Fått reda på att kronhjul (bild i inlägg längre upp) är en Klingenberg, den absolut starkaste slutväxeln och mkt ovanligt :-) Dock finns det lite jobb om man vill.. slipa bort alla vassa kanter och göra en mjuk radie istället.. som gör den ännu starkare (riktigt skitjobb som tar tid).
Hur som helst så har jag kommit över nya drev till 3:an och 4:ans växel. Det blev inte exakt som det var tänkt..
Hade tänkt ha
slutväxel 3,875
#1 3,80
#2 2,06
#3 1,39 eller 1,44 Det blev 1,48 istället
#4 1,04
Som ni ser är det alltså 3:ans växel som blev något högre utväxlad än det var tänkt. Men det kommer att funka bra ändå, 4:an blir lite av en överväxel (även om den är bra mkt högre utväxlad än standard).
1,4:1 4:a, här utan synktuben, när jag får det är synktuben tig:ad i drevet, sen planslipat och honat.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2357403Nållager med ny bussning och stålkorg
![https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-bb12c87f8f5f3b2428bdb267fbbaa229.jpg]()
Molysprutad växelgaffel till 1-2 växling (original på denna låda är i mässing på 1-2).
![https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-18a3ca893e37ac0315177deb1d429297.jpg]()
3:ans drevpar har jag inget foto på, men det är ju ganska likt det ovan fast med annat antal kuggar.
Så det ser inte helt omöjligt ut att ha både ny motor och låda till sommaren :-)