razpataz
Halvglad semi-amatör.
20 augusti 2012
· 600 Inlägg
18 dec 2011, 23:29
Iaf, i helgen hann jag inte med mycket. Hade tänkt testköra lite för att se om nya kopplingen lirade, men tänkte ta itu med den sönderdragna hjulmuttern först när den fort.f stod på pallar. Testat det mesta, men då tid just nu är en rejäl bristvara blev stod valet emellan att arbeta fint med finess, och att använda våld och köpa nya delar.
Ny hub, ~800:- i England, lätt värt det för att spara på den otillräckliga tiden, och ändå något som jag velat byta då jag redan bytt på ena sidan.
Så, delade bromsoket och lyckades lirka ut det från insidan av fälgen, borra och dra loss kåpan till centrumbulten, skruva loss den och sen satt jag med fälg med hub i handen. Fram med stora borrmaskinen och borrade ut skiten från baksidan.
Måste passa på att tacka min bror för det här extraprojektet. Nästa gång jag vill ta loss en hjulmutter gör jag det själv :roll:
Boven i dramat...
Lösningen:
Håller fast vid att mina fräsiga D1 Spec hjulmuttrar i AL7075 aluminum/magnesium-legering är tokhäftiga, men om ni köper sådana, se till att ni sätter in insexen hela vägen, och inte på bakfyllan lutar er och böjer skiten i sidled. Helt klart drygt
Iaf, väntar nu på ny hub från England så man kan vifta ner den från bockarna och testköra lite innan den åker upp på pallarna igen. Ska bli så gött när man är klar med allt mekaniskt i första vevan, och kan köra en vända med det estetiska igen.
Ber om ursäkt om många av er kanske tycker mina updates är tråkiga, men ser den här tråden även som en påminnelse för mig själv om vad jag gjort med bilen, och delar gärna med mig av tabbarna också, inte bara framgångarna.
Kliver på nytt väldigt fördelaktigt schema efter nyår som öppnar helt nya förutsättningar för byggtempot på bilen, blir förhoppningsvis mycket mer gjort då än vad som hänt hittills