Volvo 855 T-5R Helrenovering

Helrenovering av Volvos kultikon från det glada 90-talet! Tanken är att lossa varenda lite pinal på bilen och förfina till nyskick eller bättre än nyskick. Bilen hängs upp i vagga där underredet kommer genomgå en totalrenovering i form av blästring, rostlagning, rostskydd och lackering. Delar kommer att blästras och lackeras, skruvar kommer syradoppas och eloxeras/förzinkas. Häng med och se förvandlingen från ladufynd till en bil som likaväl kunna stått hos Volvohandlaren nyss!
  • 694 Följare
  • 559 097 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2018
BOLIN_
4 november 2012 · 2 763 Inlägg

Han kör en mondeo som vinterbil, det har han iaf skrivit till mig! smile

Volvo - For Life
850MatteR
4 november 2012 ·

Sedär! ;D

Sickan_
4 november 2012 · 945 Inlägg

riktigt snyggt det blir smile  får man fråga vad du använder för verktyg när du blästrar ? länk till något bra man kan använda? smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Brohmee
4 november 2012 · 370 Inlägg

Sickan_ skrev:
riktigt snyggt det blir smile  får man fråga vad du använder för verktyg när du blästrar ? länk till något bra man kan använda? smile

verktygsboden har en bra sandbläster smile

Senast redigerat av Brohmee (4 november 2012)

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
4 november 2012 · 2 100 Inlägg

Tack alla smile Stämmer bra att jag kör en Ford Mondeo som vinterbil. Hade gärna haft en bakhjulsdriven bil eller en 850. Men fick denna av morfar så den duger helt klart!

Blästerutrustningen jag använder är från Jula. Hämtade ut munstyckena idag f.ö. Så ska börja blästra nu igen. Ska förbi en kamrat också och få lite plåt utskuret smile

Tja!
Sickan_
4 november 2012 · 945 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Tack alla smile Stämmer bra att jag kör en Ford Mondeo som vinterbil. Hade gärna haft en bakhjulsdriven bil eller en 850. Men fick denna av morfar så den duger helt klart!

Blästerutrustningen jag använder är från Jula. Hämtade ut munstyckena idag f.ö. Så ska börja blästra nu igen. Ska förbi en kamrat också och få lite plåt utskuret smile

Okej är det en punktsandbläster med "uppsamlare" då eller?  för det dammar väl rätt bra annars?

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
4 november 2012 · 2 100 Inlägg

Sickan_ skrev:

Dennis_999 skrev:
Tack alla smile Stämmer bra att jag kör en Ford Mondeo som vinterbil. Hade gärna haft en bakhjulsdriven bil eller en 850. Men fick denna av morfar så den duger helt klart!

Blästerutrustningen jag använder är från Jula. Hämtade ut munstyckena idag f.ö. Så ska börja blästra nu igen. Ska förbi en kamrat också och få lite plåt utskuret smile

Okej är det en punktsandbläster med "uppsamlare" då eller?  för det dammar väl rätt bra annars?

Denna har jag: http://www.jula.se/blastertankset-38-l-076011

Dammar duktigt ja! Men som du ser står bilen i ett partytält som är förseglat och sedan är det en industrifläkt som suger ut det värsta dammet. Fungerar helt okej! smile

Tja!
Masen_Racing Euro 6 vad e det?
4 november 2012 · 616 Inlägg

Hur stor kompressor har du för att driva blästern?


//Joas

Sickan_
4 november 2012 · 945 Inlägg

Dennis_999 skrev:

Sickan_ skrev:

Dennis_999 skrev:
Tack alla smile Stämmer bra att jag kör en Ford Mondeo som vinterbil. Hade gärna haft en bakhjulsdriven bil eller en 850. Men fick denna av morfar så den duger helt klart!

Blästerutrustningen jag använder är från Jula. Hämtade ut munstyckena idag f.ö. Så ska börja blästra nu igen. Ska förbi en kamrat också och få lite plåt utskuret smile

Okej är det en punktsandbläster med "uppsamlare" då eller?  för det dammar väl rätt bra annars?

Denna har jag: http://www.jula.se/blastertankset-38-l-076011

Dammar duktigt ja! Men som du ser står bilen i ett partytält som är förseglat och sedan är det en industrifläkt som suger ut det värsta dammet. Fungerar helt okej! smile

Okej jasså det va en sådan.. smile du vet möjligtvis inte hur en sån här fungerar? http://www.jula.se/punktsandblaster-018334 verkar inte som att en sådan ska damma lika mycket tongue

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Brohmee
4 november 2012 · 370 Inlägg

Sickan_ skrev:

Dennis_999 skrev:

Sickan_ skrev:

Okej är det en punktsandbläster med "uppsamlare" då eller?  för det dammar väl rätt bra annars?

Denna har jag: http://www.jula.se/blastertankset-38-l-076011

Dammar duktigt ja! Men som du ser står bilen i ett partytält som är förseglat och sedan är det en industrifläkt som suger ut det värsta dammet. Fungerar helt okej! smile

Okej jasså det va en sådan.. smile du vet möjligtvis inte hur en sån här fungerar? http://www.jula.se/punktsandblaster-018334 verkar inte som att en sådan ska damma lika mycket tongue

med en punktbläster kan man bara blästra en liten punkt åt gången men den dammar ju inget smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
4 november 2012 · 2 100 Inlägg

Tog en bild för visa skillnaden på de gamla och nya munstyckena. Slits lite lagom när man kör långpass tongue

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/FB8A514A-BF14-4678-8008-26AC6D0369CC-7026-000006D13F39F20C.jpg

Tja!
Gustav-91
4 november 2012 · 126 Inlägg

härligt att du tog tag i denna med:) synd ja inte kan blästra min:( får lämna in  allt annat o måla ist:cool:, btw min bil gick igenom besiktningen med glasluckan(Y)

Senast redigerat av Gustav-91 (4 november 2012)

Volvo 940 Turbo "awesomeness" (1997)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
4 november 2012 · 2 100 Inlägg

Gustav-91 skrev:
härligt att du tog tag i denna med:) synd ja inte kan blästra min:( får lämna in  allt annat o måla ist:cool:, btw min bil gick igenom besiktningen med glasluckan(Y)

Aha schysst! Men du visade den aldrig va? För jag slog på ditt regnummer och det står inget i regbeviset att den har lucka wink

Tja!
keviino bil intereserad :)
5 november 2012 · 16 Inlägg

När ska du börja med en sedan då?

Mercedes E350 7G "nya bilen" (2005)
BOLIN_
5 november 2012 · 2 763 Inlägg

Dennis_999 skrev:

keviino skrev:
När ska du börja med en sedan då?

Vad ska man med en sedan till? Skåp is the shit!

Grabben har helt rätt, bara för att man har en värsting så vill man ju även kunna ta en tur till Ikea och kunna lasta lite wink

Volvo - For Life
keviino bil intereserad :)
5 november 2012 · 16 Inlägg

Grabben e 20 bast o har inget på ikea att göra hahaha nää skämt o sido
Skulle va kul o se dig renovera en 850R sedan

Mercedes E350 7G "nya bilen" (2005)
BOLIN_
5 november 2012 · 2 763 Inlägg

keviino skrev:
Grabben e 20 bast o har inget på ikea att göra hahaha nää skämt o sido
Skulle va kul o se dig renovera en 850R sedan

Jag är också 20 bast och jag föredrar också skåp wink Det är skönt att kunna lasta!

Volvo - For Life
keviino bil intereserad :)
5 november 2012 · 16 Inlägg

Inget fel med kombi...diggar också kombi men tycker att volvos R modeller ska va sedan gärna men absolut inge fel på kombisar

Mercedes E350 7G "nya bilen" (2005)
Gustav-91
5 november 2012 · 126 Inlägg

nää ja sa inget:) blir bäst så tills snuten ser de men tror du dom skulle göra något?
förresten har du reggat din eller?smile


Dennis_999 skrev:

Gustav-91 skrev:
härligt att du tog tag i denna med:) synd ja inte kan blästra min:( får lämna in  allt annat o måla ist:cool:, btw min bil gick igenom besiktningen med glasluckan(Y)

Aha schysst! Men du visade den aldrig va? För jag slog på ditt regnummer och det står inget i regbeviset att den har lucka wink

Senast redigerat av Gustav-91 (5 november 2012)

Volvo 940 Turbo "awesomeness" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang