ett konstigt ljud ifrån S60 FILM FINNS!!!

rolle83
4 oktober 2006 · 48 Inlägg

Har fått ett knarrande ljud ifrån vänster fram hjul någonstans. kommer när ja svänger och bara dom första metrarna man kör fram eller bak. Länk till filmen: http://video.google.com/videoplay?docid … 6370687565

Espling
4 oktober 2006 · 25 Inlägg

Så dära lät det på min när jaggav fullt ratt utslag i våras sen några mil senare blev det växellådsbyte, slutväxeldifen som rasa då. kolla upp lådan är mitt tips iaf eller om det är nå damasker eller dylikt?

rolle83
4 oktober 2006 · 48 Inlägg

Espling skrev:
Så dära lät det på min när jaggav fullt ratt utslag i våras sen några mil senare blev det växellådsbyte, slutväxeldifen som rasa då. kolla upp lådan är mitt tips iaf eller om det är nå damasker eller dylikt?

för det kommer när jag har fullt rattutslag. låter märkligt att de skulle vara växellådan tycker jag eftersom de kommer när man svänger.. men va vet jag tongue

rolle83
4 oktober 2006 · 48 Inlägg

Espling skrev:
Så dära lät det på min när jaggav fullt ratt utslag i våras sen några mil senare blev det växellådsbyte, slutväxeldifen som rasa då. kolla upp lådan är mitt tips iaf eller om det är nå damasker eller dylikt?

går det på försäkringen växllådan när man har hel försäkring?

villon
4 oktober 2006 · 684 Inlägg

det är antagligen en damask eller drivknut eller ngt annat jox i det området, för det kan jhu inte vara fälgarna som skrapar i?? ajja jag skulle tro att det är de 2 förstnämnda. stick in handen tills då känner damasken får du en massa olja på handen då så är det den som ska bytas, är det drivknuten så by den för guds skull, den kan sabba så mycket mer ifall den ger sig

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Fricke
6 oktober 2006 · 140 Inlägg

en lång villd sjangsning, det kan kanske vara som på min audi tt,  låterungefär som dit knakande ljud, jag får det när jag kör sakta framåt och svänger, och likaså när jag bromsarförsiktigt i låga farter, och det är busningarna på krängnigshämnaren fram på min i alla fall, så lycka till för det är fan det värsta som finns när ens bil är sjuk, lider med dig hade

Toyota GT86 "GT86 ACE Muffler number one" (2014)
rolle83
11 oktober 2006 · 48 Inlägg

Fricke skrev:
en lång villd sjangsning, det kan kanske vara som på min audi tt,  låterungefär som dit knakande ljud, jag får det när jag kör sakta framåt och svänger, och likaså när jag bromsarförsiktigt i låga farter, och det är busningarna på krängnigshämnaren fram på min i alla fall, så lycka till för det är fan det värsta som finns när ens bil är sjuk, lider med dig hade

jasså? jag hade inne bilen på analys i veckan o då va bussningarna till länkarmarna fram helt slut.. så dom ska bytas snarast.. hoppas verkligen ljudet försvinner efter bytet smile

rolle83
17 oktober 2006 · 48 Inlägg

då va de bytt och ljudet e kvar..  lutar åt drivknuts byte.. säljs tyvärr inte löst så man får byta ut hela drivaxeln sad

_ralle_ Servicetekniker
17 oktober 2006 · 235 Inlägg

men du har du kollat krägningshämmarstagen dom stagen som sitter från krägningshämmaren upp till fjäderbenen. jag tycker att det låter som ett knarande ljud, har du även det ljudet när du vrider på ratten? om du åker in till volvo så kostar d typ 1500 spen o byta dom.

det sitter ju två kuleder på staget en uppe o en nere det kan börja knarra i dom kulederna om dom blir slitna det händer titt som tätt kolla dom innan du byter drivaxel i alla fall....du kan även hissa upp bilen då du har hjulet fritt o brova att vrida på hjulet o höra om det låter då...

lycka till/// ralle

Senast redigerat av _ralle_ (17 oktober 2006)

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
rolle83
17 oktober 2006 · 48 Inlägg

vilka är krängningshämmar stagen? e de dom guldiga som går längs med dämparna? har fått fram de knarrande ljudet när ja stod stille och svängde på ratten.. men då hade ja haft isär drivknutarna o tittat igenom dom. när jag bytte länkarmar så tittade jag igenom drivknutarna... drivknuten på vänster sida va inte lika rörlig som på höger sida utan kärvade o fastnade i vissa lägen. På högersida där det inte knarrar så gick den att röra o vinkla åt all håll o kanter utan problem, men på vä sida där de knarrar så fastnade den i vissa lägen så man fick ta i för att den skulle släppa..

