1831
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

187 Inlägg
18 februari 2013
BozniaN skrev:
fredda_king skrev:
BozniaN skrev:

ska kolla runt lite ! vad tror ni om att köpa begagnade nbb ? Tänkte att dom är billigare osv.. men vad tror ni om kvaliten då ? kan det vara sämre ljusbild ? Tänkte på om reflektorn kanske brinner lätt i dom ..

superb kvalitet kommer inte ha nå problem med reflektorn.

ska kolla om jag hittar några nnb till ett bra pris då ! , 55 eller 75 w xenon i dom är nästa fråga ?

http://www.blocket.se/jamtland/4st_NBB_ … =8&w=3

Lastbilschaufför
176 Inlägg
18 februari 2013
BozniaN skrev:
ajokko skrev:
BozniaN skrev:
Hejsn ! är sugen på att köpa extralysen till min bil ! Men vet inte vilka som skulle sitta fint på den så behöver lite hjälp av er nu ! Vilka, hur många och vad för xenon som ska sitta i dom ! Tacksam för svar smile

Bilen : http://www.garaget.org/?car=320624

Vad har du för budget? Vill du ha så mycket ljus som möjligt för pengarna, eller är du även ute efter snygg ljusbild, snabb uppstart, korrekt färgtemperatur och bra kvalitet?

Är ute efter det bästa för så liten peng som möjligt !

Hella 3003 eller NBB ALPHA 225 hade jag nog kollat lite närmare på big_smile

Det finns ju en del på blocket, stora som små paket cool

398 Inlägg
18 februari 2013
Hella 3003 tycker jag går sönder aldeles för lätt, samma med SIM (som dessutom går sönder av sig själv).
Satsa på NBB eller Lightforce eller varför inte lite ovanligare men sjukt effektiva IPF 930?

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

GL77
18 februari 2013
HBass skrev:
Hella 3003 tycker jag går sönder aldeles för lätt, samma med SIM (som dessutom går sönder av sig själv).
Satsa på NBB eller Lightforce eller varför inte lite ovanligare men sjukt effektiva IPF 930?

Det är inget fel på Hella 3003, om du har stenskotts skydd från Bremberg Teknik så går dem inte sönder.

http://brembergteknik.se/index.php/sten … -extraljus
Senast redigerat av G-POWER (18 februari 2013)

1 893 Inlägg
18 februari 2013
Lite kul är det med folks åsikter om vad som är bra, och vad som ABSOLUT inte är det.big_smile

"BozniaN" frågade råd om vad han skall satsa på.
Nästan det första som kommer fram är. "Absolut inte SIM!"
(Kvalité brist till trots, så är deras Flood  ref 37 det ljus med bäst ljusbild.
Inte enligt mej, utan av oberoende tester av experter i laboratorie miljö.)

Jag förstår att de flesta här har gått igenom SIM, annars kan ni väl inte säga att de är dåliga, eller?
Vi har alla sett bilder tidigare i tråden, på bort rostade reflektorer på SIM...
MEN... BozniaN bor i Skellefteå !!!
Hur mycket salt har de på vägarna där uppe.
Kanske håller SIM i 20 år där uppe?
Vem vet?

Jag vet i alla fall att om man skall köpa stenskott skydd för 180kr/st till sina Hella, så väljer jag lätt SIM för 200kr/st istället. Går en sönder, så köper jag en ny!

Vad är viktigast?
Att det lyser bäst?
Eller att det håller bäst?
Eller att det inte skall kosta skjortan?

Är pengar inte ett problem? Köp IPF Xenon för typ 4000kr/st. (Eller LightForce)
Mycket ljus för pengarna? Köp SIM ref37 och konvertera. (De lyser mer än nog långt med 5x starkare Xenon.)
"Eller någonstans mitt emellan? Hella 3003, NBB 225, Bocsh... . . . .  .  .  .

Meldem
4 137 Inlägg
18 februari 2013
Kristian_V skrev:
Lite kul är det med folks åsikter om vad som är bra, och vad som ABSOLUT inte är det.big_smile

(Kvalité brist till trots, så är deras Flood  ref 37 det ljus med bäst ljusbild.

Jag förstår att de flesta här har gått igenom SIM, annars kan ni väl inte säga att de är dåliga, eller?
Vi har alla sett bilder tidigare i tråden, på bort rostade reflektorer på SIM...
Vem vet?

Jag vet i alla fall att om man skall köpa stenskott skydd för 180kr/st till sina Hella, så väljer jag lätt SIM för 200kr/st istället. Går en sönder, så köper jag en ny!

Vad är viktigast?
Att det lyser bäst?

Mycket ljus för pengarna? Köp SIM ref37 och konvertera. (De lyser mer än nog långt med 5x starkare Xenon.)

Du och dina SIM lol

214 Inlägg
18 februari 2013
Kristian_V skrev:
Vem vet?

Han bor i Sollefteå, inte Skellefteå. Skillnaden i stavning är inte så stor, i placering större. SKEllefteå ligger i norra Västerbotten, SOllefteå i Västernorrland, typ innanför Sundsvall/Härnösand va? (edit: Snarare just innanför Ö-vik/Härnösand)

Hur som, Sollefteå lär ha salt, liksom vi i Skellefteå (tyvärr). Därmed inte sagt att det är lika mycket som nere i södra Sverige, men vi har saltade vägar.

Resten håller jag helt och fullt med om, även om jag personligen föredrar designen på Strands Ljusdal vilket är en 3003-kopia snarare än en 3000-kopia som Sim är. Priserna skiljer sig inte mycket.
Senast redigerat av ajokko (18 februari 2013)

Lastbilschaufför
176 Inlägg
18 februari 2013
Kristian_V skrev:

Vem vet?

Vad är viktigast?
Att det lyser bäst?

Jag valde SIM för att jag inte hade råd med de dyrare alternativen, men jag inser nu att jag skulle ha valt Hella 3003 eller NBB ALPHA 225. För mina börjar rosta sönder...

Det är ju smartare att satsa på kvalitets extraljus från början, det lönar sig i längden samt att ljusbilden blir avsevärt bättre.

Så det blir Hella 3003 för mig när jag har pengar till det, det har jag haft förr och de var verkligen värda sina pengar big_smile

783 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
ajokko skrev:
Kristian_V skrev:
Vem vet?

Han bor i Sollefteå, inte Skellefteå. Skillnaden i stavning är inte så stor, i placering större. SKEllefteå ligger i norra Västerbotten, SOllefteå i Västernorrland, typ innanför Sundsvall/Härnösand va? (edit: Snarare just innanför Ö-vik/Härnösand)

Hur som, Sollefteå lär ha salt, liksom vi i Skellefteå (tyvärr). Därmed inte sagt att det är lika mycket som nere i södra Sverige, men vi har saltade vägar.

Resten håller jag helt och fullt med om, även om jag personligen föredrar designen på Strands Ljusdal vilket är en 3003-kopia snarare än en 3000-kopia som Sim är. Priserna skiljer sig inte mycket.

Kan tillägga att jag bor och jobbar i Ramsele, 7 mil från sollefteå och de sandar här.
Och vi har sim på alla våra taxibilar, vi byter ut de med 1,5år mellanrum. Största orsaken för att reflektor har totalt rosta sönder annars får de spricker så fort man får stenskott. Kan ja även tillägga att vi kör med de året runt och utan skydd, är väl chefen som är dumsnål. En buss har borch och de har hållt i ca 3år
Senast redigerat av Rocknob (18 februari 2013)

1 893 Inlägg
18 februari 2013
TouchOfRed skrev:
Du och dina SIM lol

Jag skulle vilja vända på det. Du är anti-SIM ! big_smilebig_smilebig_smile

Fast jag antar att du gör det med all rätt, du hade ju ett gäng SIM förra säsongen.tongue
De må vara smäck. Men mina lyser fortfarande jävligt bra!
När jag plockar av dem för säsongen, skall jag fota dem och komma med recension.
(Ljusen åker av med vinterdäcken...)

45 Inlägg
18 februari 2013
Rocknob skrev:
Kan tillägga att jag bor och jobbar i Ramsele, 7 mil från sollefteå och de sandar här.
Och vi har sim på alla våra taxibilar, vi byter ut de med 1,5år mellanrum. Största orsaken för att reflektor har totalt rosta sönder annars får de spricker så fort man får stenskott. Kan ja även tillägga att vi kör med de året runt och utan skydd, är väl chefen som är dumsnål. En buss har borch och de har hållt i ca 3år

1,5 år, i en taxi, vad innebär det i mil?

Meldem
4 137 Inlägg
18 februari 2013
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:
Du och dina SIM lol

Jag skulle vilja vända på det. Du är anti-SIM ! big_smilebig_smilebig_smile

Fast jag antar att du gör det med all rätt, du hade ju ett gäng SIM förra säsongen.tongue
De må vara smäck. Men mina lyser fortfarande jävligt bra!
När jag plockar av dem för säsongen, skall jag fota dem och komma med recension.
(Ljusen åker av med vinterdäcken...)

Haha ^^
Ja, bra att alla tycker olika smile

783 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
Eirike93 skrev:
Rocknob skrev:

Uppskattningsvis 7-9000mil

577 Inlägg
18 februari 2013
Rocknob skrev:
Eirike93 skrev:
Rocknob skrev:

om taxin rullar varje dag är de drygt 16mil om dan, räknat på 9000. det känns lite lite rent spontant

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

783 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
risodlarn skrev:
Rocknob skrev:
Eirike93 skrev:

om taxin rullar varje dag är de drygt 16mil om dan, räknat på 9000. det känns lite lite rent spontant

Stämmer nog rätt bra ändå, kanske 10000 men tongue De går inte varje dag heller, vi har en buss och en personbil var så de går typ varannan dag. så lite svårt att få exakta mil hmm

45 Inlägg
18 februari 2013
risodlarn skrev:
Rocknob skrev:
Eirike93 skrev:

Jag kan hålla med, då blir det inte mycket vinst för den taxibilen

Om man räknar på 9K mil
De som har sina extraljus har dom oftast bara på vintern
Säg då 1000 mil om vinterhalvåret
Då har dom en livslängd på 9 år, om man bara ser till milen...det tycker jag är godkänt wink
Senast redigerat av Eirike93 (18 februari 2013)

577 Inlägg
18 februari 2013
Eirike93 skrev:
risodlarn skrev:
Rocknob skrev:

Om man räknar på 9K mil
Då har dom en livslängd på 9 år, om man bara ser till milen...det tycker jag är godkänt wink

tänk om man kunde räkna så smile

577 Inlägg
18 februari 2013
Rocknob skrev:
risodlarn skrev:
Rocknob skrev:

Stämmer nog rätt bra ändå, kanske 10000 men tongue De går inte varje dag heller, vi har en buss och en personbil var så de går typ varannan dag. så lite svårt att få exakta mil hmm

ja jag tror dig var tänkt som en fråga smile

783 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
risodlarn skrev:
Rocknob skrev:
risodlarn skrev:

ja jag tror dig var tänkt som en fråga smile

Jo svårt att hålla koll på milen tongue Mest när man skiftar på en handikapp/bår buss och en personbil varje vecka smile Men i snitt bruka de bli kanske 30-40mil om dagen, är ju inte super mycke körningar på landsbygds taxi smile

45 Inlägg
18 februari 2013
risodlarn skrev:
Eirike93 skrev:
risodlarn skrev:

Om man räknar på 9K mil

tänk om man kunde räkna så smile

Klart det blir en lite orättvis räkning, men 9K mil tycker jag är rätt schysst, speciellt m.t.p priset! tongue

Sök