Urladdat batteri- efter 24 timmar.

MaxB
25 september 2006 · 135 Inlägg

Ja, precis.

Bilen var nästan stendöd i lördags, prövade att ladda batteriet (som förövrigt är helt nytt, dock ett 500-kronors batteri ifrån biltema). Efter uppladdningen, på söndagen, så gick bilen fint som fågelsång.

Men ikväll när jag testade att starta bilen, så var batteriet TOTALT urladdat igen. Inga lysen eller annat strömkrävande har stått på. Har prövat att mäta upp strömvärden när tändningen varit av, men inte fått upp några onormala värden.

På batteriet så driver jag allt det vanliga, utöver det så driver jag ett slutsteg, ett larm (dock ur funktion, bara en diod som blinkar) och en HU som ljuser en bra massa.

Allting är ju kopplat direkt på batteriet, är det bara att köra uteslutningsmetoden och plocka bort kontakterna en efter en? (Det sitter nämligen ganska många kontakter rakt på, säg 7 st ungefär, som är dragna i efterhand).

Har köpt bilen relativt nyligen, så jag vet inte riktigt hur allt är kopplat.

Vore tacksam för svar!

laazy vorsprung durch teknik
25 september 2006 · 886 Inlägg

Kan vara generatorn som e kass. fick liknande fel med min och det visade sig att det va just generatorn som var pajj.

Lindgren_
25 september 2006 · 2 644 Inlägg

hade exakt samma fel på min smile trodde generatorn va pajj köpte en ny sen märkte ja när ja plocka ner de att de va en kabel som hade brunnit tongue så va bara byta dne big_smile

Johan Lindgren
precision
25 september 2006 · 2 652 Inlägg

kan vara jord fel .

kolla jordkabel som sitter på vänster innerskärm . ge en polare vrida o juckla med den samtidigt som du vrider på tändning .

mkt vanligt att de strular där  pga rost

stilren personbilstekniker
26 september 2006 · 147 Inlägg

Vad fick du för värden när du mätte då?

MaxB
27 september 2006 · 135 Inlägg

stilren skrev:
Vad fick du för värden när du mätte då?

Jag mätte säkrat, och fick upp att det inte var någon resistans i kablarna ifrån batteriet. Har just varit ute och provkört bilen, nu verkade allt gå finfint.. har prövat att koppla ur allting som är kopplat direkt på batteriet, och skall se om det är urladdat imorgon eller övermorgon igen.

Skall gå till botten med det här! :@

Förresten, är det någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att lämna in bilen för en genomgång hos en privatmek? Vitt respektive svart? Å vad ett kamremsbyte kan kosta? Samt byte utav kylslangar, bensinslang och någon luftslang? smile

Tack på förhand!

stilren personbilstekniker
27 september 2006 · 147 Inlägg

MaxB skrev:

stilren skrev:
Vad fick du för värden när du mätte då?

Jag mätte säkrat, och fick upp att det inte var någon resistans i kablarna ifrån batteriet.

Du får nog mäta ampere om du ska se om bilen drar ström. Då borde det ligga på 0,05-0,20A beror ju helt på vad du har för utrustning. Mätningen ska göras när bilen är låst och larmad, vänta sedan några minuter inann du mäter.

MaxB
27 september 2006 · 135 Inlägg

stilren skrev:

MaxB skrev:

stilren skrev:
Vad fick du för värden när du mätte då?

Jag mätte säkrat, och fick upp att det inte var någon resistans i kablarna ifrån batteriet.

Du får nog mäta ampere om du ska se om bilen drar ström. Då borde det ligga på 0,05-0,20A beror ju helt på vad du har för utrustning. Mätningen ska göras när bilen är låst och larmad, vänta sedan några minuter inann du mäter.

Tänkte fel där.. menade Ampere smile

stilren personbilstekniker
28 september 2006 · 147 Inlägg

Okej... Vad det någon kräm i batteriet imorse?

Sasj
28 september 2006 · 31 Inlägg

Jag hade en gång samma fenomen och kom till slut fram till att bilen hade skojat rejält med mig, helt grundlurad blev man. Det visade sig att belysningen i bagagerummet lyste konstant trots att luckan var stängd, och drog ur batteriet snabbare än man kunde ana.

En brytare/kontakt löste problemet, men det tog en vecka att lista ut...

