3212
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

"NoTitle"
69 Inlägg
19 januari 2013
Hallå alla kunniga. . Liten fråga! Imorse när jag skullle starta saaben (21minus) så funka ej extraljusen men efter ca 40min körning till jobbet hoppade dom igång. Tror ni det kan vara ett dåligt relä???
Senast redigerat av -Makke- (19 januari 2013)

/Makke //////////// //////

7 488 Inlägg
19 januari 2013
-Makke- skrev:
Hallå alla kunniga. . Liten fråga! Imorse när jag skullle starta saaben (21minus) så funka ej extraljusen men efter ca 40min körning till jobbet hoppade dom igång. Tror ni det kan vara ett dåligt relä???

ja eller glapp kyla gör så att någonting inte får kontakt,, ex just reläet,,eller säkringen kanske wink dålig jord,, så frost samlas??

"NoTitle"
69 Inlägg
19 januari 2013
Allt "skall" vara ordentligt om jag inte gjort nåt galet. . Skall prova att byta relä från det som sitter på som följde med ett kabelkit jag moddat till ett ordentligt bosch.  Tror ni det kan lösa mitt problem?

21 761 Inlägg
19 januari 2013
Det beror ju på om felet sitter i relät. En spänningsmätning på både ingången och utgången hos relät säger direkt om felet sitter där, testa att mäta när extraljusen inte fungerar. smile

GL77
19 januari 2013
Vilka ballaster och HID controller rekommenderas till CANBUS Saabar?

Som funkar?!?!

https://www1.garaget.org/archive/37/36462/318126/318126-2998689.jpg
Senast redigerat av XenonPowerFreak (19 januari 2013)

7 488 Inlägg
19 januari 2013
Drönirettab skrev:
Det beror ju på om felet sitter i relät. En spänningsmätning på både ingången och utgången hos relät säger direkt om felet sitter där, testa att mäta när extraljusen inte fungerar. smile

iof svårt om det bara var då det var KALLT wink

"NoTitle"
69 Inlägg
19 januari 2013
Funkar ju nu blir till att mäta när dom lägger av igen. "drönirettab" menar du att jag skall mäta inkommande ström från batteri till utgående till extraljus. .

21 761 Inlägg
19 januari 2013
granadadr skrev:
iof svårt om det bara var då det var KALLT wink

Det kan ju fortfarande vara kallt där han bor även om du och jag kanske inte har så kallt just nu. Är väl åtminstone en del kyla "i södra Sverige" för närvarande tror jag. smile

-Makke- skrev:
menar du att jag skall mäta inkommande ström från batteri till utgående till extraljus. .

Ja, det är nog egentligen bäst att mäta hela vägen, men för att kunna utesluta själva relät så får du mäta in/utgångar hos relät. smile

GL77
19 januari 2013
Jag funderar på att strunta i mina xenon extraljus och ev sälja av dem eller bara ha 3 st på bilen. Kan någon photoshoppa in 3 st NBB ALPHA 225 på min Saab?

Bild finns i föregående inlägg.
Senast redigerat av XenonPowerFreak (19 januari 2013)

Soppgubbe
900 Inlägg
19 januari 2013
XenonPowerFreak skrev:
Jag funderar på att strunta i mina xenon extraljus och ev sälja av dem eller bara ha 3 st på bilen. Kan någon photoshoppa in 3 st NBB ALPHA 225 på min Saab?

Blir nog snyggast med 3st smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 januari 2013
Kristian_V skrev:
C_A_T skrev:
Kristian_V skrev:
Jag var lite packad igår när jag skrev mitt långa inlägg. Skulle kanske uttryckt mig annorlunda, men sakfrågan stämmer ju...

Laglig belysning, dvs halvljuset, är avskärmat så att det INTE lyser uppåt.
Dimljuset, även om det bara orkar några meter, sett från bakom ratten, så är den INTE avskärmad.
Dimljuset är precis som helljuset,, fast med större spridning. Det bländar.

Det är lagligt att köra med dimljuset (Dock endast utan halvljuset.) på dagen. Då har våra ögon bländat ner för dagsljuset och vi blir inte så mycket bländade.
På natten, har våra ögon anpassat sig för mindre ljus och när vi möter starka ljus, förstör det vårt natt seende för åtskilliga sekunder och vi kör i blindo. (Därför är det INTE tillåtet med mer än 2x55W strålkastare framåt. (2x35W om det är Xenon.)

Det blir mer uppenbart, ju äldre föraren är. (Äldre ögon ställer inte om sig lika fort.)
En 20 åring kan svära på att han inte blir bländad av dimljus. Men när hans far i 45 års åldern möter samma dimljus, blir han just det... Bländad.!

Så den som kör med dimljus på, på natten, speciellt i kombination med halvljus, skapar en trafik fara. Må vara en liten en. Men även en liten fara kan döda människor i trafiken!
Det tragiska är att det finns så många där ute, som tycker de vet bättre än lagstiftarna. Som tror att förbuden finns där bara för att jävlas!

Om man tycker det ser så jävla tufft ut och måste ha nått på i dimljusen, så skrevs för några inlägg sedan. Montera 5W LED där då. Ser ut som Xenon fast det bländar så mycket mindre. (Det är dock fortfarande olagligt.)

Vet inte hur det är på din bil, men på min s70 så är det en avskärmning inne i lyktan som skärmar av ljuset. Jag kan köra med kombon i mörker tsm med halvljus och ingen har blinkat på mig än.

Det är lagligt med 2x 55W på halvljuset. = 110W
Varför är det inte tillåtet med 2x 100W på halvljuset??? = 200W

Rätt svar. För att det bländar mera med 200W än med 110W. (Detta även med avskärmat halvljus!)

Ändå, kan jag förstå folk som "trimmar upp" halvljuset, för de ser trots allt lite mer. (Att de visar fullständigt förakt för sina medtrafikanter, och är en trafikfara, till trots.)

Men att åka omkring med dimljus som INTE är avskärmade uppåt??? Andra har redan påpekat det. De lyser inte upp långt nog för att göra någon nytta. men i kombination med halvljuset, så har man på 220W framåt.

När jag möter en sådan. Drar jag på rubbet!
Anledningen är enkel!
Antingen kör vi runt med laglig belysning i trafiken, så vi inte bländar varandra, visar varandra respekt. ELLER så gör vi det inte?
Den som inte gör det får en massa lumen i ansiktet. Kalla det rent självförsvar. Blir jag bländad av extra belysning, drar jag på allt, så jag kan se vägen ordentligt. Skiter andra i att de bländas, så kan jag spela spelet också!!

Att det skall vara så förbannat svårt för en del att visa respekt i trafiken? Vanligt folkvett !!!
Så här kan det gå när man inte visar respekt i trafiken! -> http://www.expressen.se/kvp/bilder-fran-olyckan-pa-e4/

Som jag påpekade i mitt tidigare inlägg så är mina dimljus avskärmade uppåt!

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 januari 2013
Kristian_V skrev:
C_A_T skrev:
Kristian_V skrev:
Jag var lite packad igår när jag skrev mitt långa inlägg. Skulle kanske uttryckt mig annorlunda, men sakfrågan stämmer ju...

Laglig belysning, dvs halvljuset, är avskärmat så att det INTE lyser uppåt.
Dimljuset, även om det bara orkar några meter, sett från bakom ratten, så är den INTE avskärmad.
Dimljuset är precis som helljuset,, fast med större spridning. Det bländar.

Det är lagligt att köra med dimljuset (Dock endast utan halvljuset.) på dagen. Då har våra ögon bländat ner för dagsljuset och vi blir inte så mycket bländade.
På natten, har våra ögon anpassat sig för mindre ljus och när vi möter starka ljus, förstör det vårt natt seende för åtskilliga sekunder och vi kör i blindo. (Därför är det INTE tillåtet med mer än 2x55W strålkastare framåt. (2x35W om det är Xenon.)

Det blir mer uppenbart, ju äldre föraren är. (Äldre ögon ställer inte om sig lika fort.)
En 20 åring kan svära på att han inte blir bländad av dimljus. Men när hans far i 45 års åldern möter samma dimljus, blir han just det... Bländad.!

Så den som kör med dimljus på, på natten, speciellt i kombination med halvljus, skapar en trafik fara. Må vara en liten en. Men även en liten fara kan döda människor i trafiken!
Det tragiska är att det finns så många där ute, som tycker de vet bättre än lagstiftarna. Som tror att förbuden finns där bara för att jävlas!

Om man tycker det ser så jävla tufft ut och måste ha nått på i dimljusen, så skrevs för några inlägg sedan. Montera 5W LED där då. Ser ut som Xenon fast det bländar så mycket mindre. (Det är dock fortfarande olagligt.)

Vet inte hur det är på din bil, men på min s70 så är det en avskärmning inne i lyktan som skärmar av ljuset. Jag kan köra med kombon i mörker tsm med halvljus och ingen har blinkat på mig än.

Rätt svar. För att det bländar mera med 200W än med 110W. (Detta även med avskärmat halvljus!)

Ändå, kan jag förstå folk som "trimmar upp" halvljuset, för de ser trots allt lite mer. (Att de visar fullständigt förakt för sina medtrafikanter, och är en trafikfara, till trots.)

Men att åka omkring med dimljus som INTE är avskärmade uppåt??? Andra har redan påpekat det. De lyser inte upp långt nog för att göra någon nytta. men i kombination med halvljuset, så har man på 220W framåt.

Anledningen är enkel!
Antingen kör vi runt med laglig belysning i trafiken, så vi inte bländar varandra, visar varandra respekt. ELLER så gör vi det inte?
Den som inte gör det får en massa lumen i ansiktet. Kalla det rent självförsvar. Blir jag bländad av extra belysning, drar jag på allt, så jag kan se vägen ordentligt. Skiter andra i att de bländas, så kan jag spela spelet också!!

Att det skall vara så förbannat svårt för en del att visa respekt i trafiken? Vanligt folkvett !!!
Så här kan det gå när man inte visar respekt i trafiken! -> http://www.expressen.se/kvp/bilder-fran-olyckan-pa-e4/

Denna olyckan handlar inte om respekt lr folkvett! Olyckan skedde pga halt väglag och tät dimma. Läs på lite innan du öppnar käften! mad

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

grön aktivist
846 Inlägg
19 januari 2013
Och om folk hade haft vett i skallen och respekt för väderlaget så hade det där aldrig skett...
Så jo, i allra högsta grad handlar den om respekt, men inte på grund av belysning.

2 074 Inlägg
19 januari 2013
Confide skrev:
Och om folk hade haft vett i skallen och respekt för väderlaget så hade det där aldrig skett...
Så jo, i allra högsta grad handlar den om respekt, men inte på grund av belysning.

Ja, man måste anpassa hastigheten efter situationen.
Och vid dimma så lönar det sig att ha på dimljuset bak på bilen.

37 Inlägg
20 januari 2013
XenonPowerFreak skrev:

Blev lite konstigt..

http://i49.tinypic.com/2lcy8wm.jpg

http://i48.tinypic.com/21kb1wp.jpg

83 Inlägg
20 januari 2013
XenonPowerFreak skrev:
Confide skrev:
Ok, då kanske man kan motivera det med att montera eget isåfall wink.

E inte det dyrt?

Inte så blodigt dyrt tycker jag.
Men man får ju tänka på att lackeringskostnaden tillkommer på dekor.

http://webbutik.svenskabil.se/takreling … 40-/2108-0

http://webbutik.svenskabil.se/takreling … 40-/2109-0

Avstängd
1 418 Inlägg
20 januari 2013
C_A_T skrev:
Kristian_V skrev:
C_A_T skrev:

Anledningen är enkel!

Denna olyckan handlar inte om respekt lr folkvett! Olyckan skedde pga halt väglag och tät dimma. Läs på lite innan du öppnar käften! mad

slulta grina på dimljus

GL77
20 januari 2013
noniz skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Confide skrev:
Ok, då kanske man kan motivera det med att montera eget isåfall wink.

E inte det dyrt?

Inte så blodigt dyrt tycker jag.
Men man får ju tänka på att lackeringskostnaden tillkommer på dekor.

http://webbutik.svenskabil.se/takreling … 40-/2108-0

http://webbutik.svenskabil.se/takreling … 40-/2109-0

Det var inte farligt smile Tack så mycket...

Men varför är det två olika?

GL77
20 januari 2013
Woody92 skrev:
XenonPowerFreak skrev:

Blev lite konstigt..

http://i49.tinypic.com/2lcy8wm.jpg

http://i48.tinypic.com/21kb1wp.jpg

Man kanske ska ha 5 st iaf big_smile

Men jag vet faktiskt inte, vad tycker ni här inne? rollsmile

37 Inlägg
20 januari 2013
Klart snyggare med 5 men det är ju en smaksak!

Sök