Jaguar XJS Street racer

En Jaguar XJS från -78 inskaffad för att slå ihjäl lite tid med. Tanken är att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. Grundvikten är ca1700kg så är väl inte allra bästa att bygga på. Finns lite olika V12or hemma att tillgå men inget bestämt till 100% .....
  • 268 Följare
  • 246 440 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 september
MR_Smart
13 december 2012 · 1 290 Inlägg

swejag skrev:
sen vart det mycket funderingar över hur kylningen skulle fixas...
är ju inget fel på vattenkylaren men med turbo så behövs intercoolers vilket just nu inte går att få dit eftersom vattenkylaren är för stor. Här är en bild från rödingen, ser lika dant ut i xjs'en

http://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-9976305f2cba19767eb460d4143b7709.jpg

blir alltså till att skaffa en smalare kylare så I/C slangarna kommer förbi på sidorna.
Hittade en fin hos Lövens helt i aluminium till Ford som kommer att passa bra, måste bara dit med nya fästen och en anslutning till i övre högra hörnet, jänkare har tydligen bara en termostat medans jaggan har 2...

Lite stiltje med medans jag väntar på en massa grejor att komma tillbaka från svetsning och borr/fräsning

Du kan sätta en vattenkyld intercooler, enklare att placera tror jag... Har en vattenkylare till salu om du vill gå den vägen smile

swejag
14 december 2012 · 297 Inlägg

Du kan sätta en vattenkyld intercooler, enklare att placera tror jag... Har en vattenkylare till salu om du vill gå den vägen

Jag har tittat på det med men det blir så mycket vattenslangar och pumpar som skall till för att få någon ordning på det så vanliga luft/luft får det bli...tack i alla fall

Senast redigerat av swejag (14 december 2012)

Jaguar XJS (1978)
swejag
18 december 2012 · 297 Inlägg

Tja börjar ramla in lite saker nu, fuel rail tillbaka efter borrning.
Jo jag vet dom är grova som fan räcker säker till 2000hk per sida men dom var billiga :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-65522206c67c8f2f32421d3949e7bb00.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
25 december 2012 · 297 Inlägg

tja kärrringen glor på Bond å ungarna sover så kan väl sitta här å kludda en stund.
kanske nån som settt att styväxeln inte blivit målad och det beror på att den läckt...
Hade loss den för att byta upphängingarna till poly och samtidigt byta damaskerna.
När jag lossade damaskerna så var det typ en halv liter olja där bakom så ett rep-kit beställdes från UK.
Glad i hågen revs allt isär, inget nytt har gjort detta på rödingen med.
Allt frid o fröjd tills kolvstångstätningarna skulle dit....va F#N är dom...inte med i satsen....
Detta hände en söndag så måndag tog jag kontakt direkt med firman i UK ang detta.
fick till svar att kittet jag köpt inte innehöll dessa tätningar och om jag ville ha dom fick jag köpa ett annat som var typ dubbelt så dyrt som det jag köpt...å va fan sätter man då inte ut detta i sin on-line katalog....
Jävla rövhål

I allafall så hittade jag kolvstångstätningar hos Tools/Momentum som passar kostar bara 60kr/st så var ju inge å gnälla om men fan det kostar tid och besvär......

Här allt i delar än, tätningarna kommer i mellandagarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-c879a702e27781fa1584fac7acaa2b23.jpg
Styrväxel i bitar

Jaguar XJS (1978)
swejag
25 december 2012 · 297 Inlägg

Veven som som fick svetsas upp pga av att det gick hål i radien vid offset slipning slog sig på dom tapparna.
Sökt som fan på nätet hur man riktar en vev men verkar vara en yrkeshemlighet.
Nåväl helt borta är jag inte hur det drar sig när man svetsar så fixade till 2st enkla V-block som jag la upp veven i så jag kunde kolla hur mycket den kastade, tyvärr glömde jag ta bilder på detta.
hur som helst så slog den ca 1,5mm på remskivsändan....det är MYCKET.
Slipade till en huggmejsel eller rundade av spetsen sen var det bara att börja knacka på svetsen....

Japp lyckades få ner kastet till 0,3mm och lämnade det där till slipkillen att ta det sista.
Var sen iväg dagarna före jul med veven till en ny slipare, mycket bra bemötande där, har snackat med dom på telefon ang detta innan så dom visste vad det var frågan om när jag kom dit.
Väntar på på att få se vad dom ska ha för att fixa detta....kan ju väldigt dyrt

I vilket fall som helst så här är en bild på dom nya stakarna (brevid en gammal) som det är tänkt ska i
Lite skitig av rostskyddsmedel bara, måste fixa en våg åxo så jag kan kolla viktskillnaden.
Borde vara en hel del som det ser ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-bcce92211d936822cd9a3fffdbe92baf.jpg

Senast redigerat av swejag (25 december 2012)

Jaguar XJS (1978)
swejag
25 december 2012 · 297 Inlägg

Tja en sista bild för kvällen.

En ny kylarfläkt inahandlad eller rättare sagt lätt beggad.

Den största Spal fläkten som finns men är inte på mer än ca 250W...lite klent mot BMW fläkten på 400W
men å andra sidan slipper jag allt kludd med PWM styrningen som måste till på BMW fläkten.

Men kanske jag kör PWM på den här åxo, måste bara till ett drivsteg mellan fläkten och MSIII burken

Ja det där vart ju inte motsägesefullt hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-45329d94d3a399e755a0179361ff9346.jpg

Senast redigerat av swejag (28 december 2012)

Jaguar XJS (1978)
Demmpa
25 december 2012 · 329 Inlägg

kul tråd! kommer följas:)

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Wonderboy_
26 december 2012 · 555 Inlägg

Kul projekt, har alltid velat ha en XJS men känns som en dyr bil att äga om man inte besitter lika goda kunskaper som du!

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org
Selkainaho Storfiskarn
26 december 2012 · 35 Inlägg

Prem lagd, kommer bli intressant att följa projektet smile

swejag
27 december 2012 · 297 Inlägg

Tack för kommentarerna, kul att så många läser och lägger prem.
Gör att man blir mera taggad, tyvärr så händer det inte nåt i garaget just nu.
Håller dock på hemma med el-styrningen till vx lådan. Får inte extra utgångarna att lira som dom ska.
Finns som tur ett bra forum med super bra hjälp.
Grabben fick ett förstoringsglas(bla) i julklapp som jag lånade, har hittat ett par lödningar som inte ser helt friska ut

cool

Senast redigerat av swejag (27 december 2012)

Jaguar XJS (1978)
swejag
31 december 2012 · 297 Inlägg

MegaSquirt III

Kommer styra bränsle semi-sequentiellt och tändning i wasted spark.

Köptes av Phil i England som driver ExtraEfi. Bra priser och framför allt suverän support.

Nu ska det bara kopplas in åxo, väntar fortfarande på en hoper Canon chassi-kontakter i MIL klass för inkopplingen i motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-ff67509412fe48dd14c4c6fe9dc073ac.jpg
MegaSquirt III

Jaguar XJS (1978)
swejag
6 januari 2013 · 297 Inlägg

tja har inte gjort nåt utan var och hämtade 2st HX52och en ny alukylare.
När jag fick se aggen först tänkte "faaan vaaa stooraaa" men det verkar som om dom får plats.
Måste tyvärr bygga nya grenrör, tänkte använda orginallimporna först men se det gick inte....då finns det ingen plast för down-pipen.
Den interna wg kommer kapas bort och dit med en 44mm extern i stället.
Men-men detta är för nästa vinter, ska fixa plattor till turbo å grenrör så kan jag bygga grenrören på den lösa motorn som står brevid.


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-157da924a560a34db3b3aafbe4859ffb.jpg
HX52or testas för plats...


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-ba67267935fcba183885cdca9a6db654.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-6551e16a8fd24915e723827bf74f58d0.jpg

Tja det var allt för nu cool

Jaguar XJS (1978)
hampus_tq
6 januari 2013 · 37 Inlägg

fyfan vilken motor!!smile

pontiacen
6 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Hur mycket effekt siktar du på egentligen? tongue

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
swejag
6 januari 2013 · 297 Inlägg

pontiacen skrev:
Hur mycket effekt siktar du på egentligen? tongue

Snurrorna ska räcka til 6-700hk styck så dom är igentligen väl stora......får se hur mycket lagg det blir men HX snurrorna ska vara lättspolade.

Med motorn som sitter i inte mer än ca 5-600hk men måste kompsänkas då kompet ligger på ca 12:1

motor nr 2 som byggs på sidan om blir det nog mer.. 8-1000.... sen börjar det bli dyrt med vxllåda å prylar.

Jaguar XJS (1978)
pontiacen
6 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Nice, behöver man byta nåt i motorn för att den ska palla det eller funkar det ändå? smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
swejag
6 januari 2013 · 297 Inlägg

pontiacen skrev:
Nice, behöver man byta nåt i motorn för att den ska palla det eller funkar det ändå? smile

Dom flesta använder 5,3L motorn som har smidd vev och dom tidiga Heron topparna, går att plocka upp till dryga 700hk/8500rpm sugmotor utan att ändra underdelen.
Den senare 6,0L och Maytoppar så blir det svårt att komma över 450hk sugmotor

Jaguar XJS (1978)
pontiacen
6 januari 2013 · 1 080 Inlägg

swejag skrev:

pontiacen skrev:
Nice, behöver man byta nåt i motorn för att den ska palla det eller funkar det ändå? smile

Dom flesta använder 5,3L motorn som har smidd vev och dom tidiga Heron topparna, går att plocka upp till dryga 700hk/8500rpm sugmotor utan att ändra underdelen.

http://29.media.tumblr.com/tumblr_lltzgnHi5F1qzib3wo1_400.jpg

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
swejag
9 januari 2013 · 297 Inlägg

Veven som som fick svetsas upp pga av att det gick hål i radien vid offset slipning slog sig på dom tapparna.
Sökt som fan på nätet hur man riktar en vev men verkar vara en yrkeshemlighet.
Nåväl helt borta är jag inte hur det drar sig när man svetsar så fixade till 2st enkla V-block som jag la upp veven i så jag kunde kolla hur mycket den kastade, tyvärr glömde jag ta bilder på detta.
hur som helst så slog den ca 1,5mm på remskivsändan....det är MYCKET.
Slipade till en huggmejsel eller rundade av spetsen sen var det bara att börja knacka på svetsen....

Japp lyckades få ner kastet till 0,3mm och lämnade det där till slipkillen att ta det sista.
Var sen iväg dagarna före jul med veven till en ny slipare, mycket bra bemötande där, har snackat med dom på telefon ang detta innan så dom visste vad det var frågan om när jag kom dit.
Väntar på på att få se vad dom ska ha för att fixa detta....kan ju väldigt dyrt

Snnnnyyyyfffftttt sad

Tyvärr går inte veven att rädda, alltför krokig hela den. Undrar vad den första sliparn kollade på eller om han bara kastade upp den och började köra.....

Skit samma får plocka veven ur den andra motorn som står på golvet sen....

Jaguar XJS (1978)
swejag
19 januari 2013 · 297 Inlägg

Vart lite skruvat i allafall förra helgen...

provade in nya kylaren:


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-ee50d8d06e944137d69b4bd9fc893daa.jpg


Passar bra men måste ta bort kylarlocket, blir för högt...gott om plats mellan kylare och främre balken med för IC:


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-f68d69f5ef5a63285a20ccdb201aee88.jpg

Ser bra ut underifrån med;


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-c0192ac7db98294727a0fc1499024ba1.jpg

Jaguar XJS (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang