CarpeDiem
German Engineering
6 oktober 2012
· 9 083 Inlägg
Visst kan man höja effekten med en effektivare laddluftkylare eller en bättre placering av den. Finns i vissa fall en del att hämta bara genom att använda en laddluftkylare i originalstorlek men med bättre form på gavlarna. Grovt sett så kan man tjäna 1% effekt för var 4:e grad då temperaturen på luften i insuget sjunker. När det gäller äldre bilar (-75 och äldre) så får du göra precis hur du vill för det finns fortfarande inget krav på att motorn ska vara avgascertifierad vilket innebär att en avgascertifierad motor får inte ändras hur som helst om man vill klara besiktningen.
Det finns de som haft Volvo 740 och fått en 2a när de bytt till en öppen dumpventil.
Sen finns det folk som rullat igenom med annan IC, downpipe, turbo och en hel del annat så man vet aldrig.
Om vi tar en gammal Audi S2 t.ex. Dem är inte helbilsgodkända, men motorn är avgascertifierad med original laddluftkylare. Byter man laddluftkylare till exempel så upphör ju avgascertifieringen att gälla och då har man gjort en otillåten ändring som ska om besiktningsteknikern sköter sitt jobb ge minst en 2:a.
Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)