2188
Sök

VW vento -95, Update 2014-01-20

Ser sällan en Vento som stancebyggd, finns kanske några få, men kände att jag också ville ha en! Köpte den billigt men jag ser lite potential i den trots allt! Inget monster, men fan så sköna säten! Detta blir mer som ett... Visa mer

105 167 Visningar
Projektet avslutat 23 februari 2014
630 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
AntrE skrev:
audicarsismine skrev:
Ja, tack vare två snälla lärare så fick man idag fixat en grej! smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91787/91787-da86b5c7645b1a16f133f13f890ab675.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91787/91787-11ac5356933f2bcadd63665bf3e1bace.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91787/91787-b6e5fe5fca967e8905cd0af829af40fd.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91787/91787-66bbf2905c0d6dbfd3915340f7b91cc9.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91787/91787-1b0cc7ae6a3610baa732cdc7e4d7f4a9.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91787/91787-f20fd926c6dcdb6b8c01ed177fe82a27.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/92/91787/91787-4d933725fc116aae79707f4cd25a887d.jpg

Riktigt gött!! Ska spacklas rätt imon, just nu är det lite gropar osv!

Målade även Huvpinnen, grundade den iaf, den blir rosa, bara för att, det är så jag vill ha det + att det är den enda färgen som finns på sprayburk hemma! smile

Allt för nu!

Har sagt detta ofta, men det kan bli coilovers, ska nämnligen få det i (h)julklapp som det ser ut! big_smile

Svetsade du inte mer än sådär? annars kommer du få göra samma trevliga jobb om bara någon månad.. smile

Svetsade inte mer än det som visas, gjorde som min lärare sa och ja, han har väl jobbat med plåt å svets i 20-30 år skulle jag tro, får lita på han helt enkelt! wink

536 Inlägg
12 december 2012
antrE skrev:
Svetsade du inte mer än sådär? annars kommer du få göra samma trevliga jobb om bara någon månad.. smile

behövs inte svetsa mer än så.
blev bra smile lite mer spackel o sen lack på de så blir de kanon! men de fixar la du imorrn?

2 140 Inlägg
12 december 2012
rockabilly-rebell skrev:
antrE skrev:

blev bra smile lite mer spackel o sen lack på de så blir de kanon! men de fixar la du imorrn?

Jag utbildar mig till bilskadereparatör och har varit på 3 olika verkstäder och ALLA håller starkt på att man måste helsvetsa. Då spacklet tränger in i springorna och ligger blottat på baksidan då, och som alla vet så suger spackel fukt och sen kommer spacklet resa sig/släppa. Minsta lilla por där kondens kan förekomma måste bort. smile

Vad rostskyddar du med på baksidan?

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

630 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
AntrE skrev:
rockabilly-rebell skrev:
antrE skrev:

Jag utbildar mig till bilskadereparatör och har varit på 3 olika verkstäder och ALLA håller starkt på att man måste helsvetsa. Då spacklet tränger in i springorna och ligger blottat på baksidan då, och som alla vet så suger spackel fukt och sen kommer spacklet resa sig/släppa. Minsta lilla por där kondens kan förekomma måste bort. smile

Hade samma tankesätt, att helsvetsa, men enligt läraren så behövdes det inte, bara täta punkter efter varandra, slipa ren, spackla, slipa, rostskyddsprimer å så var det klart.

Rostskyddade inte med något :p

536 Inlägg
12 december 2012
AntrE skrev:
rockabilly-rebell skrev:
antrE skrev:

men inne i skämren e de ju inte floder av vatten precis, ne jag tror de håller smile

2 140 Inlägg
12 december 2012
Enligt mina "lärare" och alla böcker jag pluggar inom ämnet säger helsvets vid byte av yttre karossplåt, så jag gör som dom säger. Men du kanske hinner sälja bilen innan bubblorna kommer igen. smile

Kanske skulle vara en idé att dra på lite hålrumsvax från baksidan? smile

630 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
AntrE skrev:
Enligt mina "lärare" och alla böcker jag pluggar inom ämnet säger helsvets vid byte av yttre karossplåt, så jag gör som dom säger. Men du kanske hinner sälja bilen innan bubblorna kommer igen. smile

Ja, frågan är bara hur fan det ska gå till tongue
Tror inte bilen kommer säljas på ett tag, vill få klart den, sedan får det bli "fin" bilen ett bra tag framöver! smile

2 140 Inlägg
12 december 2012
audicarsismine skrev:
AntrE skrev:

Tror inte bilen kommer säljas på ett tag, vill få klart den, sedan får det bli "fin" bilen ett bra tag framöver! smile

Jobbigt dedär med att man vill bygga bilen klart.. Därav att mercan fortfarande är kvar i min ägo, sjukt sugen på ny bil men bilen jag har är ju inte klar då går det ju inte byta hehe. tongue

630 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
AntrE skrev:
audicarsismine skrev:
AntrE skrev:

Jobbigt dedär med att man vill bygga bilen klart.. Därav att mercan fortfarande är kvar i min ägo, sjukt sugen på ny bil men bilen jag har är ju inte klar då går det ju inte byta hehe. tongue

Ja, riktigt jobbigt...men mercan ska du vara glad över!!

2 140 Inlägg
13 december 2012
Lika glad som du kommer vara över din vento när den är klar!:-)

630 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
rockabilly-rebell skrev:
tycker de händer lite här wink mycket snack liten verkstad!

Säger detsamma! smile
Blir att pilla lite under lovet vettu!!

536 Inlägg
20 december 2012
audicarsismine skrev:
rockabilly-rebell skrev:

Säger detsamma! smile

gött, kallt o meka på en parkering?

630 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
rockabilly-rebell skrev:
audicarsismine skrev:
rockabilly-rebell skrev:

Säger detsamma! smile

gött, kallt o meka på en parkering?

Nae då, det går! wink

630 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
Ja, bildlös lägesupdate!

Kommer göra en del under lovet hoppas jag om det inte skiter sig, går i tankar kring om man ska lacka nedre delen av den emblemlösa grillen i bilens färg eller bara köra med svart emblemlös grill? Kan inte bestämma mig..

Sedan så blir det tyvärr sänkningssats, 60/40, vill jag åka lägre kommer jag kapa fjädrarna på satsen. Kommer självklart bli coils dock kanske inte på denna bil.

Var idag på skroten och såg skärmbreddare, så går i tankar kring sådana med!

Blir att kopiera bil nyckeln så jag får en till, ska fixa en flip key, kommer bli pilligt men det går!

Finns sååååå mycket man vill göra, men det får ta sin tid tyvärr, pengarna sätter gränser! Har bestämt mig för fälgar (om det inte kommer upp nått kul på blocket eller vwgolf eller liknande), blir inget jätte spännande, men duger för mig!

363 Inlägg
21 december 2012
Mina åsikter är att du lackar grillen längst ner i bilens färg, så ser det original ut. smile
Sen är det inte värt att köpa sänksats och sen kapa i den, då får du problem vid besiktning! tongue Bättre att köpa coils så kan du höja och sänka hur du vill! wink

BONKERS
519 Inlägg
21 december 2012
håller med Viinikka92 en sänknings sats är helt ovärt och dessutom kostar inte coils till en sån här bil inte så farligt mycket spara dom pengarna du tänkt köpa sänkningssatsen för så har du coils till sommaren smile

630 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Ja, då ska man äntligen göra lite nytta, idag blir det att ge sig på en gammal Vw bil nyckel för att se om jag har rätt verktyg för att kapa i min bils nycklar, har gått å fixat en extranyckel efter flera besök hos olika nyckelsmedar, kommer alltså göra om en av Vento nycklarna till en förnyad Flip-key förutsatt att verktygen finns förståss...

Har kolla lite på tyrestretch.com, fälgarna jag är sugen på är 7" breda, då tänker jag mig däck som är 165_40_R16, blir hyffsat gött med stretch, får rulla på Nankang S2 (tror jag dom hette) i sommar om det inte ändrar sig.

Men fälgarna har även ET40 och nuvarande fälgar har ET 38, alltså orginal. ET tror jag inte är något problem, det ska gå att få på. Men sedan har jag orginal navhål som är 57,1, och fälgen är/har 73,1, jag tänker inte chansa och bara slänga på, så har letat runt och enligt mig kommit fram till att jag behöver centreringsringar för att få fast skiten, har läst till mig att man KAN köra utan centreringsringar men att det bara är dumt. Letat runt och hittade till slut c-ringar på Wheelzone, 73,1 - 57,1, är det sådana jag skall ha?

Tänker jag rätt eller är jag helt ute å cyklar?

Imon SKAAA jag försöka fixa min jävla fönstermekanism, alltså demontera den gamla skiten å montera den nya. Hoppas på ett bra resultat!

363 Inlägg
2 januari 2013
Nankang kör dom flesta på som har strech! Funkar helt okej, har själv också haft det! smile
ET40 hamnar nog längre in än original, om jag inte läst till mig allt helt fel! Så någon mer insatt i detta kan ju rätta mig! wink
Går ju som sagt att köra uten c-tingar med, men då finns det en risk att hjulet inte blir centrerat riktigt! Så köp du sånna ringar som du har hittat! Annars brukar dom flesta däckverkstäderna ha sånt på hyllan så kolla hos dom med om du inte redan gjort det! smile

Jag har fälgar till salu om du är sugen! wink Beror ju på vilken prisklass du ligger på! smile Skicka PM om du är sugen på något av dom! smile

630 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
Viinikka92 skrev:
Nankang kör dom flesta på som har strech! Funkar helt okej, har själv också haft det! smile
ET40 hamnar nog längre in än original, om jag inte läst till mig allt helt fel! Så någon mer insatt i detta kan ju rätta mig! wink
Går ju som sagt att köra uten c-tingar med, men då finns det en risk att hjulet inte blir centrerat riktigt! Så köp du sånna ringar som du har hittat! Annars brukar dom flesta däckverkstäderna ha sånt på hyllan så kolla hos dom med om du inte redan gjort det! smile

Jag har fälgar till salu om du är sugen! wink Beror ju på vilken prisklass du ligger på! smile Skicka PM om du är sugen på något av dom! smile

Så det blir inga problem med ET 40? smile

Ja, blir nog att köpa eller åka till nån däckverkstad! big_smile
Tackar för hjälpen!

Sök