1772
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Avstängd
1 418 Inlägg
29 december 2012
#1561
HBass skrev:
Johan85 skrev:
Sjodahl skrev:

Tror dess värre inte att du kommer märka någon skillnad. Modda dit 55w xenon istället som jag gjorde tongue

7.5watt led lär va bättre än orginal lampan iaf? tongue sen har man ju inte tid att sitta och vänta 10sekunder innan man kan backa i mörkret big_smile

Jag köpte 7w Cree till backljuset innan jag läst på lite fakta och mätt upp dem.
Dessa drar runt 2w så runt 1,8w ut på lysdioden och 120 lumen.

Skulle den dra 7w skulle den lyss som fan och troligtvis brinna upp...
Hela LED branschen verkar fuska så hårt de kan innan kunderna får tillräckligt med kompetens för att sålla de äkta från de falska siffrorna.

ja har haft dom i dimljusen och ja tycker dom lyser dåligt även i reflektorn så därför köpte ja xenon:) men dom borde väll spöa ett par vanliga halogen i backljuset?tongue
det är dom dom säljer på vparts och xenonkungen ja har:)

398 Inlägg
30 december 2012
#1562
Johan85 skrev:
HBass skrev:
Johan85 skrev:

7.5watt led lär va bättre än orginal lampan iaf? tongue sen har man ju inte tid att sitta och vänta 10sekunder innan man kan backa i mörkret big_smile

Jag köpte 7w Cree till backljuset innan jag läst på lite fakta och mätt upp dem.
Dessa drar runt 2w så runt 1,8w ut på lysdioden och 120 lumen.

Skulle den dra 7w skulle den lyss som fan och troligtvis brinna upp...
Hela LED branschen verkar fuska så hårt de kan innan kunderna får tillräckligt med kompetens för att sålla de äkta från de falska siffrorna.

ja har haft dom i dimljusen och ja tycker dom lyser dåligt även i reflektorn så därför köpte ja xenon:) men dom borde väll spöa ett par vanliga halogen i backljuset?tongue
det är dom dom säljer på vparts och xenonkungen ja har:)

Nä troligtvis inte, du får nog bara vit färg. Plocka fram multimetern och miniräknaren.
Mät spänning (V) sen strömstyrkan (A), multiplicera och få VA eller effekten i Watt(W).
Kolla sedan upp vilken ljusskälla det är för att få exakta mätvärden.

Räkna med förlust på LED med ca 10% (mindre förluster från 12v ner till 3v på lysdioden)
Räkna med förlust på Xenon med ca 20% (mer förluster från 12v upp till 85-25000v till xenonlampan)
Det är självklart lite förluster fram till halogenlampan men det är inget man normalt räknar med om man inte är petnoga.
Hittar du inte mätvärden så räkna med ca 50 lumen/watt på no-name LED's, 60 lumen/watt på Epistars 3w och 80 lumen/watt på Cree's 3w, 15 lumen/watt på no-name halogen, 25 lumen/watt på Osram halogen

Exempelvärden (kan variera)
16w osram halogen backljus = 400 lumen
16w no-name halogen = 240 lumen
Fejk 7,5w "Super High Power" LED (uppmätta till 2w i min bil, rent fusk) = 120 lumen
15w xenon backljus = 900 lumen(stod 1400 lumen på paketet, slängde ut skiten för jag inte orkade vänta på den sega uppstarten)

Funderar dock på att sätta in 35w i orginal backljus då jag redan har framdragna reläer, nånting sånt här kanske:
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html
Men vet inte om jag orkar modifera något fäste.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Avstängd
1 418 Inlägg
30 december 2012
#1563
HBass skrev:
Johan85 skrev:
HBass skrev:

Jag köpte 7w Cree till backljuset innan jag läst på lite fakta och mätt upp dem.
Dessa drar runt 2w så runt 1,8w ut på lysdioden och 120 lumen.

Skulle den dra 7w skulle den lyss som fan och troligtvis brinna upp...
Hela LED branschen verkar fuska så hårt de kan innan kunderna får tillräckligt med kompetens för att sålla de äkta från de falska siffrorna.

ja har haft dom i dimljusen och ja tycker dom lyser dåligt även i reflektorn så därför köpte ja xenon:) men dom borde väll spöa ett par vanliga halogen i backljuset?tongue
det är dom dom säljer på vparts och xenonkungen ja har:)

Nä troligtvis inte, du får nog bara vit färg. Plocka fram multimetern och miniräknaren.
Mät spänning (V) sen strömstyrkan (A), multiplicera och få VA eller effekten i Watt(W).
Kolla sedan upp vilken ljusskälla det är för att få exakta mätvärden.

Räkna med förlust på LED med ca 10% (mindre förluster från 12v ner till 3v på lysdioden)
Räkna med förlust på Xenon med ca 20% (mer förluster från 12v upp till 85-25000v till xenonlampan)
Det är självklart lite förluster fram till halogenlampan men det är inget man normalt räknar med om man inte är petnoga.
Hittar du inte mätvärden så räkna med ca 50 lumen/watt på no-name LED's, 60 lumen/watt på Epistars 3w och 80 lumen/watt på Cree's 3w, 15 lumen/watt på no-name halogen, 25 lumen/watt på Osram halogen

Exempelvärden (kan variera)
16w osram halogen backljus = 400 lumen
16w no-name halogen = 240 lumen
Fejk 7,5w "Super High Power" LED (uppmätta till 2w i min bil, rent fusk) = 120 lumen
15w xenon backljus = 900 lumen(stod 1400 lumen på paketet, slängde ut skiten för jag inte orkade vänta på den sega uppstarten)

Funderar dock på att sätta in 35w i orginal backljus då jag redan har framdragna reläer, nånting sånt här kanske:
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html
Men vet inte om jag orkar modifera något fäste.

haha stämmer nog fan för mina led i dimljusen lyser ingenting på marken som det som der står smile men då ska dom inte säga 7.5 watt heller då en CREE led ger massa ljus på 10w:P

Scrape Addict
128 Inlägg
30 december 2012
#1564
Kalltkaffe skrev:
C_A_T skrev:
Kalltkaffe skrev:
XenonPowerFreak skrev:
Hur många watt xenon kommer du att ha nu då? wink

975w i bara extralyserna, 1195w ink halvljus och orginal hellyset, men dessa är halogen :p Kommer bara ha 55w i extralyserna på taket sålänge, eftersom jag har massa sånna liggandes, men ska försöka uppgradera till 75/100w ibland :p


en 80A generator som enbart ska driva alla extraljus :p

Resten av bilen då?

Har en 100A som driver bilen, sen tar jag bort ACkompressorn och monterar en 80A generator istället och ett till batteri som driver extraljusen :p

Kalltkaffe:
Om jag va du, så skulle jag nog satsat på att ha dubbla generatorer, och dubbla batterier, fast i samma system. Då kommer ju båda generatorerna att hjälpa till att driva extraljusen. Samt att du kommer få fler amperetimmar, vilket kan va bra om man vill lyssna på stereon länge, bra vid kallstarter osv.
Jag har svårt att se fördelen med att ha separata system?


Soppgubbe
900 Inlägg
30 december 2012
#1565
Fråga om xenon: ska man köpa AC eller DC kit?
Vad är skillnad?

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

730 Inlägg
30 december 2012
#1566
V70Drive skrev:
Fråga om xenon: ska man köpa AC eller DC kit?
Vad är skillnad?

Ac brukar det sägas

GL77
30 december 2012
#1567
Sjodahl skrev:
V70Drive skrev:
Fråga om xenon: ska man köpa AC eller DC kit?
Vad är skillnad?

Ac brukar det sägas

Det stämmer smile

Avstängd
1 418 Inlägg
30 december 2012
#1568
acdc allt är bra;)

264 Inlägg
30 december 2012
#1569
Detta förklarar på ett bra sätt den huvudsakliga skillnaden mellan ett AC-kit och de usla DC-kitten.
http://gtrlighting.com/forum/index.php?topic=42.0

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

220 Inlägg
30 december 2012
#1570
HBass skrev:
Johan85 skrev:
HBass skrev:

Jag köpte 7w Cree till backljuset innan jag läst på lite fakta och mätt upp dem.
Dessa drar runt 2w så runt 1,8w ut på lysdioden och 120 lumen.

Skulle den dra 7w skulle den lyss som fan och troligtvis brinna upp...
Hela LED branschen verkar fuska så hårt de kan innan kunderna får tillräckligt med kompetens för att sålla de äkta från de falska siffrorna.

ja har haft dom i dimljusen och ja tycker dom lyser dåligt även i reflektorn så därför köpte ja xenon:) men dom borde väll spöa ett par vanliga halogen i backljuset?tongue
det är dom dom säljer på vparts och xenonkungen ja har:)

Nä troligtvis inte, du får nog bara vit färg. Plocka fram multimetern och miniräknaren.
Mät spänning (V) sen strömstyrkan (A), multiplicera och få VA eller effekten i Watt(W).
Kolla sedan upp vilken ljusskälla det är för att få exakta mätvärden.

Räkna med förlust på LED med ca 10% (mindre förluster från 12v ner till 3v på lysdioden)
Räkna med förlust på Xenon med ca 20% (mer förluster från 12v upp till 85-25000v till xenonlampan)
Det är självklart lite förluster fram till halogenlampan men det är inget man normalt räknar med om man inte är petnoga.
Hittar du inte mätvärden så räkna med ca 50 lumen/watt på no-name LED's, 60 lumen/watt på Epistars 3w och 80 lumen/watt på Cree's 3w, 15 lumen/watt på no-name halogen, 25 lumen/watt på Osram halogen

Exempelvärden (kan variera)
16w osram halogen backljus = 400 lumen
16w no-name halogen = 240 lumen
Fejk 7,5w "Super High Power" LED (uppmätta till 2w i min bil, rent fusk) = 120 lumen
15w xenon backljus = 900 lumen(stod 1400 lumen på paketet, slängde ut skiten för jag inte orkade vänta på den sega uppstarten)

Funderar dock på att sätta in 35w i orginal backljus då jag redan har framdragna reläer, nånting sånt här kanske:
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html
Men vet inte om jag orkar modifera något fäste.

vart hittar man 16W osram halogen? skulle vara fint att sätta i istället för 21W glödlampor

GL77
30 december 2012
#1571
164anders skrev:
HBass skrev:
Johan85 skrev:

ja har haft dom i dimljusen och ja tycker dom lyser dåligt även i reflektorn så därför köpte ja xenon:) men dom borde väll spöa ett par vanliga halogen i backljuset?tongue
det är dom dom säljer på vparts och xenonkungen ja har:)

Nä troligtvis inte, du får nog bara vit färg. Plocka fram multimetern och miniräknaren.
Mät spänning (V) sen strömstyrkan (A), multiplicera och få VA eller effekten i Watt(W).
Kolla sedan upp vilken ljusskälla det är för att få exakta mätvärden.

Räkna med förlust på LED med ca 10% (mindre förluster från 12v ner till 3v på lysdioden)
Räkna med förlust på Xenon med ca 20% (mer förluster från 12v upp till 85-25000v till xenonlampan)
Det är självklart lite förluster fram till halogenlampan men det är inget man normalt räknar med om man inte är petnoga.
Hittar du inte mätvärden så räkna med ca 50 lumen/watt på no-name LED's, 60 lumen/watt på Epistars 3w och 80 lumen/watt på Cree's 3w, 15 lumen/watt på no-name halogen, 25 lumen/watt på Osram halogen

Exempelvärden (kan variera)
16w osram halogen backljus = 400 lumen
16w no-name halogen = 240 lumen
Fejk 7,5w "Super High Power" LED (uppmätta till 2w i min bil, rent fusk) = 120 lumen
15w xenon backljus = 900 lumen(stod 1400 lumen på paketet, slängde ut skiten för jag inte orkade vänta på den sega uppstarten)

Funderar dock på att sätta in 35w i orginal backljus då jag redan har framdragna reläer, nånting sånt här kanske:
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html
Men vet inte om jag orkar modifera något fäste.

vart hittar man 16W osram halogen? skulle vara fint att sätta i istället för 21W glödlampor

Är detta vad du söker?

http://www.ebay.com/itm/892-892-Automot … 0340911593

398 Inlägg
30 december 2012
#1572
Johan85 skrev:
HBass skrev:
Johan85 skrev:
ja har haft dom i dimljusen och ja tycker dom lyser dåligt även i reflektorn så därför köpte ja xenon:) men dom borde väll spöa ett par vanliga halogen i backljuset?tongue
det är dom dom säljer på vparts och xenonkungen ja har:)

Nä troligtvis inte, du får nog bara vit färg. Plocka fram multimetern och miniräknaren.
Mät spänning (V) sen strömstyrkan (A), multiplicera och få VA eller effekten i Watt(W).
Kolla sedan upp vilken ljusskälla det är för att få exakta mätvärden.

Räkna med förlust på LED med ca 10% (mindre förluster från 12v ner till 3v på lysdioden)
Räkna med förlust på Xenon med ca 20% (mer förluster från 12v upp till 85-25000v till xenonlampan)
Det är självklart lite förluster fram till halogenlampan men det är inget man normalt räknar med om man inte är petnoga.
Hittar du inte mätvärden så räkna med ca 50 lumen/watt på no-name LED's, 60 lumen/watt på Epistars 3w och 80 lumen/watt på Cree's 3w, 15 lumen/watt på no-name halogen, 25 lumen/watt på Osram halogen

Exempelvärden (kan variera)
16w osram halogen backljus = 400 lumen
16w no-name halogen = 240 lumen
Fejk 7,5w "Super High Power" LED (uppmätta till 2w i min bil, rent fusk) = 120 lumen
15w xenon backljus = 900 lumen(stod 1400 lumen på paketet, slängde ut skiten för jag inte orkade vänta på den sega uppstarten)

Funderar dock på att sätta in 35w i orginal backljus då jag redan har framdragna reläer, nånting sånt här kanske:
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.html
Men vet inte om jag orkar modifera något fäste.

haha stämmer nog fan för mina led i dimljusen lyser ingenting på marken som det som der står smile men då ska dom inte säga 7.5 watt heller då en CREE led ger massa ljus på 10w:P

Tror du missuppfatta mig: jag tvekar på att du har fått tag på äkta 10w, troligtvis en 5w enligt min mening.
Inte ens Cree kommer undan fysikens lagar.
Crees sämsta 10w har 30% ljus och 70% värme, deras bästa har 40% ljus och 60% värme.
Med andra ord ska 6-7w ren värme kunna kylas under 65 grader i en kylfläns stor som ett lillfinger...
Det är teoretiskt omöjligt... Kan dock fungera på vintern ett tag men ändå tveksamt.
10w LED skulle ju även vara 4-5x starkare än original, alltså motsvara 40-50w halogenljus.
Jag har en ficklampa med 10w LED och den lyser säkert 5x starkare än mina "7w Cree" backljus den blir även riktigt varm i handen och i en ficklampa är höljet kylfläns men tänk dig då den effekten i 5x mindre kylfläns?!

Anders164 googla på w16w Osram, svårare än så är det inte...
Senast redigerat av HBass (30 december 2012)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

JFfoto
30 december 2012
#1573
MrStalby skrev:
Kalltkaffe skrev:
C_A_T skrev:

Resten av bilen då?

Har en 100A som driver bilen, sen tar jag bort ACkompressorn och monterar en 80A generator istället och ett till batteri som driver extraljusen :p

Kalltkaffe:
Om jag va du, så skulle jag nog satsat på att ha dubbla generatorer, och dubbla batterier, fast i samma system. Då kommer ju båda generatorerna att hjälpa till att driva extraljusen. Samt att du kommer få fler amperetimmar, vilket kan va bra om man vill lyssna på stereon länge, bra vid kallstarter osv.
Jag har svårt att se fördelen med att ha separata system?

Har läst om detta, om då ska man helst ha likadana generatorer, och exakt likadana batteier, så då måste jag köpa en annan generator, och ett nytt batteri, för om generatorerna skiljer sig eller batterierna, så kan dom ladda olika, hah, vet inte exakt, men det var något sådant, då är det bättre för mig att ha två separata system, då kan jag använda den generatorn jag har och ett begagnad batteri.

Men en 80A generator räcker gott och väl till extralyserna, behöver nog inge hjälp från den andra smile

Scrape Addict
128 Inlägg
30 december 2012
#1574
Kalltkaffe skrev:
MrStalby skrev:
Kalltkaffe skrev:

Har en 100A som driver bilen, sen tar jag bort ACkompressorn och monterar en 80A generator istället och ett till batteri som driver extraljusen :p

Kalltkaffe:
Om jag va du, så skulle jag nog satsat på att ha dubbla generatorer, och dubbla batterier, fast i samma system. Då kommer ju båda generatorerna att hjälpa till att driva extraljusen. Samt att du kommer få fler amperetimmar, vilket kan va bra om man vill lyssna på stereon länge, bra vid kallstarter osv.
Jag har svårt att se fördelen med att ha separata system?

Har läst om detta, om då ska man helst ha likadana generatorer, och exakt likadana batteier, så då måste jag köpa en annan generator, och ett nytt batteri, för om generatorerna skiljer sig eller batterierna, så kan dom ladda olika, hah, vet inte exakt, men det var något sådant, då är det bättre för mig att ha två separata system, då kan jag använda den generatorn jag har och ett begagnad batteri.

Men en 80A generator räcker gott och väl till extralyserna, behöver nog inge hjälp från den andra smile

Det är vetenskapligt bevisat att det går bra att ha olika batterier i samma system, sålänge inget av dom är "skrot", och de måste vara parallellkopplade isåfall. Det har jag även provat själv under tre år i olika bilar. Vid seriekoppling bör dock batterierna vara exakt likadana.
Det där med att det inte funkar att ha olika generatorer i samma system kanske stämmer däremot smile
Ja, då förstår jag hur du tänker iallafall big_smile Kommer bli bra i vilket fall, 80A bör räcka som sagt smile


7 486 Inlägg
30 december 2012
#1575
MrStalby skrev:
Kalltkaffe skrev:
MrStalby skrev:

Kalltkaffe:
Om jag va du, så skulle jag nog satsat på att ha dubbla generatorer, och dubbla batterier, fast i samma system. Då kommer ju båda generatorerna att hjälpa till att driva extraljusen. Samt att du kommer få fler amperetimmar, vilket kan va bra om man vill lyssna på stereon länge, bra vid kallstarter osv.
Jag har svårt att se fördelen med att ha separata system?

Har läst om detta, om då ska man helst ha likadana generatorer, och exakt likadana batteier, så då måste jag köpa en annan generator, och ett nytt batteri, för om generatorerna skiljer sig eller batterierna, så kan dom ladda olika, hah, vet inte exakt, men det var något sådant, då är det bättre för mig att ha två separata system, då kan jag använda den generatorn jag har och ett begagnad batteri.

Men en 80A generator räcker gott och väl till extralyserna, behöver nog inge hjälp från den andra smile

Det är vetenskapligt bevisat att det går bra att ha olika batterier i samma system, sålänge inget av dom är "skrot", och de måste vara parallellkopplade isåfall. Det har jag även provat själv under tre år i olika bilar. Vid seriekoppling bör dock batterierna vara exakt likadana.
Det där med att det inte funkar att ha olika generatorer i samma system kanske stämmer däremot smile
Ja, då förstår jag hur du tänker iallafall big_smile Kommer bli bra i vilket fall, 80A bör räcka som sagt smile

mm går som dåligt att seriekoppla battreier i bilar,, man vill ju som inte ha 24 volt wink


Avstängd
1 418 Inlägg
30 december 2012
#1576
granadadr skrev:
MrStalby skrev:
Kalltkaffe skrev:

Har läst om detta, om då ska man helst ha likadana generatorer, och exakt likadana batteier, så då måste jag köpa en annan generator, och ett nytt batteri, för om generatorerna skiljer sig eller batterierna, så kan dom ladda olika, hah, vet inte exakt, men det var något sådant, då är det bättre för mig att ha två separata system, då kan jag använda den generatorn jag har och ett begagnad batteri.

Men en 80A generator räcker gott och väl till extralyserna, behöver nog inge hjälp från den andra smile

Det är vetenskapligt bevisat att det går bra att ha olika batterier i samma system, sålänge inget av dom är "skrot", och de måste vara parallellkopplade isåfall. Det har jag även provat själv under tre år i olika bilar. Vid seriekoppling bör dock batterierna vara exakt likadana.
Det där med att det inte funkar att ha olika generatorer i samma system kanske stämmer däremot smile
Ja, då förstår jag hur du tänker iallafall big_smile Kommer bli bra i vilket fall, 80A bör räcka som sagt smile

mm går som dåligt att seriekoppla battreier i bilar,, man vill ju som inte ha 24 volt wink

extra bra lyse wink

189 Inlägg
30 december 2012
#1577
Finns det något forum/sida där man kan läsa om nyheter/info om LED och xenon, tex inom/utomhus-LED och bilar osv?

Old VW's never die, they just get more expensive!

282 Inlägg
30 december 2012
#1578
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96826/96826-a81b3e30747cca9a2ed6a9e3e64f34f4.jpg
Testade xenonkungens 5W Cree backljus. Lyste riktigt bra när man höll själva lampan i handen, men när man väl satte in den i backljuset så vart det inge vidare ljus. Canbussystemet i bilen tyckte inte heller om lamporna. Blinkar till en gång i minuten ungefär.


783 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#1579
Har nog ändrat mina planer till ny bilen:-) blir nog ett diskret led system på 396w istället :-D


Avstängd
1 418 Inlägg
30 december 2012
#1580
Rocknob skrev:
Har nog ändrat mina planer till ny bilen:-) blir nog ett diskret led system på 396w istället :-D

ska bli intressant:)


Sök