Hade tänkt lägga upp en liten tråd här om när jag ska laga upp min 240 rallybil, eller snarare byta kaross, efter en liten trädsmäll på tävling. Tänkte att det kunde vara kul att visa och dessutom utifall jag skulle behöva fråga något under arbetets gång ... för att se själva smällen kan ni gå in på min profil.!
Lite bilder då:
Innan man kan börja måste man ju givetvis ha ett nystädat garage att hålla till i!
Precis intagen i garaget.
Och det här är alltså startpunkten från sidan sett.
En bit på väg till att riva fronten. Nu är hela fronten nere, men har ingen bild på det än
Framskärmar etc. bortplockat för att inspektera skador!
Som synes är ju hela sparklådan flyttad hyfsat mycket! Känns inte riktigt värt att laga upp det här.
Joo Stoffe det skulle man väl man kanske kunna tycka, men golvet va dragspelat och uppflyttat plus att den är rätt rostig.
Har hunnit med lite mera, update på gång alltså!
Det är svårt att se, men såhär har golvet flyttat in, och upp sig nu. Fick slå ner golvet för att kunna komma åt att kapa!
Att plocka ur instrumentpanelen var så lagom kul! Egentligen onödigt att ta ut den, men den som spar den har
Tur man har privathjälp med skruvingen! Frågestund, är det någon som vet hur det här med bågar i vocare fungerar? Har aldrig sett en annan bil där det bara finns en sån här tvärsträva istället för ett kryss eller diagonalstag :S
Fint bagageutrymme! ... nejdå, letar en soppapump här nånstans.
Det börjar brännas nu!
Här va den rackarn! Tänkte ta rätt på den eftersom jag inte vet om det sitter förpump på förgasarbilar (nya karossen är förgasare)? plus att jag behöver ha returledningen till sprutet som sitter i armaturen.
Bland dom bästa hjälpredorna i garaget!!
Var dessutom iväg och hämtade nya karossen igår!
Jaa, den här hamnade lite fel, men en bit på väg på rivningen.
Kommer få hålla på ett tag med att få ur den här!
Nu är det på gång här i garaget och imorgon har jag tänkt få klart den gamla bilen och kanske ta in den nya!
Jag har i allafall varit ute lite mer i garaget idag och igår. Hann inte göra någon update igår bara eftersom jag hade fullt upp med att ragga med 9-5an på kvällen
Igår fick jag i allafall ur bågen efter lite bök och sporadiska angrepp med sticksågen!
Igår fick jag i allafall ur bågen efter lite bök och sporadiska angrepp med sticksågen!
Sedan började jag med motorpaketet:
Min kärlek är större till WD40 än till någon kvinna i världen!
Nån som känner igen dom här elaka rackarna??
Till slut kom i alla fall motor och låda ut, högst motvilligt. Växellådan skickas förresten till Stena nu tror jag...
Gruppbild! mycket mer bonde än Volvo och Ferguson blir man nog inte...
Tog sedan in nya karossen. Lägg märke till Sveriges snyggaste motorstativ också!
Blev less när jag plockade ur bilen så jag tog och svetsade lite bältesfästen
Här står jag nu vad gäller bilen invändigt! Imorgon blir det att hugga i med svetsen.
Tog och kikade kopplingen. Den mår som synes inte såå bra.
Det var allt för ikväll!
Förresten, är det någon som vet hur det är att beställa grejer från Skruvat.se (ska ha koppling, bromsbelägg och grenrörspackningar)??
Nu har det varit dött här alldeles för länge, så jag tänkte göra en update. Bilen är klar nu, men det blir lite mycket bilder att lägga upp på en gång så det blir några inlägg pö om pö nu ett litet tag
Åter till bågen då, till slut satt den ju i!
Och passformen vart ju gudomlig!... ehrm, på höger sida i alla fall
Sen börjar ju som bekant klätter-apa jobbet.. eftersom jag var helt själv i garaget kommer ni varken få se myntinkast eller någon intrasslad tonåring, tyvärr! hjulhus höger bak
och höger fram!
En nöjd hobbysvetsare kan konstatera att det faktiskt gick bra det här också!
Också givetvis på med en massa rödfärg
Nu vidare till det absolut värsta med att montera en bil själv. Instrumentpanelen! Sticksågen vart min bästa vän just då i alla fall. Tydligen finns det inga paneler med urtag för båge original
Och när man väl fått dit skiten är det ju trehundrasjuttioåttatusen kablar som ska till rätt ställe också! Ännu lättare vart det av att förra ägaren bestämt sig för att ha en extraljuskabel som var tio meter lång, bokstavligt, och sedan bestämt sig för att gömma den uppe i panelen. Massiv huvudvärk vart det för att få till allting i alla fall.
Nä nu får det räcka för ikväll Fortsätter väl i morgon med motor och interiör!
Får tyvärr återigen be om ursäkt för att jag är extremt dålig på att uppdatera, glömmer liksom bort det hela tiden!
Här är i alla fall lite fler byggbilder:
Tog och plockade isär motorn. Ska i med en fräschare rova senare, men tills vidare får det duga med en renovering!
Vevlagren var ju fräschast i stan!
Nu är hon ihopskruvad och väntar på att få hoppa in!
Men först ur med gammel B21an!
Därja! Insprut etc. kommer lite senare, kan vara skönt att montera det med motorn i karossen
Nåt klappträ hade rivit ur den gamla hatthyllan på bilen så det var ju bara till att klippa och klistra i från den andra karossen det!!
Nu börjar det närma sig hära!
...Också i med det enda sportiga på hela bilen, Rallystolarna!
Sådärja, som ni ser har jag hoppat över en del steg. Men det var för att inte behöva göra inlägget för långt! Så här såg hon i alla fall ut på första provturen:
Efter lite allmän uppfräschning:
Jag har även tagit både fjäderben och bakaxel från den gamla karossen eftersom det satt 4:10s bakaxel och vocdämpare etc. på gammelskånken Nya bussningar runt om har hon också fått!
Så här ser bettan ut i dag! Bilderna kommer från LBC-Ruschen i Lima.
Så, det var allt för denna gång! Ursäkta för dåligt med uppdateringar och ett långt inlägg! ... Framöver sommaren kommer jag fylla i med ny lackering och ny motor. Ska skriva post-it lappar överallt så jag kommer ihåg att uppdatera!!