3488
Sök

Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

3 460 885 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2024
92 Inlägg
24 september 2013
#2901
Hur mycket fick du ge för kompleterings/sotningssatsen? smile


6 740 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#2902
ironscull skrev:
Riktigt trevligt att läsa detta medans Top gear har reklam tongue
Fan nu måste man själv fixa ny motor å skruva isär tongue

hehehhe big_smile big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#2903
Olsson_95 skrev:
Hur mycket fick du ge för kompleterings/sotningssatsen? smile

kompletteringssats 636kr

sotningssats 773kr

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#2904
Anderholm skrev:
okej här kommer fortsättningen på rörletandet till styrväxeln
tänkte att ni ville veta iallfall då rören INTE finns och nipplarna går tydligen inte hona som de ska vara så se till att ha era grejer i bra skick annars blir det dyrt


la en heldag på olika företag tog ungefär 6 timmar
började på skrotarna vi har 3 stycken alla rör i sämre eller lika dåligt skick som mina de hade ingen aning vart man kunde köpa liknande och kunde på så vis inte hjälpa till alls =/

efter besök på 3 skrotar 2 volvobutiker meca autoexperten mekonomen och 4 stycken olika rörfirmor så har jag facit i näven

det lilla röret finns fortfarande på volvo inte det långa
alltså får man köpa en ny styrväxel som gick på 5000 kronor där ingår båda rören både det långa och det korta

slutet på det hela blir att bilen får gå till himlen då den inte är värd bytet på styrväxeln
synd och skam dock ska jag plocka ner alla delar till mig själv men iallfall det är surt att rören inte finns att få tag i.

så tänk noga innan ni ska byta eller köpa en 740 kolla extra noga på att rören är hela och att det inte finns något oljespill i närheten för det kommer surt efter

snyggt pill med motorn har också hört dock att diesel ska göra rent hus om man säger så smile

http://www.skruvat.se/Tryckslang-styrservo-P13300.aspx tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

11 Inlägg
26 september 2013
#2905
Henkix skrev:
Anderholm skrev:
okej här kommer fortsättningen på rörletandet till styrväxeln
tänkte att ni ville veta iallfall då rören INTE finns och nipplarna går tydligen inte hona som de ska vara så se till att ha era grejer i bra skick annars blir det dyrt


la en heldag på olika företag tog ungefär 6 timmar
började på skrotarna vi har 3 stycken alla rör i sämre eller lika dåligt skick som mina de hade ingen aning vart man kunde köpa liknande och kunde på så vis inte hjälpa till alls =/

efter besök på 3 skrotar 2 volvobutiker meca autoexperten mekonomen och 4 stycken olika rörfirmor så har jag facit i näven

det lilla röret finns fortfarande på volvo inte det långa
alltså får man köpa en ny styrväxel som gick på 5000 kronor där ingår båda rören både det långa och det korta

slutet på det hela blir att bilen får gå till himlen då den inte är värd bytet på styrväxeln
synd och skam dock ska jag plocka ner alla delar till mig själv men iallfall det är surt att rören inte finns att få tag i.

så tänk noga innan ni ska byta eller köpa en 740 kolla extra noga på att rören är hela och att det inte finns något oljespill i närheten för det kommer surt efter

snyggt pill med motorn har också hört dock att diesel ska göra rent hus om man säger så smile

http://www.skruvat.se/Tryckslang-styrservo-P13300.aspx tongue

Röret mellan styrväxel o servopump finns o köpa på volvo också! Hämtade ett nytt i onsdags smile
Senast redigerat av jimrosenberg (26 september 2013)

740

326 Inlägg
28 september 2013
#2906
Henkix skrev:
einar- skrev:
Ljudet kommer och går men det stannar om jag klämmer på baksidan av den så antagligen är det något i slutsteget på den som glappar eller kortsluter.
Den funkade däremot fint gången innan jag använde den så det ska väl inte vara så stora fel på den

Kablarna är hela och klippta och instruktionsboken finns men som sagt så saknar monteringsramen runt den (kanske finns på volvo än?) och så är det lite brytmärken i ena hörnet.

Ska se om jag kan få liv i den igen först

okej men det kan jag ordna isåfall wink
ja kolla om du kan få lite liv i den tongue så är de bara o höra av sej sen igen

http://forumbilder.se/CFHU0/dsc-0753-1.jpg
Har lött om rätt mycket i den och nu fungerar radiodelen som den ska men antagligen så har jag lött ihop två banor på kretskortet för den går inte att stänga av utom när det sitter ett band i + att den spelar radio och band samtidigt utan att koppla ifrån radiodelen tongue
Drar jag ur antennkabeln så fungerar kassettdelen felfritt annars men jag ska felsöka den lite till för den fungerade när jag fick tag på den från första början.

