2052
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
13 juni 2013
#4481
HBass skrev:
C_A_T skrev:
Orchid70 skrev:
Hej alla
Vi har fått i uppdrag att montera extraljus på en bil: FORD PROBE -94.

Ja - säg inget.... han VILL!

Han vill ha FYRA extralampor och vi skickade iväg honom för att ha med sig bilen och rådfråga när han köpte... så det skulle bli passande...

Han kom hem med en reg.skyllthållare och denna: http://www.traktordelar.net/belysning/o … -1000.html

Totalvikt nästan 5 kilo.

När vi känner på stötfångaren av plast känns det som att den kommer att gå i två halvor inom loppet av en vecka på landsvägarna - av tyngden.

Visst - vi kunde bara smällt på den och ta betalt. Men då vi känner grabben och inte vill att han ska fördärva bilen vill vi få honom på bättre tankar. Man kan förstärka bakom plasten - men där finns ett mellanrum på en bra bit till den fasta balken. Ett jättejobb känns det som och man förstör bilen (i mina ögon) ett jobb han får betala för. Är det värt det?

Ingenstans har jag hittat bild på Probe med extralampor. Möjligen då att man satt in dem istället för dimmljusen.

Kan någon råda mig? Kanske har en bil med liknande front och monterat extralampor på?

Den lilla rampen på 4kg? Tror det är en överdrift.

Nä behöver det inte vara. Konstruktionen är nog helt i lackerat järn, även aluminium hade ju vägt en del.
Mina Transporter vägde över 3kg/st med lamphus av aluminium och då endast 165mm diameter.
En 20" LED ramp i aluminium väger normalt mellan 1 och 3kg beroende på modell

Om en 20" ramp väger mellan 1-3kg vad väger då en 40" ramp?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

398 Inlägg
13 juni 2013
#4482
C_A_T skrev:
HBass skrev:
C_A_T skrev:

Den lilla rampen på 4kg? Tror det är en överdrift.

Nä behöver det inte vara. Konstruktionen är nog helt i lackerat järn, även aluminium hade ju vägt en del.
Mina Transporter vägde över 3kg/st med lamphus av aluminium och då endast 165mm diameter.
En 20" LED ramp i aluminium väger normalt mellan 1 och 3kg beroende på modell

Om en 20" ramp väger mellan 1-3kg vad väger då en 40" ramp?

Det dubbla :-)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 020 Inlägg
13 juni 2013
#4483
Ni som satt extraljus på taket hur har ni gjort med kabeldragning?
Tänkte sätta 3 st på taket xenonkonvertera men sätta balaster inne i bilen samt ha glödljus.
Ideer?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 265 Inlägg
13 juni 2013
#4484
andreas1 skrev:
Ni som satt extraljus på taket hur har ni gjort med kabeldragning?
Tänkte sätta 3 st på taket xenonkonvertera men sätta balaster inne i bilen samt ha glödljus.
Ideer?

Via dropplist drar dom flesta, Annars kan du ha dom så långt bak så du kan dra ut kablarna via bagageluckan?  även ha ballastrarna innanför. om de är en kombi/halvkombi
finns ju förälngningskablar att köpa
Senast redigerat av joakim89 (13 juni 2013)

15 Inlägg
13 juni 2013
#4485
HBass skrev:
C_A_T skrev:
Orchid70 skrev:
Hej alla
Vi har fått i uppdrag att montera extraljus på en bil: FORD PROBE -94.

Ja - säg inget.... han VILL!

Han vill ha FYRA extralampor och vi skickade iväg honom för att ha med sig bilen och rådfråga när han köpte... så det skulle bli passande...

Han kom hem med en reg.skyllthållare och denna: http://www.traktordelar.net/belysning/o … -1000.html

Totalvikt nästan 5 kilo.

När vi känner på stötfångaren av plast känns det som att den kommer att gå i två halvor inom loppet av en vecka på landsvägarna - av tyngden.

Visst - vi kunde bara smällt på den och ta betalt. Men då vi känner grabben och inte vill att han ska fördärva bilen vill vi få honom på bättre tankar. Man kan förstärka bakom plasten - men där finns ett mellanrum på en bra bit till den fasta balken. Ett jättejobb känns det som och man förstör bilen (i mina ögon) ett jobb han får betala för. Är det värt det?

Ingenstans har jag hittat bild på Probe med extralampor. Möjligen då att man satt in dem istället för dimmljusen.

Kan någon råda mig? Kanske har en bil med liknande front och monterat extralampor på?

Den lilla rampen på 4kg? Tror det är en överdrift.

Nä behöver det inte vara. Konstruktionen är nog helt i lackerat järn, även aluminium hade ju vägt en del.
Mina Transporter vägde över 3kg/st med lamphus av aluminium och då endast 165mm diameter.
En 20" LED ramp i aluminium väger normalt mellan 1 och 3kg beroende på modell

Det rätt tjock stålram runtom - är ju meningen att den ska sitta på offroadbilar - tydligen. Jag får väga allt imon =O)

Jag får slå mitt mindre kloka huvud ihop med min mans likaså mer eller mindre kloka dito (beror väl på sammanhanget - ofta kompletterar vi varandra)! Som tur är - är han duktig på det där med fantasin - bara han får lite tid på sig!

Det tycks finnas tjockare plast"ram" under det tunna utskiktet. Dessutom saknades några montageskruvar så det var inte konstigt att hela fronten känns sladdrig!

EN VIKTIG FRÅGA TILL:

Killen ville absolut ha de starkaste möjliga H4 lamporna... Som tur var fick vi inte  tag i 170/100 utan nöjde oss med 130/90 lampor från Biltema... Han har 100/80 nu och såg att minuskontakten på lampkontakten hade smällt. Vad kommer hända med 130/90 glödisar?
Vi försökte varna honom att hans insatser kommer kanske inte hålla.
Hur stark generatorbehöver man till dessa extralampor?

21 761 Inlägg
13 juni 2013
#4486
Bilens ordinarie kablar är ju inte gjorda för den ström som 130/90 lampor drar, vilket blir det dubbla (jämfört med original alltså) för helljuset. Insatserna kommer troligast att pajja rätt fort enligt min åsikt, dessutom pajjar väl lamporna rätt fort pga värmen. Dålig idé. smile
Senast redigerat av Drönirettab (13 juni 2013)

1 020 Inlägg
13 juni 2013
#4487
joakim89 skrev:
andreas1 skrev:
Ni som satt extraljus på taket hur har ni gjort med kabeldragning?
Tänkte sätta 3 st på taket xenonkonvertera men sätta balaster inne i bilen samt ha glödljus.
Ideer?

Via dropplist drar dom flesta, Annars kan du ha dom så långt bak så du kan dra ut kablarna via bagageluckan?  även ha ballastrarna innanför. om de är en kombi/halvkombi
finns ju förälngningskablar att köpa

Via dropplisten sen fram i motorrum eller?
Känns som vattnet kommer följa kablarna in i bilen? Blir ju en del kablar.
Värsta fall tänkte jag använda ett kontaktstycke som skruvas i taket men känns som sista alt att köra hål .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

398 Inlägg
13 juni 2013
#4488
Drönirettab skrev:
Bilens ordinarie kablar är ju inte gjorda för den ström som 130/90 lampor drar, vilket blir det dubbla (jämfört med original alltså) för helljuset. Insatserna kommer troligast att pajja rätt fort enligt min åsikt, dessutom pajjar väl lamporna rätt fort pga värmen. Dålig idé. smile

Inte bara kablarna. Lite dumt att uppgradera generatorn för att vara dumsnål med rampen?!
En ramp med 4st Biltema 130w lampor drar 520w och ger 10000 lumen och kommer gå sönder efter 500h, tål inte stötar, stenskott och troligtvis kommer reflektorerna ta stryk av värmen.
Lämna tillbaka halogenrampen och skaffa en 9000-10000 lumen LED ramp istället, det sparar ni både tid och jobb på :-)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

2 074 Inlägg
13 juni 2013
#4489
Drönirettab skrev:
Bilens ordinarie kablar är ju inte gjorda för den ström som 130/90 lampor drar, vilket blir det dubbla (jämfört med original alltså) för helljuset. Insatserna kommer troligast att pajja rätt fort enligt min åsikt, dessutom pajjar väl lamporna rätt fort pga värmen. Dålig idé. smile

Håller med!

Annars så är det nya H4 kontakter och grövre kablar (gärna direkt från batteriet med extra relä) som gäller...

1 265 Inlägg
14 juni 2013
#4490
andreas1 skrev:
joakim89 skrev:
andreas1 skrev:
Ni som satt extraljus på taket hur har ni gjort med kabeldragning?
Tänkte sätta 3 st på taket xenonkonvertera men sätta balaster inne i bilen samt ha glödljus.
Ideer?

Via dropplist drar dom flesta, Annars kan du ha dom så långt bak så du kan dra ut kablarna via bagageluckan?  även ha ballastrarna innanför. om de är en kombi/halvkombi
finns ju förälngningskablar att köpa

Via dropplisten sen fram i motorrum eller?
Känns som vattnet kommer följa kablarna in i bilen? Blir ju en del kablar.
Värsta fall tänkte jag använda ett kontaktstycke som skruvas i taket men känns som sista alt att köra hål .

Via dropplisten till motorutrymmet har dom flesta dragit,    har sett många dra via bagageluckan utan att de kommer in nå vatten, alltså alla kablar invändigt från motorutrymmet via golv ända bak ballastrarna på lämpligt ställe innanför luckan

15 Inlägg
14 juni 2013
#4491
C_A_T skrev:
Orchid70 skrev:
Hej alla
Vi har fått i uppdrag att montera extraljus på en bil: FORD PROBE -94.

Ja - säg inget.... han VILL!

Han vill ha FYRA extralampor och vi skickade iväg honom för att ha med sig bilen och rådfråga när han köpte... så det skulle bli passande...

Han kom hem med en reg.skyllthållare och denna: http://www.traktordelar.net/belysning/o … -1000.html

Totalvikt nästan 5 kilo.

När vi känner på stötfångaren av plast känns det som att den kommer att gå i två halvor inom loppet av en vecka på landsvägarna - av tyngden.

Visst - vi kunde bara smällt på den och ta betalt. Men då vi känner grabben och inte vill att han ska fördärva bilen vill vi få honom på bättre tankar. Man kan förstärka bakom plasten - men där finns ett mellanrum på en bra bit till den fasta balken. Ett jättejobb känns det som och man förstör bilen (i mina ögon) ett jobb han får betala för. Är det värt det?

Ingenstans har jag hittat bild på Probe med extralampor. Möjligen då att man satt in dem istället för dimmljusen.

Kan någon råda mig? Kanske har en bil med liknande front och monterat extralampor på?

Den lilla rampen på 4kg? Tror det är en överdrift.

Skyllthållare och Bosch Light Bar Compass 1000 väger tillsammans strax under 5 kg.

398 Inlägg
14 juni 2013
#4492
Orchid70 skrev:
HBass skrev:
C_A_T skrev:
Den lilla rampen på 4kg? Tror det är en överdrift.

Nä behöver det inte vara. Konstruktionen är nog helt i lackerat järn, även aluminium hade ju vägt en del.
Mina Transporter vägde över 3kg/st med lamphus av aluminium och då endast 165mm diameter.
En 20" LED ramp i aluminium väger normalt mellan 1 och 3kg beroende på modell

Det rätt tjock stålram runtom - är ju meningen att den ska sitta på offroadbilar - tydligen. Jag får väga allt imon =O)

Jag får slå mitt mindre kloka huvud ihop med min mans likaså mer eller mindre kloka dito (beror väl på sammanhanget - ofta kompletterar vi varandra)! Som tur är - är han duktig på det där med fantasin - bara han får lite tid på sig!

Det tycks finnas tjockare plast"ram" under det tunna utskiktet. Dessutom saknades några montageskruvar så det var inte konstigt att hela fronten känns sladdrig!

EN VIKTIG FRÅGA TILL:

Killen ville absolut ha de starkaste möjliga H4 lamporna... Som tur var fick vi inte  tag i 170/100 utan nöjde oss med 130/90 lampor från Biltema... Han har 100/80 nu och såg att minuskontakten på lampkontakten hade smällt. Vad kommer hända med 130/90 glödisar?
Vi försökte varna honom att hans insatser kommer kanske inte hålla.
Hur stark generatorbehöver man till dessa extralampor?

Istället för 520w halogenwatt i extraljusen med ynka 10000 lumen och 500h livstid kan ni få ut ca 46000 lumen med 510w LEDwatt i extraljusen och 50000 livstid tongue

510w LED i extraljusen:

Motoväg:


Skogsväg:

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

288 Inlägg
14 juni 2013
#4493
HBass skrev:
Orchid70 skrev:
HBass skrev:

Nä behöver det inte vara. Konstruktionen är nog helt i lackerat järn, även aluminium hade ju vägt en del.
Mina Transporter vägde över 3kg/st med lamphus av aluminium och då endast 165mm diameter.
En 20" LED ramp i aluminium väger normalt mellan 1 och 3kg beroende på modell

Det rätt tjock stålram runtom - är ju meningen att den ska sitta på offroadbilar - tydligen. Jag får väga allt imon =O)

Jag får slå mitt mindre kloka huvud ihop med min mans likaså mer eller mindre kloka dito (beror väl på sammanhanget - ofta kompletterar vi varandra)! Som tur är - är han duktig på det där med fantasin - bara han får lite tid på sig!

Det tycks finnas tjockare plast"ram" under det tunna utskiktet. Dessutom saknades några montageskruvar så det var inte konstigt att hela fronten känns sladdrig!

EN VIKTIG FRÅGA TILL:

Killen ville absolut ha de starkaste möjliga H4 lamporna... Som tur var fick vi inte  tag i 170/100 utan nöjde oss med 130/90 lampor från Biltema... Han har 100/80 nu och såg att minuskontakten på lampkontakten hade smällt. Vad kommer hända med 130/90 glödisar?
Vi försökte varna honom att hans insatser kommer kanske inte hålla.
Hur stark generatorbehöver man till dessa extralampor?

Istället för 520w halogenwatt i extraljusen med ynka 10000 lumen och 500h livstid kan ni få ut ca 46000 lumen med 510w LEDwatt i extraljusen och 50000 livstid tongue

510w LED i extraljusen:

Motoväg:


Skogsväg:

Och vad kostar exakt den rampen i filmen? Och vart e den placerad på bilen?

377 Inlägg
14 juni 2013
#4494
Någon som vet vart jag kan hitta dessa LED lampor fast med gula dioder ?

http://www.xenons4u.co.uk/bmw-led-angel … s-kit.html

Letat som sjutton men hittar verkligen inte.
Det är till en bmw e91 LCI -10 med halogen strålkastare


Avstängd
1 418 Inlägg
14 juni 2013
#4495
munkenpetersen skrev:
HBass skrev:
Orchid70 skrev:

Det rätt tjock stålram runtom - är ju meningen att den ska sitta på offroadbilar - tydligen. Jag får väga allt imon =O)

Jag får slå mitt mindre kloka huvud ihop med min mans likaså mer eller mindre kloka dito (beror väl på sammanhanget - ofta kompletterar vi varandra)! Som tur är - är han duktig på det där med fantasin - bara han får lite tid på sig!

Det tycks finnas tjockare plast"ram" under det tunna utskiktet. Dessutom saknades några montageskruvar så det var inte konstigt att hela fronten känns sladdrig!

EN VIKTIG FRÅGA TILL:

Killen ville absolut ha de starkaste möjliga H4 lamporna... Som tur var fick vi inte  tag i 170/100 utan nöjde oss med 130/90 lampor från Biltema... Han har 100/80 nu och såg att minuskontakten på lampkontakten hade smällt. Vad kommer hända med 130/90 glödisar?
Vi försökte varna honom att hans insatser kommer kanske inte hålla.
Hur stark generatorbehöver man till dessa extralampor?

Istället för 520w halogenwatt i extraljusen med ynka 10000 lumen och 500h livstid kan ni få ut ca 46000 lumen med 510w LEDwatt i extraljusen och 50000 livstid tongue

510w LED i extraljusen:

Motoväg:


Skogsväg:

Och vad kostar exakt den rampen i filmen? Och vart e den placerad på bilen?

det kostar 10.000tals kronor och sitter LED ramper och LED extraljus och han menar bara vad man får på samma watt:)

288 Inlägg
15 juni 2013
#4496
Johan85 skrev:
munkenpetersen skrev:
HBass skrev:

Istället för 520w halogenwatt i extraljusen med ynka 10000 lumen och 500h livstid kan ni få ut ca 46000 lumen med 510w LEDwatt i extraljusen och 50000 livstid tongue

510w LED i extraljusen:

Motoväg:


Skogsväg:

Och vad kostar exakt den rampen i filmen? Och vart e den placerad på bilen?

det kostar 10.000tals kronor och sitter LED ramper och LED extraljus och han menar bara vad man får på samma watt:)

haha okaj då äre bra skillnad på det och typ 600kr

398 Inlägg
15 juni 2013
#4497
munkenpetersen skrev:
Johan85 skrev:
munkenpetersen skrev:

Och vad kostar exakt den rampen i filmen? Och vart e den placerad på bilen?

det kostar 10.000tals kronor och sitter LED ramper och LED extraljus och han menar bara vad man får på samma watt:)

haha okaj då äre bra skillnad på det och typ 600kr

Halogenlamporna i fråga har en normal livstid på 500h
Lysdioderna har en normal livstid på 50000h
Det är 100x längre, kanske borde ta det i beräkning?
Om halogenrampen kostar 600kr och LED rampen på filmen kostar 4995kr
Så blir det 1,2kr/timme för halogenrampen och 0,1kr/timme för LED rampen alltså 12ggr billigare i drift.
LED rampen har 240w och 21600 lumen.
Halogenrampen har 4x55w original och alltså 220w och ca 4400 lumen
4400/600=7,33 lumen/krona
21600/5000=4,33 lumen/krona
Stenskottsäkert glas osv

Ps. För att ersätta en 220w halogenramp behöver du en 60-70w LED ramp för och de är ju betydligt billigare än min 240w LED ramp!

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Meldem
4 137 Inlägg
15 juni 2013
#4498
HBass skrev:
munkenpetersen skrev:
Johan85 skrev:

det kostar 10.000tals kronor och sitter LED ramper och LED extraljus och han menar bara vad man får på samma watt:)

haha okaj då äre bra skillnad på det och typ 600kr

Halogenlamporna i fråga har en normal livstid på 500h
Lysdioderna har en normal livstid på 50000h
Det är 100x längre, kanske borde ta det i beräkning?
Om halogenrampen kostar 600kr och LED rampen på filmen kostar 4995kr
Så blir det 1,2kr/timme för halogenrampen och 0,1kr/timme för LED rampen alltså 12ggr billigare i drift.
LED rampen har 240w och 21600 lumen.
Halogenrampen har 4x55w original och alltså 220w och ca 4400 lumen
4400/600=7,33 lumen/krona
21600/5000=4,33 lumen/krona
Stenskottsäkert glas osv

Ps. För att ersätta en 220w halogenramp behöver du en 60-70w LED ramp för och de är ju betydligt billigare än min 240w LED ramp!

Att montera halogen när det finns LED eller Xenon kan jag tycka är lite dumt. Går miste om väldigt mycket.
Finns nog BARA fördelar med LED, förutom att det är dyrare teknik.
Men du får så mycket mer.


2 074 Inlägg
15 juni 2013
#4499
TouchOfRed skrev:
HBass skrev:
munkenpetersen skrev:

haha okaj då äre bra skillnad på det och typ 600kr

Halogenlamporna i fråga har en normal livstid på 500h
Lysdioderna har en normal livstid på 50000h
Det är 100x längre, kanske borde ta det i beräkning?
Om halogenrampen kostar 600kr och LED rampen på filmen kostar 4995kr
Så blir det 1,2kr/timme för halogenrampen och 0,1kr/timme för LED rampen alltså 12ggr billigare i drift.
LED rampen har 240w och 21600 lumen.
Halogenrampen har 4x55w original och alltså 220w och ca 4400 lumen
4400/600=7,33 lumen/krona
21600/5000=4,33 lumen/krona
Stenskottsäkert glas osv

Ps. För att ersätta en 220w halogenramp behöver du en 60-70w LED ramp för och de är ju betydligt billigare än min 240w LED ramp!

Att montera halogen när det finns LED eller Xenon kan jag tycka är lite dumt. Går miste om väldigt mycket.
Finns nog BARA fördelar med LED, förutom att det är dyrare teknik.
Men du får så mycket mer.

Ja, enda nackdelen är priset... Men å andra sidan så lönar det sig i längden.
Men då igen gör priset också att chansen att de blir stulna ökar. Så om man bor på ett ställe där inget får vara i fred så lönar det sig säkert med halogen istället.

Meldem
4 137 Inlägg
15 juni 2013
#4500
MammDiin skrev:
TouchOfRed skrev:
HBass skrev:

Halogenlamporna i fråga har en normal livstid på 500h
Lysdioderna har en normal livstid på 50000h
Det är 100x längre, kanske borde ta det i beräkning?
Om halogenrampen kostar 600kr och LED rampen på filmen kostar 4995kr
Så blir det 1,2kr/timme för halogenrampen och 0,1kr/timme för LED rampen alltså 12ggr billigare i drift.
LED rampen har 240w och 21600 lumen.
Halogenrampen har 4x55w original och alltså 220w och ca 4400 lumen
4400/600=7,33 lumen/krona
21600/5000=4,33 lumen/krona
Stenskottsäkert glas osv

Ps. För att ersätta en 220w halogenramp behöver du en 60-70w LED ramp för och de är ju betydligt billigare än min 240w LED ramp!

Att montera halogen när det finns LED eller Xenon kan jag tycka är lite dumt. Går miste om väldigt mycket.
Finns nog BARA fördelar med LED, förutom att det är dyrare teknik.
Men du får så mycket mer.

Ja, enda nackdelen är priset... Men å andra sidan så lönar det sig i längden.
Men då igen gör priset också att chansen att de blir stulna ökar. Så om man bor på ett ställe där inget får vara i fred så lönar det sig säkert med halogen istället.

Jo visst är det så..



Sök