2109
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

7 486 Inlägg
10 juni 2013
#4441
C_A_T skrev:
carlssoon skrev:
TouchOfRed skrev:

Klart den som monterat det snyggt ska veta att det ÄR snyggt smile

Nej det var riktat till Dieselsmurfens (den s.k "Forummoderatorn")

Tack, tack och åter tack smile

Ska bli spännande med den här monteringen i vinter och se om man klarar sig från att bli bländad av snöfallet. Har en teori om att det borde lysa "under snön", men det återstår att se.

Mvh Alexander

Risken finns väl att egenbländningen blir stor?

bästa är väl lyset på taket??


144 Inlägg
10 juni 2013
#4442
granadadr skrev:
C_A_T skrev:
carlssoon skrev:

Tack, tack och åter tack smile

Ska bli spännande med den här monteringen i vinter och se om man klarar sig från att bli bländad av snöfallet. Har en teori om att det borde lysa "under snön", men det återstår att se.

Mvh Alexander

Risken finns väl att egenbländningen blir stor?

bästa är väl lyset på taket??

Lampor på taket gör att man blir jättebländad.

Som jag tänker:
- Lampor på taket sitter närmare ögonen och ljuset speglas på snön.
- Lampor långt ner på bilen lyser längre fram och kommer längre bort från ögonen. Då finns det ett par snöflingor Mellan ögon och ljus (den snön som är ovanför motorhuven) och då blir speglingen mindre i ögonen.

Förstår ni hur jag tänker? smile

Mvh Alexander

105 Inlägg
10 juni 2013
#4443
Nån kunnig som vet när man Xenon konventerar Bosch Navigator, med Humanhabits xenon kit? H155W speedstarter tänkter jag, 3 st

Passar xenonlampan mellan extraljusets reflektor och Extraljusets bakdel? måste man troligen fila upp lamphålet nånting?
Det var jag tvungen med Humanhabits H1 lampa i mina SIM

----------_---------------------------------------------------------

3 151 Inlägg
10 juni 2013
#4444
Vid snöfall är det bättre att ha ljuset så långt ner som möjligt, så det lyser "under" snöfallet. Men i övrigt är det bättre att ha ljuset så högt upp som möjligt, så att det når över snöplogskanterna och över krön bättre. Det är min åsikt i alla fall.

21 761 Inlägg
10 juni 2013
#4445
Jag tycker iaf att lampor nere på bilen ger mycket egenbländning, snön blir som en "vägg". Men det beror även på den vertikala spridningen från lamporna. Har ganska liten erfarenhet av lysdiodlampor ("riktiga" alltså, inte fjuttiga ramper för 200 spänn), men hittills är min åsikt att de hellre bör sitta på taket istället för på stötfångaren för att inte få för mycket närljus pga stor vertikal spridning. smile

7 486 Inlägg
10 juni 2013
#4446
carlssoon skrev:
granadadr skrev:
C_A_T skrev:

Risken finns väl att egenbländningen blir stor?

bästa är väl lyset på taket??

Lampor på taket gör att man blir jättebländad.

Som jag tänker:
- Lampor på taket sitter närmare ögonen och ljuset speglas på snön.
- Lampor långt ner på bilen lyser längre fram och kommer längre bort från ögonen. Då finns det ett par snöflingor Mellan ögon och ljus (den snön som är ovanför motorhuven) och då blir speglingen mindre i ögonen.

Förstår ni hur jag tänker? smile

Mvh Alexander

att ha lamporna på taket ger absolut längre lyse,, de kommer högre upp och lyser lite längre, samt då över plogkanter och mindre krön,, men att det skulle vara bättre att ha lyset lågt vid snöfall låter jag vara osagt smile


144 Inlägg
10 juni 2013
#4447
granadadr skrev:
carlssoon skrev:
granadadr skrev:

bästa är väl lyset på taket??

Lampor på taket gör att man blir jättebländad.

Som jag tänker:
- Lampor på taket sitter närmare ögonen och ljuset speglas på snön.
- Lampor långt ner på bilen lyser längre fram och kommer längre bort från ögonen. Då finns det ett par snöflingor Mellan ögon och ljus (den snön som är ovanför motorhuven) och då blir speglingen mindre i ögonen.

Förstår ni hur jag tänker? smile

Mvh Alexander

att ha lamporna på taket ger absolut längre lyse,, de kommer högre upp och lyser lite längre, samt då över plogkanter och mindre krön,, men att det skulle vara bättre att ha lyset lågt vid snöfall låter jag vara osagt smile

Jag håller fullt med att bäst ljus (vi låter snöoväder vara osagt) är placering på taket. Når längre och man får ner ljuset i diket där de små rådjursjävlarna kan stå smile

Mvh Alexander

398 Inlägg
10 juni 2013
#4448
carlssoon skrev:
granadadr skrev:
C_A_T skrev:
Risken finns väl att egenbländningen blir stor?

bästa är väl lyset på taket??

Lampor på taket gör att man blir jättebländad.

Som jag tänker:
- Lampor på taket sitter närmare ögonen och ljuset speglas på snön.
- Lampor långt ner på bilen lyser längre fram och kommer längre bort från ögonen. Då finns det ett par snöflingor Mellan ögon och ljus (den snön som är ovanför motorhuven) och då blir speglingen mindre i ögonen.

Förstår ni hur jag tänker? smile

Mvh Alexander

Du har helt rätt! I vintras fick jag stänga av takrampen i för kraftigt snöfall men extraljusen i fronten fungerade riktigt bra, bäst är så lågt som möjligt med så smal ljusbild som möjligt (framför allt i vertikal spridning så klart). Desto närmare ögonhöjd desto bättre ljusbild, förutom när det är snö och dimma osv då bländar det mer som du sa.
Mina nya 60w LED har helt skärmat bort allt ströljus och fungerar mycket bra i dimma osv men till hösten får det bli någon rejäl pjäs på taket igen!

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

144 Inlägg
10 juni 2013
#4449
HBass skrev:
carlssoon skrev:
granadadr skrev:

bästa är väl lyset på taket??

Lampor på taket gör att man blir jättebländad.

Som jag tänker:
- Lampor på taket sitter närmare ögonen och ljuset speglas på snön.
- Lampor långt ner på bilen lyser längre fram och kommer längre bort från ögonen. Då finns det ett par snöflingor Mellan ögon och ljus (den snön som är ovanför motorhuven) och då blir speglingen mindre i ögonen.

Förstår ni hur jag tänker? smile

Mvh Alexander

Du har helt rätt! I vintras fick jag stänga av takrampen i för kraftigt snöfall men extraljusen i fronten fungerade riktigt bra, bäst är så lågt som möjligt med så smal ljusbild som möjligt (framför allt i vertikal spridning så klart). Desto närmare ögonhöjd desto bättre ljusbild, förutom när det är snö och dimma osv då bländar det mer som du sa.
Mina nya 60w LED har helt skärmat bort allt ströljus och fungerar mycket bra i dimma osv men till hösten får det bli någon rejäl pjäs på taket igen!

Mer ljus ska på min bil till hösten också. Dock får vi se vad det blir. Har lite diverse hemma, bl.a två st NBB som det nog ska gå att pilla ihop något roligt med smile

Takräcka och 40" ramp kanske skulle vara något också? Kommer bli många sömnlösa nätter fram till hösten me tankar och idéer...

Mvh Alexander

398 Inlägg
10 juni 2013
#4450
carlssoon skrev:
HBass skrev:
carlssoon skrev:

Lampor på taket gör att man blir jättebländad.

Som jag tänker:
- Lampor på taket sitter närmare ögonen och ljuset speglas på snön.
- Lampor långt ner på bilen lyser längre fram och kommer längre bort från ögonen. Då finns det ett par snöflingor Mellan ögon och ljus (den snön som är ovanför motorhuven) och då blir speglingen mindre i ögonen.

