Ni med solid lack, Har ni också ett helvete vid polering?

IronIsHard
30 augusti 2012 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-48b85a5bdcd9b0d49d26c8a5dac48b9b.jpg
Här är resultatet. Himlen speglar sig. Vad är betyget?

Volvo S40 (1996)
BMW 523i (1997)
BMW 316 (2001)
skutte Bilrekonditionerare
30 augusti 2012 · 453 Inlägg

IronIsHard skrev:
Stoffe

Ser fin ut i lacken. Problemet är att står du i en viss vinkel med ett visst solljus  ser man  tendens till oxid på enstaka ställen. Tar jag ett kort på bilen nu ser den tog blank och fin. Det syntes igår när det var solsken rakt mot lacken. Såg inget idag efter att jag lagt på ett lager lackförsegling. Kanske döljde det.

Detta fenomen är fruktansvärd störigt. Jobbar dagligen med rekond och får trots det ibland problem med detta. Bilen kan se perfekt ut även i de tuffaste ljuset inomhus men när du ställer ut den och solen ligger lågt och på bilen syns det att det är oxid kvar, ofta fläckvis. Syns det inte direkt kommer det ofta fram efter ett par tvättar tyvärr.

Har några ställen på min Saab som är ständigt återkommande..

MVH Rikard
IronIsHard
30 augusti 2012 · 76 Inlägg

skutte

Vad säger man till kunden i sådant fall? Bara att acceptera eller?

BMW 316 (2001)
BMW 523i (1997)
Volvo S40 (1996)
IronIsHard
30 augusti 2012 · 76 Inlägg

skutte

Och hur länge kör du på en huv när du har detta fenomenet? Körde i ca 4 timmar igår. Blir skapligt dålig förtjänst på en röd solid bil wink ?

BMW 316 (2001)
Volvo S40 (1996)
BMW 523i (1997)
skutte Bilrekonditionerare
30 augusti 2012 · 453 Inlägg

Ibland är det ingen som ser det ifall det inte är sol eller liknande, ibland får kunden acceptera att lacken inte kan bli perfekt heller men dom har oftast förståelse. Generellt vet folk att äldre röda bilar mattas fort. Sedan är det inte på alla bilar som det syns ska sägas..

4h på en huv är klart mer än jag någonsin lagt ned wink Men säg 1-2h på en huv är inte ovanligt att det tar. Min privata bil brukar ta ungefär 8h att polera men då är den ju hyffsat iordning redan.

Polerar du så länge och det fortf syns "oxid" kan det vara så att det inte ens går att få perfekt, har sett lacker som "dött ut". Vanligt på ex röda 740/940

MVH Rikard
IronIsHard
30 augusti 2012 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-b78266df93b09e8e5ab717dc726eeb8f.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32066/32066-6be88d9030c6b27339b3f9912d7a2783.jpg

På kortet syns ingen oxid utan är speglingar från himmelen.

BMW 316 (2001)
Volvo S40 (1996)
BMW 523i (1997)
IronIsHard
31 augusti 2012 · 76 Inlägg

Men det jag befarar nu är att oxiden kommer göra sig till känna inom en snar framtid. Iom för att jag gjorde en såkallad fusk polering. Körde lite lätt med rubbing först. När jag får tillgång till garage blir det rubbing tills lacken är helt 100.. Då kommer lacken stå sig bra mycket längre. Det jag gjort nu är ju att jag istor sett har baddat in oxiden under polishen. Nä här ska inte fuskas utan blir till att köpa en lammulls trissa och gå på lacken riktigt hårt så all oxid försvinner. Sen kör jag på med polishen som slut finish så jag är säker på att alla ev skador som uppståt av rubbingen försvinner. Sen på med lackförseglingen och då lär lacken stå sig bra i minst ett år iallafall. Men att få lacken 100 med en rubbing är både ett jävla jobb men samtidigt ett grymt konstverk!
Det finns ju en viss rekondare som polerar utställningsbilar med endast rubbing så nog ska det fungera!

BMW 316 (2001)
Volvo S40 (1996)
BMW 523i (1997)
skjortan Down n`out
31 augusti 2012 · 514 Inlägg

Lahega har en bra oxidrengöring, prövat denna?

Jämför första och sista bilden, endast kört med det medlet ca 2-3 ggr över bilen och sedan Lahegas polish big_smile
http://www.garaget.org/?car=218043

Senast redigerat av skjortan (31 augusti 2012)

Down n`out
IronIsHard
1 september 2012 · 76 Inlägg

Lahegas produkter har jag kört med. Ingen mästare direkt. Har allt ett par flaskor ståendes men kör hellre Meguiars.

Volvo S40 (1996)
BMW 316 (2001)
BMW 523i (1997)
miken
1 september 2012 · 139 Inlägg

IronIsHard skrev:
Lahegas produkter har jag kört med. Ingen mästare direkt. Har allt ett par flaskor ståendes men kör hellre Meguiars.

låter som du är väldigt kär i Mequiars men jag måste säga att det är rena skiten i jämförelsevis med många andra produkter lol

Volvo V70n 2.5T "Lågmilarn" (2005)
jocke_gronberg
1 september 2012 · 4 586 Inlägg

miken skrev:

IronIsHard skrev:
Lahegas produkter har jag kört med. Ingen mästare direkt. Har allt ett par flaskor ståendes men kör hellre Meguiars.

låter som du är väldigt kär i Mequiars men jag måste säga att det är rena skiten i jämförelsevis med många andra produkter lol

Det är som jag och Menzena wink skulle aldrig använda något annat

miken
1 september 2012 · 139 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

miken skrev:

IronIsHard skrev:
Lahegas produkter har jag kört med. Ingen mästare direkt. Har allt ett par flaskor ståendes men kör hellre Meguiars.

låter som du är väldigt kär i Mequiars men jag måste säga att det är rena skiten i jämförelsevis med många andra produkter lol

Det är som jag och Menzena wink skulle aldrig använda något annat

jo Menzernas polermedel är det absolut bästa och roligast att jobba med smile
Men deras lackskydd Menzerna Power Lock Polymer Sealant har jag inte hunnit prova den åker med i nästa beställning smile Ultima Paint Guard Plus + är min stora favorit just nu när det gäller lackskydd då det är så enkelt att lägga på och mycket bra hållbarhet smile

Senast redigerat av miken (1 september 2012)

Volvo V70n 2.5T "Lågmilarn" (2005)
Robin-T
1 september 2012 · 168 Inlägg

Det ni ska börja med som första steg är en oxidlösare som typ Autosmart Buffer 2000 tycker jag är kanon. Därefter stega er uppåt, börja med grovt polermedel och gå till finare och finare. Typ Menzerna fast gloss, Power finish och sen final finish med ocilerande. Lackskydd jag kan rekomendera till bilar som har problem med oxid är Ultima Paint Guard +! smile

Constantine
1 september 2012 · 679 Inlägg

IronIsHard skrev:
Det finns ju en viss rekondare som polerar utställningsbilar med endast rubbing så nog ska det fungera!

Jaså? det skulle jag verkligen vilja veta mer om.. med enbart rubbing har du oftast polerrepor och polermedelrester lite överallt. En rubbing får man ingen "super glans" av direkt, utan det får man utav en polish som tar bort sista skiten som ligger på i form av repor och polerrester etc, sedan på med en bra lackförsegling.

skutte skrev:
Ibland är det ingen som ser det ifall det inte är sol eller liknande, ibland får kunden acceptera att lacken inte kan bli perfekt heller men dom har oftast förståelse.

Så du brukar säga till kunden att lacken kommer att bli perfekt innan ni börjar arbeta?

IronIsHard
1 september 2012 · 76 Inlägg

RobinT

Det som är en stor fördel med Meguiars mot alla andra märken är att 105an (rubbing) som är i deras proffs sortument är att man inte behöver gå över lacken med massa steg. Rubbingen är grov när man lägger på den och blir finare och finare ju mer du polerar med den. På så vis slipper du köra med 10 olika sorters flaskor. Ju mer medel desstå mindre lack syns och ju fler lager medel man kör med desstå grynigare blir ytan.

Sen tänker jag på att jag vill inte dölja oxiden. Det är ju mycket lätt med en fet polish. Utan jag vill gå bort all oxid så lacken håller sig länge.

Nja alltså jag är inte bara insnöad på Meguiars. Bara det att ytan blir bäst med det medlet. Menzerna har jag faktiskt aldrig testat.

BMW 523i (1997)
BMW 316 (2001)
Volvo S40 (1996)
Constantine
1 september 2012 · 679 Inlägg

IronIsHard skrev:
RobinT

Det som är en stor fördel med Meguiars mot alla andra märken är att 105an (rubbing) som är i deras proffs sortument är att man inte behöver gå över lacken med massa steg. Rubbingen är grov när man lägger på den och blir finare och finare ju mer du polerar med den. På så vis slipper du köra med 10 olika sorters flaskor. Ju mer medel desstå mindre lack syns och ju fler lager medel man kör med desstå grynigare blir ytan.

Hur många andra märken har du testat om jag får fråga? 105 är ju en "ultra cut compound" som de själva säger och således ingen rubbing. Det är en lite starkare form av polish. Det finns en anledning till att rekondare inte använder enbart ett medel smile man måste ha olika eftersom alla lacker är olika oxiderade, olika djupa repor, olika färg och alla lacker är helt enkelt olika även om det är samma färg.

Ja desto mer rubbingmedel man har på paden och polerar med desto mer flammig och mjölkig brukar ytan bli, därför går de flesta medel efter "less is more". Men om vi pratar Meguiars så har dem några olika rubbing medel som heter "Rubbing compound" och "Ultimate compound" om jag minns rätt.

miken
1 september 2012 · 139 Inlägg

IronIsHard skrev:
RobinT

Det som är en stor fördel med Meguiars mot alla andra märken är att 105an (rubbing) som är i deras proffs sortument är att man inte behöver gå över lacken med massa steg. Rubbingen är grov när man lägger på den och blir finare och finare ju mer du polerar med den. På så vis slipper du köra med 10 olika sorters flaskor. Ju mer medel desstå mindre lack syns och ju fler lager medel man kör med desstå grynigare blir ytan.

Sen tänker jag på att jag vill inte dölja oxiden. Det är ju mycket lätt med en fet polish. Utan jag vill gå bort all oxid så lacken håller sig länge.

Nja alltså jag är inte bara insnöad på Meguiars. Bara det att ytan blir bäst med det medlet. Menzerna har jag faktiskt aldrig testat.

du måste vara lurad? jag har själv provat 105an och jag tycker den har dålig avverkning och mycket odrygt då du måste ha mycket medel för att få bort lite grövre repor men det är väl egentligen en finare polish för att få bort tvättrepor och hologram med?

Senast redigerat av miken (1 september 2012)

Volvo V70n 2.5T "Lågmilarn" (2005)
risodlarn
1 september 2012 · 577 Inlägg

Min bil är ju visserligen inte röd, men vit. Jag brukar tvätta bilen, köra med http://goo.gl/OK8HF på blöt bil sen tvätta igen med ett schampoo som innehåller "vax". Det blir bra och fort går de. 

Men jag är inget proffs. Bör jag komplettera med något mer. Innan eller efter? Är inte intresserad av någon superduperfinish med superextremtmegaskydd  då det bara är en brukis men finns det nått som kan ge mer glans fast snabbt o lätt?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Evildan
1 september 2012 ·

Inga problem alls.

https://www1.garaget.org/archive/105/104261/165084/165084-1607110.jpg

DandanRacing
7 september 2012 · 55 Inlägg

inte alls svårt med oxiderade bilar gäller bara att ta bort oxiden med en oxidlösare innan man börjar polera annars riskerar man att polera upp oxiden.. Själv kör jag bara av dem med roterande och buffer 2000 på sonax orange trissa + några sprut vatten från blomsprutan då medlet börjar torka och sen polerar bort hologramen med 3m blå kork...
Bryr mig inte så mycket över de få grövre reporna då det är familjens bruksbilar men blanka ska den ändå vara smile

volvo 945 snabbpolerad med roterande och buffer 2000..
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/532446_10150705775898421_864193230_n.jpg

//Andreas

Volvo 245 (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang