1690
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

45 Inlägg
28 januari 2013
#2781
Kristian_V skrev:
Eirike93 skrev:
Min uppfattning är att det ska vara ett effektmotstånd parallellt med lampan, inget vanligt motstånd alltså

Jag skrev fel, givetvis skall det vara parallellt.

Vad är det för skillnad på ett motstånd, och ett effektmotstånd?

EDIT:
Varför jag tar upp det, är för att om man skall byta ut ett par lampor till LED, spelar det ju inte så stor roll om man köper de dyra motstånden som det länkas till lite tidigare i tråden.
Men för det som vill byta ut alla lamporna, finns det mycket att spara på att inte köpa den "färdiga lösningen", med ett motstånd inslaget i plast och kopplad till två trådar...
(I grunden är den färdiga lösningen när allt kommer omkring, samma billiga motstånd för 20 öre, inslagen i lite lull, lull, som man tar 90 spänn för.)

Skall jag byta ut alla lampor mot LED bak på min bil?
Så sitter där:
* 4st 5W pos-ljus.
* två broms ljus.
* två blinker.
* ett dimljus.
* ett backljus.

Troligtvis byter jag väl backljuset till Xenon, om jag skulle genomföra en sådan operation.
Det lämnar NIO lampor som skall bli LED med tillhörande motstånd.

Då är frågan. Skall jag köpa dyra "färdiga lösningar" för nästan tusen kronor?
Eller, skall jag gå till ELFA och köpa lösa motstånd för under hundralappen?
En besparing på ungefär 800 kr.

Ett fint exempel!
http://www.jdmpowered.com/t10-501-w5w-c … -874-p.asp
Avsedd för W5W lampa. €9,99.
Det är hundra spänn i min bok!
Skulle jag montera sådana för mina posljus? så vore det 400kr bara där...
då har jag mer än hälften av ljusen kvar att modifiera. Blir dyrt!

Den vetenskapliga skillnaden kan jag inte, men jag tror att ett effektmotstånd (trådlindad) klarar att "simulera" en glödlampa, ett hederligt motstånd kan väl bara bromsa lite och inte bränna bort mer effekt?neutral

Ja, jag köpte mina effektmotstånd lösa (inbyggda i en kylfläns), tyvärr är dessa fortfarande lite dyra, men jag gav 70:- för två st, då får jag löda på sladdar själv.

Hade man kunnat ha vanliga motstånd hade jag köpt det, men vad jag vet så går ej detta!
Besparingen hade varit ganska stor smile

Men, om någon kan förklara att det går att använda vanliga motstånd - så skrik ut, men jag förstår det som att det ej går!


436 Inlägg
28 januari 2013
#2782
noniz skrev:
Tja alla Led & Xenon tokar!
Jag har en liten fundering!?
Provade nämligen och sätta i led lampor på min Saab 9-3 SC -2006.
(skyltbelysning & p-ljus)
Gick fin fint att sätta dit lamporna och det lyste bra, kanske lite klent i p-ljus.
Men när jag stängde av bilen så blinkar dom bytta lamporna, jävligt störande hur gör jag för att slippa blinkandet??

Tack tack!!

Att dem blinkar kan bero på 2 saker antingen att din Canbus funktion i bilen är aktiv och skickar ut signaler för att kontroller lampor etc vilka LED lamporna reagerar på.

Kan vara så att det är kvarliggande ström som LED lamporna reagerar på. motstånd avhjälper detta.
dessa motstånd är lätta att installera och tar ingen plats:
http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl … w-12v.html

eller så kopplar man på nån form av brukare (typ en halogen lampa) som man döljer snyggt innanför panelen


1 893 Inlägg
28 januari 2013
#2783
lighter22 skrev:
noniz skrev:
Tja alla Led & Xenon tokar!
Jag har en liten fundering!?
Provade nämligen och sätta i led lampor på min Saab 9-3 SC -2006.
(skyltbelysning & p-ljus)
Gick fin fint att sätta dit lamporna och det lyste bra, kanske lite klent i p-ljus.
Men när jag stängde av bilen så blinkar dom bytta lamporna, jävligt störande hur gör jag för att slippa blinkandet??