Drönirettab
28 september 2006 · 21 761 Inlägg

Kollade igenom alla larm på Cargards hemsida, det larm som förbrukade mest ström drog max 25mA. Då borde det rimligtvis inte vara högre förbrukning med bilen avstängd än 25-30mA och det drar inte ur batteriet på 24 timmar.

Det finns några alternativ. Antingen något relä/belysning som tjuvdrar, generatorn som är paj eller batteriet som är paj(ja, även ett helt nytt batteri KAN vara dåligt).

msjoholm
30 september 2006 · 151 Inlägg

Ett enkelt sätt att kolla om något drar ur batteriet är följande:
-Stäng alla förbrukare du känner till och ta ur tändningsnyckeln
-Lossa minuskabeln på batteriet
-Sätt en enkel testmejsel mellan minuspol och minuskabel
Om mejseln lyser är det något som drar ström! Gör följande:
-Koppla bort en efter en av dom nämnda 7 kontakterna. Slocknar lampar så vet du vilken kabel det är. Lyser det fortfarande så prova att ta bort säkring för säkring. Till slut hittar du det säkert!
Mvh Mats S

MaxB
30 september 2006 · 135 Inlägg

msjoholm skrev:
Ett enkelt sätt att kolla om något drar ur batteriet är följande:
-Stäng alla förbrukare du känner till och ta ur tändningsnyckeln
-Lossa minuskabeln på batteriet
-Sätt en enkel testmejsel mellan minuspol och minuskabel
Om mejseln lyser är det något som drar ström! Gör följande:
-Koppla bort en efter en av dom nämnda 7 kontakterna. Slocknar lampar så vet du vilken kabel det är. Lyser det fortfarande så prova att ta bort säkring för säkring. Till slut hittar du det säkert!
Mvh Mats S

Tack Mats!

Låter som en väldigt bra idé, men vad är det för testmejsel du pratar om och vart kan man köpa en sådan? Biltema eller mekonomen?

Mvh Max

mannen666666 preem pump
30 september 2006 · 836 Inlägg

mekonomen har
artikel nummer 42-42285

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
stilren personbilstekniker
30 september 2006 · 147 Inlägg

Hade du inte en multimeter när du mäte amperen? För med en multimeter ser du exakt hur mkt ström bilen drar. Den kopplar du in på samma sätt som testmejseln. Även 0,5A drar ut ett batteri på några dagar, det kan vara svårt att uppskatta med en testmejsel/lampa.

msjoholm
30 september 2006 · 151 Inlägg

Testmejsel ser ut som en liten skruvmejsel eller penna, ofta med en vass spets på. En kabel sitter i skaftet och en liten glödlampa inuti. Mannen666666 hade ju t.o.m. art.nr på en! Annars närmsta mack som säljer mer än bröd och mjölk.....
Mvh Mats

msjoholm
30 september 2006 · 151 Inlägg

Jaja, du kanske hade en multimeter redan, då slipper du köpa en testmejsel. (jag uppmärksammade inte att sign "Stilren"  påpekade detta)
/Mats

MaxB
1 oktober 2006 · 135 Inlägg

Stämmer att jag mätte med en multimeter, och den visade att det inte gick någon ström igenom kablarna då tändningen var av, men den visar inte heller att det går någon ström genom kablarna när motorn är på å stereon dunkar.. så något är vajsing med multimetern verkar det som, blir att köpa en ny multimeter för pappa eller en testmejsel! smile

Sker under morgondagen, tack för alla tipsen å för att ni är hjälpsamma, är själv ganska ny på allt vad bilar heter smile

NightblizZ
1 oktober 2006 · 284 Inlägg

min betedde sig lika men de va pga att generatorremmen låg o slira lite big_smile

Krucial VW-driver
27 oktober 2006 · 291 Inlägg

Jag hade ett problem idag och det var att mitt originalbatteri på 60Ah som är 10 år gammalt var urladdat. Det måste väl varit dags för batteribyte eller? Ett batteri håller väl inte längre än så?

Har köpt ett nytt på Biltema på 70Ah, ska väl tåla min ljudanläggning. Steget är ju bara på 300W.

Iofs har jag ju massa dioder och 3 st neonrör, men det ska tydligen inte ta mycket på energiförbrukningen?

En fråga till: Vart finns det att köpa spännabnd till batteriet? Mitt nya behöver ett nämligen.

Tacksam för svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang