m_dahm skrev:
Brådhis skrev:
m_dahm skrev:
Osramhalogen ger väl i bästa fall 27lm/watt.
Mina 60w cree LED ger 85lm/watt.
Så det är klart mkt bättre ljusstyrka i LED.
Jag kör dessa:
http://www.prestandabelysning.se/60w-cr … krom/295-0Om du gillade storleken på dina FF200 så finns de ju även i 45w version och då i 140mm som FF200.
Plus att LED tänder ögonblickligen, även jämfört mot halogen. Och du slipper trasiga glödlampor och stenskott. Jag är helnöjd med mina!

Antar det då är dessa du menar?
http://www.prestandabelysning.se/45w-cr … krom/330-0Hur kan man förvänta sig att dessa små rackare lyser jämfört med mina Hella Comet FF200 med 100w? Lika bra, sämre eller bättre?
Det är ju inte dom vackraste extraljus jag sett, men lyser dom bra och är stryktåliga så kanske det kan vara värt det.
//Brådhis
Japp, de är det. Alltid svårt att säga hur de lyser, men säg att dina comet ger 2500 lumen före förluster, och 45w led ger 3800 lumen före förluster. Redan där har du ju en ökning på 1300 lumen.
Sen är ju frågan hur många du tänkt montera och vilken ljusbild du ska ha? Det är lite synd att "eurobeam" inte lyser aningen smalare och längre. Men det är ju en smaksak. Jag har 3 st pencilbeam. Om jag minns rätt lyser de med 5 lux vid 500 meter.
Fördelar med optik:
Det är lättare att styra ljuset exakt dit man vill
Själva strålen får i stort sett samma luxvärde vilket gör att ljusbilden blir jämnare och lättare att ställa in.
Tänk er ett xenonhalvljus med fisköga
Räckvidden avgörs hur ljustät ljuskällan är och även avståndet mellan lins och ljuskälla samt vinkel på linsen
Längre avstånd och hög lumen/mm^2 blir lång räckvidd
Kort avstånd blir flood t.ex som i halvljus
Fördelar med reflektor:
Själva strålen kan få en peak, spets och därmed lättare få ut en längre räckvidd
Mer spilljus en viss del av ljuset kommer följa reflektorns vinkel och bli ströljus (t.ex 90 grader), den andra delen kommer studsa u reflektorn och formas till en stråle med t.ex 5 graders spridning
Hur mycket ströljus kontra "hotspot" och vinkel på ljuset avgörs av storlek på ljuskälla, ljustäthet på ljuskällan, storleken och vinkeln på reflektorn.
Stor reflektor och hög lumen/mm^2 blir lång räckvidd
Räfflor, stor ljuskälla, liten reflektor osv ger flood-ljusbild
Epistar 3w har ca 25lm/mm^2
Cree XM-L 10w har ca 250 lm/mm^2
Så det kan skilja enormt mycket mellan LED och LED så döm inte ut tekniken om man bara prövat budgetprylar innan med enkel optik och billiga LEDs
Hoppas ni förstår :-P