1957
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

130 Inlägg
7 februari 2013
Kristian_V skrev:
Woody92 skrev:
15w till backlampa är skitsämst, bromsljuset lyser bättre, tar dessutom 10s för de att komma upp i styrka, har hunnit backa färdigt oftast under 5s....

I de flesta bak-ljus finns ingen, eller väldigt lite reflektor.
Om man stoppar i kraftigare lampor, typ 35-55W Xenon.
Är ingen orolig över värme utvecklingen? Speciellt om man låter den lysa en längre tid?

Om man behöver mera ljus bakåt, är det kanske bättre att montera ett externt ljus. Går att gömma på många bilar så det inte skämmer bilen. (Underkant på kofångaren?)

Bara en tanke! smile

Xenon utvecklar ändå mycket mindre värme.

398 Inlägg
7 februari 2013
Woody92 skrev:
15w till backlampa är skitsämst, bromsljuset lyser bättre, tar dessutom 10s för de att komma upp i styrka, har hunnit backa färdigt oftast under 5s....

Ja du pratar om 15w xenonkittet, vilket jag har provat också och det är skräp men han pratar om 15w/18w LED backljus, de startar direkt!

Roder: kopplar du via reläer påverkar det inte canbus men om du vill koppla till original backljus som brukar vara runt 15-21w halogen så kan plocka ut halogenlampan och stoppa i 1-3w LED lampa och parallellkoppla med 15w backljusen du köpt. Bara du ser till att effekten blir samma så stör du inte canbus.
LED har ingen strömpeak i början heller utan står det 15w är det 15w eller MINDRE i regel...

Angående 120w rampen så välj alltid så smal ljusbild som möjligt att ha i körriktning. LED armaturer som finns i dag på marknaden har i regel bredare ljusbild än vanliga extraljus. Dessutom med snö och skit på dem blir det alltid bredare.

10 grader blir kombi med lite skit och snö på
Kombi blir flood osv

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

398 Inlägg
7 februari 2013
Lordh skrev:
Kristian_V skrev:
Woody92 skrev:

I de flesta bak-ljus finns ingen, eller väldigt lite reflektor.
Om man stoppar i kraftigare lampor, typ 35-55W Xenon.
Är ingen orolig över värme utvecklingen? Speciellt om man låter den lysa en längre tid?

Om man behöver mera ljus bakåt, är det kanske bättre att montera ett externt ljus. Går att gömma på många bilar så det inte skämmer bilen. (Underkant på kofångaren?)

Bara en tanke! smile

Xenon utvecklar ändå mycket mindre värme.

15w xenonkittet smälte plasten i min reflektor så visst blir de varma även om värmeförlusten är mycket mindre.

15w xenon ger ca 10w ren värmeförlust
35w xenon ger ca 24w ren värmeförlust
50w xenon ger ca 35w ren värmeförlust

16w halogen ger ca 14w ren värmeförlust
21w halogen ger ca 19w ren värmeförlust 
55w halogen ger ca 50w ren värmeförlust

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 749 Inlägg
7 februari 2013
Kristian_V skrev:
AD_ skrev:
Kort fråga! Kan ev. komma att bli en extraljus montering framöver.

NBB 175 eller SIM?

Oavsett modell är det 2 fjärr/bred och 1 pencil/lång som gäller. Dessutom 55w Xenon.

Det landar på ungefär samma peng. Hur är ljusbilderna på dessa?

Jag läste ett test (Med bilder på ljusbilden för respektive lampa i testet.)
Testets jämnaste och bästa ljusbild på Flood var utan konkurens SIM.
Därför sålde jag mina gamla Hella 3000 och inköpte tre styck SIM Flood.
Kan inte säga annat än att jag är skit nöjd med ljusbilden.
Med 55W Xenon kit i alla tre, saknar jag inte länden av Pencil heller.

Jag tror inte att du får en bätre ljusbild med NBB, men kvalités mässigt är nog NBB bätre.
(Nu har jag inte hållit i en NBB lyckta. Men jag har hållit i SIM. De är helt OK, men man ser på dem att de inte är påkostade.)

Själv tänker jag så här.
Om reflektorn rostar bort på ett par år. (Har sett bilder på det.) så är det billigt och väldigt lätt att byta bara lamphuset. Ännu lättare om SIM inte ändrar huset, så kan man bara byta reflektor om ett par år.
Men jag tror inte jag behöver byta nått. Vi får se! smile

Håller helt med.
Jag har haft både sim och nbb175 och sim tycker jag är bra mycket bättre på att få en jämn ljusbild, nbb kanske lyser längre men inte lika jämnt.

Sedan att de rostar sönder kan ju bero på att den som monterat lampan dragit åt för hårt och spräckt skyddhöljet på baksidan av insatsen....

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 926 Inlägg
7 februari 2013
Jag har inte läst mycket i tråden så jag ursäktar om frågan har besvarats redan, vilket den säkerligen har. Anyway

-Jag funderar på att skaffa lite bättre helljus till passaten, men jag är lite kluven om hur jag ska göra.

alt 1. Bara xenonkonvertera helljuset till 55watt

alt 2. Skaffa 3st 55/75 watt extraljus i fronten.

Bilen har redan  bi-xenon om det spelar någon roll.
Vad tror ni, duger det med att bara konvertera helljuset?

37 Inlägg
7 februari 2013
Kommer ju lysa bra med att konvertera helljuset men att sätta 3 extraljus med xenon kommer ge många gånger bättre ljus!

Meldem
4 137 Inlägg
7 februari 2013
Spelis skrev:
Jag har inte läst mycket i tråden så jag ursäktar om frågan har besvarats redan, vilket den säkerligen har. Anyway

-Jag funderar på att skaffa lite bättre helljus till passaten, men jag är lite kluven om hur jag ska göra.

Kombinera 1an och 2an. wink

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
7 februari 2013
Spelis skrev:

Det blir ju en klar förbättring med 55w i org helljus. Men det klår aldrig 3x 55w/75w xenon fullstora extraljus. Är som natt och dag med eller utan extraljus.

Lite finger visning på hur det är för mig. Kameran har dessutom svårt att fånga upp ströljuset som blir.
Halvljus 4300K 35W xenon
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-37a0e40dd9d2ae1bf6d293a54a1a0373.jpg

Halvljus + helljus 6000K 35W xenon
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-78e277e5f08f1bd6e17340ef29741dbb.jpg

Halvljus + helljus 6000K 35W xenon + 3x 6000K 55W xenon NBB 225 Alpha med D2S lampor, ej hundra inställda
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-71cc47e5ca5134504bc6b90034f967ed.jpg
Senast redigerat av AD_ (7 februari 2013)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

398 Inlägg
7 februari 2013
Enormt stor skillnad big_smile

1 893 Inlägg
7 februari 2013
HBass skrev:
15w xenonkittet smälte plasten i min reflektor så visst blir de varma även om värmeförlusten är mycket mindre.

Det var precis det jag tänkte på. När jag körde tradare, längre sträckor, hade jag med mej en lite portabel 24V ugn. Den värmde upp en portion mat från fryst, till skållhett på drygt 30 minuter. Mer än 45 minuter och maten var en kol bit. Den ugnen var på 50W.
I bakljusen är det plast som håller ljusen på plats, bara ett par små plåtbitar som leder strömmen.

Det går säkert bra med 55W i backljuset, om man bara backar ut från en P-ruta.
Men om man nu behöver mera ljus bak, så misstänker jag att det inte bara är för att backa ur en P-ruta...

wink . tongue . big_smile .

398 Inlägg
7 februari 2013
Kristian_V skrev:
HBass skrev:

Det var precis det jag tänkte på. När jag körde tradare, längre sträckor, hade jag med mej en lite portabel 24V ugn. Den värmde upp en portion mat från fryst, till skållhett på drygt 30 minuter. Mer än 45 minuter och maten var en kol bit. Den ugnen var på 50W.
I bakljusen är det plast som håller ljusen på plats, bara ett par små plåtbitar som leder strömmen.

Det går säkert bra med 55W i backljuset, om man bara backar ut från en P-ruta.
Men om man nu behöver mera ljus bak, så misstänker jag att det inte bara är för att backa ur en P-ruta...

wink . tongue . big_smile .

Nä då lär man köra externa backljus :-)

JFfoto
7 februari 2013
Ojusterade, en ofungerande lampa och dålig inställning på kameran, så dålig bild, lyser mycket bättre, kommer fler bilder i helgen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-5d8d5d52abe79dab1ffd01185b12f2d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171273/171273-63974634aa57aadc61943f9ca1601444.jpg

"NoTitle"
69 Inlägg
8 februari 2013
Kallt kaffe.! Väntar på bilder. . smile

/Makke //////////// //////

JFfoto
8 februari 2013
-Makke- skrev:
Kallt kaffe.! Väntar på bilder. . smile

De kommer de kommer big_smile Måste vänta tills de mörknar, går inte att ställa in ljusen mot en vägg :p

398 Inlägg
8 februari 2013
Här har ni något att bita i wink

Ca 70000 lumen

2 074 Inlägg
8 februari 2013
HBass skrev:

Ca 70000 lumen

Har du original xenon halvljus?

83 Inlägg
8 februari 2013
HBass skrev:

Ca 70000 lumen

Jäklar vecket ljus, ingen resk en blir mörkrädd där inte ;-)
Jämt lite avis!!

398 Inlägg
8 februari 2013
MammDiin skrev:
HBass skrev:

Ca 70000 lumen

Ja, 35w xenon

2 074 Inlägg
8 februari 2013
HBass skrev:
MammDiin skrev:
HBass skrev:

Ca 70000 lumen

Ja, 35w xenon

Så extraljuset har ungefär lika bred ljusbild som halvljuset?

1 749 Inlägg
8 februari 2013
HBass skrev:

Ca 70000 lumen

Hur är längden på ljuset?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Sök