Så nu är det dacks att ställa in Supran i garaget för att påböra vinterns bygge Har nu ägt den i snart 3 månader så har hunnit testa den lite innan iaf. Utvändigt är den i stort sett orginal endast kjolar, fälgar och collisar som är bytt. Motormässigt är den BPU trimmad samt ttc koplade turbos (twinturbo) och ska ligga på runt 450hp med 1,2bar i ladd. Sitter eurospec turbos på me. Det är inget "finlir" gjort på den så det mesta ser helt orginal ut när man kollar på bilen i sin helhet men det ska det bli ändring på!
Planerna för bygget: Det ska bli ett riktigt gatbilsbygge. Först och främst är det motorummet som ska fixas till fullständigt i show syfte så att allt som går att polera och få blankt ska bli det, och mycket ska lackas å fixas så att det blir riktigt frächt. Hur det blir med att trimma mer får vi se under tidens gång denna vinter då byggbudgeten inte är jättestor i år då bilen precis är inköpt. Mycket lackjobb ska även göras på karossen då den är ganska dålig i lacken på främre halvan av bilen. Sen får det väll bli lite nya fälgar, front och massa sådana grejer som är kul att byta. Kommer säkert på massa grejer som ska göras under tidens gång men detta är början på bygget
såhär ser den ut nu innan bygget började
även detta direkt efter köpet. här kommer det läggas många timmar framöver på att polera och greja
Så nu har det hänt en del sen jag skapade tråden. Bara jag som har varit dålig på att uppdatera men det ska jag bli bättre på nu när jag väl kommit igång! Började ju med att plocka ner insug och tryskrör mm. i motorrumet som helt klart behövde slipas ner och poleras Här kommer lite smakprov på de
FÖRE: ser ju inget kul ut detta:P
Remmspännaren har nog alldrig fått känna på autosol den heller
Efter en stunds slipande och mycket gnugg med trasan så börjar det likna något Detta har gjorts på alla rördelar nu
Så nu är det tid för lite ny uppdatering igen då det har hänt lite grejer sen sist
det börjar ta sig i motorumet
Nu är det mästa som skulle poleras på platts igen i motorummet men finns fortfarande delar kvar att fixa till men det tar jag inte just nu för alla större delar är klara nu. Rästen kan man ta och lossa å puttsa lite på när man inte har nått annat för sej Gjorde även en ny tändkåpa så att ovankant på kamdrev och rem syns. även lite snyggare än den i plast
Bromsoken har fått sej ny färg nu också. Dom var som bilden visar röda innan och jag vill ha lila i stället för tycker det är fränt mot det svarta och ger en lagom brytning mot det svarta. Dock var det inte så lätt att få tag på lila bromsoks färg... letat på va jag kan hitta alla sidor som har det men ingen har lila. Då får man komma på nått annat sätt att lösa det på . Då slog det mej att varför inte blanda själv?? röd+blå=lila och varken blå eller röd är svårt att hitta så de var ju bara att blanda fram den lila jag ville ha en måla
innan
så blev det med den egenblandade lila färgen Sen ska även collisarna få tillbaka sin gröna orginalfärg och alla stag ska målas och snyggas till.
Det jag håller på just nu är att bygga halvbur. Bilen ska inte tävlas med på bana utan det är mest för showsyfte så därför bygger jag själv i stället men så likt en "köp bur" som möjligt med stag och infästningar mm. Tycker själv att desto mer man har byggt och gjort själv desto roligare är det när allt väl är klart
stommen till halvburen som just nu är under konstruktion
Sådär nu får det bli lite uppdatering igen. Har inte hunnit göra så jätte mycket sedan sist pga. att jag har fått riva ner bakvagnen på min e30 också för måste sätta i nya bussningar då dom är totalt slut:P Men lite har allt hänt på supran me Buren är till 99% färdig svetsad och inpassad så att den passar perfekt i bilen.
Såhär ser det ut nu, ilyft som den ska va när den är helt klar. Det som är kvar nu är att svetsa fästena som den ska skuruvas i golvet och hjulhuset med. Den är även delad i två delar precis som en vanlig skruvbur så det räcker med att plocka ur en stol för att få i buren vid besiktning. Sen är det bara att lacka den och den ska bli i någon snygg vit. Finns en anledning till att den ska vara vit då jag har kickat lite på vilka fälgar det antagligen blir Så bilen kommer gå i svart, vitt och lila detaljer. Även beställt FIA godkända QSP 4-punktsbälten
liten bild på motorn framifrån me, behöver nog dammas av lite va?? hehe ;P
Skulle vilja höra med er som läser om ni har någon bra ide om vad bilen ska "kallas" eller ska jag köra på BAD ONE ?
Så nu är buren klar och monterad ! blev nöjd med resultatet av den
Väntar dock fortfarande på att bältena ska komma så jag kan hänga i de me.
Precis när den var nylackad. blev "bmw alpine vit 2"
Så blev det tillslut då den sitter fast med stora bultar genom golvet och hjulhusen.
Det som står på tur nu är att göra i ordning Do luck fronten som kom nu i veckan. Bytte bort orginalfronten mot en Do luck som behöver en del jobb. Det blir en del ny glasfiber som ska gjutas för att förstärka upp och laga dom ställen som är trasiga samt spacklas och slipas och på med ny lack. Men först och främst ska det kapas och filas för att passformen ska bli bra som man alltid får göra med glasfiber prylar Gjorde lika dant med Rs fronten som jag hade på golfen innan så vet ju hur jag ska gå tillväga så det ska nog inte bli några problem
så ser den ut, så med lite jobb så kan den bli bra.
Skicket på undersidan visar ju tydligt att den har vart ute och åkt förr Hela den delen är bortkapad nu för såg ingen annledning att ha så mycket överflödigt som ändå inte gör någon nytta och kommer även att förstärka på nedkanten med glasfiber så att det kommer hålla ändå
kapa lite , provmontera ,kapa lite till, provmontera , kapa igen och provmontera . bara hålla på så tills det passar perfekt överallt innan jag ger mej på och plastar på dom ställen det behövs . Sen är det bara att montera och finjustera igen innan slipning och lack
Så nu har det hänt en del med bygget igen. Har grejat många timmar för att bli nöjd med passformen på fronten. det har gått åt en del glasfiber och polyesterplast för att förstärka och göra om kanter och skarvar mm. även kapat bort en hel del i dom nedre luftintagen för att intercoolern och tyckrören ska få platts då det inte ens gick att få på fronten från början. Även gjort riktiga fästen på baksidan av den så den ska sitta snyggt och ordäntligt.
Fronten börjar hitta sin rätta platts
Har även monterat en QSP dragögla i fram som ska sticka ut ur fronten. Var jäkligt smidigt på supran då den passa rakt i hålen till orginal öglan som sitter gömd bakom fronten. Hoppas att jag inte ska behöva använda den för ofta , men de ser ju fränt ut Den fick såklart samma vit som störtburen i stället för röd som orginal.
Det som görs nu är att slipa ner front , framskärmar, kjolar och huv som är avplockat nu och nätan helt färdigslipat. även dörrar ska slipas och lackas men vill få klart det andra först
här har vi slutet på förra sommaren.. svängdämparen gick åt hälvete men ny och fin monterad nu
Till er andra som kör supra så rekomenderar jag starkt att byta den strax innan 15000 mil för då går dom sönder, vet ett par supror till här i området som råkade ut för precis samma sak förra sommaren vid ungefär det miltalet. Har man otur så kan det slå sönder så mycket när vulkningen släpper så remskivan flyger av
Kan även avslöja att det är påväg ett par riktigt feta 19tums fälgar bild kommer så fort jag fått dom, mer avslöjar jag inte nu
barenhoff skrev: brorsan gick sönder vid 7000 mil. han hade turen att starta bilen å lägga i backen så hoppa den bort. ser ut som du köpte original å satte dit?
han köpte en skiva för 5000:- som är livstidsgaranti på suget att ha det lilla extra hehe
Okej ja det är lite lurigt med dom där ja hade precis varvat ur på 3an när min lostnade så höll ju på att skita ner mej när de braka till under huven Köpte min på Jspec så de är en kopia på orginalet