Saab 9-3 2.0T SE Projekt || Uppdaterad: Sista uppdateringen, nytt projekt! 23/4 -14

Syftet med projektet är att dela med mig och få en överblick av vad som ska göras på min 9-3:a. Både in- och utsidan kommer att förändras. Antagligen kommer den bli chippad och få lite annat lullull också.
  • 55 Följare
  • 93 929 Visningar
  • Projektet avslutat 23 april 2014
muppen94
10 februari 2013 · 230 Inlägg

Update!

Har nu kommit fram till att det antagligen kommer bytas motor. Det blir då en B205R (aero) med lite färre mil på om det finns några till bra pris. Någon som kan intyga att det är helt och hållet "bolt on" att byta från B205L till B205R?

Tyvärr har jag varken tid, lokal eller verktyg för att byta själv så jag får leta reda på någon som kan göra jobbet åt mig.
Detta är inget som kommer ske inom den närmsta tiden utan det kommer troligtvis att hända fram emot våren/försommaren, dock är inget bestämt.

Marcus017 skrev:
Jaha de hade jag nog missat då visste inte om att du hade tidigare motorproblem, ja de är ju rätt svårt att hitta rätt ställe, de va inte ventilerna som knakade eller om de hördes något? Ja rätt tråkigt att bli stående på vägkanten sad

Ja nånstans både du kunna hitta nån bra motor o prisklass smile men visst orken hänger ganska mycket på smile bara ta i nackskinnet o börja riva big_smile

Ledsen att jag inte svarat tidigare, hade helt enkelt missat det. wink
Jag är har inte så stora erfarenheter av missljud i motorn så jag kan egentligen inte uttala mig men farsan intygade att det varken var ventil eller lagerknack. Någon form av knack var det men vi kom aldrig fram till vad och det gör detsamma då den ändå har skurit nu. smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
Sanni
10 februari 2013 · 228 Inlägg

Det var tråkiga nyheter.

Volvo s80 "Brukis" (1999)
MrCrankyface
10 februari 2013 · 461 Inlägg

Tråkigt med motorn! Hoppas det löser sig smile

Volvo Amazon "131" (1965)
Chriz91
10 februari 2013 · 15 Inlägg

Hur mycket gav du för bilen när du köpte den?

Saab = Snor alla andras bilar
muppen94
11 februari 2013 · 230 Inlägg

Sanni skrev:
Det var tråkiga nyheter.

Ja, men det löser sig nog. smile

Bonehead skrev:
Tråkigt med motorn! Hoppas det löser sig smile

Ja, det hoppas jag med. Håller tummarna och hoppas på billiga och bra motorer man kan köpa. wink

Chriz91 skrev:
Hur mycket gav du för bilen när du köpte den?

Gav 15 för bilen men turbon rasade samma dag så det blev 18 tusen totalt kan man säga. smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
DJ-SAAB
11 februari 2013 · 274 Inlägg

Lite hjälp på traven kanske?  http://www.bildelsbasen.se/index.php?ex … ilter=Aero såg att du skrev att du vill ha en aero motor, så jag tänkte länka dig. smile

I'm with you till the end of the line
muppen94
11 februari 2013 · 230 Inlägg

Marcus017 skrev:
Lite hjälp på traven kanske?  http://www.bildelsbasen.se/index.php?ex … ilter=Aero såg att du skrev att du vill ha en aero motor, så jag tänkte länka dig. smile

Jodå, jag har varit inne och kikat redan. wink Till och med valt ut några favoriter men hjälpen uppskattas ändå. smile

Farsan har ännu inte riktigt gett upp hoppet på nuvarande motorn så han får pilla lite och lyckas han lösa det så blir det inget motorbyte då pengarna istället kan användas till roligare grejor. wink

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
DJ-SAAB
11 februari 2013 · 274 Inlägg

muppen94 skrev:

Marcus017 skrev:
Lite hjälp på traven kanske?  http://www.bildelsbasen.se/index.php?ex … ilter=Aero såg att du skrev att du vill ha en aero motor, så jag tänkte länka dig. smile

Jodå, jag har varit inne och kikat redan. wink Till och med valt ut några favoriter men hjälpen uppskattas ändå. smile

Farsan har ännu inte riktigt gett upp hoppet på nuvarande motorn så han får pilla lite och lyckas han lösa det så blir det inget motorbyte då pengarna istället kan användas till roligare grejor. wink

Okej nja tänkte ändå länka till dig om du inte hade kollat då. smile

Jaha ja då hoppas man att din far löser problemet, alltid kul o lösa ett mysterium när de handla om bilar. smile

I'm with you till the end of the line
muppen94
11 februari 2013 · 230 Inlägg

Marcus017 skrev:
Okej nja tänkte ändå länka till dig om du inte hade kollat då. smile

Jaha ja då hoppas man att din far löser problemet, alltid kul o lösa ett mysterium när de handla om bilar. smile

Ja, det har du rätt i, och speciellt när man sparar pengar på det.

Ska förhoppningsvis börja kolla igenom motorn på torsdag så får vi ser hur det artar sig. wink

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
muppen94
14 februari 2013 · 230 Inlägg

Uppdatering!

Var iväg en sväng för att kolla vad felet på motorn kunde tänkas vara. Efter cirka 45 min så upptäcker vi att det beror på vevlagerras. Ettans kolv glappar ungefär 5mm, kul...

Själv kan jag inte uttala mig då jag är en novis på motorer men tydligen så är motorbyte det enda att göra. hmm

Är det någon skillnad på grundmotorn från en vanlig 185Hk och en Aero? Skulle gärna veta om man tjänar något på att satsa på aeron istället. smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
Mr_Lööf
14 februari 2013 · 1 912 Inlägg

Bara att ta loss överfallet och se hur lagerytan ser ut under lagret. Har lagret gått runt så syns det rätt tydligt. Då är det bara att byta vevstaken. wink

Men ta loss alla överfall till vevaxeln och kolla alla lager och lager banor så det inte är några fler som är dåliga.

Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
muppen94
14 februari 2013 · 230 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Bara att ta loss överfallet och se hur lagerytan ser ut under lagret. Har lagret gått runt så syns det rätt tydligt. Då är det bara att byta vevstaken. wink

Men ta loss alla överfall till vevaxeln och kolla alla lager och lager banor så det inte är några fler som är dåliga.

Mvh Mr_Lööf

Tack för tipset! Skall vidarebefordra denna information till någon i min närhet som är bättre än mig på motorer. Vore skönt att slippa motorbyte. smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
muppen94
8 mars 2013 · 230 Inlägg

Här har det inte hänt mycket. Som det ser ut nu så blir det ny motor när pengar finns tillgängliga. Förhoppningsvis blir detta i slutet av månaden.

I övrigt inte mycket att säga, ska ta och slänga upp några bilder på hur den folierade instrumentpanelen ser ut nu när den sitter i bilen om jag får tag på en kamera.

Ha det! smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
rcy
8 mars 2013 · 1 705 Inlägg

Tips: Maptun säljer fabriksnya B235 motorer för runt 17 tror jag. Lite mycket pengar kanske men man får ju en komplett motor helt ny på pall.
Passar finfint i din bil, har själv en sådan i min 9-3 Aero 2002. Och det är riktigt riktigt fint vrid i 2.3 liters motorn. smile

Ska du renovera befintlig motor så fundera på om du inte ska bygga om till 2.3 liters när du ändå håller på. Tänk på att mjukvaran behöver justeras för den nya cylindervolymen bara, men det brukar inte vara svårt att hitta folk som gör sådant för en billig peng.

muppen94
8 mars 2013 · 230 Inlägg

rcy skrev:
Tips: Maptun säljer fabriksnya B235 motorer för runt 17 tror jag. Lite mycket pengar kanske men man får ju en komplett motor helt ny på pall.
Passar finfint i din bil, har själv en sådan i min 9-3 Aero 2002. Och det är riktigt riktigt fint vrid i 2.3 liters motorn. smile

Ska du renovera befintlig motor så fundera på om du inte ska bygga om till 2.3 liters när du ändå håller på. Tänk på att mjukvaran behöver justeras för den nya cylindervolymen bara, men det brukar inte vara svårt att hitta folk som gör sådant för en billig peng.

17 är lite för mycket för mig just nu. wink Ska se om jag kan hitta en bättre begagnad motor och slänga i den för en mindre slant.

Då jag inte är den mest kunniga i världen så vill jag ha det så simpelt som möjligt tills jag fått lite mer kött på benen men tack för informationen iallafall. smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
drewN
12 mars 2013 · 62 Inlägg

Lägger prem! Hoppas du löser motorproblemen, riktigt trist med sånt! smile

Mercedes-Benz, Das Beste oder nichts.
Skoda Scala "MonteCarlo" (2020)
muppen94
13 mars 2013 · 230 Inlägg

drewN skrev:
Lägger prem! Hoppas du löser motorproblemen, riktigt trist med sånt! smile

Kul med fler följare. smile Ja, det är alltid lika trist när något går åt skogen, men inom någon månad så går den nog. wink

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
muppen94
20 mars 2013 · 230 Inlägg

Som utlovat kommer några bilder på kolfiberpanelen monterad i bilen. Tyvärr hade jag endast telefonkameran tillgänglig och solen låg på så kvaliteten blev lite dålig men ni får iallafall en överblick i hur det ser ut. Enjoy! smile

Klicka in på bilderna för att få dem större och tydligare. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184331/184331-ba69ec7deccdc04b24ec8bec025e3f1e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184331/184331-4fda9d632c441c7b362e189e7420d4c1.jpg

Blev otroligt nöjd med panelen men skulle även vilja höra era åsikter om den nu när den sitter i bilen.

Det var allt för nu. smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
drewN
20 mars 2013 · 62 Inlägg

Snyggt! Tycker att det är synd att du ska bo så långt bort, annars hade du gärna fått ta min med! wink

Mercedes-Benz, Das Beste oder nichts.
Skoda Scala "MonteCarlo" (2020)
muppen94
20 mars 2013 · 230 Inlägg

drewN skrev:
Snyggt! Tycker att det är synd att du ska bo så långt bort, annars hade du gärna fått ta min med! wink

Haha, du får väll ta och åka på en liten roadtrip någon gång då. wink

Det är faktiskt inte så svårt att göra själv bara man har lite tålamod och gillar att pilla. smile

Kolla in mitt nya projekt: SAAB 9-3 SS Aero XWD
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang