2377
Sök

E36 328 startar inte, men påväg att starta med startgas. *PROBLEMET LÖST* *UPDATE MED NY FILM*

186 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
freddy_82: Det är så jag gör redan, jag gasar lite. Jag tror ju också på pumpen, för hade det varit någon givare så hade den ju förmodligen startat, aldrig hört talats om att en givare skulle kunna göra att bilen beter sig så här?
Jo får försöka ta mig till biltema och införskaffa en sådan, har 5mil dit, men jag vet en som kan fixa en åt mig i veckan när han endå åker förbi, får be han göra de.
Bilen går inte felsöka har testat för längesen på fyra olika ställen ink. BMW och de var ingen som kunde få fram koder för bilen slår bara ifrån när man ska felsöka den, hade då ett annat fel på bilen jag behövde få fram en kod på men tyvärr går det inte felsöka bilen.

328E36CAB: har inte varit några direkta problem med den förutom att jag blev pålurad den med vevaxelgivarfelet, önskar jag aldrig köpt bilen från början med den jävla idioten som sålde den, men lätt att vara efterklok och sen lär man ju sig hur noga man ska vara när man kikar på nästa bil. Men får jag igång den vill jag ha kvar den!

Team VeboTrim
322 Inlägg
16 oktober 2012
Nu hade ja ju en E30 men hade samma problem i 2månader som dig, Bytte det mesta, nära på o elda upp skiten men det sista ja pröva var vevaxelgivaren och då hoppa den igång direkt.

Förvisso M20 men kan ändå vara värt att pröva en från skroten. smile

Team VeboTrim @ Facebook

186 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Turboanton: Jag blev pålurad bilen med trasig vevaxelgivare, jag körde med den sån i 6-7månader innan jag hittade felet. Den var trögstartad, slö och dog ofta när man motorbromsa och kopplade annars så gick den köra utan problem. Bilen starta även när kabeln gick av när jag skulle byta den, så den kan inte vara felet.
Och jag har hört att på en del bilar så finns ingen gnista om vevaxelgivaren är trasig men det har jag ju.

Jag tror nog på pumpen men ska prova byta kamgivaren när jag endå har en extra här hemma.
Men ska få tag på en sån där trycktestare till bränslet och kika.
Vad för tryck ska bränslet ligga på?

186 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Något som slog mig förut och har tänkt på detta tidigare men glömt av.
Det skulle inte kunna vara batteriet som är dåligt?
Bilen har inte kunnat stå allt för länge innan batteriet blir dåligt kanske en vecka eller så max.
Samma dag som problemet uppkom så var jag och tankade bilen på morgonen.
Jag startade bilen hemma och körde till tankstationen, ca:500meter.
Stannade där, hade på stereon lite men stängde av motorn och efter jag tankat så fanns det inte batteri att starta bilen, utan var tvungen att fråga om jag fick koppla startkablar till bilen som stog bakom.

Får prova byta batteriet från min 740 och sätta i den och se.
Vet att bilar kan bli jävligt konstiga med dåligt batteri.

186 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Provade byta batteri till de jag har i 740:in de hjälpte in men idag så får jag hem en bränsletrycksmätare från biltema som en har köpt, så jag ska prova mäta bränsletrycket så får vi förhoppningsvis svar om de är pumpen!

24 Inlägg
28 oktober 2012
Uppdatering snart? Har samma problem med min tror jag! Min hostar igång lite då och då när man håller på starten men startar aldrig mer än bara en puff! smile

24 Inlägg
28 oktober 2012
Vad kostade packningen till ventilkåpan som du köpte på Mekonomen btw? smile

186 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Tja igen, skulle trycktesta idag men man måste väll ha ett litet t-kors för att kunna trycktesta?
Kan någon förklara exakt hur man ska göra? Det är väl vid fuelrailen man ska ta av den ingående slangen och trycktesta?

tobbrager: Packningen gick på 374kr på mekonomen smile
Okej tråkigt att höra, fast kan ju vara en jävla hjälp till varandra om någon hittar felet.

Så jävla less på de här nu asså.
Kan inte någon förklara hur man trycktestar nu då?

24 Inlägg
28 oktober 2012
Trycktestar man så sätter man väl bara på tryckmätaren på bränsleröret som kommer ifrån pumpen? Sitter på vänster sida under bilden... Och en av skarvarna sitter där långt fram mot motorutrymmet smile men är inte säker smile

186 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
tobbrager: Nae prova ju sätta på rätt på slangen förut och då blev ju trycket 10 bar yikes och sen provade jag köra på startmotorn då sköt trycktestarn iväg av trycket så måste ha tag på ett t-kors tror ajg så att bränslet kan fortfarande flöda förbi.

Men någon måste väl kunna skriva hur man gör? smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
28 oktober 2012
Mätaren får du koppla in på matningen från pumpen, då ser du trycket. Med ett t-kors och lite klämmor.

Har du kompression?
Blir stiften blöta?
Helt 100 på att alla givare är hela? Har du mätt upp dom?
Är gnistan tillräckligt stark?

Men det låter faktiskt som om att vevaxelgivaren är trasig, även om du säger att den är bytt så vet man inte om den kanske har gett sig igen.

186 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Får väll försöka få tag i ett t-kors idag då. De jag hade hemma var antingen för litet eller för stort.
Kompression har jag till 99% för oljan ser fin ut och batteriet tar ju slut fort när man nöter på starten.
Att alla givare är hela vet jag inte, har bara provat byta LMM för jag hade en liggandes men de blev ingen skillnad, enda givarna jag skulle kunna tänka mig att det är kan vara vev/kam givare. Ska prova mäta upp dessa.Men jag fattar inte kan en bil bete sig olika vid samma fel två gånger? Sist starta den ju när kablen var av menade jag. Dock så tror jag inte att de är omöjligt att den är trasig, det hade ju varit det bästa för jag får ju en ny på garanti.

Och om gnistan är tillräckligt stark de vet jag inte hur man kollar.

Är de någon som har autodata som skulle kunna länka vad gasspjällpotentiometer ska ha för ohm värde.
Ska ha papper på hur man mäter vev/kamgivare här hemma men osäker om jag hittar dom så länka de med.

Tack för svar.

24 Inlägg
29 oktober 2012
Hej igen! smile när du beställde ventilkåpspackning så fick du med en inre och yttre packning då eller? För visst ska det vara 2 inre packningar och en yttre på motorn? smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
29 oktober 2012
Ahlen93 skrev:
Får väll försöka få tag i ett t-kors idag då. De jag hade hemma var antingen för litet eller för stort.
Kompression har jag till 99% för oljan ser fin ut och batteriet tar ju slut fort när man nöter på starten.
Att alla givare är hela vet jag inte, har bara provat byta LMM för jag hade en liggandes men de blev ingen skillnad, enda givarna jag skulle kunna tänka mig att det är kan vara vev/kam givare. Ska prova mäta upp dessa.Men jag fattar inte kan en bil bete sig olika vid samma fel två gånger? Sist starta den ju när kablen var av menade jag. Dock så tror jag inte att de är omöjligt att den är trasig, det hade ju varit det bästa för jag får ju en ny på garanti.

Och om gnistan är tillräckligt stark de vet jag inte hur man kollar.

Är de någon som har autodata som skulle kunna länka vad gasspjällpotentiometer ska ha för ohm värde.
Ska ha papper på hur man mäter vev/kamgivare här hemma men osäker om jag hittar dom så länka de med.

Tack för svar.

Bara för att oljan ser bra ut och att batteriet laddas ur snabbt behöver inte betyda att kompet är bra, gör ett prov och var säker istället wink

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 oktober 2012
tobbrager skrev:
Hej igen! smile när du beställde ventilkåpspackning så fick du med en inre och yttre packning då eller? För visst ska det vara 2 inre packningar och en yttre på motorn? smile

japp 2 stycken till tändstiftshålen och en yttre till kåpan

24 Inlägg
30 oktober 2012
Uppdaterar lite här! Har provat att starta min med startgas men den hoppar inte igång... Jag har även provat ta lös katten ifall den inte var igensatt men den startar inte! Men eftersom min inte ens startar med startgas så måste det ju vara fel med tändningen? För mitt tryck i bränsleledningarna är iaf högt så det ska räcka.. Den startar till men liksom bara puffar till då och då om man håller på starten... smile

186 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Marcus: Jo det är sant, men jag tror att det är någon givare eller något med bränsletryck kanske, har fixat t-kors nu så ska prova mäta så fort jag hinner.

tobbrager: Mitt fel låter väldigt likt ditt faktiskt, jag ska kolla upp vevaxelgivaren, bilen ska ju inte starta med den trasig men, min körde jag ju med i 7månader med defekt när jag hade fel på den tidigare i år.
Men de ska ju egentligen inte gå utan dom ska uppträda som min/din gör nu när dom är trasiga. Alltså att dom inte tänder igång.

24 Inlägg
4 november 2012
Hur går det för ditt lag? Fått någon fart i bilen än? Jag har då inte tid att skruva på en vecka men är ändå nyfiken på vad felet kan vara! smile vill ju ha i ordning bilen nu innan snön kommer smile

186 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Jag har provat tryckmäta nu men endast på tryckledingen inte på returen, men bränslet ska de inte vara något fel på. På tändning så ligger trycket strax över 10psi och när man nöter på starten så ligger de på ca:5psi (3.5bar) vilket är de trycket de ska vara.

Så jag har faktiskt kommit fram till att jag tror att det är de jag redan haft fel på en gång även fast bilen gick köra utan problem då, den ska inte gå att köra med trasig vevaxelgivare och felet som uppvisar sig nu är precis som att de är en trasig vevgivare vad jag har hört. Så jag tänkte åka till skroten och köpa en vevgivare ganska snart.

24 Inlägg
12 november 2012
Har du bytt vevgivare än? smile och vet du exakt vart den sitter? smile

Sök