Johan85 skrev:
HBass skrev:
Johan85 skrev:
7.5watt led lär va bättre än orginal lampan iaf?

sen har man ju inte tid att sitta och vänta 10sekunder innan man kan backa i mörkret

Jag köpte 7w Cree till backljuset innan jag läst på lite fakta och mätt upp dem.
Dessa drar runt 2w så runt 1,8w ut på lysdioden och 120 lumen.
Skulle den dra 7w skulle den lyss som fan och troligtvis brinna upp...
Hela LED branschen verkar fuska så hårt de kan innan kunderna får tillräckligt med kompetens för att sålla de äkta från de falska siffrorna.
ja har haft dom i dimljusen och ja tycker dom lyser dåligt även i reflektorn så därför köpte ja xenon:) men dom borde väll spöa ett par vanliga halogen i backljuset?

det är dom dom säljer på vparts och xenonkungen ja har:)
Nä troligtvis inte, du får nog bara vit färg. Plocka fram multimetern och miniräknaren.
Mät spänning (V) sen strömstyrkan (A), multiplicera och få VA eller effekten i Watt(W).
Kolla sedan upp vilken ljusskälla det är för att få exakta mätvärden.
Räkna med förlust på LED med ca 10% (mindre förluster från 12v ner till 3v på lysdioden)
Räkna med förlust på Xenon med ca 20% (mer förluster från 12v upp till 85-25000v till xenonlampan)
Det är självklart lite förluster fram till halogenlampan men det är inget man normalt räknar med om man inte är petnoga.
Hittar du inte mätvärden så räkna med ca 50 lumen/watt på no-name LED's, 60 lumen/watt på Epistars 3w och 80 lumen/watt på Cree's 3w, 15 lumen/watt på no-name halogen, 25 lumen/watt på Osram halogen
Exempelvärden (kan variera)
16w osram halogen backljus = 400 lumen
16w no-name halogen = 240 lumen
Fejk 7,5w "Super High Power" LED (uppmätta till 2w i min bil, rent fusk) = 120 lumen
15w xenon backljus = 900 lumen(stod 1400 lumen på paketet, slängde ut skiten för jag inte orkade vänta på den sega uppstarten)
Funderar dock på att sätta in 35w i orginal backljus då jag redan har framdragna reläer, nånting sånt här kanske:
http://www.humanhabit.se/se/xenonkit/xe … onkit.htmlMen vet inte om jag orkar modifera något fäste.