Förstår ni hur jag tänker? smile

Mvh Alexander

Du har helt rätt! I vintras fick jag stänga av takrampen i för kraftigt snöfall men extraljusen i fronten fungerade riktigt bra, bäst är så lågt som möjligt med så smal ljusbild som möjligt (framför allt i vertikal spridning så klart). Desto närmare ögonhöjd desto bättre ljusbild, förutom när det är snö och dimma osv då bländar det mer som du sa.
Mina nya 60w LED har helt skärmat bort allt ströljus och fungerar mycket bra i dimma osv men till hösten får det bli någon rejäl pjäs på taket igen!

Mer ljus ska på min bil till hösten också. Dock får vi se vad det blir. Har lite diverse hemma, bl.a två st NBB som det nog ska gå att pilla ihop något roligt med smile

Takräcka och 40" ramp kanske skulle vara något också? Kommer bli många sömnlösa nätter fram till hösten me tankar och idéer...

Mvh Alexander

Ja NBB är väldigt smala i sin karaktär, både fjärr och pencil, så de matchas mycket bra av en LED ramp så i regel lyser bredare och kortare av att döma av de LED ramper som finns i dagsläget. Matchar man med en LED-ramp så slipper man ju även vänta på slow-starten i xenon och får en grym kombination av längd och bredd med ett vitt härligt ljus big_smile

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

144 Inlägg
10 juni 2013
#4451
HBass skrev:
carlssoon skrev:
HBass skrev:

Du har helt rätt! I vintras fick jag stänga av takrampen i för kraftigt snöfall men extraljusen i fronten fungerade riktigt bra, bäst är så lågt som möjligt med så smal ljusbild som möjligt (framför allt i vertikal spridning så klart). Desto närmare ögonhöjd desto bättre ljusbild, förutom när det är snö och dimma osv då bländar det mer som du sa.
Mina nya 60w LED har helt skärmat bort allt ströljus och fungerar mycket bra i dimma osv men till hösten får det bli någon rejäl pjäs på taket igen!

Mer ljus ska på min bil till hösten också. Dock får vi se vad det blir. Har lite diverse hemma, bl.a två st NBB som det nog ska gå att pilla ihop något roligt med smile

Takräcka och 40" ramp kanske skulle vara något också? Kommer bli många sömnlösa nätter fram till hösten me tankar och idéer...

Mvh Alexander

Ja NBB är väldigt smala i sin karaktär, både fjärr och pencil, så de matchas mycket bra av en LED ramp så i regel lyser bredare och kortare av att döma av de LED ramper som finns i dagsläget. Matchar man med en LED-ramp så slipper man ju även vänta på slow-starten i xenon och får en grym kombination av längd och bredd med ett vitt härligt ljus big_smile

Är två stycken NBB 175or fjärr jag har hemma. Tycker de lyser hästlängder bättre än 225orna (efter mina behov sett). De lyser mycket jämnare och bredare.

Haha precis, blanda allt man kan blanda och få plats med på bilen så blir man nog nöjd tongue

Mvh Alexander

169 Inlägg
10 juni 2013
#4452
lajvN skrev:
avse skrev:
Är lite sugen på att xenonkonvertera mina 3 big knicks. Någon som har tips på något schysst kit? Så billigt som möjligt också smile

Merljus.se
Humanhabit.se
Prestandabelysning.se
Oljebaren.se

Skulle satsa på ett 55W kitt från någon av dessa sidor, kostar inte många hundra och lyser tillräckligt för en vanlig svensson.
Men vill ha ha mera så kan man gå upp till 70/75W kitt för att få det där lilla extra.

Bra service från alla företag tycker jag, har haft kontakt med alla.


Hoppas du fick lite hjälp smile

Tackar! Då vet jag lite vad jag ska kika på smile

105 Inlägg
11 juni 2013
#4453
http://merljus.se/xenonkitt-70-75-watt/ … startande.


nån som vet om det är nått? 3st Bosch Navigator som ska konventeras, Köper slim helst,i en S60 D5 är det rätt trångt,

är det kvallite?
Hur funkar dem i -30 och kallare? kommer behöva bruka bilen oavsett om det är 35- och kallare

----------_---------------------------------------------------------

398 Inlägg
11 juni 2013
#4454
zxcvbn skrev:
http://merljus.se/xenonkitt-70-75-watt/70w-slim-snabbstartande.


nån som vet om det är nått? 3st Bosch Navigator som ska konventeras, Köper slim helst,i en S60 D5 är det rätt trångt,

är det kvallite?
Hur funkar dem i -30 och kallare? kommer behöva bruka bilen oavsett om det är 35- och kallare

Ibland har xenon problem att starta när det är riktigt kallt eftersom de kräver mer ström då men oftast är det så att xenon startar långsammare desto kallare det är.
Varför inte satsa på de nya 60w LED extraljusen istället? Jag har dem på min bil. De startar på en millisekund även om det är -40C. Merljus har dem också har jag sett

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Avstängd
1 418 Inlägg
11 juni 2013
#4455
zxcvbn skrev:
http://merljus.se/xenonkitt-70-75-watt/70w-slim-snabbstartande.


nån som vet om det är nått? 3st Bosch Navigator som ska konventeras, Köper slim helst,i en S60 D5 är det rätt trångt,

är det kvallite?
Hur funkar dem i -30 och kallare? kommer behöva bruka bilen oavsett om det är 35- och kallare

står ju att dom ska klara ner till 40- då borde dom ju göra det:)

Meldem
4 137 Inlägg
11 juni 2013
#4456
HBass skrev:
zxcvbn skrev:
http://merljus.se/xenonkitt-70-75-watt/70w-slim-snabbstartande.


nån som vet om det är nått? 3st Bosch Navigator som ska konventeras, Köper slim helst,i en S60 D5 är det rätt trångt,

är det kvallite?
Hur funkar dem i -30 och kallare? kommer behöva bruka bilen oavsett om det är 35- och kallare

Ibland har xenon problem att starta när det är riktigt kallt eftersom de kräver mer ström då men oftast är det så att xenon startar långsammare desto kallare det är.
Varför inte satsa på de nya 60w LED extraljusen istället? Jag har dem på min bil. De startar på en millisekund även om det är -40C. Merljus har dem också har jag sett

Håller med här, ENDA gången jag kommer köra xenon, det är i vanliga originalstrålkastarna.
Är så trött på uppstartstiden på xenon, speciellt när det är kallt.
Men visst, farsan tycker det ger bra ljus, och det gör det ju. Men han är lite emot uppstartstiden också.
Sen är ju LED dyrare, men det är det absolut värt tycker jag.


1 749 Inlägg
11 juni 2013
#4457
zxcvbn skrev:
http://merljus.se/xenonkitt-70-75-watt/70w-slim-snabbstartande.


nån som vet om det är nått? 3st Bosch Navigator som ska konventeras, Köper slim helst,i en S60 D5 är det rätt trångt,

är det kvallite?
Hur funkar dem i -30 och kallare? kommer behöva bruka bilen oavsett om det är 35- och kallare

Jo de funkar bra de du länkar till.
Se bara till att du får lampor av BRA kvalitet till ballasterna också. Jag föredrar TC lampor.

Har haft såna ballaster (F7) sen de kom ut i kina och har hittills inte haft problem med dem, snabbt startar de med, men det kan även lampan påverka tydligen enligt fabrikanten av ballasten.

Bara att köpa dem smile

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

2 074 Inlägg
11 juni 2013
#4458
TouchOfRed skrev:
HBass skrev:
zxcvbn skrev:
http://merljus.se/xenonkitt-70-75-watt/70w-slim-snabbstartande.


nån som vet om det är nått? 3st Bosch Navigator som ska konventeras, Köper slim helst,i en S60 D5 är det rätt trångt,

är det kvallite?
Hur funkar dem i -30 och kallare? kommer behöva bruka bilen oavsett om det är 35- och kallare

Ibland har xenon problem att starta när det är riktigt kallt eftersom de kräver mer ström då men oftast är det så att xenon startar långsammare desto kallare det är.
Varför inte satsa på de nya 60w LED extraljusen istället? Jag har dem på min bil. De startar på en millisekund även om det är -40C. Merljus har dem också har jag sett

Håller med här, ENDA gången jag kommer köra xenon, det är i vanliga originalstrålkastarna.
Är så trött på uppstartstiden på xenon, speciellt när det är kallt.
Men visst, farsan tycker det ger bra ljus, och det gör det ju. Men han är lite emot uppstartstiden också.
Sen är ju LED dyrare, men det är det absolut värt tycker jag.

Ja LED börjar bli värt att köpa istället för xenon nu...
De har blivit billigare och så verkar de börja avskärma ljuset så det inte lyser där man inte har någon nytta av det (exempelvis på vägen nästan direkt framför bilen).
Hur är det annars med färgtemperaturen i dag? Finns en hel del som har runt 6000K har jag märkt, men finns det 5000K?

Tänker troligen själv satsa på led när man får en ljusbild likt exempelvis Bosch Navigator Xenon (Fjärr).
Alltså inget onödigt ljus på vägen nära bilen och inte heller så det lyser upp trädtopparna, och så ska det helst inte vara någon stark punkt i mitten.
Med andra ord bra bredd (ungefär lika bred ljusbild som xenonhalvljus) och längden på ljuset som når runt 500m.
Borde inte vara omöjligt att få fram en sån ljusbild från ett par LED-extraljus med dagens teknik.

105 Inlägg
11 juni 2013
#4459
HBass skrev:
zxcvbn skrev:
http://merljus.se/xenonkitt-70-75-watt/70w-slim-snabbstartande.


nån som vet om det är nått? 3st Bosch Navigator som ska konventeras, Köper slim helst,i en S60 D5 är det rätt trångt,

är det kvallite?
Hur funkar dem i -30 och kallare? kommer behöva bruka bilen oavsett om det är 35- och kallare

Ibland har xenon problem att starta när det är riktigt kallt eftersom de kräver mer ström då men oftast är det så att xenon startar långsammare desto kallare det är.
Varför inte satsa på de nya 60w LED extraljusen istället? Jag har dem på min bil. De startar på en millisekund även om det är -40C. Merljus har dem också har jag sett

För LED blir så igensnöade när man kör långa stäckor och inte har möjlighet att stanna och sopa av dem, + att det idag monterades 3st splitternya Bosch Navigatorer på bilen

----------_---------------------------------------------------------

GL77
11 juni 2013
#4460
zxcvbn skrev:
HBass skrev:
zxcvbn skrev:
http://merljus.se/xenonkitt-70-75-watt/70w-slim-snabbstartande.


nån som vet om det är nått? 3st Bosch Navigator som ska konventeras, Köper slim helst,i en S60 D5 är det rätt trångt,

är det kvallite?
Hur funkar dem i -30 och kallare? kommer behöva bruka bilen oavsett om det är 35- och kallare

Ibland har xenon problem att starta när det är riktigt kallt eftersom de kräver mer ström då men oftast är det så att xenon startar långsammare desto kallare det är.
Varför inte satsa på de nya 60w LED extraljusen istället? Jag har dem på min bil. De startar på en millisekund även om det är -40C. Merljus har dem också har jag sett

För LED blir så igensnöade när man kör långa stäckor och inte har möjlighet att stanna och sopa av dem, + att det idag monterades 3st splitternya Bosch Navigatorer på bilen

Ja, om jag skulle ha en LED ramp på bilen igen så hade jag valt att montera den på taket, och så hade jag haft 3 st xenon extraljus i fronten på bilen tillsammans med 2 st LED extraljus.


Sök