_ralle_ Servicetekniker
18 oktober 2006 · 235 Inlägg

rolle83 skrev:
vilka är krängningshämmar stagen? e de dom guldiga som går längs med dämparna? har fått fram de knarrande ljudet när ja stod stille och svängde på ratten.. men då hade ja haft isär drivknutarna o tittat igenom dom. när jag bytte länkarmar så tittade jag igenom drivknutarna... drivknuten på vänster sida va inte lika rörlig som på höger sida utan kärvade o fastnade i vissa lägen. På högersida där det inte knarrar så gick den att röra o vinkla åt all håll o kanter utan problem, men på vä sida där de knarrar så fastnade den i vissa lägen så man fick ta i för att den skulle släppa..

ja det är det guldiga staget som sitter från fjäderbenet ner till krägningshämaren. men om drivknuten kärvade så så är det ju inte omöjlig att det är den som låter. det du kan göra är att du lyfter bilen med en domkraft så du får upp hjulet i luften o så vrider du på hjulet och så har du en kompis som lysnar var ljudet kommer ifrån. prova även att lägga några fingrar på krängningshämarstaget o känn på det när du vrider hjulet det akn bli lite vibrationer i staget om lederna på det är dåliga.
jag jobbar ju på volvo o det är sellan vi byter drivaxlar för att det är sådana oljud i dom. men allt kan ju hända tyvär...

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
rolle83
18 oktober 2006 · 48 Inlägg

_ralle_ skrev:

rolle83 skrev:
vilka är krängningshämmar stagen? e de dom guldiga som går längs med dämparna? har fått fram de knarrande ljudet när ja stod stille och svängde på ratten.. men då hade ja haft isär drivknutarna o tittat igenom dom. när jag bytte länkarmar så tittade jag igenom drivknutarna... drivknuten på vänster sida va inte lika rörlig som på höger sida utan kärvade o fastnade i vissa lägen. På högersida där det inte knarrar så gick den att röra o vinkla åt all håll o kanter utan problem, men på vä sida där de knarrar så fastnade den i vissa lägen så man fick ta i för att den skulle släppa..

ja det är det guldiga staget som sitter från fjäderbenet ner till krägningshämaren. men om drivknuten kärvade så så är det ju inte omöjlig att det är den som låter. det du kan göra är att du lyfter bilen med en domkraft så du får upp hjulet i luften o så vrider du på hjulet och så har du en kompis som lysnar var ljudet kommer ifrån. prova även att lägga några fingrar på krängningshämarstaget o känn på det när du vrider hjulet det akn bli lite vibrationer i staget om lederna på det är dåliga.
jag jobbar ju på volvo o det är sellan vi byter drivaxlar för att det är sådana oljud i dom. men allt kan ju hända tyvär...

tack så mycket. Jag ska ta mig en titt smile återkommer med resultaten smile

rolle83
21 oktober 2006 · 48 Inlägg

så nu e både länkarmar hö+vä bytte inkl vä drivaxel och ljudet finns kvar!!! va ska kan vara fel??? hur märker jag om krängningshämmar stagen e slut?? när man byter dom antar jag att man byter allt på samma gång? går väl inte att bara byta ena sidan?

_ralle_ Servicetekniker
22 oktober 2006 · 235 Inlägg

Men då är det krägningshämmarstaget på den sidan som är dåligt. Åk in till volvo o köp ett krägnshämmarstag. och det går att byta på bara en sida staget kostar typ 500 spenn lr nått. när du månterar staget så måste du ha två torxbits bara tror det är typ torx 25 uppe vid fjäderbenet och typ torx 35 nere vid krägningshämmaren. du håller ju bara emot med torxen o så skruvar du loss dom med vanliga nycklar typ 15 upp på fjäderbenet och 18 nere vid krägningshämmaren.

bara till o fråga om du undrar nått mer.
och om du inte kan byta staget själv så tar volvo typ 200 spenn för att byta staget.
lycka till nu

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
rolle83
22 oktober 2006 · 48 Inlägg

_ralle_ skrev:
Men då är det krägningshämmarstaget på den sidan som är dåligt. Åk in till volvo o köp ett krägnshämmarstag. och det går att byta på bara en sida staget kostar typ 500 spenn lr nått. när du månterar staget så måste du ha två torxbits bara tror det är typ torx 25 uppe vid fjäderbenet och typ torx 35 nere vid krägningshämmaren. du håller ju bara emot med torxen o så skruvar du loss dom med vanliga nycklar typ 15 upp på fjäderbenet och 18 nere vid krägningshämmaren.

bara till o fråga om du undrar nått mer.
och om du inte kan byta staget själv så tar volvo typ 200 spenn för att byta staget.
lycka till nu

kan man känna på det om de e slut? smile finns de kraftigare stag att köpa om man inte vill ha volvo orginal? smile

_ralle_ Servicetekniker
22 oktober 2006 · 235 Inlägg

rolle83 skrev:

_ralle_ skrev:
Men då är det krägningshämmarstaget på den sidan som är dåligt. Åk in till volvo o köp ett krägnshämmarstag. och det går att byta på bara en sida staget kostar typ 500 spenn lr nått. när du månterar staget så måste du ha två torxbits bara tror det är typ torx 25 uppe vid fjäderbenet och typ torx 35 nere vid krägningshämmaren. du håller ju bara emot med torxen o så skruvar du loss dom med vanliga nycklar typ 15 upp på fjäderbenet och 18 nere vid krägningshämmaren.

bara till o fråga om du undrar nått mer.
och om du inte kan byta staget själv så tar volvo typ 200 spenn för att byta staget.
lycka till nu

kan man känna på det om de e slut? smile finns de kraftigare stag att köpa om man inte vill ha volvo orginal? smile

Du kan ta tag under i krägningshämmaren typ precis under där k-staget sitter fast i krägningshämmaren om du e med på vad jag menar. Du kan försöka rucka krägningshämmaren upp o ner för att se om det är nått glapp i lederna på k-staget. Men jag e  tveksam om du har nått glapp i dina leder på staget eftersom du har d ljudet. jag tror inte d ljudet uppstår för att d e glapp i staget utan att det har kommigt in skit i leden lr nått snarare. Men jag tror att d e bara att byta d staget för din del så blir du av med ljudet. Volvo har haft mycke problem med dom stagen på sina bilar så byt d så ska du nog bli av med oljudet.

jag vet inte om det finns några eftermarknad på sådana stag jag har bara monterat volvos sådana stag i o med att jag jobbar på volvo verkstad.

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
DaNo
24 oktober 2006 · 40 Inlägg

jobbigt, har med ett sånt knarrande ljud i min 850, men de e krängningsstagen, i now that:P Synd att du fick lägga ut så mkt pengar i onödan,.. krängningstaget övre gängtapp pekar inot, medans den nedra gängtappen pekar mot dig, lr va de tvärtom:D heh lycka till

VIvanCO
25 oktober 2006 · 113 Inlägg

Hmm, har ett liknande "problem".
Det knarrar inte men det liksom slår till(knäpper till) de första metrarna på min renault megane.......när jag tänker efter så gör det det efter jag backat och ska iväg liksom:
R-BAckar
S-stannar till
1-I på ettans växel och iväg
Efter ett par meter, 1.5-2m så slår det till liksom, bara knäpper till........vad kan det vara?

-----------------][----------------][----------------][-----------------][---------------][---
_ralle_ Servicetekniker
27 oktober 2006 · 235 Inlägg

Hur har det gått??? bytt K-staget en lr?? fått bort ljudet??

Är bara lite nyfiken på om jag har haft rätt...tongue

Team Chevy740
Chevrolet Chevelle SS "SKUNKEN" (1972)
rolle83
27 oktober 2006 · 48 Inlägg

lämnade in bilen idag hos volvo.. felet är nu ÅTGÄRDAT!! ÄNTLIGEN!!! dom fick justera stötfångar balk!!! den låg tydligen o gnedsig på någon vänster.. e nu fixat iallafall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang