2002
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

398 Inlägg
11 juni 2013
zxcvbn skrev:
HBass skrev:
zxcvbn skrev:
http://merljus.se/xenonkitt-70-75-watt/70w-slim-snabbstartande.

nån som vet om det är nått? 3st Bosch Navigator som ska konventeras, Köper slim helst,i en S60 D5 är det rätt trångt,

är det kvallite?
Hur funkar dem i -30 och kallare? kommer behöva bruka bilen oavsett om det är 35- och kallare

Ibland har xenon problem att starta när det är riktigt kallt eftersom de kräver mer ström då men oftast är det så att xenon startar långsammare desto kallare det är.
Varför inte satsa på de nya 60w LED extraljusen istället? Jag har dem på min bil. De startar på en millisekund även om det är -40C. Merljus har dem också har jag sett

För LED blir så igensnöade när man kör långa stäckor och inte har möjlighet att stanna och sopa av dem, + att det idag monterades 3st splitternya Bosch Navigatorer på bilen

LED blir ju inte särskilt mer igensnöade än xenon.
Lysdioden Cree XM-L med 100lm/w har ca 40% ljus och 60% värme i effektivitet
Då borde en 4300K xenonlampa ha 34% ljus och 66% värme i effektivitet
Halogenlampor har ca 10% ljus och 90% värme och är därmed kung på att smälta snö.
När xenon och led lampor blir igensnöade beror det ofta på att de saknar utåtbuktande lins eller att kanterna sitter längre fram än linsen så de kan samla snö. Detta kan man ofta lösa med ett stenskottsskydd som nu finns till dessa.
T.ex Lightforce 240 Blitz snöar igen utan stenskottsskydd men det rinner mycket lättare av med skyddet på, dessutom slipper man blästring då.
Senast redigerat av HBass (11 juni 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Avstängd
1 418 Inlägg
11 juni 2013
hur många lumen har 2st 55watts 6000k xenonlampor tillsammans?
Senast redigerat av Johan85 (11 juni 2013)

398 Inlägg
11 juni 2013
Johan85 skrev:

50*2*75= ca 7500 lumen om uteffekten på lampan är 50w vilken den normalt är

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Avstängd
1 418 Inlägg
11 juni 2013
HBass skrev:
Johan85 skrev:

då kanske de inte är värt att köpa en LED ramp som är på 7000 lumen? tänkte om den mest bara smälter in med ljuset man har redan?

398 Inlägg
12 juni 2013
Johan85 skrev:
HBass skrev:
Johan85 skrev:

då kanske de inte är värt att köpa en LED ramp som är på 7000 lumen? tänkte om den mest bara smälter in med ljuset man har redan?

Ja, det det kan vara värt att kombinera dem. Vitt ljus från xenon matchar bra med vitt ljus från LED. men en LED ramp med t.ex brett vitt ljus kan bli jobbigt för ögonen tillsammans med gult smalt halogenljus (för exempel). Titta även noga på vilken ljusbild rampen du är intresserad av har, ett tips är att ringa och fråga om dem har testat ljusbilden själv för tyvärr är ofta faktan som står helt felaktig. Köpte hem lite LED ramper med 8 grader spridning men när jag testade dem märkte jag att kraften låg i ströljuset och inte i strålen, även om nu strålen höll 8 grader är det ju felaktigt att ange 8 grader om 60% av ljuset agerar floodljus.

Tänk på att matcha ljusbilden med dina befintliga strålkastare till vad du vill förbättra:
Har du smal ljusbild och saknar bra bredd så är det lättare att kompletera, har du en bred ljusbild men önskar mer längd på ljuset måste du vara mer noggran i ditt val av LED-ramp. Det du ska leta efter är en armatur med små LEDs, stora reflektorer och hög lumen/kvadratmillimeter, där Cree's lysdioder ligger i täten. Eller titta på ljusbilder från enbart själva LED rampen i fråga och se för guds skull till att få en ramp med riktiga Cree lysdioder, som du kanske vet fuskar många säljare med detta och utnyttjar folks okunskap tongue

Ett besök på www.cree.com kan vara guld värt om ni vill fylla på kunskapsförådet om LED-tekniken, där finns även bilder på alla Cree's LED som bör jämföras mot bilderna på rampen du är intresserad av.

Hittade en liten bild här som jag gjorde om lite (OBS! storlekarna stämmer inte och lumentalen är ungefär enligt tillverkarnas datablad):
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71073/71073-5b27a9f9fcbc5e20c5059bcce5515dbd.jpg

Bäst på räckvidd är: Cree XR-E, XP-G och XM-L
Sämst på räckvidd är: Cree MC-E och Epistar 3w

Detta har med att de har stor lysdiod i förhållande till ljusflöde (lm/mm^2), däremot fungerar de desto bättre som arbetsbelysning.

Avstängd
1 418 Inlägg
12 juni 2013
HBass skrev:
Johan85 skrev:
HBass skrev:

Ja, det det kan vara värt att kombinera dem. Vitt ljus från xenon matchar bra med vitt ljus från LED. men en LED ramp med t.ex brett vitt ljus kan bli jobbigt för ögonen tillsammans med gult smalt halogenljus (för exempel). Titta även noga på vilken ljusbild rampen du är intresserad av har, ett tips är att ringa och fråga om dem har testat ljusbilden själv för tyvärr är ofta faktan som står helt felaktig. Köpte hem lite LED ramper med 8 grader spridning men när jag testade dem märkte jag att kraften låg i ströljuset och inte i strålen, även om nu strålen höll 8 grader är det ju felaktigt att ange 8 grader om 60% av ljuset agerar floodljus.

Tänk på att matcha ljusbilden med dina befintliga strålkastare till vad du vill förbättra:
Har du smal ljusbild och saknar bra bredd så är det lättare att kompletera, har du en bred ljusbild men önskar mer längd på ljuset måste du vara mer noggran i ditt val av LED-ramp. Det du ska leta efter är en armatur med små LEDs, stora reflektorer och hög lumen/kvadratmillimeter, där Cree's lysdioder ligger i täten. Eller titta på ljusbilder från enbart själva LED rampen i fråga och se för guds skull till att få en ramp med riktiga Cree lysdioder, som du kanske vet fuskar många säljare med detta och utnyttjar folks okunskap tongue

Ett besök på www.cree.com kan vara guld värt om ni vill fylla på kunskapsförådet om LED-tekniken, där finns även bilder på alla Cree's LED som bör jämföras mot bilderna på rampen du är intresserad av.

Hittade en liten bild här som jag gjorde om lite (OBS! storlekarna stämmer inte och lumentalen är ungefär enligt tillverkarnas datablad):
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 515dbd.jpg

Bäst på räckvidd är: Cree XR-E, XP-G och XM-L
Sämst på räckvidd är: Cree MC-E och Epistar 3w

Detta har med att de har stor lysdiod i förhållande till ljusflöde (lm/mm^2), däremot fungerar de desto bättre som arbetsbelysning.

ja har bara orginal helljus konverterat på min v70 1, men ja tycker längden är lagom så ja vill nog ha mest ha spridning

GL77
12 juni 2013
Johan85

Lägg upp bilder nu på din bil så att vi får se vad du har för bil.
Senast redigerat av GL77 (12 juni 2013)

Avstängd
1 418 Inlägg
12 juni 2013
GL77 skrev:
Johan85

du verkar sjukt nyfiken:)

GL77
12 juni 2013
Johan85 skrev:
GL77 skrev:
Johan85

Det är nog alla här kan jag garantera...

Avstängd
1 418 Inlägg
12 juni 2013
GL77 skrev:
Johan85 skrev:
GL77 skrev:
Johan85

mest du eftersom du tjatar;) tillför nå vettigt nu:)

GL77
12 juni 2013
Johan85 skrev:
GL77 skrev:
Johan85 skrev:

Jag har lagt ner mina extraljus byggen, jag ger tips till dem som behöver det och frågar om det. Och denna tråden är inte längre så aktiv, så jag väljer då att fråga dig om du hade någon bil som du kan visa upp eftersom du pratar om den rätt mycket, men du kan inte visa upp den. Då börjar man ju undra om du ens har någon bil...

Jag tillför något viktigt när det behövs, men detta var bara en fråga till dig om du kunde visa upp bilen som du extrautrustar med ljus.

Men om du inte vill det så är det ju upp till dig.

/G

Avstängd
1 418 Inlägg
12 juni 2013
GL77 skrev:
Johan85 skrev:
GL77 skrev:

Jag har lagt ner mina extraljus byggen, jag ger tips till dem som behöver det och frågar om det. Och denna tråden är inte längre så aktiv, så jag väljer då att fråga dig om du hade någon bil som du kan visa upp eftersom du pratar om den rätt mycket, men du kan inte visa upp den. Då börjar man ju undra om du ens har någon bil...

Jag tillför något viktigt när det behövs, men detta var bara en fråga till dig om du kunde visa upp bilen som du extrautrustar med ljus.

Men om du inte vill det så är det ju upp till dig.

/G

du är väll en av anledningarna till att tråden svalnar

783 Inlägg
12 juni 2013
Trådstartare
Jag tror tråden inte är så aktiv kanske för att de är sommar? Och är nog ingen här som gör att tråden svalnar. Men till höst/vintern är nog allt som de brukar igen.

398 Inlägg
12 juni 2013
Rocknob skrev:
Jag tror tråden inte är så aktiv kanske för att de är sommar? Och är nog ingen här som gör att tråden svalnar. Men till höst/vintern är nog allt som de brukar igen.

Bra sagt, håller med :-)

Avstängd
1 418 Inlägg
12 juni 2013
Rocknob skrev:

det är ju nu man ska fynda så man packa på bilen massa grejer till hösten:P

15 Inlägg
13 juni 2013
Hej alla
Vi har fått i uppdrag att montera extraljus på en bil: FORD PROBE -94.

Ja - säg inget.... han VILL!

Han vill ha FYRA extralampor och vi skickade iväg honom för att ha med sig bilen och rådfråga när han köpte... så det skulle bli passande...

Han kom hem med en reg.skyllthållare och denna: http://www.traktordelar.net/belysning/o … -1000.html

Totalvikt nästan 5 kilo.

När vi känner på stötfångaren av plast känns det som att den kommer att gå i två halvor inom loppet av en vecka på landsvägarna - av tyngden.

Visst - vi kunde bara smällt på den och ta betalt. Men då vi känner grabben och inte vill att han ska fördärva bilen vill vi få honom på bättre tankar. Man kan förstärka bakom plasten - men där finns ett mellanrum på en bra bit till den fasta balken. Ett jättejobb känns det som och man förstör bilen (i mina ögon) ett jobb han får betala för. Är det värt det?

Ingenstans har jag hittat bild på Probe med extralampor. Möjligen då att man satt in dem istället för dimmljusen.

Kan någon råda mig? Kanske har en bil med liknande front och monterat extralampor på?

398 Inlägg
13 juni 2013
Orchid70 skrev:
Hej alla

Han vill ha FYRA extralampor och vi skickade iväg honom för att ha med sig bilen och rådfråga när han köpte... så det skulle bli passande...

Han kom hem med en reg.skyllthållare och denna: http://www.traktordelar.net/belysning/o … -1000.html

Totalvikt nästan 5 kilo.

När vi känner på stötfångaren av plast känns det som att den kommer att gå i två halvor inom loppet av en vecka på landsvägarna - av tyngden.

Visst - vi kunde bara smällt på den och ta betalt. Men då vi känner grabben och inte vill att han ska fördärva bilen vill vi få honom på bättre tankar. Man kan förstärka bakom plasten - men där finns ett mellanrum på en bra bit till den fasta balken. Ett jättejobb känns det som och man förstör bilen (i mina ögon) ett jobb han får betala för. Är det värt det?

Ingenstans har jag hittat bild på Probe med extralampor. Möjligen då att man satt in dem istället för dimmljusen.

Kan någon råda mig? Kanske har en bil med liknande front och monterat extralampor på?

Lite synd att installera halogenljus 2013, det är lite som att köpa en tjock TV istället för en platt-TV. Men dem är billigare, visst tongue

Hur som helst när en bil bara har plast i fronten brukar jag bygga någon typ av stag som jag förankrar i chassit på något sätt. Att förstärka plasten med plåt bakom brukar vara svårt att komma åt, lättaste sättet brukar vara att använda något typ av stag i de yttre bultarna längst ut. Har aldrig installerat extraljus på en probe men det brukar räcka med lite fantasi, leta efter någon del av chassit som du kan dra stagen till, helst rakt bakåt bör att minska hävarmseffekten på plasten.
Hittar du inga perfekta stag kan du enkelt bygga egna med själv av gängad stång och några vinkel-leder/kul-leder eller dyligt.

Lycka till smile
Senast redigerat av HBass (13 juni 2013)

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
13 juni 2013
Orchid70 skrev:
Hej alla

Totalvikt nästan 5 kilo.

Den lilla rampen på 4kg? Tror det är en överdrift.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

398 Inlägg
13 juni 2013
C_A_T skrev:
Orchid70 skrev:
Hej alla

Totalvikt nästan 5 kilo.

Den lilla rampen på 4kg? Tror det är en överdrift.

Nä behöver det inte vara. Konstruktionen är nog helt i lackerat järn, även aluminium hade ju vägt en del.
Mina Transporter vägde över 3kg/st med lamphus av aluminium och då endast 165mm diameter.
En 20" LED ramp i aluminium väger normalt mellan 1 och 3kg beroende på modell

220 Inlägg
13 juni 2013
GL77 skrev:
C_A_T skrev:
GL77 skrev:
Skönt att intresset för extraljus har svalnat för min del, jag bygger nog inget nytt system igen. Satsar allt på motorn istället smile

Lycka till med era byggen i framtiden gott folk!

/G

Inga extraljus alls till hösten då? hmm

Nej, får se vad det blir... Men just nu så är det andra intressen som e viktigare.

Underligt resonemang då jag trodde man satte dit extraljus för att få bättre ljus och inte ENBART för att det är kul? klart man kan tycka att det är roligt men att gå från 7st till inga alls..bättre ljus är väl en bra anledning att ha extraljus..

Sök