Tips gällande maskering inför lack (Bild)

Native
23 augusti 2012 · 52 Inlägg

Nu när slipningen snart är klar på bagageluckan så är det dags för lack, och söker nu lite tips på hur man ska maskera för att få det snyggt gjort.
Ska man maskera exakt utanför det nerslippad stället eller ska man helt enkelt skita i och maskera och dimma ut färgen för att redan polera ut brytningen?
Vad tror ni blir bäst? smile

http://img254.imageshack.us/img254/9475/img0519j.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Senast redigerat av Native (23 augusti 2012)

Henkix
23 augusti 2012 · 6 737 Inlägg

jag hade inte maskerat exakt där det är slipat, jag hade maskerat ca 1-2 cm runt så att säga tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
motorraZ
23 augusti 2012 · 578 Inlägg

jag hade lackat hela baksidan på lucka smile

aqulio
23 augusti 2012 · 1 146 Inlägg

håller med motorraZ
skulle me ha gjort det...

AntrE
23 augusti 2012 · 2 140 Inlägg

Nu har jag ingen aning hur luckan ser ut men ser ju ut som ett veck längst upp på bilden där skulle jag maskerat av och sedan lackat nederdelen smile lätt att våtslipa och polera till om man gör en "skarv i en skarv" smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
motorraZ
23 augusti 2012 · 578 Inlägg

AntrE skrev:
Nu har jag ingen aning hur luckan ser ut men ser ju ut som ett veck längst upp på bilden där skulle jag maskerat av och sedan lackat nederdelen smile lätt att våtslipa och polera till om man gör en "skarv i en skarv" smile

Ser ju även ut som det sitter en vinge ovanpå luckan smile

AntrE
23 augusti 2012 · 2 140 Inlägg

motorraZ skrev:

AntrE skrev:
Nu har jag ingen aning hur luckan ser ut men ser ju ut som ett veck längst upp på bilden där skulle jag maskerat av och sedan lackat nederdelen smile lätt att våtslipa och polera till om man gör en "skarv i en skarv" smile

Ser ju även ut som det sitter en vinge ovanpå luckan smile

Som sagt har ingen aning hur det faktiskt ser ut men med bilden så tror jag det går att maskera av i vecket smile
Fast frågan är ju hur resten av lacken ser ut?! Ser ut att vara ordentligt repig och skadad..

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Native
23 augusti 2012 · 52 Inlägg

AntrE skrev:

motorraZ skrev:

AntrE skrev:
Nu har jag ingen aning hur luckan ser ut men ser ju ut som ett veck längst upp på bilden där skulle jag maskerat av och sedan lackat nederdelen smile lätt att våtslipa och polera till om man gör en "skarv i en skarv" smile

Ser ju även ut som det sitter en vinge ovanpå luckan smile

Som sagt har ingen aning hur det faktiskt ser ut men med bilden så tror jag det går att maskera av i vecket smile
Fast frågan är ju hur resten av lacken ser ut?! Ser ut att vara ordentligt repig och skadad..

Det är baklampornas "plastfäste" ni ser vid halva bagageluckan, och vet inte om ja har lust att lacka halva luckan tänkte på de slipade stället.

motorraZ
23 augusti 2012 · 578 Inlägg

Native skrev:

AntrE skrev:

motorraZ skrev:

Ser ju även ut som det sitter en vinge ovanpå luckan smile

Som sagt har ingen aning hur det faktiskt ser ut men med bilden så tror jag det går att maskera av i vecket smile
Fast frågan är ju hur resten av lacken ser ut?! Ser ut att vara ordentligt repig och skadad..

Det är baklampornas "plastfäste" ni ser vid halva bagageluckan, och vet inte om ja har lust att lacka halva luckan tänkte på de slipade stället.

Okejokej smile Brukar bli bäst om man lackar lite större ytor än om man bara ska köra på ett litet ställe smile

AntrE
23 augusti 2012 · 2 140 Inlägg

Jag som trodde det var mitt på luckan lol Då kanske jag skulle ha maskerat och lackat hörnet på luckan och gjort en dimskarv där lyktan slutar smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Larpa Bilvårdsexperten.se
24 augusti 2012 · 374 Inlägg

Mitt tips är att INTE maskera för då blir det bara pannkaka av hela skiten! Och skulle du gå upp hela vägen å maska där så kommer du få en kant på en kant å den är MKT riskabel att slipa och polera sen!

Så fribacea bara å spruta neråt en aning. Måla bara på den yta som saknar lack tills det täcker och efter det så dimmar du ut en bit. Det finns dessutom skarvthinner på burk att köpa som funkar strålande om du inte vill våtslipa? smile

KolGruvan
24 augusti 2012 · 1 450 Inlägg

jag hade maskerat runt det slipade, sen viker du upp maskeringstejpen nån millimeter och lackar sen viker upp nån millimeter till och målar sen polera=) så har ja gjort på en 240 ja hade , med skärmkanterna, de syns inte ens att de e om lackat:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Native
24 augusti 2012 · 52 Inlägg

Tack för alla tips!

Är fortfarande ganska osäker på vilket val det blir, de står antingen mellan att maska eller bara dimma ut det.
Båda varianterna verkar ju faktiskt funka.

Native
24 augusti 2012 · 52 Inlägg

Larpa skrev:
Mitt tips är att INTE maskera för då blir det bara pannkaka av hela skiten! Och skulle du gå upp hela vägen å maska där så kommer du få en kant på en kant å den är MKT riskabel att slipa och polera sen!

Så fribacea bara å spruta neråt en aning. Måla bara på den yta som saknar lack tills det täcker och efter det så dimmar du ut en bit. Det finns dessutom skarvthinner på burk att köpa som funkar strålande om du inte vill våtslipa? smile

Det lutar åt denna lösningen.
skarvthinner använder man för att få bort brytningen antar jag? smile

Native
26 augusti 2012 · 52 Inlägg

Någon annan som kan rekommendera mig nåt?

mb_pucken
26 augusti 2012 · 5 087 Inlägg

jag rekomenderar och dimma ut färg å sen våtslipa och polera.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Native
26 augusti 2012 · 52 Inlägg

mb_pucken skrev:
jag rekomenderar och dimma ut färg å sen våtslipa och polera.

Har den varianten blivit den bästa för dig eller? smile

mb_pucken
26 augusti 2012 · 5 087 Inlägg

det har funkat bäst för mig. svårt att få bort skarvarna annars tycker jag. om det inte finns något att gömma dom under, typ en list.
Se till att slipa bort all rost bara för annars lär det bubbla upp nytt innim ett par veckor.
Här finns lite tipps hur du går till väga smile http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=252780

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
26 augusti 2012 · 5 087 Inlägg

kan tala om att främre delen av framskärmen är omlackad på bilen och ingen har sett det än så länge mer än jag;)

https://www1.garaget.org/archive/143/142502/287995/287995-2707715.jpg

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Native
26 augusti 2012 · 52 Inlägg

mb_pucken skrev:
kan tala om att främre delen av framskärmen är omlackad på bilen och ingen har sett det än så länge mer än jag;)

http://www1.garaget.org/archive/143/142502/287995/287995-2707715.jpg

De såg riktigt bra ut ja, får nog bli att våtslipa efteråt då och polera smile
Haha den guiden du skrev i den tråden har jag faktiskt redan skrivit av på ett papper som jag kollar på när jag gör hela denna grejen wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang