3711
Sök

Julles BMW depå... E36 332Ti Compact och E23 733i -81

E36 323ti compact går som bruksbil just nu men ska i S50 med rotrex kompresssor som påbörjas nu i höst. E23:an har blivit sugtrimmad förrförra vintern. Nu ska småfelen fixas till och den ska snyggas till lite.

70 219 Visningar
Uppdaterades senast 16 februari 2016
235 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#21
Tack, härligt att höra. Om allt går fint så blir det nog en uppstart nästkommande helg

Den är ju dock bara trekommatvåliterssnurra smile Men kommer ju åka ifrån 735:orna ändå smile

1 507 Inlägg
31 januari 2013
#22
Jullee skrev:
Tack, härligt att höra. Om allt går fint så blir det nog en uppstart nästkommande helg

Den är ju dock bara trekommatvåliterssnurra smile Men kommer ju åka ifrån 735:orna ändå smile

Juste, hehe, glömde det!

/T


235 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#23
Har moterat elen på motorn. Har bara termostathuset kvar att göra i ordning. Har också bytt bromsbomben som var trasig. Förhoppningsvis fungerar den jag smällde dit bättre så man har bromsservo när/om man behöver panikbromsa.

blir bara 2 bilder denna gång. Måste fixa lite slang för att få ihop vevhusventilationen och dyl.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-ed6703f9c1b2dcd6b23cee34e47fffd4.jpg

Tändkablarna testade jag bara så dom var rätt längd. Ska göra fästen som ska sitta i ventilkåpan så man får lite ordning på kablarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-6ccd480d91e3fa47cdcd7b234320a5f0.jpg

Så imorgon blir det att åka förbi swedol för att fixa helicoils och mekonomen eller liknande affär för att fixa slang och skit.

235 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#24
Har varit och härjat hela veckan i garaget men inte haft tid att uppdatera.

Fixade helicoils till toppen och fick på ventilkåpan i veckan. Alla slangar och sånt blev också fixat. Termostathuset blev till slut också lackerat.

Pluggade utgången för egr ventilen för den är bara skit ändå. Fungerar ändå inte med grenröret

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-39122af568e19373f39e5b2df6d2cb98.jpg

Motorn togs ur stativet så jag kunder montera svänghjul och koppling, då började det närma sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-58f57061ac462f6ba3935562cf5fe79b.jpg

Så idag åkte den ner i gapet, gick smärtfritt i princip.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-e43f035ca6c3822cfc35e4952d473687.jpg

Hann med lite småmontering och reda ut lite vacuumslangar och sånt. Växellådan är nu klar för montering också. Har smällt ihop det nyrenoverade länkaget och det känns riktigt tajt nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-2c9f7141767232795ba1a3cff8775756.jpg

Imorgon ska jag förbi Meca och köpa ett extra filter till denna och ett till touringen. Billig olja ska också köpas för uppstart i och med att den kan vara lite små spån i toppen som jag inte fått bort. Vill få bort all skit så oljan och filtret kastas sen när den har blivit varmkörd och jag dragit toppbultarna den sista gången. Så i med schysst olja sen. Stay tuned!

235 Inlägg
16 februari 2013
Trådstartare
#25
Har äntligen löst problemet med tomgångsmotorslangen. Fick bli en ny från BMW. Men det var inte lätt att hitta den, eller snarare den låg i fel kategori på realoem.org

Slangskrället skulle på

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-5b5acea11c39fd7eeb77efa131900834.jpg

Så igår smällde jag och en kompis upp lådan och det gick ju fint. Men det går inte alltid som planerat när man mekar en gammal bil. Styrstagen skulle monteras tillbaka (man måste lossa tvärgående och ett stag vid hjulet för att kunna luta motorn tillräckligt för att kunna dra åt några skruvar på lådan) En led i styrstaget hade riktigt trötta gängor så fick den inte att sitta. Som tur va så fick jag med alla leder till en framvagn extra när jag köpte bilen så fick byta till ett sånt stag. Gick dessvärre inte att ställa det styrstagets längd (fastrostad hylsa) men jag jämförde och tyckte att det var lika långt som det gamla.

Idag så monterade jag i tändspolen och drog härvan in i bilen och satte tillbaka boxen. Fyllde med vatten och luftade lite smått med att blåsa i exp-kärlet. Fick leta läcka också. Men den hittades och en provisorisk fläkt från e34 m50 sattes på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-2428a8248e0dc3a8755f799a63e4fe22.jpg

Luftade också kedjespännaren så man fick olja i den. Förhoppningsvis är kedjan för oljepumpen tillräckligt spänd, annars måste jag av med tråget och schimsa oljepumpen lite. Sitter nämligen ingen spännare på vissa m30 för oljepumpkedjan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-9d288ada23698b7111d0bec2b67e163e.jpg


Så imorgon blir det uppstart, hoppas på att den startar fint.  Har bara lmm, luftfilter, tändkablar och lite småkraffs kvar att fixa
Senast redigerat av Jullee (16 februari 2013)

235 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#27
Testade att starta idag, gick ju inte riktigt som planerat dock. Bilen startade inte, men felet verkar vara att stiftet mitt i fördelarlocket inte trycks in tillräckligt för att kunna leda till rotorn. Vi summrade både gamla och nya fördelarlocket och det är samma på båda. Trodde inte att den behövde tryckas för att börja leda.

Får ser hur jag löser det, ska bolla idéer med Tuggummimannen nu i mitten av veckan så får vi se vad som blir bäst. Har någon ett tips så säg gärna till.

Kamaxeln är från en 3,5l motor. Därför behövdes nr 3 på bilden modifieras för den är ifrån kamaxeln som satt i toppen orginal (3,2l) Det kan vara så att den blev lite kort så är nog därför kolpinnen i fördelarlocket inte trycks in tillräckligt för att leda. Rotorn sitter alltså för långt in mot kamdrevet så att säga.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=25

Gaah, hade varit skönt att få den att starta, men vad gör man
Senast redigerat av Jullee (17 februari 2013)

235 Inlägg
20 februari 2013
Trådstartare
#28
Strulade med tändingen när jag skulle starta i tisdags. Idag kom tuggummimannen förbi och vi började felsöka. Ett fel som vi konstaterade var fördelarlockets kolpinne som inte ledde någon ström förens den var helt intryckt. Tog bort kolpinnen och tröck till fjädern lite så fixade det sig. Tur det eftersom det var ett sprillans lock.

Det andra problemet var en tabbe av mig, alltså inget med hylsan på kamaxeln. Efter tvätten av härvan så blev texten på lapparna till triggergivarna utsuddad så det var mer eller mindre en chansning att få dom rätt. Fick byta plats och då hade vi tändning, yahooo!!

Här är resultatet!
[video]http://www.garaget.org/video/133726[/video]

Så jävla skööönt att den startade. Så nu blir det inte nå mer mek fören till helgen, då ska det varmköras och dras toppbultar, byta slavcylinder och lufta den, styreservon och kylet. Sen ska jag börja rensa bort kablar och snygga till i motorummet. Slänga luftburken åt helvete o.s.v. Ni får se om ni följer projektet helt enkelt.

840 Inlägg
21 februari 2013
#29
Ser helt klart ut som att du hinner bli klar lagom tills vårvärmen kommer smile


1 435 Inlägg
21 februari 2013
#30
Riktigt fina BMW:s du har och det är kul att du tar hand om en gammal sjua på ett så bra sätt smile Snyggt!


235 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#32
Tack så mycket.  Klart hinner jag ju till vårvärmen men jag får se hur mycket pengar jag kan lägga på bilen nu dom 2 kommade månaderna. Mycket utgifter i boendet som kommer nu tyvärr

Alpinaturbo: det är ju mycket roligare att fräscha upp lite ovanligare bilar. Inte som min 328. Finns bara 9 st registrerade 733: or av årsmodell 81 i Sverige så lite ovanlig är den allt.

1 435 Inlägg
21 februari 2013
#33
Jullee skrev:
Tack så mycket.  Klart hinner jag ju till vårvärmen men jag får se hur mycket pengar jag kan lägga på bilen nu dom 2 kommade månaderna. Mycket utgifter i boendet som kommer nu tyvärr

Alpinaturbo: det är ju mycket roligare att fräscha upp lite ovanligare bilar. Inte som min 328. Finns bara 9 st registrerade 733: or av årsmodell 81 i Sverige så lite ovanlig är den allt.

Ja precis visst är det så. Ungefär lika ovanlig som min 540i/6 touring smile


792 Inlägg
21 februari 2013
#34
Riktigt intressant! Motorn blev riktigt ren och fin smile Ska följas!


677 Inlägg
21 februari 2013
#35
Nej fan va nice Julle! Riktigt bra jobbat!

235 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#36
Nu är kopplingen luftad, kardanen på plats och diverse läckor fixade, tog ut den ur garaget för att varmköra. Blev nog ett tiotal kärringstopp för att tomgången var så jävla låg och det var trångt att ta sig ut.

Här är ett litet klipp när tomgången är hyfsat bra inställd iaf. Får börja snickra ihop ett avgassystem nu så det går att ha igång bilen utan att bli döv. Rätt stygg tomgång är det iaf. Får nog byta motorkuddar också för att dom är lite i mjukaste laget big_smile

[video]http://www.garaget.org/video/133869[/video]

Skönt att ha ner den på backen är det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85070/85070-b368204c54fc66bde395412128098410.jpg
Senast redigerat av Jullee (24 februari 2013)

792 Inlägg
24 februari 2013
#37
Fyfan vad rå big_smile Låter ju tamefan som en V8 på tomgång!


792 Inlägg
24 februari 2013
#39
Vad har ni för planer på avgassystem?


235 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#40
J3n5 skrev:
Vad har ni för planer på avgassystem?

Jag har hela avgaset från innan renoveringen. Är i princip sprillans nytt från slutet av växellådan och bakåt. Ska ta sista dämparen och bygga resten fram till grenrör, så får jag se hur mycket det låter. Kanske får slänga in 2 små dämpare längre fram på varsitt rör. Det återstår att se. Men blir väl att börja planera upp vilka böjar/rörbitar som ska köpas och hämta svetsen i veckan.


Sök