4430
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Meldem
4 137 Inlägg
1 juli 2013
#4721
granadadr skrev:
TouchOfRed skrev:
granadadr skrev:

jag tycker också led extraljus är fula,, men skiter i det,, för jag har inte extraljus för att de ska vara snygga,

Först och främst funktion. Men jag skulle aldrig montera extraljus om dom var riktigt fula ändå.
Visserligen har jag haft sim, men det var länge sen.. :p

dessa är fulare wink men klart mkt bättre wink

Hehe, ja alla kan inte tycka om samma saker, och tur är väl det. smile


Meldem
4 137 Inlägg
1 juli 2013
#4722
HBass skrev:
granadadr skrev:
m_dahm skrev:

Om det står mellan de två LF hade jag handlöst valt 170, kanske 4 stycken i bredd. 240 blir nog alldeles för stora för den relativt låga fronten. Självklart med xenon i, F7 premium hade jag kört. P.S 60w LED du tycker är fula, finns ju även med kromsarg, men det kanske inte gjorde saken bättre? smile

Backljus? Ba15 för retrofit? Eller externa?

jag tycker också led extraljus är fula,, men skiter i det,, för jag har inte extraljus för att de ska vara snygga,

Robzter är du ute efter en kortare ljusbild eller längre ljusbild?
Lightforce 240 med 35w xenon har 1 lux på 1200m
Lightforce 170 med 35w xenon har 1 lux på 510m

Även om dom har exakt samma lumen kommer de fördelas på olika ställen. En liten reflektor kommer antingen ge en bredare och högre ljusbild i själva mittpunkten eller mer ströljus precis nära bilen.

Håller även med om att Lightforce är bland de snyggaste extraljusen som finns. Dock är jag jättenöjd med utseendet på mina 60w LED:
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 116106.jpg

Lightforce 170:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -27749.jpg

Lightforce 240:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -19355.JPG

T.o.m min bror tyckte att mina 60w var sjukt snygga, och han är sjukt anti sånt annars, blev förvånad som satan att han tyckte det. Men roligt big_smile


GL77
1 juli 2013
#4723
HBass skrev:
granadadr skrev:
m_dahm skrev:

Om det står mellan de två LF hade jag handlöst valt 170, kanske 4 stycken i bredd. 240 blir nog alldeles för stora för den relativt låga fronten. Självklart med xenon i, F7 premium hade jag kört. P.S 60w LED du tycker är fula, finns ju även med kromsarg, men det kanske inte gjorde saken bättre? smile

Backljus? Ba15 för retrofit? Eller externa?

jag tycker också led extraljus är fula,, men skiter i det,, för jag har inte extraljus för att de ska vara snygga,

Robzter är du ute efter en kortare ljusbild eller längre ljusbild?
Lightforce 240 med 35w xenon har 1 lux på 1200m
Lightforce 170 med 35w xenon har 1 lux på 510m

Även om dom har exakt samma lumen kommer de fördelas på olika ställen. En liten reflektor kommer antingen ge en bredare och högre ljusbild i själva mittpunkten eller mer ströljus precis nära bilen.

Håller även med om att Lightforce är bland de snyggaste extraljusen som finns. Dock är jag jättenöjd med utseendet på mina 60w LED:
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 116106.jpg

Lightforce 170:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -27749.jpg

Lightforce 240:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -19355.JPG

Lightforce 170 kanske hade varit något för mig smile

1 749 Inlägg
1 juli 2013
#4724
GL77 skrev:
HBass skrev:
granadadr skrev:

jag tycker också led extraljus är fula,, men skiter i det,, för jag har inte extraljus för att de ska vara snygga,

Robzter är du ute efter en kortare ljusbild eller längre ljusbild?
Lightforce 240 med 35w xenon har 1 lux på 1200m
Lightforce 170 med 35w xenon har 1 lux på 510m

Även om dom har exakt samma lumen kommer de fördelas på olika ställen. En liten reflektor kommer antingen ge en bredare och högre ljusbild i själva mittpunkten eller mer ströljus precis nära bilen.

Håller även med om att Lightforce är bland de snyggaste extraljusen som finns. Dock är jag jättenöjd med utseendet på mina 60w LED:
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 116106.jpg

Lightforce 170:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -27749.jpg

Lightforce 240:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -19355.JPG

Lightforce 170 kanske hade varit något för mig smile

De finns ju med H1 fattning, för en smidig konvertering om man vill det.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

GL77
1 juli 2013
#4725
patrikke skrev:
GL77 skrev:
HBass skrev:

Robzter är du ute efter en kortare ljusbild eller längre ljusbild?
Lightforce 240 med 35w xenon har 1 lux på 1200m
Lightforce 170 med 35w xenon har 1 lux på 510m

Även om dom har exakt samma lumen kommer de fördelas på olika ställen. En liten reflektor kommer antingen ge en bredare och högre ljusbild i själva mittpunkten eller mer ströljus precis nära bilen.

Håller även med om att Lightforce är bland de snyggaste extraljusen som finns. Dock är jag jättenöjd med utseendet på mina 60w LED:
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 116106.jpg

Lightforce 170:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -27749.jpg

Lightforce 240:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -19355.JPG

Lightforce 170 kanske hade varit något för mig smile

De finns ju med H1 fattning, för en smidig konvertering om man vill det.

Najs, plus är ju att de är små och förstör inte bilens utseende för mkt...

7 481 Inlägg
1 juli 2013
#4726
patrikke skrev:
GL77 skrev:
HBass skrev:

Robzter är du ute efter en kortare ljusbild eller längre ljusbild?
Lightforce 240 med 35w xenon har 1 lux på 1200m
Lightforce 170 med 35w xenon har 1 lux på 510m

Även om dom har exakt samma lumen kommer de fördelas på olika ställen. En liten reflektor kommer antingen ge en bredare och högre ljusbild i själva mittpunkten eller mer ströljus precis nära bilen.

Håller även med om att Lightforce är bland de snyggaste extraljusen som finns. Dock är jag jättenöjd med utseendet på mina 60w LED:
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 116106.jpg

Lightforce 170:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -27749.jpg

Lightforce 240:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -19355.JPG

Lightforce 170 kanske hade varit något för mig smile

De finns ju med H1 fattning, för en smidig konvertering om man vill det.

coolt det visste inte jag smile


398 Inlägg
1 juli 2013
#4727
granadadr skrev:
patrikke skrev:
GL77 skrev:

Lightforce 170 kanske hade varit något för mig smile

De finns ju med H1 fattning, för en smidig konvertering om man vill det.

coolt det visste inte jag smile

Lightforce med H1 fattning är inte smidig konvertering dock. Du kan inte bara stoppa i en H1 lampa rakt av. Lättast är att köpa en separat adapter för Lightforce och då får den H3 sockel på xenonlampan med rätt avstånd på brännpunkten. Sedan måste man också trä kablarna genom gummipackningen bak på, jag brukar klippa kontakterna och sätta nya, jag orkar inte försöka lossa dem, har för dålig fingerfärdighet för det. Ett tips är att ta lite diskmedel i öppningen av gummipackningen då glider kablarna igenom lättare och det torkar fortare än olja.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Lastbilschaufför
176 Inlägg
1 juli 2013
#4728
HBass skrev:
granadadr skrev:
patrikke skrev:

De finns ju med H1 fattning, för en smidig konvertering om man vill det.

coolt det visste inte jag smile

Lightforce med H1 fattning är inte smidig konvertering dock. Du kan inte bara stoppa i en H1 lampa rakt av. Lättast är att köpa en separat adapter för Lightforce och då får den H3 sockel på xenonlampan med rätt avstånd på brännpunkten. Sedan måste man också trä kablarna genom gummipackningen bak på, jag brukar klippa kontakterna och sätta nya, jag orkar inte försöka lossa dem, har för dålig fingerfärdighet för det. Ett tips är att ta lite diskmedel i öppningen av gummipackningen då glider kablarna igenom lättare och det torkar fortare än olja.

Kanske jag oxå bör ha, istället för NBB smile


757 Inlägg
2 juli 2013
#4729
HBass skrev:
granadadr skrev:
m_dahm skrev:

Om det står mellan de två LF hade jag handlöst valt 170, kanske 4 stycken i bredd. 240 blir nog alldeles för stora för den relativt låga fronten. Självklart med xenon i, F7 premium hade jag kört. P.S 60w LED du tycker är fula, finns ju även med kromsarg, men det kanske inte gjorde saken bättre? smile

Backljus? Ba15 för retrofit? Eller externa?

jag tycker också led extraljus är fula,, men skiter i det,, för jag har inte extraljus för att de ska vara snygga,

Robzter är du ute efter en kortare ljusbild eller längre ljusbild?
Lightforce 240 med 35w xenon har 1 lux på 1200m
Lightforce 170 med 35w xenon har 1 lux på 510m

Även om dom har exakt samma lumen kommer de fördelas på olika ställen. En liten reflektor kommer antingen ge en bredare och högre ljusbild i själva mittpunkten eller mer ströljus precis nära bilen.

Håller även med om att Lightforce är bland de snyggaste extraljusen som finns. Dock är jag jättenöjd med utseendet på mina 60w LED:
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 116106.jpg

Lightforce 170:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -27749.jpg

Lightforce 240:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -19355.JPG

Jag är ute efter så mycket ljus som möjligt överallt wink dock så åker jag mest i stockholm så xenon är lite överflödigt. blir Åre ett par gånger per vinter samt lite jakt i höst/vinter så vill ha bra ljus där med när man ska hem från skogen. bilen kommer däremot inte ha extraljusen på sommaren tongue

tänkte montera dom ungefär sådär fast 3st smile inte låta dom sticka upp ovanför huven iaf. sen köpa filter till. iaf färgfilter för att få rätt färg för snö smile

http://www.bilupplysningen.se/public/img/user/rmdl240t_6.jpg

757 Inlägg
2 juli 2013
#4730
Confide skrev:
Robzter, ser ju ut att få plats med en stor lampa där ju...
Är väl sockeln som sitter monterad snett på in bakom den vita delen med röd/svart kabel?

japp det är den sockeln smile

398 Inlägg
2 juli 2013
#4731
robzter skrev:
HBass skrev:
granadadr skrev:
jag tycker också led extraljus är fula,, men skiter i det,, för jag har inte extraljus för att de ska vara snygga,

Robzter är du ute efter en kortare ljusbild eller längre ljusbild?
Lightforce 240 med 35w xenon har 1 lux på 1200m
Lightforce 170 med 35w xenon har 1 lux på 510m

Även om dom har exakt samma lumen kommer de fördelas på olika ställen. En liten reflektor kommer antingen ge en bredare och högre ljusbild i själva mittpunkten eller mer ströljus precis nära bilen.

Håller även med om att Lightforce är bland de snyggaste extraljusen som finns. Dock är jag jättenöjd med utseendet på mina 60w LED:
http://www1.garaget.org/archive/72/7107 … 116106.jpg

Lightforce 170:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -27749.jpg

Lightforce 240:
http://www.testwebben.se/3795/Gallery/f … -19355.JPG

Jag är ute efter så mycket ljus som möjligt överallt wink dock så åker jag mest i stockholm så xenon är lite överflödigt. blir Åre ett par gånger per vinter samt lite jakt i höst/vinter så vill ha bra ljus där med när man ska hem från skogen. bilen kommer däremot inte ha extraljusen på sommaren tongue

tänkte montera dom ungefär sådär fast 3st smile inte låta dom sticka upp ovanför huven iaf. sen köpa filter till. iaf färgfilter för att få rätt färg för snö smile

http://www.bilupplysningen.se/public/im … 240t_6.jpg

Skit i färgfilter det ger 20% minskat ljus i runda slängar och satsa på Lightforce serie med externa xenonballaster. De är mycket billigare än de med inbyggda tyska Osram xenonkit. Självklart lite sämre kvalité och inte lyxen av inbyggd ballast men du får ju minst det dubbla ljuset och dessutom använder Lightforce 5000K xenon som ligger närmast dagsljus vilket ger optimal färgåtergivning och sikt i de flesta väder.

Om du vill ha mycket ljus överallt ska du absolut inte ha halogen i dessa, du får bara 1 gult streck. Att installera halogenextraljus 2013 är lika dumsnålt som att köpa en tjock-TV till vardagsrummet, det borde förbjudas!
En 55w glödlampa med blått filter ger dig max 1200 lumen, troligtvis mindre och 250-500h livstid medan xenon i 55w ger dig 4200 lumen och 3000h livstid.
Senast redigerat av HBass (2 juli 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

187 Inlägg
2 juli 2013
#4732
GL77 skrev:
patrikke skrev:
GL77 skrev:

Lightforce 170 kanske hade varit något för mig smile

De finns ju med H1 fattning, för en smidig konvertering om man vill det.

Najs, plus är ju att de är små och förstör inte bilens utseende för mkt...

Skulle du inte ha 60w cree? De är ju ungefär lika stora? smile

GL77
2 juli 2013
#4733
m_dahm skrev:
GL77 skrev:
patrikke skrev:

De finns ju med H1 fattning, för en smidig konvertering om man vill det.

Najs, plus är ju att de är små och förstör inte bilens utseende för mkt...

Skulle du inte ha 60w cree? De är ju ungefär lika stora? smile

Hur mycket skiljer dem i storlek?

187 Inlägg
2 juli 2013
#4734
GL77 skrev:
m_dahm skrev:
GL77 skrev:

Najs, plus är ju att de är små och förstör inte bilens utseende för mkt...

Skulle du inte ha 60w cree? De är ju ungefär lika stora? smile

Hur mycket skiljer dem i storlek?

Lightforce marknadsförs väl som 170mm och 60w cree som 180mm.

GL77
2 juli 2013
#4735
m_dahm skrev:
GL77 skrev:
m_dahm skrev:

Skulle du inte ha 60w cree? De är ju ungefär lika stora? smile

Hur mycket skiljer dem i storlek?

Lightforce marknadsförs väl som 170mm och 60w cree som 180mm.

Aha ok

1 749 Inlägg
2 juli 2013
#4736
HBass skrev:
granadadr skrev:
patrikke skrev:

De finns ju med H1 fattning, för en smidig konvertering om man vill det.

coolt det visste inte jag smile

Lightforce med H1 fattning är inte smidig konvertering dock. Du kan inte bara stoppa i en H1 lampa rakt av. Lättast är att köpa en separat adapter för Lightforce och då får den H3 sockel på xenonlampan med rätt avstånd på brännpunkten. Sedan måste man också trä kablarna genom gummipackningen bak på, jag brukar klippa kontakterna och sätta nya, jag orkar inte försöka lossa dem, har för dålig fingerfärdighet för det. Ett tips är att ta lite diskmedel i öppningen av gummipackningen då glider kablarna igenom lättare och det torkar fortare än olja.

Du kan ju inte konvertera lf rakt av oavsett sockel, med tanke på baksidan.
MEN h1 lampan passar "nästan" rakt av, man får fila upp lite där tråden på lampan går så passar de rakt av sedan, i SOCKELN och brännpunkten blir där den ska vara, lf adapters har jag testat och de är inte bra, enligt mig

Sedan tillkommer ju kabeldragningen, men det kan ju GL77 redan wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

GL77
2 juli 2013
#4737
patrikke skrev:
HBass skrev:
granadadr skrev:

coolt det visste inte jag smile

Lightforce med H1 fattning är inte smidig konvertering dock. Du kan inte bara stoppa i en H1 lampa rakt av. Lättast är att köpa en separat adapter för Lightforce och då får den H3 sockel på xenonlampan med rätt avstånd på brännpunkten. Sedan måste man också trä kablarna genom gummipackningen bak på, jag brukar klippa kontakterna och sätta nya, jag orkar inte försöka lossa dem, har för dålig fingerfärdighet för det. Ett tips är att ta lite diskmedel i öppningen av gummipackningen då glider kablarna igenom lättare och det torkar fortare än olja.

Du kan ju inte konvertera lf rakt av oavsett sockel, med tanke på baksidan.
MEN h1 lampan passar "nästan" rakt av, man får fila upp lite där tråden på lampan går så passar de rakt av sedan, i SOCKELN och brännpunkten blir där den ska vara, lf adapters har jag testat och de är inte bra, enligt mig

Sedan tillkommer ju kabeldragningen, men det kan ju GL77 redan wink

Det kan jag alltid ordna, annars har jag mina kontakter utomlands när det gäller adapters wink

1 863 Inlägg
3 juli 2013
#4738
Funderar på att skaffa Qpax ( heter dom så?? ) båge att montera extralysen på, hur svårt är det att montera en sån på en Saab 9-5?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Soppgubbe
900 Inlägg
3 juli 2013
#4739
666_Beast skrev:
Funderar på att skaffa Qpax ( heter dom så?? ) båge att montera extralysen på, hur svårt är det att montera en sån på en Saab 9-5?

Här har du monteringsanvisning, taget ifrån qpax.se

http://qpax.e-butik.se/FTP/pdf/91150.pdf

http://www.qpax.se/shop/

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

189 Inlägg
3 juli 2013
#4740
Confide skrev:
it_mutt skrev:
Det gjorde jag, men missade audin där smile Ser ju inte alls tokigt ut smile Vad är det för några?

Audin har även lättare röktoning på sina baklyktor wink.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Sådär ser iallafall lampan ut som sitter där, kör med den själv i Skodan med.
Finns inte till salu än den heller, men väntar på att skatteverket gör sitt jobb (vilket går saaaaaaaaaaaaaaktaaaaaaaaaaaa) wink.

Är de där den som är till p-ljuset på skodan eller backljus?

Old VW's never die, they just get more expensive!


Sök