2834
Sök

Så har man gjort sig ägare av en Saab 9-5 2.3T

538 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
#1
Vad tror ni om det? nåt man borde tänka på? e de trimvänliga för 170 hk räcker inte långt! Vilket e bästa trim till den?

538 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
#2
ingen som vet nt om saab?

Saab nörd
224 Inlägg
7 oktober 2006
#3
Grattis till den fina bilen smile.  Dom är trimvänliga. En chiptrimning räcker. Chip kan du hitta på http://www.nordictuning.se, Min bror fick sin 93 aero trimmad av dom. Mycket bra trimföretag.

Saab For Life!

538 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
#4
tackar, e de nåt spec man borde tänka på med den bilen? det var ett impuls köp! big_smile så ingen anning hur den skall gå, hur den ska låta! hehe

Saab nörd
224 Inlägg
7 oktober 2006
#5
Njae har du kollat så servicarna är rätt skötta? Fått bytat vevhusventilationen?

Saab For Life!

538 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
#6
olssson skrev:
Njae har du kollat så servicarna är rätt skötta? Fått bytat vevhusventilationen?

den e servad precis som den ska, som boken "säger" typ! men jag har även 1 års garanti på den big_smile....

538 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#7
vad tror ni om ett BSR setg ett ill den, får 234 hk o 380(tror jag) nm! tror ni den går bättre än min gamla c70 med 225 hk? o hur e det med bensinförbrukning om man trimmar en bil?
tacksam för svar!

2 652 Inlägg
8 oktober 2006
#8
jag tycker bensinförbrukningen blir de samma .

1 414 Inlägg
8 oktober 2006
#9
Grattis till en bra bil, 2,3'an är en kanonbra motor... något som lätt tar stryk om du kommer upp en bit över 200 hk är dock ventiler och du bör byta turbon till en TD04 om du tänker komma över 200 hk...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

538 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#10
Founder skrev:
Grattis till en bra bil, 2,3'an är en kanonbra motor... något som lätt tar stryk om du kommer upp en bit över 200 hk är dock ventiler och du bör byta turbon till en TD04 om du tänker komma över 200 hk...

en bit över 200 är det 234??? tongue för hålla på o byta turbo o sånt vill inte jag hålla på med!

#2573
1 489 Inlägg
8 oktober 2006
#11
Founder skrev:
Grattis till en bra bil, 2,3'an är en kanonbra motor... något som lätt tar stryk om du kommer upp en bit över 200 hk är dock ventiler och du bör byta turbon till en TD04 om du tänker komma över 200 hk...

Originalsnurran pallar väl mer än 200hp ? smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

8 892 Inlägg
8 oktober 2006
#12
Founder skrev:
Grattis till en bra bil, 2,3'an är en kanonbra motor... något som lätt tar stryk om du kommer upp en bit över 200 hk är dock ventiler och du bör byta turbon till en TD04 om du tänker komma över 200 hk...

Men nu är du helt fel ute! Finns ingen anledning att byta turbo om man håller sig till ca 260hk eller mindre.
Senast redigerat av Hamilton (8 oktober 2006)

Fotograf på tierpidag.se

Gorgilus addictus
4 770 Inlägg
8 oktober 2006
#13
MarcusL skrev:
Founder skrev:
Grattis till en bra bil, 2,3'an är en kanonbra motor... något som lätt tar stryk om du kommer upp en bit över 200 hk är dock ventiler och du bör byta turbon till en TD04 om du tänker komma över 200 hk...

Originalsnurran pallar väl mer än 200hp ? smile

ja orginal snurran klarar klart mer än 200 hk....utan tvekan..

Allt för den där jävla hatten!

538 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#14
THEBADGUY skrev:
MarcusL skrev:
Founder skrev:
Grattis till en bra bil, 2,3'an är en kanonbra motor... något som lätt tar stryk om du kommer upp en bit över 200 hk är dock ventiler och du bör byta turbon till en TD04 om du tänker komma över 200 hk...

Originalsnurran pallar väl mer än 200hp ? smile

ja orginal snurran klarar klart mer än 200 hk....utan tvekan..

skönt o höra, hur mkt pallar kopplingen?jag ska ju bara ha ett steg ett, 234 hk o ca 380 nm!

Gorgilus addictus
4 770 Inlägg
8 oktober 2006
#15
Albertoo skrev:
THEBADGUY skrev:
MarcusL skrev:
Originalsnurran pallar väl mer än 200hp ? smile

ja orginal snurran klarar klart mer än 200 hk....utan tvekan..

skönt o höra, hur mkt pallar kopplingen?jag ska ju bara ha ett steg ett, 234 hk o ca 380 nm!

Ja kopplingen ska väl klara uppemot 420-470 Nm...mer vet jag inte...
Senast redigerat av THEBADGUY (8 oktober 2006)

Allt för den där jävla hatten!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 oktober 2006
#16
frågan är om du verkligen får 64 extra hk med bara ett chipp skulle nog ta det med en nypa salt... men än 30-35 extra hk får du nog helt klart... minst..


Bmw osv..

538 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#17
UseDubbelTurbo skrev:
frågan är om du verkligen får 64 extra hk med bara ett chipp skulle nog ta det med en nypa salt... men än 30-35 extra hk får du nog helt klart... minst..

jo jo de e jag medveten om. men enligt BSR så får man så mkt, men jag vet att de e lite mindre hk som man får. typ 10 hk mindre skulle jag tro. men så länge den e snabbare än min förra bil t5 225 hk!

skönt att kopplingen håller för så mkt nm.! big_smile

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 oktober 2006
#18
Albertoo skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
frågan är om du verkligen får 64 extra hk med bara ett chipp skulle nog ta det med en nypa salt... men än 30-35 extra hk får du nog helt klart... minst..

jo jo de e jag medveten om. men enligt BSR så får man så mkt, men jag vet att de e lite mindre hk som man får. typ 10 hk mindre skulle jag tro. men så länge den e snabbare än min förra bil t5 225 hk!

skönt att kopplingen håller för så mkt nm.! big_smile

mjo... vad hade du för t5a sa du ? en c70 va? den väger väl isåfall en hel del mindre än 95an kan jag tro.... men hade du en cab eller coupe? den blir ngo snabbare än caben iaf wink


Bmw osv..

538 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#19
UseDubbelTurbo skrev:
Albertoo skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
frågan är om du verkligen får 64 extra hk med bara ett chipp skulle nog ta det med en nypa salt... men än 30-35 extra hk får du nog helt klart... minst..

jo jo de e jag medveten om. men enligt BSR så får man så mkt, men jag vet att de e lite mindre hk som man får. typ 10 hk mindre skulle jag tro. men så länge den e snabbare än min förra bil t5 225 hk!

skönt att kopplingen håller för så mkt nm.! big_smile

mjo... vad hade du för t5a sa du ? en c70 va? den väger väl isåfall en hel del mindre än 95an kan jag tro.... men hade du en cab eller coupe? den blir ngo snabbare än caben iaf wink

hade en c70 coupe, men den kändes mkt tyngre än saab! :S ingen anning vad saab väger, men c70 kändes rätt tung!

Gorgilus addictus
4 770 Inlägg
8 oktober 2006
#20
C70 är TUNG...väger in på ca 1700 kg..+- 200

Allt för den där jävla hatten!


Sök