Tack tack!!

Att dem blinkar kan bero på 2 saker antingen att din Canbus funktion i bilen är aktiv och skickar ut signaler för att kontroller lampor etc vilka LED lamporna reagerar på.

Kan vara så att det är kvarliggande ström som LED lamporna reagerar på. motstånd avhjälper detta.
dessa motstånd är lätta att installera och tar ingen plats:
http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl … w-12v.html

eller så kopplar man på nån form av brukare (typ en halogen lampa) som man döljer snyggt innanför panelen

Ser ut att vara helt vanliga motstånd, med på lödda stumpar med kabel, samt lite krympslang. Skala bort krymp slangen  i mitten och du skall se ett vanligt motstånd, med färg kod. Kabelstumparna som är på lödda, kostar mer än motståndet. Krympslangen också.
Större delen av de 50kr satsen kostar, är nog arbetskostnad. lollollol


436 Inlägg
28 januari 2013
#2784
Kristian_V skrev:
lighter22 skrev:
noniz skrev:
Tja alla Led & Xenon tokar!
Jag har en liten fundering!?
Provade nämligen och sätta i led lampor på min Saab 9-3 SC -2006.
(skyltbelysning & p-ljus)
Gick fin fint att sätta dit lamporna och det lyste bra, kanske lite klent i p-ljus.
Men när jag stängde av bilen så blinkar dom bytta lamporna, jävligt störande hur gör jag för att slippa blinkandet??

Tack tack!!

Att dem blinkar kan bero på 2 saker antingen att din Canbus funktion i bilen är aktiv och skickar ut signaler för att kontroller lampor etc vilka LED lamporna reagerar på.

Kan vara så att det är kvarliggande ström som LED lamporna reagerar på. motstånd avhjälper detta.
dessa motstånd är lätta att installera och tar ingen plats:
http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl … w-12v.html

eller så kopplar man på nån form av brukare (typ en halogen lampa) som man döljer snyggt innanför panelen

Ser ut att vara helt vanliga motstånd, med på lödda stumpar med kabel, samt lite krympslang. Skala bort krymp slangen  i mitten och du skall se ett vanligt motstånd, med färg kod. Kabelstumparna som är på lödda, kostar mer än motståndet. Krympslangen också.
Större delen av de 50kr satsen kostar, är nog arbetskostnad. lollollol

Är helt vanliga motstånd wink 6ohm går att köpa på ELFA också eller jula eller liknande smile


1 893 Inlägg
28 januari 2013
#2785
lighter22 skrev:
Kristian_V skrev:
lighter22 skrev:

Att dem blinkar kan bero på 2 saker antingen att din Canbus funktion i bilen är aktiv och skickar ut signaler för att kontroller lampor etc vilka LED lamporna reagerar på.

Kan vara så att det är kvarliggande ström som LED lamporna reagerar på. motstånd avhjälper detta.
dessa motstånd är lätta att installera och tar ingen plats:
http://www.xenonkungen.com/se/led-diodl … w-12v.html

eller så kopplar man på nån form av brukare (typ en halogen lampa) som man döljer snyggt innanför panelen

Ser ut att vara helt vanliga motstånd, med på lödda stumpar med kabel, samt lite krympslang. Skala bort krymp slangen  i mitten och du skall se ett vanligt motstånd, med färg kod. Kabelstumparna som är på lödda, kostar mer än motståndet. Krympslangen också.
Större delen av de 50kr satsen kostar, är nog arbetskostnad. lollollol

Är helt vanliga motstånd wink 6ohm går att köpa på ELFA också eller jula eller liknande smile

Du menar, typ denna? (Slog upp en lite dyrare variant.) Kostar 0.28kr /st. wink
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124


83 Inlägg
28 januari 2013
#2786
Borde det inte funka med sådana här i p-ljuset för att slippa efterblink??
http://www.strands.se/t10-xenonvit-canb … 5w/11118-0

Och även dom här för skylt-belysningen -
http://www.strands.se/spollampa-xenonvi … 2v/11125-0


GL77
28 januari 2013
#2787
noniz skrev:
Borde det inte funka med sådana här i p-ljuset för att slippa efterblink??
http://www.strands.se/t10-xenonvit-canb … 5w/11118-0

Och även dom här för skylt-belysningen -
http://www.strands.se/spollampa-xenonvi … 2v/11125-0

Jag har provat bägge och inget funkar sad

45 Inlägg
28 januari 2013
#2788
Kristian_V skrev:
Du menar, typ denna? (Slog upp en lite dyrare variant.) Kostar 0.28kr /st. wink
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124

Mjo, men...
Den där kommer bli varm, riktigt varm:P
Jag har effektmotstånd till mina blinkers, dessa bränner man sig på efter 5-6 sekunder, och då har dessa kylfläns!
Dels, ingen kylfläns, men också dålig energi-tålighet;
4w räcker inte långt, framförallt inte med 6.8 ohm
6,8 ohm på 12v blir 1,5A, vilket blir 18w... det är 4,5ggr mer än vad motståndet klarar,

Det som står angivet i watt är hur hög effekt motståndet klarar (effektmotstånd...effekt....eff...big_smile), eftersom du har ett konstant ohm-värde, och 12v i bilen, får du helt enkelt anpassa dig efter vad du behöver.

Ska du t.ex elda bort 20w, för att du har en LED-lampa som drar 1w kontra original 21, så gör du såhär;
20/12  ~1,67A
12/1,67  ~7.2 ohm

Du behöver då ett motstånd som är på ungefär 7,2 ohm (lägre ohm, ju mer kommer motståndet att sluka i ström (värme)) och som klarar av att hantera effekten - som i detta fallet blir 20w (standardvärden finns, ju högre ju bättre).

Bra sida för att räkna effektmotstånd;
http://www.sengpielaudio.com/calculator-ohmslaw.htm
Senast redigerat av Eirike93 (28 januari 2013)


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 januari 2013
#2789
Eirike93 skrev:
Kristian_V skrev:
Du menar, typ denna? (Slog upp en lite dyrare variant.) Kostar 0.28kr /st. wink
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124

Mjo, men...
Den där kommer bli varm, riktigt varm:P
Jag har effektmotstånd till mina blinkers, dessa bränner man sig på efter 5-6 sekunder, och då har dessa kylfläns!
Dels, ingen kylfläns, men också dålig energi-tålighet;
4w räcker inte långt, framförallt inte med 6.8 ohm
6,8 ohm på 12v blir 1,5A, vilket blir 18w... det är 4,5ggr mer än vad motståndet klarar,

Det som står angivet i watt är hur hög effekt motståndet klarar (effektmotstånd...effekt....eff...big_smile), eftersom du har ett konstant ohm-värde, och 12v i bilen, får du helt enkelt anpassa dig efter vad du behöver.

Ska du t.ex elda bort 20w, för att du har en LED-lampa som drar 1w kontra original 21, så gör du såhär;
20/12  ~1,67A
12/1,67  ~7.2 ohm

Du behöver då ett motstånd som är på ungefär 7,2 ohm (lägre ohm, ju mer kommer motståndet att sluka i ström (värme)) och som klarar av att hantera effekten - som i detta fallet blir 20w (standardvärden finns, ju högre ju bättre).

Bra sida för att räkna effektmotstånd;
http://www.sengpielaudio.com/calculator-ohmslaw.htm

Mycket bra förklarat! smile Nu ska jag och gräva i gömmorna efter något vettigt motstånd till mina LED:s i regplåtsbelysningen smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

83 Inlägg
28 januari 2013
#2790
Eirike93 skrev:
Kristian_V skrev:
Du menar, typ denna? (Slog upp en lite dyrare variant.) Kostar 0.28kr /st. wink
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124

Mjo, men...
Den där kommer bli varm, riktigt varm:P
Jag har effektmotstånd till mina blinkers, dessa bränner man sig på efter 5-6 sekunder, och då har dessa kylfläns!
Dels, ingen kylfläns, men också dålig energi-tålighet;
4w räcker inte långt, framförallt inte med 6.8 ohm
6,8 ohm på 12v blir 1,5A, vilket blir 18w... det är 4,5ggr mer än vad motståndet klarar,

Det som står angivet i watt är hur hög effekt motståndet klarar (effektmotstånd...effekt....eff...big_smile), eftersom du har ett konstant ohm-värde, och 12v i bilen, får du helt enkelt anpassa dig efter vad du behöver.

Ska du t.ex elda bort 20w, för att du har en LED-lampa som drar 1w kontra original 21, så gör du såhär;
20/12  ~1,67A
12/1,67  ~7.2 ohm

Du behöver då ett motstånd som är på ungefär 7,2 ohm (lägre ohm, ju mer kommer motståndet att sluka i ström (värme)) och som klarar av att hantera effekten - som i detta fallet blir 20w (standardvärden finns, ju högre ju bättre).

Bra sida för att räkna effektmotstånd;
http://www.sengpielaudio.com/calculator-ohmslaw.htm

Undrar om motstånden kommer bli brännheta även vid byte utav 5w till led??
(p-ljus & skyltbelysning)


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
28 januari 2013
#2791
noniz skrev:
Eirike93 skrev:
Kristian_V skrev:
Du menar, typ denna? (Slog upp en lite dyrare variant.) Kostar 0.28kr /st. wink
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20124

Mjo, men...
Den där kommer bli varm, riktigt varm:P
Jag har effektmotstånd till mina blinkers, dessa bränner man sig på efter 5-6 sekunder, och då har dessa kylfläns!
Dels, ingen kylfläns, men också dålig energi-tålighet;
4w räcker inte långt, framförallt inte med 6.8 ohm
6,8 ohm på 12v blir 1,5A, vilket blir 18w... det är 4,5ggr mer än vad motståndet klarar,

Det som står angivet i watt är hur hög effekt motståndet klarar (effektmotstånd...effekt....eff...big_smile), eftersom du har ett konstant ohm-värde, och 12v i bilen, får du helt enkelt anpassa dig efter vad du behöver.

Ska du t.ex elda bort 20w, för att du har en LED-lampa som drar 1w kontra original 21, så gör du såhär;
20/12  ~1,67A
12/1,67  ~7.2 ohm

Du behöver då ett motstånd som är på ungefär 7,2 ohm (lägre ohm, ju mer kommer motståndet att sluka i ström (värme)) och som klarar av att hantera effekten - som i detta fallet blir 20w (standardvärden finns, ju högre ju bättre).

Bra sida för att räkna effektmotstånd;
http://www.sengpielaudio.com/calculator-ohmslaw.htm

Undrar om motstånden kommer bli brännheta även vid byte utav 5w till led??
(p-ljus & skyltbelysning)

Stoppade dit ett 4W effektmotstånd på mina (vet ej ohm-tal) och då vart dom glödheta tongue

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

2 624 Inlägg
28 januari 2013
#2792
Måste bara posta denna!

Snygg montering wink

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/734857_10151268992368697_2052665894_n.jpg

lol lol


3 151 Inlägg
28 januari 2013
#2793
Inte så snygg kanske, men rätt praktisk. smile

2 624 Inlägg
28 januari 2013
#2794
Mervolic skrev:
Inte så snygg kanske, men rätt praktisk. smile

Praktisk vette tusan. Huven lär ju flexa om vinden tar tag i extraljusen så då lär det fladdra på rätt bra.

Ser förj-vligt ut och lär funka mindre bra. Men det är ju en sorts montering ialafall wink
Senast redigerat av martinn (28 januari 2013)


2 411 Inlägg
28 januari 2013
#2795
martinn skrev:
Måste bara posta denna!

Snygg montering wink

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5894_n.jpg

lol lol

Ingen risk att man krashar extraljusen för att man inte ser dem iaf xD  Själv så ser jag inte ens mina på min volvo... -.-


733 Inlägg
28 januari 2013
#2796
Nybergrobin skrev:
martinn skrev:
Måste bara posta denna!

Snygg montering wink

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ … 5894_n.jpg

lol lol

Ingen risk att man krashar extraljusen för att man inte ser dem iaf xD  Själv så ser jag inte ens mina på min volvo... -.-

Men desto större risk att man krashar Bilen eftersom man inte ser vägen! wink


3 151 Inlägg
28 januari 2013
#2797
martinn skrev:
Mervolic skrev:
Inte så snygg kanske, men rätt praktisk. smile

Praktisk vette tusan. Huven lär ju flexa om vinden tar tag i extraljusen så då lär det fladdra på rätt bra.

Ser förj-vligt ut och lär funka mindre bra. Men det är ju en sorts montering ialafall wink

Det håller jag med om. Det jag menade var att ljusbilden blir mer optimal, eftersom man får upp ljuset en bit från backen. smile

GL77
28 januari 2013
#2798
Kristian_V skrev:
XenonPowerFreak skrev:
HBass skrev:
Annars är det bara köpa en resistor/motstånd(med rätt motstånd) och koppla parralellt med lysdioden. Billigt och effektivt

Länkar tack till dessa produkter.

Hittade lite bra info...

http://www.jdmpowered.com/led-can-bus-r … -257-c.asp

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=76211

Som HBass skrev. Vanliga motstånd...

Dina länkar leder till prylar som kostar åtskilliga hundralappar, kanske tusenlappar om du skall modda mycket.
Vanliga motstånd, kan du köpa en hel näve för mindre än en hundring.

Det handlar om att få samma motstånd i kretsen som lampan utgör.
Ett vanligt motstånd för 20 öre, kopplad i parallellt med LED dioden, borde göra det jobbet.

Istället för att laborera med egna motstånd, så gör man enklast att köpa färdiga motstånd som är gjort för ändamålet.

Och det behöver inte bli dyrt ifall man har ett stort kontakt nät inom området, och då menar jag inte de företagen som jag har handlat med här i Sverige.

2 624 Inlägg
28 januari 2013
#2799
Mervolic skrev:
martinn skrev:
Mervolic skrev:
Inte så snygg kanske, men rätt praktisk. smile

Praktisk vette tusan. Huven lär ju flexa om vinden tar tag i extraljusen så då lär det fladdra på rätt bra.

Ser förj-vligt ut och lär funka mindre bra. Men det är ju en sorts montering ialafall wink

Det håller jag med om. Det jag menade var att ljusbilden blir mer optimal, eftersom man får upp ljuset en bit från backen. smile

Håller med dig på det också. Men usch skulle aldrig utsätta en bil för något  sånt där tongue


45 Inlägg
28 januari 2013
#2800
XenonPowerFreak skrev:
Istället för att laborera med egna motstånd, så gör man enklast att köpa färdiga motstånd som är gjort för ändamålet.

Och det behöver inte bli dyrt ifall man har ett stort kontakt nät inom området, och då menar jag inte de företagen som jag har handlat med här i Sverige.

Varför köpa något som "är gjort för det" när det i själva verket är ett vanligt effektmotstånd - som blir billigare än att köpa något "som är gjort för ändamålet"tongue



Sök