Jag har ett sånt här framsystem i min Saab 9000 -97: http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_54 och det funkar kalasbra. DOCK är det en liten irriterande detalj...Jag har ett högfrekvent tjut/pip i diskanterna (tror jag det är) som verkar komma pga den lilla sensorn till ACn som känner av tempen inne i bilen. För när man stänger av bilen så fortsätter ju den surra en stund och då hörs även tjutet, så fort den tystnar så blir det tyst i högtalarna oxå. Vrider jag på endast radioläge och spelar musik så hörs inget tjut alls. Tilläggas kan också att jag behöver inte ha stereon igång för att det ska tjuta, det gör det så fort jag vrider på tändningen (sensorn börjar surra).
Är det bara jag som har detta problem eller har flera varit ute för det? Tips på åtgärd? Jag har provat att linda in delningsfilterna i alu-folie för att försöka motverka störningar men det hjälpte inte. Inte speciellt kul att sitta och lyssna på detta tjutet om man tex vill köra utan att ha stereon på. Innan jag bytte ut högtalarna (original) så hade jag inte alls detta problemet.
Det är ingen ledare eller anslutning som kommer åt karossen? Kan uppstå då
Du menar om högtalarkablar osv ligger mot jord? Tja, det ligger ju rätt mycket kablar under gallrena iofs eftersom diskanterna är kopplade oxå. Lite svårt att lägga det på nåt annat sätt än det jag har nu, det blir ganska trångt där under:P. Men menar du att man ska linda in kablarna i nånting då? Den enda gången jag lyckades få tyst på det var när ja höll delningsfilterna en bit utanför instrumentbrädan, så jag vet inte...