jag hittar sen.


Ska kanske försöka låna hem en slipmaskin från jobbet över helgen, om det blir bra väder vill säga. Vill inte slipa inne i garaget utan jag gör det utanför istället. Men att handslipa ett tak på en jetta tar ivf ca 2 timmar ink avspolning av slipdamm big_smile



Mvh!

Sitter 195/50 R15 på fälgen, sen e de med ET:n på "TURBO"fälgarna (vet ej vilken)
De blir för brett så hjulhuskanten bak (vecket innåt) tar i bara man rullar med bilen..
Så jag ska kapa av kanten innåt, hjälper inte det så får man väl valsa ut kanten. Jag ska prova mig fram till bästa lösningen då jag ändå ska byta hjulhuskanten bak.

Jaha, på så vis. Jag kör ju iofs med 7" fälgar med 165:or på, så de borde ju gå bra tycker jag big_smile

Btw så kommer det förhoppningsvis en rätt rolig uppdatering imorgon smile

Pix
4 augusti 2012 · 40 Inlägg

Stackarn skrev:

Pix skrev:

Stackarn skrev:

Vad menar du med att 15" inte får plats? mad


Liten textupdate 2/8 - 2012

Idag var jag i garaget igen, men spacklade inget. Istället tog jag och mattade ner hela taket för hand med kloss och torrpapper. Avslutade med 400 och tror nog det ska räcka innan grundfärgen. Får se om jag går över med något 600 om jag hittar sen.


Ska kanske försöka låna hem en slipmaskin från jobbet över helgen, om det blir bra väder vill säga. Vill inte slipa inne i garaget utan jag gör det utanför istället. Men att handslipa ett tak på en jetta tar ivf ca 2 timmar ink avspolning av slipdamm big_smile



Mvh!

Sitter 195/50 R15 på fälgen, sen e de med ET:n på "TURBO"fälgarna (vet ej vilken)
De blir för brett så hjulhuskanten bak (vecket innåt) tar i bara man rullar med bilen..
Så jag ska kapa av kanten innåt, hjälper inte det så får man väl valsa ut kanten. Jag ska prova mig fram till bästa lösningen då jag ändå ska byta hjulhuskanten bak.

Jaha, på så vis. Jag kör ju iofs med 7" fälgar med 165:or på, så de borde ju gå bra tycker jag big_smile

Btw så kommer det förhoppningsvis en rätt rolig uppdatering imorgon smile

Jepp.. o går det inte så e det ett problem och lösa, vilket man alltid gör.
I'm waiting.. big_smile (man får ju nöja sig med andras projekt när ens eget knappt hinns med)

Skynda Långsamt!
Stackarn
6 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Pix skrev:
Jepp.. o går det inte så e det ett problem och lösa, vilket man alltid gör.
I'm waiting.. big_smile (man får ju nöja sig med andras projekt när ens eget knappt hinns med)

Ja på något sätt så går det väl alltid att få till de man vill smile


Du väntade tyvärr förgäves, blev inget av den uppdateringen då jag kom på andra tankar, ska ju som sagt vara lite av ett budgetbygge, får inte sväva iväg för mycket med planerna. Ivf inte nu i höst! Men en liten update ska ni få!





https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-45cdd7df4812b8d1b9a1d991b540c6eb.jpg


Jettan fick sig ännu en färg idag wink


En polares brorsa har en jetta, som blev smälld bakifrån av en lastbil förra sommaren. Kom på det i söndags och ringde honom och visst fick jag köpa delar av honom! Så nu är grillen komplett, framskärm och en ny bräddare (min var sprucken vänster fram) hämtad! Ska även dit och hämta framkofångare och ett baklyse som turligt nog klarade sig! Så nu söker jag bara ett vänsterbaklyse efter att jag just inhandlat listclips på ebay smile


Mvh!

Senast redigerat av Stackarn (6 augusti 2012)

RaekmAcKaN
7 augusti 2012 · 399 Inlägg

Trevligt att hitta/komma på saker ibland ju !

DropShop "Östersundsmaffian"
Allansson
7 augusti 2012 ·

Ser ut som om det kommer bli bra!

Stackarn
8 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

RaekmAcKaN skrev:
Trevligt att hitta/komma på saker ibland ju !

Oh ja! Finns mkt godis att hämta där big_smile

Allansson skrev:
Ser ut som om det kommer bli bra!

Tack! Hoppas det blir bra i slutändan också! smile



Liten update 8/8 - 2012


Inga bilder idag, men var i garaget och lackade kanterna och lite gömda ställen på framskärmen så den blir röd överallt sen. Efter färgen torkat så passade jag även in skärmen och skruvade den på plats. Ska väl egentligen upp ca 2mm i bakkant, men de var så jäkla svårt att få till det perfekt så jag tror jag nöjer mig såhär.

Ska väl se om de blir bra väder framöver så man kan slipa lite, annars blir det nog tight att hinna lacka till besiktningen den 25:e.



Mvh!

Stackarn
19 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Update 19/8 - 2012

Tjena! Nu har jag inte uppdaterat så mycket sista tiden, men har bara slipat kaross och spacklat. Inte så roligt att se! Men i fredags hade jag besiktning! Det betydde ju att den i torsdags fick plockas ihop!

Eftersom att all inredning var ute och allt på utsidan var bortskruvat så tog det från kl 19 till 23:50 innan jag var helt klar och bytt framlampor på macken vid garaget! Fick t.om ringa in hjälp som dels kom med hjul då mina bakdäck var helt torrspruckna och således inte hade gått igenom. Tack igen för hjälpen Jens!



https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-93ea668db68c05540d655e4fb41ff79d.jpg

Insidan bak, dock inte städad. Det kommer nog att göras när allt är klart.





https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-3529289ae616942e4dafb72de284e991.jpg

100 000 gånger fräschare än när jag hämtade den smile





https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-80176608de18ccfd9caccc9b75933e69.jpg

Som karossen ser ut i dagsläget.





Men de bästa av allt! ....




...
https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-65f7951023c8e417a61f0ab8eb6b469d.jpg

Den gick igenom med två tvåor! big_smile Binkers fungerar inte, indikatorlampan bara lyser men relä klickar inte och de blinkar inte någonstans. De hann jag inte få till innan bes. Sen får man tydligen inte besiktiga med bara vänster backspegel längre, men nu är två nya beställda! big_smile


Så nu ska de rivas ner, lackas och monteras igen inom kort. Tänker inte lägga ner själen i underarbetet då jag bara vill ha färg på bilfan. Kan aldrig  bli sämre än den var innan ändå. Samt att när jag såg skärmkanterna bak blev jag så jävla matt, så denna får lite halvtaskig utsida tyävrr sad




Mvh!

Senast redigerat av Stackarn (19 augusti 2012)

Allansson
19 augusti 2012 ·

Grattis!

Alltid skönt med nybesiktad bil. big_smile

Den där ratten, är det en riktig VW-ratt eller är det nåt pirat-påhitt? Snygg är den iaf.

Stackarn
20 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Allansson skrev:
Grattis!

Alltid skönt med nybesiktad bil. big_smile

Den där ratten, är det en riktig VW-ratt eller är det nåt pirat-påhitt? Snygg är den iaf.

Ja fasiken! Må bara få till blinkers nu smile Speglar är som sagt på väg!


Ratten är en gammal formuling. Satt i styvfars gamla bubbla och kommer ursprungligen från en 70-tals porsche tror jag han sa. Finns väl egentligen inte att få tag på nu för tiden, då de inte görs sedan länge. Men hittade den i källaren och lyckades hitta ett oanvänt nav med vw tuta på tradera för 56kr för nå år sedan big_smile


Mvh!

Stackarn
20 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Skriftlig update 20/8 - 2012

Karossen är färdigslipad! Egentligen är det väl en del jobb kvar på den, men de får bli bra nu. Lite ojämnheter får jag leva med då detta som sagt är ett budgetprojekt. Imorgon ska de svetsas lite och sedan förhoppningsvis grundlackas. Ska förbi ÖoB och kika vad ett partytält kostar också, lackbox a'la budget! smile


Ska även köpa lite svartfärg och fräscha upp grill, kofångare och lite andra smådetaljer! Kommer väl säkert en update imorgon för den som känner för att kika in här då! smile



Mvh!

Stackarn
21 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Update 21/8 - 2012


Tjena! Har precis kommit hem från en omgång i garaget. Tänkte hinna med lite mer, men hade helt glömt bort att lägga igen ett rosthål på bilen. Men nu är det gjort och i nuläget ser det ut såhär!




https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-b5b4d86592b4be58885a542c96414731.jpg

Rätt så nära nu! Ska kasta på grundfärg imorgon då jag glömde köpa klibbduk till att få bort allt slipdamm från bilen. Ska kika på jobbet imorgon om jag hittar något roligt där! smile



mvh!

Stackarn
22 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Update 22/8 - 2012

Tjena igen! Idag handlade jag lite på jobbet, bla klibbduk för att få bort de sista slipdammen från bilfan innan grundfärgen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-3a2f1487b51a4e5543580012a3a7e990.jpg

Här står pärlan nyklibbad och redo för ny kostym (eller underkläder kanske? tongue )





https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-d47a48161323d36336cadd0285958bf6.jpg

Här är jettan i de nya underkläderna! Imorgon ska de avmaskas, slipas, maskas, klibbas och lackas röd! big_smile




Mvh!

volvochefen
23 augusti 2012 · 514 Inlägg

Ser bra ut.
Synd bara att du inte fixat skärmkanten bak

Volvo 945 "tdi" (1992)
Stackarn
23 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

volvochefen skrev:
Ser bra ut.
Synd bara att du inte fixat skärmkanten bak

Mycket möjligt att de fixas i vår om bilen stannar kvar. Men för tillfället kommer de inte bytas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang