Johan85 skrev:
HBass skrev:
Johan85 skrev:
hur många lumen har 2st 55watts 6000k xenonlampor tillsammans?
50*2*75= ca 7500 lumen om uteffekten på lampan är 50w vilken den normalt är
då kanske de inte är värt att köpa en LED ramp som är på 7000 lumen? tänkte om den mest bara smälter in med ljuset man har redan?
Ja, det det kan vara värt att kombinera dem. Vitt ljus från xenon matchar bra med vitt ljus från LED. men en LED ramp med t.ex brett vitt ljus kan bli jobbigt för ögonen tillsammans med gult smalt halogenljus (för exempel). Titta även noga på vilken ljusbild rampen du är intresserad av har, ett tips är att ringa och fråga om dem har testat ljusbilden själv för tyvärr är ofta faktan som står helt felaktig. Köpte hem lite LED ramper med 8 grader spridning men när jag testade dem märkte jag att kraften låg i ströljuset och inte i strålen, även om nu strålen höll 8 grader är det ju felaktigt att ange 8 grader om 60% av ljuset agerar floodljus.
Tänk på att matcha ljusbilden med dina befintliga strålkastare till vad du vill förbättra:
Har du smal ljusbild och saknar bra bredd så är det lättare att kompletera, har du en bred ljusbild men önskar mer längd på ljuset måste du vara mer noggran i ditt val av LED-ramp. Det du ska leta efter är en armatur med små LEDs, stora reflektorer och hög lumen/kvadratmillimeter, där Cree's lysdioder ligger i täten. Eller titta på ljusbilder från enbart själva LED rampen i fråga och se för guds skull till att få en ramp med riktiga Cree lysdioder, som du kanske vet fuskar många säljare med detta och utnyttjar folks okunskap

Ett besök på
www.cree.com kan vara guld värt om ni vill fylla på kunskapsförådet om LED-tekniken, där finns även bilder på alla Cree's LED som bör jämföras mot bilderna på rampen du är intresserad av.
Hittade en liten bild här som jag gjorde om lite (OBS! storlekarna stämmer inte och lumentalen är ungefär enligt tillverkarnas datablad):
![https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71073/71073-5b27a9f9fcbc5e20c5059bcce5515dbd.jpg]()
Bäst på räckvidd är: Cree XR-E, XP-G och XM-L
Sämst på räckvidd är: Cree MC-E och Epistar 3w
Detta har med att de har stor lysdiod i förhållande till ljusflöde (lm/mm^2), däremot fungerar de desto bättre som arbetsbelysning.