Här är mitt projekt med att få till de att få den effektstarkaste V50:n i Sverige ( kanske inte mycket att sukta efter men alltid något ) med, för tillfället, oöppnad motor ! Bilder från när jag köpte den till allt som sker och händer under vintern 2012, våren, sommaren & hösten 2013. Kommer det att stanna där eller kommer mer ske ? Det vet man aldrig !
Ja igår var de då ARN Racings bilträff på Vilanbadet i Skara.. en dag man sett GALET fram emot men som gick åt helvete iallafall
Mina vänner och jag samlas och drar upp mot Lidl i Falköping där vi möter upp bland annat Drunk och Klevert ! Riktigt trevliga killar.. kul att träffa nytt bilintresserat folk !!!
Vi ger oss iväg.. och vi är ju några bilar i karavanen med lite kräm under huven så vi hetskör ju lite Och så ska jag då ge mig efter Drunk i hans oerhört fina S60 ( ) .. plötsligt kommer den högsta avgasknallen jag fått och de va då jag trodde att jag sköt en cylinder eller något..
Bilen blir helt slapp.. motorservice erfodras dyker upp.. inget händer när jag trycker på gaspedalen.. varenda lampa börjar lysa och bilen stendör mitt på 184:an.. på med varningsblinkers och hela karavanen bakom får stanna upp 184:an..
Som tur vad är har jag mina älskade vänner med mig som är 110% mer bilmekanik-kunniga än mig som börjar undersöka vad som är fel.. vi kommer ingen vart.. bilen dör så fort jag startar den. men under dom två sekunder den går igång låter inget som motorras iallafall.. så Björn får bogsera mig bort till lastbilsskroten..
Tack Björn
Under tiden jag blir bogserad ringer jag Patrik och hör om lite tips.. hans gissning är LMM så de första vi gör på parkeringen är att dra ur luftmassemätaren.. bilen startar !!! 7km kvar till Skara så de blir en lugn körning dit..
Under kvällen så märker jag att jag inte får de minsta turbotryck.. trycker jag på gasen går han till 0 i tryck och stannar där.. suck.. har turbon dött tänker jag..
Kommer hem sent inatt och orkar inte tänka mer på de.. idag hör jag med Kristoffer Karlsson om dom har tid att hjälpa mig kolla på om de är lite tryckslangar eller något som hoppat loss..
In i verkstan och ge mig under bilen..
Kristoffer hade dock innan hittat en slang lös mellan tryckröret till turbon och IC:n !
Puh ! De va en slang iallafall som lossnat ! Hade ju hela dagen gått och laddat för att köpa en ny LMM under morgondagen.. nu slapp jag dessa tusenlappar..
Vi får ge oss båda under bilen och få på skiten..
Satan vad trångt de är under På med slangen och tackar för hjälpen ( Återigen STORT tack Andreas och Kristoffer !!!! ).. ger mig iväg men de är något som inte stämmer..
Bilen laddar inte fullt och går ojämnt i turbotryck.. trycker gasen i botten men han går bara upp till 0,5.. för att sedan gå upp till 1,0... 1,2... 1,0... den ska ladda stabila 1,6 och gå upp i 1,6 direkt.. inte dessa små hack som han gör... dubbel suck.. Någon som har någon aning vad detta kan vara för fel ?????
Pratade med Patrik igen som sa åt mig att kolla slangar och LMM återigen.. så ska åka in till Volvo imorgon och göra en felsökning i datorn om den hittar något fel på LMM.. har kollat genom Torque efter felkoder men efter vi satte på slangen så försvann felkoderna på luftmassefelen i Torque iallafall..
Så som sagt.. någon som vet varför turbon inte laddar som den ska ????? Tändspolarna som vi pratat om tidigare ??? Han har ju gått upp till 1,6 innan även om de nu varit något tändspoleproblem innan..
Nåja.. då min vän Robert inte bor så långt bort från mig så tog jag och åkte till han och hans sambo och tjötade lite bilar ett tag.. har tänkt testa att spraya på lite toningsfilm på mina baklyktor då han gjort de på sambons S60 vilket blev riktigt bra. Tänkte testa lägga på 2 lager av denna film:
Se hur morgondagen slutar nu då.. man blir lite småless på bilar när de ska krångla..
Va inne idag på Volvo men inte en felkod som har något med detta att göra ( lite felkoder på lamper m.m men dom flesta va orsakade med mening av en viss anledning ).
Åker ut och provkör bilen.. han laddar inte fullt som han ska.. vi lyssnar efter läckor, ingenting.. men vi går fortfarande på att de är LMM som krånglar så beställde en beg. från JB som hade suttit på en V50 T5 -10 som hade gått 109mil, 1375:- emot en ny som kostade 2900:- .. så chansar hellre på en beg. när de inte ens kanske är de som är felet !
Tjötade lite med Simon ( Down_ ) idag under jobbet och vi grubblade lite över vad de kan vara och kom fram till att de kanske är något med termostaten ??? Han har ju laddat fullt ett par gånger när bilen stått stilla och gått som han ska men sen går ner till halvfart igen när bilen blivit mer varm.. hörde efter med Patrik igen och de lät helt rimligt fast de ska inte va termostaten då utan "temperaturgivare.." eller va de nu va han sa Ska höra med han imorgon igen och höra om han kan fixa fram ett art.nr till den på Volvo !
Men men.. LMM ska väl komma fram imorgon så den sätter vi på någon gång i veckan och ska i samma veva kolla om de kanske satt sig något i luftburken, som vi funderade över jag och min PST.
Men som de ser ut nu så kan de väl vara någon/några av dessa delar som krånglar:
LMM Skit i luftburken Tändspolar "Temperaturgivare" (?) .. och i värsta fall turbon..
Baws skrev: Surt med krågel, Vill inte dra några slutsatser men låter som törbon. inte säker men en polare hade samma problem med sin bil, ladda dåligt och ojämt, vi bytta törbon och gick som en klocka sen.
Hoppas ej de är den, lycka till! prem lagd!
Hoppas verkligen inte de är turbon iallafall
Tack
Dream_ skrev: Magnetventilen kanske är kass ? Vet själv att min gamla V70 förbrukade några st.
Ja just de.. magnetventilen diskuterade vi med på Volvo om de kunde va. Har ju en liggandes hos Autotech som kanske vore värt att sätta dit när dom får i ordning på mjukvaran med just den ventilen.
Ptja... inga nyheter mer än att under gårdagen va jag ute med en turbokunnig polare som har trott att det är WG:en som krånglat.. men under en timmas härdande av bilen så gick den som den skulle
Laddade upp i 1,5-1,6 hela tiden.. gick till och med upp i 1,8 en gång.. hacken har jag kvar men de ska ju antagligen vara tändspolarna som vi pratat om tidigare.
Så.. vet inte riktigt vad man ska tro nu att problemet löst sig själv eller något
Fadde_e30 skrev: Shit vad tråkigt med motor problem har du tonat dina lysen än? riktigt sugen på att se hur det blev! Kolla in mina baklysen på min vita v70 får du se hur det blir! Riktigt fin bil har du iaf!
Motorproblem är definitivt inget rolig.. särskilt när man som jag inte kan så hemskt mycket om att felsöka hit och dit
Nix ! Inte kommit så långt än.. har arbetat 7 dagar i sträck och knappt haft någon vila så har inte fått tummen ur med baklysena.. hur många lager har du lagt på dina ? De blev GALET fint på din !
Att den inte laddade korrekt var försvunnet förra helgen.. var ute i en timma och körde runt med en kunnig polare som va inställd på att WG krånglade men som sagt en timmas körande och han gick precis som han skulle och laddade till 1,6.. till och med 1,8 en gång Så vet inte om de krävdes några av och på starter efter att luftslangen va på igen för de skulle nollas.. får hoppas de håller nu när de är Skara-träff imorgon igen !
OCH en "STOR" update: I nästa vecka åker multifuelmappen, ATM magnetventilen och CBV-dumpen på då jag blivit tillsagd att komma upp med bilen så dom får ha den några dagar !
hyrbil skrev: Gött att den snart blir komplett, hoppas den håller! Och.. Porsche-bromsarna, känns som en smärre förmögenhet va...
Haha Porsche-bromsarna var de absolut snyggaste jag sett ! Vill ha-behovet bara blev ENORMT stort !
---
Update: Skara-träffen igår med gott folk.. och av någon anledning verkar saker gå åt helvete när jag åker till Skara ? Andra gången i rad som någon skit händer.. förra gången var de tryckslangen..
Igår blir jag stoppad av polisen och får en flygande besiktning varav mina framrutor som är tonade får anmärkning så de blev 500:- i böter samt jag måste åka och ombesikta bilen. Nåja.. kör man med tonade framrutor får man skylla sig själv men har man haft de på två bilar och under 4 år aldrig blivit stannad för de känns de jobbigt just nu haha
Polaren i sin M3:a blev ju stannad han med exakt samtidigt som mig fast på en annan plats 100 meter bort.. min syn när vi kommer till honom är denna:
.. woooops, flygande besiktning och där va den kompressorn upptäckt ! Men som "tur" vad var de ingen FB utan han hade kört lite fort fast klarat sig då dom inte kört laser på honom.. men poliserna gnällde ändå av sig och han fick anmärkning för att halvljuset lös för grönt ( 3000K i halvljuset d.v.s GULT ljus ) och mönsterdjupet på bakdäcken
hyrbil skrev: Surt sa räven, men också; ger man sig in i leken får man leken tåla!
Hehe ja precis
---
Nu har Autotech bilen så nu ska de slängas i multifuelmappen, Elevate CBV:n samt ATM magnetventilen samt allmän felsökning varför den varit lite hackig. Så får vi se om de är tändspolar eller vad de kan vara
Hämtar bilen på torsdag och då ska de bli riktigt spännande att se vad den kan leverera..
Hopp då va älskling hemma igen.. saknat henne... NÅGOT. Lite skillnad emot Caddyn
Mycket felsökning, mycket krångel då de varit bekymmer som de inte stött på innan. Laddtrycksreglering, knacksensorer... ja de har varit lite allt möjligt pillande för Peter och hans kodning i mjukvaran.
Multifuelmappen har jag inte fått i än.. ska åka upp till dom ännu en dag på min semester om 2 veckor så ska vi byta tändstift, i med MF-mappen samt kolla lite på att bygga om luftintaget. Den här luftburken fungerar rätt värdelöst.. stryper rätt rejält med hästar så kommer gå tillbaka till öppet luftfilter och lite specialgrejer som jag hittat på
Blev ingen besiktning idag och min bil har nu körförbud
Kommer in till besiktningen.. anmäler att jag vill göra en obokad efterkontroll efter min bot för framrutorna. Han vinkar in mig och berättar för mig att handdatorn säger att min bil ska HELBESIKTAS
Nej nej nej nej säger jag.. jag fick en flygande besiktning och skulle göra en efterkontroll. Han tyckte de va lika konstigt som jag när de stod i hans dator att jag fått en 2:a för sidorutorna men datorn säger ändå helbesiktas så han får hämta chefen o.s.v o.s.v.. Men denne chef säger att de stämmer p.g.a min slutsiffra är 6 ska min bil helbesiktas och genomgå en normal besiktning.
Detta var inte vad jag hade tänkt mig så fick bara säga att de går inte då jag vet att den inte kommer gå igenom... lite svårt när man inte har någon katalysator. ( sa jag inte till dom dock )
Åkte därifrån och va något förbannad.. men men.. Ringde Simon en stund efter så på onsdag ska bilen upp i lyften så ska vi plocka av avgassystemet och sätta på mitt gamla Ferrita-system med kat. så på onsdag, om de finns tid, ska jag besikta den... suck.. var inte riktigt min tanke. Allt detta krångel skulle göras nästa år när jag ställer på bilen igen.
hyrbil skrev: Vafan... Problemen bara fortsätter för dig.. Hoppas det vänder snart!
Haha billivet är ingen dans på rosor alltid
Fadde_e30 skrev: Shit vad surt.. Känns lite konstigt att du ska behöver göra en helbesiktning pga av rutorna när alla andra bara behöver göra en vanlig besiktning.. Säger som hyrbil, hoppas det vänder!
Jupp tyckte jag med men men.. de går inte att käfta emot dessa besiktningsgubbar då blir de bara värre
---------
Svettigaste dagen någonsin att byta avgassystem på men nu var de gjort och gamla Ferrita-systemet sitter på. Tack för lån av lyft, Simon. Tydligen behövs en sån där katalysator för den ska gå igenom en besiktning för efterkontroll för framrutorna fick man ju inte utan en helbesiktning ! Tack Polisen
Hade en bokad tid på måndag 06.30 i stan men fick sådant idiotryck så 16.30 igår fick jag för mig att åka 16mil för att besikta bilen i Jönköping ( 8mil enkel resa ) så ringde Viktor och så drog vi iväg... tjock tröja och Peltor på huvudet så gick de skitbra !
Självklart börjar motorlampan lysa på vägen till Jönköping...
Väl framme så får jag bara en fråga om jag kört helt utan rutor, japp svarade jag och fick då bara till svar att de måste varit dragit. De va allt dom sa om rutorna !
Tyvärr blev de underkänt med 3 fel.
Förhöjt LAMBDA-värde förhojd tomgång Otillåten ändring dimljus .. och att motorlampan lyser, motorelektronik okänd kod bla bla bla.
Dimljusen var jag klantig som inte bara drog ur sladdarna till ballasterna men de har fanimej bara inte funnits tid till detta så får skylla mig själv.. dom andra två har jag ingen aning om vad de kan vara.
Körde en felsökning med Torque-appen på mobilen och fick då fram dessa felkoder:
Fault log report generated by Torque for Android ================================================= Vehicle VIN: Vehicle Manufacturer: Vehicle Calibration ID: Current Fault Log ------------------ P2626: O2 Sensor Pumping Current Trim Circuit/Open bank1 Sensor1 Pending Fault Log ------------------ ECU reports no pending faults Historic Fault Log ------------------ ECU reports no historic faults Other discovered fault codes (possibly pending, current or manufacturer specific) ---------------------------------------------------- P0234: Turbo/Super Charger Overboost Condition End of report.
Mappningen är anpassad till mitt nya avgassystem ( 3,5"/3" ) men LAMBDA ska ändå ligga runt 1,00-1,01 enligt dom gånger jag bänkat bilen innan hos Atech så vette tusan varför de börjat krångla nu.
Bilen var hård körd då vi fick köra 8mil på 20minuter igår så ursotad var den nog.. förra ägaren fick igenom den på besiktningen fast då på gamla mappningen ioförsig.
Jag fick motorlampan att lysa redan på vägen hem från Autotech när jag hämtade den i förra veckan och då med mitt avgassystem utan kat. men den slocknade efter några på och av-starter.
Men tack som tusan för ditt utförliga svar ! Jag lämnar dock över detta till Autotech när jag ändå ska dit upp på min semester om 2 veckor !