Rocknob skrev:
Eirike93 skrev:
Eirike93 skrev:
Funderar på att byta ut 2 (sitter bredvid reg.plåten) av de 5st SIM extraljusen (55w xenon) som sitter på bilen mot dessa;
http://www.hova.com/arbetslampa-led-51w … -7095.aspx51w LED
3500 lumen (lite mer än 35w xenon)
Anledning;
Få en viss mängd ljus betydligt snabbare, sitter 10A ballaster som är relativt snabba, men får räkna 7-10 sekunder första gången jag tänder dom iaf...
Vad tror ni?

Försöker igen, behöver råd från er som kör LED och xenon tillsammans - är det vettigt att byta bort 110w xenon mot 102w LED?
Inte vettigt att byta i mitt tycke. Är du less uppstarts tiden på xenon så kanske, men du kommer få sämre lyse. Du måste gå upp i watt på led för kunna jämföra mot xenon.
Du kan inte generalisera LED som man kan med xenon. Xenon har nått en viss standard och skiljer inte mycket i ljusstyrka från budget och kvalitet. LED däremot skiljer enormt mycket mellanm budget och kvalitet! Du kan inte jämföra äpplen med päron...
Glöm inte att man anger xenons effekt UT på lampan och LEDs effekt IN på lampan.
45w LED ger alltså ca 40w på lysdioderna och 35w xenon drar ca 45w, 50/55w xenon drar ca 60w, 75w xenon drar ca 85-90w. Så ska man jämföra rättvist bör man räkna med detta.
Däremot en 51w Epistar ger ca 3060 lumen (60lm/w) och motsvarar alltså 35w xenon i lumen 4300k, som ger ca 3000 lumen. 35w xenon drar oftast runt 3,8A alltså 45w, alltså 66lumen/watt och ger mer ljus än epistar lampor.
Lampor med Cree XM-L ger ofta 90 lumen/w efter förlust i elektronik (100lm/w innan förlust) däremot och 45w skulle alltså ge ca 4000 lumen. Xenon har upp till 85 lumen/watt i 4300K.
Själv har jag 3st 90w LED fram på bilen, dessa drar lika mycket som 3st 75w xenonkit men startar direkt har ingen peak i början (drar alltid lika mycket), dock lyser de inte riktigt lika långt då själva mittstrålen är bredare och jämnare.
![https://www1.garaget.org/archive/72/71073/277315/277315-2975428.jpg]()