Skadan på fronten syns nere till höger annars verkar de flesta lamporna fungera i den och så. Intressant?


6 740 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
#2907
einar- skrev:
Henkix skrev:
einar- skrev:
Ljudet kommer och går men det stannar om jag klämmer på baksidan av den så antagligen är det något i slutsteget på den som glappar eller kortsluter.
Den funkade däremot fint gången innan jag använde den så det ska väl inte vara så stora fel på den

Kablarna är hela och klippta och instruktionsboken finns men som sagt så saknar monteringsramen runt den (kanske finns på volvo än?) och så är det lite brytmärken i ena hörnet.

Ska se om jag kan få liv i den igen först

okej men det kan jag ordna isåfall wink
ja kolla om du kan få lite liv i den tongue så är de bara o höra av sej sen igen

http://forumbilder.se/CFHU0/dsc-0753-1.jpg
Har lött om rätt mycket i den och nu fungerar radiodelen som den ska men antagligen så har jag lött ihop två banor på kretskortet för den går inte att stänga av utom när det sitter ett band i + att den spelar radio och band samtidigt utan att koppla ifrån radiodelen tongue
Drar jag ur antennkabeln så fungerar kassettdelen felfritt annars men jag ska felsöka den lite till för den fungerade när jag fick tag på den från första början.

Skadan på fronten syns nere till höger annars verkar de flesta lamporna fungera i den och så. Intressant?

haha vad häftig big_smile
den verkar intressant tongue jag vill fundera lite på det först bara. spar alla min pengar just nu till vinterns projekt. men i slutet av vintern/i vår så är den nog intressant, hoppas även på att ha fått ett jobb då wink ja om du vill felsöka lite mer så får du ju det big_smile
vad vill du ha för den ungefär? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
#2908
Gjorde ett kompressionstest innan på bilens motor (ej övningsmotor)
då jag aldrig gjort det så det kunde ju vara spännande.

Fick följande värden

cylinder 1: 13bar
cylinder 2: 13,2bar
cylinder 3: 13bar
cylinder 4: 13bar

verkar ju vara jämnt o bra på alla cylindrar wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

698 Inlägg
28 september 2013
#2909
Packningar, lager, kolvringar mm finns på http://folkraceshop.se/. Billigt och hållbart. Har haft det i både standard motorer och 200hk + motorer utan att det har gett sig. Kört 19000 mil nu så jag rekommendera de om man har liten plånbok smile


6 740 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#2910
danjac skrev:
Packningar, lager, kolvringar mm finns på http://folkraceshop.se/. Billigt och hållbart. Har haft det i både standard motorer och 200hk + motorer utan att det har gett sig. Kört 19000 mil nu så jag rekommendera de om man har liten plånbok smile

tack så mycket för länken! big_smile
dom hade ju förfan samma lager som autoexperten fast för halva priset!! big_smile big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#2911
Nu har jag lite frågor igen ja hoppas nån av  mina följare kan svara på gällande lager big_smile
fick tips om att kolla folkraceshop.se o där hade dom ramlager som kommer från Glyco (samma märke som autoexperten har) bara att det var halva priset här big_smile
Är glyco ett bra märke?

sen vevlager o kolvringar kommer från npreurope. Är det ett bra märke? Är det saker som man kan lita på?

allt ska ju sitta i en original motor som brukar gå lungt.

sen, ska jag byta kolvringarna också? bra o jämnt komp var det ju i den tongue

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

773 Inlägg
29 september 2013
#2912
Henkix skrev:
Nu har jag lite frågor igen ja hoppas nån av  mina följare kan svara på gällande lager big_smile
fick tips om att kolla folkraceshop.se o där hade dom ramlager som kommer från Glyco (samma märke som autoexperten har) bara att det var halva priset här big_smile
Är glyco ett bra märke?

sen vevlager o kolvringar kommer från npreurope. Är det ett bra märke? Är det saker som man kan lita på?

allt ska ju sitta i en original motor som brukar gå lungt.

sen, ska jag byta kolvringarna också? bra o jämnt komp var det ju i den tongue

mvh

renovera hela motorn och sätt i lite volvo orgianl "trim delar" som tex 531 topp och kanske v-kamen med fördelarspår? så får du lite roligare karaktär på motorn utan att köra sönder grejerna.

169 Inlägg
29 september 2013
#2913
Jag har renoverat en motor med deras saker o det funkade fint :-)


6 740 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#2914
tvedberg skrev:
Henkix skrev:
Nu har jag lite frågor igen ja hoppas nån av  mina följare kan svara på gällande lager big_smile
fick tips om att kolla folkraceshop.se o där hade dom ramlager som kommer från Glyco (samma märke som autoexperten har) bara att det var halva priset här big_smile
Är glyco ett bra märke?

sen vevlager o kolvringar kommer från npreurope. Är det ett bra märke? Är det saker som man kan lita på?

allt ska ju sitta i en original motor som brukar gå lungt.

sen, ska jag byta kolvringarna också? bra o jämnt komp var det ju i den tongue

mvh

renovera hela motorn och sätt i lite volvo orgianl "trim delar" som tex 531 topp och kanske v-kamen med fördelarspår? så får du lite roligare karaktär på motorn utan att köra sönder grejerna.

tongue ja e nöjd med den som jag är wink har aldrig vart intresserad av att trimma lite eller nått sånt smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#2915
turbonissarna skrev:
Jag har renoverat en motor med deras saker o det funkade fint :-)

okej wink då köper jag mina saker därifrån också. har läst lite om deras saker på google o alla har vart nöjda tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

6 740 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
#2916
har fått en ny framtidsplan! big_smile
och det är att byta innertak igen till ett original då jag börjat sakna det gamla ljusa smile
Tänkte vänta tills det kommer in en 744 91-92 på skroten, då slår jag till o ta det taket då det är annat tyg o lim på dessa årsmodeller som håller bra mycket bättre än på andra 740. Om jag får tag i detta så blir det att sälja det svarta wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Volvo entusiast
229 Inlägg
30 september 2013
#2917
Henkix skrev:
har fått en ny framtidsplan! big_smile
och det är att byta innertak igen till ett original då jag börjat sakna det gamla ljusa smile
Tänkte vänta tills det kommer in en 744 91-92 på skroten, då slår jag till o ta det taket då det är annat tyg o lim på dessa årsmodeller som håller bra mycket bättre än på andra 740. Om jag får tag i detta så blir det att sälja det svarta wink

Är det skillnad på -90 och -91 taket då? För mitt innertak i min 90:a satt bra, men efter ett tag började det släppa lik förbannad, och har en annan kompis som också kör 90:a som har samma problem tongue

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767

____________________________________
1 340 Inlägg
30 september 2013
#2918
Henkix skrev:
har fått en ny framtidsplan! big_smile
och det är att byta innertak igen till ett original då jag börjat sakna det gamla ljusa smile
Tänkte vänta tills det kommer in en 744 91-92 på skroten, då slår jag till o ta det taket då det är annat tyg o lim på dessa årsmodeller som håller bra mycket bättre än på andra 740. Om jag får tag i detta så blir det att sälja det svarta wink

Titta även in i -90or smile
Tror att de sista som gjordes -90 också fick det bättre innertaket

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

695 Inlägg
30 september 2013
#2919
Henkix skrev:
har fått en ny framtidsplan! big_smile
och det är att byta innertak igen till ett original då jag börjat sakna det gamla ljusa smile
Tänkte vänta tills det kommer in en 744 91-92 på skroten, då slår jag till o ta det taket då det är annat tyg o lim på dessa årsmodeller som håller bra mycket bättre än på andra 740. Om jag får tag i detta så blir det att sälja det svarta wink

Hur får man ut hela innertaket ur en sedan? roll


6 740 Inlägg
30 september 2013
Trådstartare
#2920
Lolloowh skrev:
Henkix skrev:
har fått en ny framtidsplan! big_smile
och det är att byta innertak igen till ett original då jag börjat sakna det gamla ljusa smile
Tänkte vänta tills det kommer in en 744 91-92 på skroten, då slår jag till o ta det taket då det är annat tyg o lim på dessa årsmodeller som håller bra mycket bättre än på andra 740. Om jag får tag i detta så blir det att sälja det svarta wink

Är det skillnad på -90 och -91 taket då? För mitt innertak i min 90:a satt bra, men efter ett tag började det släppa lik förbannad, och har en annan kompis som också kör 90:a som har samma problem tongue

japp. 90 har det gamla taket som sitter i 84-89. 91 o 92 har de där nya taket som sitter i alla 940 wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök