VW Golf GTI special - BERG CUP inspirerad men i PLÅT!! Renovering

Golf mk1 GTI special renoveras mot ett utseende som kan beskrivas som Bergcup VS polo S2000. Arbetet kommer att göras i PLÅT dvs plåtbreddning och lite annat kul. Thomas
  • 91 Följare
  • 54 898 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 januari 2015
polo_td
25 december 2013 · 563 Inlägg

Hej
Då var det dags att börja lite med bilen igen.

Allt jobb i vanliga livet har tagit upp all ledig tid etc så bilen har bara blivit stående.

Men lite har jag gjort på lediga stunder.
Lagt på glasfiberspackel och en snabb vända med fin spackel.
Dragkroken fixad, bakaxel och framvagn på plats.
Hjul in förskaffade. Massa delar blästrade och lackade.
Skall ta lite bilder nu under (h)julen.
Instrument brädan uppfrächad, nytt instrumenthus.
Extra stolar fixade och lite annat smått.

Skall väl försöka att få upp farten lite.

Thomas

Senast redigerat av polo_td (25 december 2013)

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Seger Bilmekaniker
25 december 2013 · 29 Inlägg

Fan vad kul att du kommer igång igen! Har följt sen starten så det här har jag väntat på. Lägg upp lite bilder nu!

polo_td
4 januari 2014 · 563 Inlägg

Hej
Nu har julen varit och jag åkte på influensa och feber så inte så mkt som jag orkat.
lägger upp lite bilder på det som trots allt gjorts.
började med torkararmar, dessa var bedrövliga.
http://www.forumbilder.se/DBI1B/renoveing-golf-005.jpg

Sedan tog jag tag i instrument sargen som jag ville ha en röd rand på.
Efter ett himla pillejobb så blev det ok tyckte jag.

http://www.forumbilder.se/DBI1B/renoveing-golf-006.jpg

Med denna i brädan ser det ut så här, vad tycker ni?
http://www.forumbilder.se/DBI1B/renoveing-golf-038.jpg

Slänger upp en blid på instrument brädan.
Har tvättat hela med diskmedel och låtit den torka.
Blir till att lägga på lite vinylglans sedan då den blir lite matt av diskmedel.
Den är hel och fin generellt, mkt bättre än den i bilen just nu.
http://www.forumbilder.se/DBI1B/renoveing-golf-011.jpg

Sedan var det dags att titta lite på lamporna i fronten.
Dessa såg ut som vanligt.
Tur jag har lite delar liggandes, hittade ett par hella lampor med bra insatser men i övrigt mkt tråkiga.
http://www.forumbilder.se/DBI1B/1stralkastare-innan-1.jpeg
http://www.forumbilder.se/DBI1B/stralkastare-innan-2.jpeg
Plockade isär dessa och in i blästerskåpet. Efter lite lack och rengöring blev resultatet detta.
http://www.forumbilder.se/DBI1B/renoveing-golf-014.jpg
http://www.forumbilder.se/DBI1B/renoveing-golf-015.jpg

Det var allt jag har hunnit med och orkat denna gång.

Kommer mer allt efter som.

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
6 januari 2014 · 563 Inlägg

Nu har jag grejjat lite till.
Jag tog tag i sista svetsningen av rutramen så denna är nu klar.

Sedan satte jag mig och kodade om alla låsen så jag har samma nyckel till allt.
Ja, lite fel då tanklock och handskfack har samma.
Skall se om jag kan få tag i ett lås från en sen mk2 tydligen har man tändningsnyckeln till handskfacket på dessa.
Det är ett tidskrävande pillejobb.

Tog tag i min front då denna var i bedrövligt skick.
Vill ju ha röda lister runt grillen som det skall vara så det blev till att blästra av dessa och måla.
sedan är det ju alltid svårt att ha tag i de yttre sargen kring lamporna, men som tur va så hittade jag 2 st som var hela.
lamporna i grillen var så immiga så jag fick ta isär allt och torka rent, fixa tätningen och alla justerskriuvar som rostat fast genom åren. Tillslut så blev den i hopsatt och klar så jag bjuder på lite bilder av denna.

http://www.forumbilder.se/DBI7O/renoveing-golf-021.jpg

http://www.forumbilder.se/DBI7O/renoveing-golf-022.jpg

http://www.forumbilder.se/DBI7O/renoveing-golf-027.jpg

Sakta men säkert går det framåt.

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
8 januari 2014 · 563 Inlägg

Har fixat lite med mina dörr sidor.
Fått lagat den nedre delen som som vanligt hade "högtalarhål".
Lite tråkigt.

sedan har jag betsämt vilken motor jag skall ha.
Det blir ett "frankenstein" bygge.
En 1.6td botten med oljekylda kolvar och en 1.9liters sug topp från en skoda.
Kommer sikta på en blyga 200+ hp och en 350Nm vrid.
Bilen skall ju som sagt användas dagligen så utan risk för att köra sönder så lägger jag mig på ca 2bars laddtryck.

Nästa steg blir till att lyfta ut maskinen som sitter i bilen nu.

Thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
11 januari 2014 · 563 Inlägg

Hej

Men till saken hör att jag nu behöver er hjälp.
Jag har aldrig bytt maskin på detta sätt tidigare i en golf och jag vet att det finns duktigt folk här.

Jag kommer att sätta i en 1.6td från golf mk2 i denna bilen.
Men det jag funderar över är bla detta med el.

Jag vill gärna ha en varvräknare som fungerar i instrumentet.
På bilen sitter ju std instrumentet, Jag tror att signalen till varvräknaren tas från tändspolen.
Undra om jag kan ta denna signal direkt från generatorn eller om jag måste "fixa" signalen på något sätt.
någon som fixat detta?

Kan man ta hela kabelmattan från mk2 gtd och flytta över till mk1? Passar kontakterna mot säkringsboxen tro?

Sedan så är det bränslematningen, skall jag ha kvar pumpen dvs högtrycks pumpen eller skall jag "bara" koppla förbi denna med ledningar eller skall jag sätta dit en lågtryckspump som går kontinuerligt?

Om någon har en lista på vad som behövs mer ingående så skulle jag uppskatta detta mkt.
Svetsa och dona är inga problem, men allt som jag kan veta innan "operationen" skulle underlätta.

Thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
14 januari 2014 · 563 Inlägg

Hej
Nu har det hänt lite i garaget.
Fick ett ryck i söndagkväll och tänkte att nu skall maskinen ut, måste komma åt det sista i motorrummet.
Sagt och gjort, började vid 21.00 och kl23.15 stod maskinen på golvet jämte bilen.

http://forumbilder.se/DBJ0J/motorrum-tomt1.JPG

Sedan var det dags att gå till sängs.
Igår fortsatte jag med att ta loss styrväxel och bromsbooster och växellenkaget.
In i tvätten med detta för att sedan blästras.
Lite bilder innan blästringen etc.

http://forumbilder.se/DBJ0J/styrvaxeldelar-1.JPG

styrväxel innan blästring.
http://forumbilder.se/DBJ0J/styrvaxel-1.JPG

Sedan tog jag tag och blästrade av växellådsfästet och lackade detta.

http://forumbilder.se/DBJ0J/vaxelladsfaste-klart.JPG

Idag skall jag lacka alla detaljer.
Kommer fler bilder i morgon.

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Skruvar till det
14 januari 2014 · 1 702 Inlägg

Härligt att du e på g igen, jag gillar att du är noga med allt förarbete innan lack men du har ju byggt ett blästerskåp så det är klart det ska användas flitigt.
Den röda randen påminner ju lite om nyare golf gti väl i fronten iaf och det blir snyggt.
Kör du på dieselbotten av nån speciell anledning mer än att det håller bättre?

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
polo_td
14 januari 2014 · 563 Inlägg

tackar för dina kommentarer, roligt att själv komma igång igen.
Bläster skåpet går riktigt varmt nu. smile
jag gillar den röda randen blir så distinkt i fronten.
jo det är ju så att jag vill ha en bra finish på grejerna man monterar på.
Man har ju inte lust att göra om allt senare.

dieselbotten används för att jag skall köra på dieselmotor... wink dvs en trimmad diesel med lite mer effekt än vanligt.
Varför bryta ett vinnande koncept? smile

thomas

Senast redigerat av polo_td (14 januari 2014)

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Skruvar till det
14 januari 2014 · 1 702 Inlägg

polo_td skrev:
tackar för dina kommentarer, roligt att själv komma igång igen.
Blästerskåpet går riktigt varmt nu. smile
jag gillar den röda randen blir så distinkt i fronten.
jo det är ju så att jag vill ha en bra finish på grejjerna man monterar på.
Man har ju inte lust att göra om allt senare.

dieselbotten används för att jag skall köra på dieselmotor... wink dvs en trimmad diesel med lite mer effekt än vanligt.
Varför bryta ett vinnande konsept? smile

thomas

OK då är jag med annars lät det ju rätt mycket med 2 bars ladd om du ville köra safe men är det en diesel så....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
polo_td
17 januari 2014 · 563 Inlägg

Dags för en uppdatering.
Veckan som gått har inneburit blästring och lackande av delar.
Först lite bilder på växel och styrväxel etc.

http://forumbilder.se/DBJA6/bild-1.JPG

sedan alla fästen till motor.

http://forumbilder.se/DBJA6/bild-3.JPG

Passar på att visa hur det ser ut innan kvällens aktiviteter i motorrummet.

http://forumbilder.se/DBJA6/bild-4.JPG

Lite mer bilder i morgon och då förhoppning med ett annat motorrum smile

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
19 januari 2014 · 563 Inlägg

Igår gick del en hel dag till att tvätta motor rummet. så mkt skit det var... sad
Fick plocka t det sista.

Maskera en hel del, men ville inte ta ur kabelstammarna. Så det blev lite värre att lacka idag, men det gick.

Det gick åt många trasor smile

Men idag fick det sin grundfärgsrunda.
Det kommer bilder senare.

Thomas

Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
polo_td
25 januari 2014 · 563 Inlägg

Hej
det kommer bilder senare på det jag skrivit ovan, måste ladda kameran då batteriet dog. smile
Idag har jag skaffat en bakaxel från en golf 2 gti som skall få donera bromsarna.
Är det någon som behöver en bakaxel med inbyggd krängare så ge mig en 100lapp så är den din.
Ta detta via pm i så fall.

Startade en elektrolys runda idag för diverse delar bla bromsdelar såsom ok och skivor.
Tog inga före bilder på dessa delar bara en på komplett axel.

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
26 januari 2014 · 563 Inlägg

ja, nu kommer det massa bilder på arbetet.
Bläster och lackningen går framåt.
Att få av broms okshållaren var ett rent helvete.
Bulten rund så svetsen fick agera, trots idoga försöka att få av dessa så behövdes 9st bult och svetsningar för att få loss dessa.
Gick tillslut.

Börjar med min styrväxel och startmotor som fått sig översyn plus färg.
Nya lager i startmotorn kol etc såg bra ut så dom fick en lätt avslipning.
http://forumbilder.se/DBK69/bild-1-1.JPG

http://forumbilder.se/DBK69/startmotor-klar.JPG

Sedan ett par bilder på bakaxeln, ursäkta bildkvaliten smile
http://forumbilder.se/DBK69/bakaxel-innan1.JPG
http://forumbilder.se/DBK69/bakaxel-innan2.JPG

motorrummet.
http://forumbilder.se/DBK69/motorum-grundlackat1.JPG
http://forumbilder.se/DBK69/motorum-grundlackat2.JPG
http://forumbilder.se/DBK69/motorum-grundlackat3.JPG

Även fronten slipades och tvättades rent och fick en omgång med grundfärg.
http://forumbilder.se/DBK69/fronten-grundad.JPG

Sedan var jag bara tvungen att kolla hur breddningen med färg.
http://forumbilder.se/DBK69/framskarm-prov.JPG

Idag har mesta tiden gått åt att demontera bromsar och rengöring av dessa.

Kommer lite bilder senare.

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Kvist90
4 februari 2014 · 12 Inlägg

Det med varvräknarsignalen har sett dom som löddat om och fått bensinräknaren att funkar till diesel men om du inte vill göra detta kan ja rekommendera göra som jag gjorde på min Audi och köpa en omvandlare från Dakota Digital.

Lätt och koppla och ställa in och inte så farligt dyr.

Kolla in min sida för bilder och videos. Om du undrar någon bara och fråga smile

Fint projekt och lycka till big_smile

Senast redigerat av Kvist90 (4 februari 2014)

Volvo 360GL "Redline 1.9 m-TDI" (1988)
polo_td
9 februari 2014 · 563 Inlägg

tack för den informationen.
Jag kommer bygga om instrumentet så detta skall funka.
Idag tog jag beslutet att bak bromsarnas trummor åker av...smile
Skivor, ok, etc klara för montering och tiden fanns.

bild senare.
Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
Kvist90
9 februari 2014 · 12 Inlägg

Fint de big_smile
Litet tips till. Ser ut som att du har startmotor från en bensinare. Skaffa en dieselstatmotor istället skiljer 1kW wink Gjorde de iaf på min som satt på original 1,6 bensinare som va på 0,7kW och slängde dit en från en 1,6TD när ja slängde i 1,9TD den har 1,7kW. Behövs lite mer kraft att dra runt en diesel smile

VAG:068 911 023L (BOSCH:0001317007) Har min startmotor men tror att golfarna snurrar på andra hållet (startmotorn sitter väl monterad på växellådan och inte mot blocket?) men har för mig det är samma VAGnr men en annan bokstav.

Senast redigerat av Kvist90 (9 februari 2014)

Volvo 360GL "Redline 1.9 m-TDI" (1988)
polo_td
9 februari 2014 · 563 Inlägg

Tack så mkt för informationen.
Klart att det kommer dit en start för diesel.

Tog lite bilder på dagens jobb.
http://forumbilder.se/DBS9I/bromsar.JPG

Sedan rev jag ner broms lastventilen, inge bra skick alls.
Var tvungen att renovera.

http://forumbilder.se/DBS9I/lastventlinnan1.JPG
http://forumbilder.se/DBS9I/bromslastventil2.JPG

Efter renovering, Nya packningar etc kände jag mig glad och nöjd.
Denna är ju ett ständigt ner slag hos bilbekämpningen.
http://forumbilder.se/DBS9I/bromslast-efter1.JPG
http://forumbilder.se/DBS9I/bromslast-efter2.JPG
http://forumbilder.se/DBS9I/bromslast-efter3.JPG

Men eftersom bilen blir MYCKET bredare nu så var jag tvungen att flytta ut bromsar eller hela "navet" med 60mm per sida. smile
Jag svarvade 2st distanser och hålborrade dessa i samma hålmönster.
http://forumbilder.se/DBS9I/bromsbakifran-1.JPG
http://forumbilder.se/DBS9I/bromsarbakifran-2.JPG

Allt för idag.
Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
polo_td
15 februari 2014 · 563 Inlägg

Hej
Denna vecka har gått så oerhört fort.
Tillslut fick en av mina sponsorer hurva bildemontering tag i en bil som skulle passa mig bra.
Jag ville ha tag i en golf mk1gtd från sent 80-tal.
Mitt i veckan ringde Rolf och sa att han hade en bil till mig.
Snabbt på med kärran och sent på natten stod bilen hemma på uppfarten.
Ingen vacker syn kan jag lova. Bilen har inte varit startad på över 12 år...
Men allt som jag behöver tror jag finns på bilen.
För säkerhetsskäl så slängde vi ner ett drivpaket till.
Nu blir det till att verkligen riva tag i detta.
Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
_DamnIt R1 driver!
15 februari 2014 · 5 128 Inlägg

Skroten i Hurva fixar allt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang