2667
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

GL77
13 januari 2013
#2321
Stripz skrev:
Btw hur mkt kyla tål ledExtraljusen ?  tänkte då min ledlencer panlampa verkar inte tåla kyla alls :S

Ta upp det här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=197652

1 893 Inlägg
13 januari 2013
#2322
Sjodahl skrev:
Jag har ett original batteri i min bil, tror det är ett 95 AH som sitter där, snart 6 år gammalt.
Det jag har monterat på bilen utöver vad som satt där original är:
55w xenon i hel och dimljus
Kommer 5x75w i extraljusen
4x55w xenon i backljusen

Sen stereon utöver det, monoblock på 1500wrms, sen kommer det ett till framöver.

Generatorn är en original på 140 amp (kör dieselbil och det sitter större på dom).

Batteriet är inte av större betydelse när det gäller belysning. Det är generatorn som står för amperena ljusen drar.
(Batteriet spelar större betydelse för tex bilstereon, som man kanske vill kunna poppa en stund utan att motorn är igång.)
En 140 ampere generator lär räcka till några X-ljus, no problems. smile


GL77
13 januari 2013
#2323
Kristian_V skrev:
Sjodahl skrev:
Jag har ett original batteri i min bil, tror det är ett 95 AH som sitter där, snart 6 år gammalt.
Det jag har monterat på bilen utöver vad som satt där original är:
55w xenon i hel och dimljus
Kommer 5x75w i extraljusen
4x55w xenon i backljusen

Sen stereon utöver det, monoblock på 1500wrms, sen kommer det ett till framöver.

Generatorn är en original på 140 amp (kör dieselbil och det sitter större på dom).

Batteriet är inte av större betydelse när det gäller belysning. Det är generatorn som står för amperena ljusen drar.
(Batteriet spelar större betydelse för tex bilstereon, som man kanske vill kunna poppa en stund utan att motorn är igång.)
En 140 ampere generator lär räcka till några X-ljus, no problems. smile

En 90A då?

Refined
1 770 Inlägg
13 januari 2013
#2324
Stripz skrev:
Ni om kör med en massa extraljus m.m hur se eran strömbank ut ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-5f2d085c799f2dc4370ace236235beb0.jpg
Skönt å ha det snyggt å prydligt smile

GL77
13 januari 2013
#2325
Zwudda skrev:
Stripz skrev:
Ni om kör med en massa extraljus m.m hur se eran strömbank ut ?

http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-5f2d085c799f2dc4370ace236235beb0.jpg
Skönt å ha det snyggt å prydligt smile

Riktigt fint smile

1 893 Inlägg
13 januari 2013
#2326
XenonPowerFreak skrev:
Kristian_V skrev:
Sjodahl skrev:
Jag har ett original batteri i min bil, tror det är ett 95 AH som sitter där, snart 6 år gammalt.
Det jag har monterat på bilen utöver vad som satt där original är:
55w xenon i hel och dimljus
Kommer 5x75w i extraljusen
4x55w xenon i backljusen

Sen stereon utöver det, monoblock på 1500wrms, sen kommer det ett till framöver.

Generatorn är en original på 140 amp (kör dieselbil och det sitter större på dom).

Batteriet är inte av större betydelse när det gäller belysning. Det är generatorn som står för amperena ljusen drar.
(Batteriet spelar större betydelse för tex bilstereon, som man kanske vill kunna poppa en stund utan att motorn är igång.)
En 140 ampere generator lär räcka till några X-ljus, no problems. smile

En 90A då?

Är väl bara att räkna på förbrukarna, se vad som blir över.
En 140A räcker ju ganska långt.
90A och vetskapen om att du vill hänga på ett gäng förbrukare... Så vågar jag inte säga med säkerhet att det kommer att räcka. I normala fall räcker en 90A utan problem. men häng på nog med 100W ballaster och du märker när det inte går mer. En anledning att kanske nöja sig med lite svagare ballaster.


730 Inlägg
13 januari 2013
#2327
Kristian_V skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Kristian_V skrev:

Batteriet är inte av större betydelse när det gäller belysning. Det är generatorn som står för amperena ljusen drar.
(Batteriet spelar större betydelse för tex bilstereon, som man kanske vill kunna poppa en stund utan att motorn är igång.)
En 140 ampere generator lär räcka till några X-ljus, no problems. smile

En 90A då?

Är väl bara att räkna på förbrukarna, se vad som blir över.
En 140A räcker ju ganska långt.
90A och vetskapen om att du vill hänga på ett gäng förbrukare... Så vågar jag inte säga med säkerhet att det kommer att räcka. I normala fall räcker en 90A utan problem. men häng på nog med 100W ballaster och du märker när det inte går mer. En anledning att kanske nöja sig med lite svagare ballaster.

När jag räknade lite så kom jag upp i 90A om jag skulle köra med 7 st 75w fram. Då var inte ljudet inräknat. Så jag nöjer mig med 5 fram. Detta var då om alla lampor var tända.

GL77
13 januari 2013
#2328
Kristian_V skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Kristian_V skrev:

Batteriet är inte av större betydelse när det gäller belysning. Det är generatorn som står för amperena ljusen drar.
(Batteriet spelar större betydelse för tex bilstereon, som man kanske vill kunna poppa en stund utan att motorn är igång.)
En 140 ampere generator lär räcka till några X-ljus, no problems. smile

En 90A då?

Är väl bara att räkna på förbrukarna, se vad som blir över.
En 140A räcker ju ganska långt.
90A och vetskapen om att du vill hänga på ett gäng förbrukare... Så vågar jag inte säga med säkerhet att det kommer att räcka. I normala fall räcker en 90A utan problem. men häng på nog med 100W ballaster och du märker när det inte går mer. En anledning att kanske nöja sig med lite svagare ballaster.

Det jag har är nu FRAM, (backljus xenonet räknar jag inte med):

5 st 75w ballaster:  45A
2 st 55w ballaster: 9A
2 st 35w ballaster (original): 6,4A
1 st 240w Cree ramp: 17A
1 st 120w Cree ramp: 8,2A

Totalt: 85,6A

Ja, då borde det räcka... Men inget mer än detta iaf på denna bilen.

730 Inlägg
13 januari 2013
#2329
XenonPowerFreak skrev:
Kristian_V skrev:
XenonPowerFreak skrev:

En 90A då?

Är väl bara att räkna på förbrukarna, se vad som blir över.
En 140A räcker ju ganska långt.
90A och vetskapen om att du vill hänga på ett gäng förbrukare... Så vågar jag inte säga med säkerhet att det kommer att räcka. I normala fall räcker en 90A utan problem. men häng på nog med 100W ballaster och du märker när det inte går mer. En anledning att kanske nöja sig med lite svagare ballaster.

Det jag har är nu FRAM, (backljus xenonet räknar jag inte med):

5 st 75w ballaster:  45A
2 st 55w ballaster: 9A
2 st 35w ballaster (original): 6,4A
1 st 240w Cree ramp: 17A
1 st 120w Cree ramp: 8,2A

Totalt: 85,6A

Ja, då borde det räcka... Men inget mer än detta iaf på denna bilen.

Ja, det är ju vad det du har monterat drar. Du har ju inte räknat med bilens vanliga förbrukning på fläktar och allt annat som vanliga lampor osv.

GL77
13 januari 2013
#2330
Sjodahl skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Kristian_V skrev:
Är väl bara att räkna på förbrukarna, se vad som blir över.
En 140A räcker ju ganska långt.
90A och vetskapen om att du vill hänga på ett gäng förbrukare... Så vågar jag inte säga med säkerhet att det kommer att räcka. I normala fall räcker en 90A utan problem. men häng på nog med 100W ballaster och du märker när det inte går mer. En anledning att kanske nöja sig med lite svagare ballaster.

Det jag har är nu FRAM, (backljus xenonet räknar jag inte med):

5 st 75w ballaster:  45A
2 st 55w ballaster: 9A
2 st 35w ballaster (original): 6,4A
1 st 240w Cree ramp: 17A
1 st 120w Cree ramp: 8,2A

Totalt: 85,6A

Ja, då borde det räcka... Men inget mer än detta iaf på denna bilen.

Ja, det är ju vad det du har monterat drar. Du har ju inte räknat med bilens vanliga förbrukning på fläktar och allt annat som vanliga lampor osv.

Nä, men det tar väl batteriet hand om vad jag läste alldeles nyss...

Men 120w rampen monterar jag av när 240w rampen har monterats smile

Då hamnar det på 77.4A
Senast redigerat av XenonPowerFreak (13 januari 2013)

730 Inlägg
13 januari 2013
#2331
XenonPowerFreak skrev:
Sjodahl skrev:
XenonPowerFreak skrev:

Det jag har är nu FRAM, (backljus xenonet räknar jag inte med):

5 st 75w ballaster:  45A
2 st 55w ballaster: 9A
2 st 35w ballaster (original): 6,4A
1 st 240w Cree ramp: 17A
1 st 120w Cree ramp: 8,2A

Totalt: 85,6A

Ja, då borde det räcka... Men inget mer än detta iaf på denna bilen.

Ja, det är ju vad det du har monterat drar. Du har ju inte räknat med bilens vanliga förbrukning på fläktar och allt annat som vanliga lampor osv.

Nä, men det tar väl batteriet hand om vad jag läste alldeles nyss...

Hrm, hur tänkte du nu?? Det du precis skrev tar ju sin förbrukning från batteriet, och batteriet måste ju laddas från någonstans, dvs generatorn. Med andra ord är din förbrukning högre än vad generatorn klarar av att generera.

GL77
13 januari 2013
#2332
Sjodahl skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Sjodahl skrev:
Ja, det är ju vad det du har monterat drar. Du har ju inte räknat med bilens vanliga förbrukning på fläktar och allt annat som vanliga lampor osv.

Nä, men det tar väl batteriet hand om vad jag läste alldeles nyss...

Hrm, hur tänkte du nu?? Det du precis skrev tar ju sin förbrukning från batteriet, och batteriet måste ju laddas från någonstans, dvs generatorn. Med andra ord är din förbrukning högre än vad generatorn klarar av att generera.

Kristian_V skrev detta: Batteriet är inte av större betydelse när det gäller belysning. Det är generatorn som står för amperena ljusen drar.

Hur ska man räkna ut allt då?
Senast redigerat av XenonPowerFreak (13 januari 2013)

730 Inlägg
13 januari 2013
#2333
XenonPowerFreak skrev:
Sjodahl skrev:
XenonPowerFreak skrev:

Nä, men det tar väl batteriet hand om vad jag läste alldeles nyss...

Hrm, hur tänkte du nu?? Det du precis skrev tar ju sin förbrukning från batteriet, och batteriet måste ju laddas från någonstans, dvs generatorn. Med andra ord är din förbrukning högre än vad generatorn klarar av att generera.

Kristian_V skrev detta: Batteriet är inte av större betydelse när det gäller belysning. Det är generatorn som står för amperena ljusen drar.

Hur ska man räkna ut allt då?

Sant, men när generatorns kapacitet är mindre än vad förbrukaren behöver så måste ju skillnaden tas någonstans ifrån, i detta fallet batteriet.

1 893 Inlägg
13 januari 2013
#2334
XenonPowerFreak skrev:
Sjodahl skrev:
XenonPowerFreak skrev:

Nä, men det tar väl batteriet hand om vad jag läste alldeles nyss...

Hrm, hur tänkte du nu?? Det du precis skrev tar ju sin förbrukning från batteriet, och batteriet måste ju laddas från någonstans, dvs generatorn. Med andra ord är din förbrukning högre än vad generatorn klarar av att generera.

Kristian_V skrev detta: Batteriet är inte av större betydelse när det gäller belysning. Det är generatorn som står för amperena ljusen drar.

Hur ska man räkna ut allt då?

Räkna med att bilen drar ca 30A (Belysning, insprutning osv.)
Sedan är 90A max värdet för generatorn. Det kan den inte leverera tex på tomgång, när den inte snurrar snabbt nog.
Så teoretiskt har du kanske i bästa fall 50-60A till förfogande. Jag skulle säga mindre.
Där emot är jag inte säker på att din generator är så liten som 90A.
För om jag fattar det rätt, så har du kört med grejerna och det tänds ingen varning i panelen när du drar på lysena?


Avstängd
1 418 Inlägg
13 januari 2013
#2335
XenonPowerFreak skrev:
Sjodahl skrev:
XenonPowerFreak skrev:

Det jag har är nu FRAM, (backljus xenonet räknar jag inte med):

5 st 75w ballaster:  45A
2 st 55w ballaster: 9A
2 st 35w ballaster (original): 6,4A
1 st 240w Cree ramp: 17A
1 st 120w Cree ramp: 8,2A

Totalt: 85,6A

Ja, då borde det räcka... Men inget mer än detta iaf på denna bilen.

Ja, det är ju vad det du har monterat drar. Du har ju inte räknat med bilens vanliga förbrukning på fläktar och allt annat som vanliga lampor osv.

Nä, men det tar väl batteriet hand om vad jag läste alldeles nyss...

Men 120w rampen monterar jag av när 240w rampen har monterats smile

Då hamnar det på 77.4A

du ligger nog på gränsen till startproblem

GL77
13 januari 2013
#2336
Kristian_V skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Sjodahl skrev:

Hrm, hur tänkte du nu?? Det du precis skrev tar ju sin förbrukning från batteriet, och batteriet måste ju laddas från någonstans, dvs generatorn. Med andra ord är din förbrukning högre än vad generatorn klarar av att generera.

Kristian_V skrev detta: Batteriet är inte av större betydelse när det gäller belysning. Det är generatorn som står för amperena ljusen drar.

Hur ska man räkna ut allt då?

Räkna med att bilen drar ca 30A (Belysning, insprutning osv.)
Sedan är 90A max värdet för generatorn. Det kan den inte leverera tex på tomgång, när den inte snurrar snabbt nog.
Så teoretiskt har du kanske i bästa fall 50-60A till förfogande. Jag skulle säga mindre.
Där emot är jag inte säker på att din generator är så liten som 90A.
För om jag fattar det rätt, så har du kört med grejerna och det tänds ingen varning i panelen när du drar på lysena?

Jag har kört med detta i 3 år utan problem...

1 893 Inlägg
13 januari 2013
#2337
XenonPowerFreak skrev:
Jag har kört med detta i 3 år utan problem...

Troligtvis har du en generator, större än 90 A?


GL77
13 januari 2013
#2338
Kristian_V skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Jag har kört med detta i 3 år utan problem...

Troligtvis har du en generator, större än 90 A?

Jag ringde min mekaniker nu och frågade honom.

Jag har tydligen en 90A generator, och jag nämnde min extraljus förbrukning och han sa att det inte var någon fara med det eftersom bilens övriga system drar inte så mycket. Men han sa oxå att jag ska nog inte köpa till fler extraljus än det jag redan har för då måste jag uppgradera den till en 120A för 3800kr...

Så det var ju skönt att höra smile
Senast redigerat av XenonPowerFreak (13 januari 2013)

730 Inlägg
13 januari 2013
#2339
XenonPowerFreak skrev:
Kristian_V skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Jag har kört med detta i 3 år utan problem...

Troligtvis har du en generator, större än 90 A?

Jag ringde min mekaniker nu och frågade honom.

Jag har tydligen en 90A generator, och jag nämnde min extraljus förbrukning och han sa att det inte var någon fara med det eftersom bilens övriga system drar inte så mycket. Men han sa oxå att jag ska nog inte köpa till fler extraljus än det jag redan har för då måste jag uppgradera den till en 120A för 3800kr...

Så det var ju skönt att höra smile

Men sen kör du ju inte med allt tänt samtidigt hela tiden heller. Så då hinner ju batteriet ladda upp sig endel med när du kör på dagtid och liknande.

GL77
13 januari 2013
#2340
Sjodahl skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Kristian_V skrev:

Troligtvis har du en generator, större än 90 A?

Jag ringde min mekaniker nu och frågade honom.

Jag har tydligen en 90A generator, och jag nämnde min extraljus förbrukning och han sa att det inte var någon fara med det eftersom bilens övriga system drar inte så mycket. Men han sa oxå att jag ska nog inte köpa till fler extraljus än det jag redan har för då måste jag uppgradera den till en 120A för 3800kr...

Så det var ju skönt att höra smile

Men sen kör du ju inte med allt tänt samtidigt hela tiden heller. Så då hinner ju batteriet ladda upp sig endel med när du kör på dagtid och liknande.

Precis, och nu har jag inte haft extraljusen på alls på bra länge eftersom jag måste skruva fast LightOn infästningarna bättre med långa skruvar som går igenom krock balken.


Sök