3966
Sök

Vart sitter ABS relät på min 850 t5 97?

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
hej

är det någon sm vet vart abs relät på min 850 t5 97 sitter eller finns det ens något?
ábs lampan lyser direkt från innan man startar bilen och sen hela tiden. hastighetsmätaren funkar inte heller.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 september 2012
Det sitter en hel styrbox till abs:en. Att lampan lyser beror på att det är nåt fel i systemet. Och eftersom hastighetsmätaren inte heller funkar så skulle jag tro att det beror på att en givare är trasig.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Yrkeschaufför
12 Inlägg
23 september 2012
Fick samma problem på min nya och då vare givaren som pajat, bytte den direkt efter att ha googlat lite och nu funkar det som vanligt smile kosta några hundralappar men det var det värt bara för att slippa lampjävelns ljus smile

Try to stop me bitches!

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
tackar för era svar!
jag har mät upp alla givare. med ohm och sen volt och dom ger alla utslag och lika värde när jag snurrar på hjulen oxå. så tycker det borde vara något annat?

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
tackar för era svar!
jag har mät upp alla givare. med ohm och sen volt och dom ger alla utslag och lika värde när jag snurrar på hjulen oxå. så tycker det borde vara något annat
kan tillägga att den inte kör systemtestet vid 30km/h då det sak låta lite från absstyrenheten.
Senast redigerat av Link_696 (23 september 2012)

593 Inlägg
23 september 2012
Jag har för mig att hastighetssignalen tas från ABSgivaren på vänster framhjul..
Kolla upp "kransarna" på drivaxlarna så de är fina, sen borde du testa att låna en polares ABS-enhet o sätta i din bil, för det är väldigt vanligt att dessa går sönder..

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Jerk-R skrev:
Jag har för mig att hastighetssignalen tas från ABSgivaren på vänster framhjul..
Kolla upp "kransarna" på drivaxlarna så de är fina, sen borde du testa att låna en polares ABS-enhet o sätta i din bil, för det är väldigt vanligt att dessa går sönder..

undra om det kan stämma fick aningen svagare utslag på multimetern från vänterfram hjul. hur går absenheten sönder då? ska se om jag kan hitta någon som har en sån då.
ska kolla detta.

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
23 september 2012
Link_696 skrev:
Jerk-R skrev:

undra om det kan stämma fick aningen svagare utslag på multimetern från vänterfram hjul. hur går absenheten sönder då? ska se om jag kan hitta någon som har en sån då.
ska kolla detta.

det är tyvärr ganska vanligt på 850s modeller att dessa styrboxar går isönder

man kan köpa ny på skrotar (ganska dyrt) eller på volvo (åt helvete dyrt) eller det billigaste men svåraste är att försöka fixa styrboxen sj wink

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

449 Inlägg
23 september 2012
lödningarna spricker inne i boxen lämna till någon elektriker så han lödar om dom så kanske den funkar sen

Full Fart Spar Tid!!!

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Felix93 skrev:
Link_696 skrev:
Jerk-R skrev:

ska kolla detta.

det är tyvärr ganska vanligt på 850s modeller att dessa styrboxar går isönder

man kan köpa ny på skrotar (ganska dyrt) eller på volvo (åt helvete dyrt) eller det billigaste men svåraste är att försöka fixa styrboxen sj wink

okej men kan man inte mäta upp hur värderna ska vara då på styrboxen? för det är väl den som sitter under pumpenheten i aluminium? börjar bli galen på det här nu. kollat allt.

311 Inlägg
23 september 2012
Har lött flera styrboxar. Ganska hopplöst att försöka mäta värdena på styrboxen. Se om du kan "låna" nån styrbox från en kompis eller skicka den på reparation. Om det är lödningarna så är det lättlagat.
OBS
Finns flera modeller av styrboxar

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
kajc skrev:
Har lött flera styrboxar. Ganska hopplöst att försöka mäta värdena på styrboxen. Se om du kan "låna" nån styrbox från en kompis eller skicka den på reparation. Om det är lödningarna så är det lättlagat.
OBS
Finns flera modeller av styrboxar

Ja det är så att lampan lyser hela tiden från et man startar bilen tills man stänger av den. Den kör ibte självtestet som sagt där man ska höra att pumpmotorn pumpar lite vid 30hm/h. Och nu för någon dag sen slutade hastighetsmätaren funka oxå. Så du tror på styrboxen då?

449 Inlägg
23 september 2012
ska ja vara helt ärlig tror jag det är givarn som går till både abs och hastighetsmätarn som gett med sig alternativt rostigt triggerhjul.. men du har ju mätt upp givarna så då är det ju bara boxen kvar

Full Fart Spar Tid!!!

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
har varit ute och mätt upp givarna igen mellan 1040 och 1050 ligger dom på. och kransen vänsterfram är i bra vad jag kunde se kuggarna kunde man se utan problem. det är ingen fara med den. är det styrboxen som kan vara felet då?

449 Inlägg
23 september 2012
om det inte är kabelbrott efter givarn.. har svårt att tro de är boxen för har kopplat bort abs på en 850 en gång och där funka hastighetsgivarn ändå

Full Fart Spar Tid!!!

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
om det inte är kabelbrott efter givarn.. har svårt att tro de är boxen för har kopplat bort abs på en 850 en gång och där funka hastighetsgivarn ändå

ne det är det inte mätte givarna genom kontaktstycket som sitter på styrboxen. glömde skriva det.

449 Inlägg
23 september 2012
byt box då och prova ja vet inget annan lösning

Full Fart Spar Tid!!!

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
ja får se om man får låna en box av någon demontering och prova dyrt om det inte är den annars.

593 Inlägg
23 september 2012
robert, jag kan sätta min veckopeng på att den 850n du kopplade bort ABSen på var en 95a eller äldre.. 96or och senare har inte riktigt samma styrning.. hela absenheten ser annorlunda ut och där tar man också upp hastighetssignalen, istället för att använda en givare på växellådan som 92-95or gjorde..

449 Inlägg
23 september 2012
mycket möjligt att det var..men då måste det ju vara hans box som rasat.. eftersom han har mätt upp sina givare

Full Fart Spar Tid!!!

Sök