E36 328 startar inte, men påväg att starta med startgas. *PROBLEMET LÖST* *UPDATE MED NY FILM*

Ahlen93
26 september 2012 · 186 Inlägg

Nej, tyvärr går bara få den att hålla igång pyttelite på startgas den går inte på spridarmängden!

Alex-s Bakhjulskrafs
26 september 2012 · 1 479 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Nej, tyvärr går bara få den att hålla igång pyttelite på startgas den går inte på spridarmängden!

har du något komp då?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Ahlen93
26 september 2012 · 186 Inlägg

Alex-s skrev:

Ahlen93 skrev:
Nej, tyvärr går bara få den att hålla igång pyttelite på startgas den går inte på spridarmängden!

har du något komp då?

Jo de tror jag, och om de hade varit dåligt så borde den väll endå starta men gå jävligt illa.

robert___j
26 september 2012 · 449 Inlägg

har du kollat så gnistan kommer när den ska?? alltså ettan cyl inder i topp så gnistrar ettans tändkabel??

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
robert___j
26 september 2012 · 449 Inlägg

hur fick du det här problemet??

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Ahlen93
26 september 2012 · 186 Inlägg

robert___j: Ja, vi kollade det idag och gnista finns! Läs mitt första inlägg jag gjorde i tråden så skrev jag exakt hur de uppkom smile

Ahlen93
26 september 2012 · 186 Inlägg

Ursäkta vänta ska länka från min tråd på autopower där skrev jag hur de uppkom!

Ahlen93
26 september 2012 · 186 Inlägg

Kopierat från mitt inlägg på autopower: Hej, nu är det så att jag har fått ett väldigt tråkigt fel på min E36 328, det började med att jag var ute och körde och jag skulle dra på lite ut ur en rondell, när den kom upp lite i varv och skulle skjuta på som vanligt så började den istället rycka lite och ville köva sig så jag släppte på gasen och fortsatte köra lungt istället då gick de bra ungefär 3mil att köra den lungt men jag lade märke till att den drack väldigt mycket soppa och tryckte man på gasen lite så började den rycka och ville "köva" sig. Men sen så började den gå sämre och sämre så efter 3-4 mil från då jag upptäckte felet så stannade vi vid en rastplats.
När vi skulle därifrån så ville inte bilen starta men den tände lite men den ville inte hoppa igång. Så jag gick in på macken och köpte startgas, sprutade som en dåre runt insuget och gick in då hoppa den igång men den klarade knappt hålla tomgång fick finlira som fan med gasen för att inte få den att dö.
När vi väl kommit iväg efter många om och men (gick knappt komma iväg) så var färden ett rent lotteri för tryckte man för hårt på gasen så ville den bara köva sig, så man fick acca extremt lungt tog väl en halv minut-minut att lyckas komma upp i 80, när man väl legat i 80 2minuter så börja den köva sig igen, då fick man släppa upp gasen i 1-2sekunder sen gasa väldigt försiktigt igen så gick den att hålla i 80.

Ahlen93
27 september 2012 · 186 Inlägg

Ingen som har en aning? hmm

robert___j
27 september 2012 · 449 Inlägg

Ahlen93 skrev:
robert___j: Ja, vi kollade det idag och gnista finns! Läs mitt första inlägg jag gjorde i tråden så skrev jag exakt hur de uppkom smile

ja gnista läste jag att du hade men kommer den på rätt ställe det vill säga kolv i topp.. tände det sig några varningslampor när den börja gå dåligt??? hur ser tändstiften ut???

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Ahlen93
27 september 2012 · 186 Inlägg

Nej inga varningslampor vet ärligt talat inte om jag har någon sådan i panelen, kanske plockats ur av tidigare ägare.
Stiften ser helt okej ut!
Fattar inte varför hoppar den inte igång, den gör ett försök precis när man nöter på starten sen händer det inget mer....
Vet inte vad jag ska göra alltså, skulle spjällägesgivare kunna orsaka detta fel?

robbinT
27 september 2012 · 341 Inlägg

Det kan vara mycket. Kan vara för svag gnista, tänder i fel läge, för lite soppatryck, spridarna öppnar i fel läge, väldigt dåligt komp. Alla dom här sakerna gör att den ändå kan gå på startgas då det är mycket mer lättantändligt.

robert___j
27 september 2012 · 449 Inlägg

spjällädesgivarn kan inte orsaka det.. ja har en chansning kvar leta upp kallstartsgivarn och ryck loss den.. är det kortslutning i den tror den motorn är överhettad och snålar in på bränsle.. annars har jag slut på ideer...

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Ahlen93
28 september 2012 · 186 Inlägg

robbint: Jo dekan ju vara något sånt men hur kan de komma stegvis då? Komp är de defintivt eftersom batteriet tar slut rätt fort när man nöter på starten, om det inte vart komp hade de väl inte dragit så mycket ström att dra runt motorn, plus att den hade ju startat för de eller?  Men gått dåligt?

Robert___j: Jaha okej skulle problemet kunna kommit stegvis då? Men det konstiga är att när den började gå dåligt och fortfarande gick ganska bra, så kändes de som bilen gick "tyngre" i motorn, den drack mycket mer soppa. Låg enligt mätarn som visar hur mycket bilen drar just nu på 1L eller strax över i 80km/h?
Den brukar ligga runt 0.5-0.6 då.

Kallstartsgivare? Kan du försöka hitta den här: http://realoem.com/bmw/partgrp.do?model … spid=47447

Länka isåfall, tack!

robert___j
28 september 2012 · 449 Inlägg

http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod … &fg=15
nummer 14 på bilden skulle jag tro blev lite osäker..
men det slog mig nu när du skrev det sista.. det är inte så att din katalysator har satt igen sig helt och hållet så den inte släpper ut några avgaser... det felet kommer ju stegvis..

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Ahlen93
28 september 2012 · 186 Inlägg

Nummer 14 är väll kamgivaren?
Ja de skulle de ju kunna vara eller kanske lambdasond i och med att den börja dra mycket eller?
Går det att kontrollera det enkelt?

robert___j
28 september 2012 · 449 Inlägg

nej nummer 17 är kamgivarn... lätta på främre avgasröret och prova om den startar..

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Ahlen93
28 september 2012 · 186 Inlägg

Okej, ja jag så fel tyckte nummer 14 visade kamgivaren men såg nu att det är nummer 17, ja den givaren kan ju inte kosta mycket men billigast är nog att prova om katten har satt igen sig, den ena har suttit lös enda sedan jag köpte den och skramlat om de skulle kunna ha någon betydelse.
Får prova detta!

robert___j
28 september 2012 · 449 Inlägg

ja skramlar dom är det kanske det som strular om du ber en kompis komma och hjälpa dig kan ni göra så att du ställer dig bakom bilen och han drar på starten de ska komma rätt mycke luft ur avgassystemet och har han bil med sig kan ni ju jämföra med hans bil..

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Ahlen93
28 september 2012 · 186 Inlägg

Ja, den har ju alltid skramlat men kan ju ha något med det att göra.
Bilen står nere i garaget, men ska ladda batteriet igen och prova!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang