Kristian_V skrev:
Eirike93 skrev:
Min uppfattning är att det ska vara ett
effektmotstånd parallellt med lampan, inget vanligt motstånd alltså
Jag skrev fel, givetvis skall det vara
parallellt.Vad är det för skillnad på ett motstånd, och ett effektmotstånd?
EDIT:
Varför jag tar upp det, är för att om man skall byta ut ett par lampor till LED, spelar det ju inte så stor roll om man köper de dyra motstånden som det länkas till lite tidigare i tråden.
Men för det som vill byta ut alla lamporna, finns det mycket att spara på att inte köpa den "färdiga lösningen", med ett motstånd inslaget i plast och kopplad till två trådar...
(I grunden är den färdiga lösningen när allt kommer omkring, samma billiga motstånd för 20 öre, inslagen i lite lull, lull, som man tar 90 spänn för.)
Skall jag byta ut alla lampor mot LED bak på min bil?
Så sitter där:
* 4st 5W pos-ljus.
* två broms ljus.
* två blinker.
* ett dimljus.
* ett backljus.
Troligtvis byter jag väl backljuset till Xenon, om jag skulle genomföra en sådan operation.
Det lämnar NIO lampor som skall bli LED med tillhörande motstånd.
Då är frågan. Skall jag köpa dyra "färdiga lösningar" för nästan tusen kronor?
Eller, skall jag gå till ELFA och köpa lösa motstånd för under hundralappen?
En besparing på ungefär 800 kr.Ett fint exempel!
http://www.jdmpowered.com/t10-501-w5w-c … -874-p.aspAvsedd för W5W lampa.
€9,99.Det är hundra spänn i min bok!
Skulle jag montera sådana för mina posljus? så vore det 400kr bara där...
då har jag mer än hälften av ljusen kvar att modifiera.
Blir dyrt!