Ni med solid lack, Har ni också ett helvete vid polering?

Larpa Bilvårdsexperten.se
8 september 2012 · 374 Inlägg

Constantine skrev:

IronIsHard skrev:
RobinT

Det som är en stor fördel med Meguiars mot alla andra märken är att 105an (rubbing) som är i deras proffs sortument är att man inte behöver gå över lacken med massa steg. Rubbingen är grov när man lägger på den och blir finare och finare ju mer du polerar med den. På så vis slipper du köra med 10 olika sorters flaskor. Ju mer medel desstå mindre lack syns och ju fler lager medel man kör med desstå grynigare blir ytan.

Hur många andra märken har du testat om jag får fråga? 105 är ju en "ultra cut compound" som de själva säger och således ingen rubbing. Det är en lite starkare form av polish. Det finns en anledning till att rekondare inte använder enbart ett medel smile man måste ha olika eftersom alla lacker är olika oxiderade, olika djupa repor, olika färg och alla lacker är helt enkelt olika även om det är samma färg.

Ja desto mer rubbingmedel man har på paden och polerar med desto mer flammig och mjölkig brukar ytan bli, därför går de flesta medel efter "less is more". Men om vi pratar Meguiars så har dem några olika rubbing medel som heter "Rubbing compound" och "Ultimate compound" om jag minns rätt.

Ultimate Compound osv är konsumentprodukt så där blandar du ihop det lite grann och nog är Ultra Cut Compound en rubbing. smile Jag har i många år kört med enbart Ultra Cut Compund som enda steg före en eventuell polish. På allt från svennebilar till utställningsbilar. Finns oerhört mkt fördelar med just Ultra Cut Compound. Däremot så är det en oroffsprodukt som man måste få instruktioner på för att kunna hantera den och få maximal effekt ur den. smile

Constantine
8 september 2012 · 679 Inlägg

Larpa skrev:

Constantine skrev:

IronIsHard skrev:
RobinT

Det som är en stor fördel med Meguiars mot alla andra märken är att 105an (rubbing) som är i deras proffs sortument är att man inte behöver gå över lacken med massa steg. Rubbingen är grov när man lägger på den och blir finare och finare ju mer du polerar med den. På så vis slipper du köra med 10 olika sorters flaskor. Ju mer medel desstå mindre lack syns och ju fler lager medel man kör med desstå grynigare blir ytan.

Hur många andra märken har du testat om jag får fråga? 105 är ju en "ultra cut compound" som de själva säger och således ingen rubbing. Det är en lite starkare form av polish. Det finns en anledning till att rekondare inte använder enbart ett medel smile man måste ha olika eftersom alla lacker är olika oxiderade, olika djupa repor, olika färg och alla lacker är helt enkelt olika även om det är samma färg.

Ja desto mer rubbingmedel man har på paden och polerar med desto mer flammig och mjölkig brukar ytan bli, därför går de flesta medel efter "less is more". Men om vi pratar Meguiars så har dem några olika rubbing medel som heter "Rubbing compound" och "Ultimate compound" om jag minns rätt.

Ultimate Compound osv är konsumentprodukt så där blandar du ihop det lite grann och nog är Ultra Cut Compound en rubbing. smile Jag har i många år kört med enbart Ultra Cut Compund som enda steg före en eventuell polish. På allt från svennebilar till utställningsbilar. Finns oerhört mkt fördelar med just Ultra Cut Compound. Däremot så är det en oroffsprodukt som man måste få instruktioner på för att kunna hantera den och få maximal effekt ur den. smile

Tror du misstolkade mig lite, jag menade att man inte enbart kan köra med ultra cut compund och sen skita i polish. Vad jag har fått berättat för mig är Ultra cut compound en starkare form av polish, men visst rubbing hit och dit smile

Larpa Bilvårdsexperten.se
9 september 2012 · 374 Inlägg

Jodå det går att köra slutresultat med den vilket jag gör ofta med enkelmaskin.. Men känner man sig osäker och det är en mörk bil så är ju alltid en polish bra..

Constantine
9 september 2012 · 679 Inlägg

Larpa skrev:
Jodå det går att köra slutresultat med den vilket jag gör ofta med enkelmaskin.. Men känner man sig osäker och det är en mörk bil så är ju alltid en polish bra..

Jaså där ser man, men blir det lika bra som med en polish? blir det inga hologram efter? Jag kör i regel alltid polish efter, just eftersom jag vill vara extra noggrann, men sån är ju jag smile

Larpa Bilvårdsexperten.se
10 september 2012 · 374 Inlägg

Kör man med rätt trissa och rätt teknik så kan man få ett fullvärdigt resultat! Då jag håller utbildningar så kör vi alltid hologramfritt med rubbingen. Så polishen blir bara för att maxa glansen och säkerställa att inga hologram finns nånstans. Chargern på Elmia 2011 körde jag av på kvällar eller morgnar med bara rubbing och roterande. smile

Vad använder du för prylar?

Constantine
10 september 2012 · 679 Inlägg

Larpa skrev:
Kör man med rätt trissa och rätt teknik så kan man få ett fullvärdigt resultat! Då jag håller utbildningar så kör vi alltid hologramfritt med rubbingen. Så polishen blir bara för att maxa glansen och säkerställa att inga hologram finns nånstans. Chargern på Elmia 2011 körde jag av på kvällar eller morgnar med bara rubbing och roterande. smile

Vad använder du för prylar?

3Ms alla polermedel, vaxer är lite olika.. Flex maskiner använder vi oss endast utav, Lackförseglingen är en specialblandning. Vad använder du själv? smile

N_W V8 de bästa som finns!
10 september 2012 · 1 092 Inlägg

Om du kör med Meguiars så kan du ju köra röd enkeltrissa och Diamond cut först sen gul trissa och Dual action cleaner, för att skydda beige trissa med polymer sealant eller nåt annat skydd. Eller avsluta med dubbeloschillerande maskin när du lägger vax/lackskydd.

Senast redigerat av N_W (10 september 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang