3307
Sök

Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera... Visa mer

259 045 Visningar
Uppdaterades senast 9 januari
274 Inlägg
27 januari 2013
#81
David_Str skrev:
Marcus017 skrev:
De ser så fantastiskt ut i mina ögon. roll På dom sista bilderna va de faktiskt riktigt bra idé. cool

Kul att höra, det värmer smile Minns inte riktigt, men hittade ingen vettig upphängning som man kunde köpa. Denna tog 10 minuter att fixa till och kostade gratis. Den lär hålla ett bra tag också smile

Varsågod smile ne men man måste ibland ta de man ha närmast sig, ja gillade din idé cool Gratis är bäst hehehe typ tongue
Senast redigerat av Marcus017 (27 januari 2013)

I'm with you till the end of the line

199 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#82
Mer update! Sensommar/höst 2012:

När avgassystemet var på plats så var uppstarten inte långt borta. Det började bra med att jag upptäckte att oljetryckslampan inte lös när man vred om tändningen. Satan tänkte jag och plockade ur instrumenthuset för att kontrollera lampan. Den var hel... Det var oljetrycksgivaren som var trasig, så jag köpte ny. Eftersom jag ändå plockat isär allt så passade jag på att byta alla trasiga lampor i instrumentpanelen och reglagen. Vissa måste lödas. Lampbyte pågår:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-ad1e6489d9b50024800862c55dd97bd9.jpg

Fick tag på en graderad laddtrycksmätare också. Tyvärr var bakgrundsbelysningen vit, men det löste jag genom att måla lampan med glasfärg. Resultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-0b324a2bea3ced2f2083d53c9f0c7090.jpg

Just reglagen för dimljusen fram/bak var grymt knepiga att ”komma in” i och jag lyckades glömma bort hur allt skulle sitta. Dessutom blandade jag ihop delarna från de båda. Resultatet var att ingen fungerade smile Fick åka till returbilen och hämta två nya. Dimljusknapparna borta, mätaren på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-7ed83a1e19b69f1c16544c26466faeff.jpg

När jag ändå höll på med elen åkte det in nya högtalare i instrumentbrädan, och så kopplade stereon rätt, den var duktigt felkopplad. Inget var rätt, fram till bak och antennen var inte inkopplad, tejpskarvar m.m.

Sedan var det dags för en liten provstart. Hinkade i bensin och olja och körde på starten tills oljelampan slocknade, men bilen ville inte starta. Eftersom det var fredag tog jag en pilsner och funderade på vad som var fel.

Tillbaka i garaget kände jag att det luktade olja och det var en stor pöl på golvet. Hade glömt dra åt oljerören till turbon smile Märkte också att bensinpumpen inte gick när man vred på tändningen och testade att tvångssköra den, och det fungerade. Hällde i mer soppa och då startade både bensinpumpen och bilen! Dock knackade ventilerna rätt mycket, men motorn har stått över ett år utan olja så det är inte så konstigt.

Monterade drivremmen, fyllde på kylarvätska och servoolja. Upptäckte då att kylaren läckte, hade ”lagat” styrpinnen som var av i nederkant och då troligen pajat den. Bild på gamla, synd bara att man tvättade den i onödan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-9e464866348664ed18c307238ec03254.jpg

Chansade och köpte en ny från Biltema, som skulle passa enigt listan. Den passade INTE. Nu hade jag ställt in mig på en ny så det var bara att börja leta. Efter mycket letande (94 skiljer sig från 95-98), fick jag tag på en som passade. Skönt med nya grejer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-2f5c0605dd87e688a12dc8cac97cdd09.jpg

Sedan målade jag alla innerskärmarna och plastskydden under bilen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-2aae06cfd0f2e5895bf753d741488151.jpg

Sedan fick mina ”nya” drivaxlar nytt fett och dessutom lite färg samt rengjorda damasker:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-a04d503cbfbd19d85598b22c56e7df6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-578416ad699b2b1be8d6c543f1384ec4.jpg

Meckade dit alla grejer och (alldeles för) sent en kväll kom bilen ner på egna hjul igen, för första gången på över ett år. Testade att köra lite på garageuppfarten lite innan jag gick och la mig, allt verkade funka. Saknar lysen och grill.  Notera den Imolaröda fronläppen smile 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-479446c544016a49467bfc8e15e6455e.jpg

Sidokjolarna väntar jag med till all rost är borta, dessutom behöver de ny lack. Bilen kändes ruggigt låg då jag är van att den står på pallbockar! smile

Allt för denna gång, fortsättning följer. 

/David


225 Inlägg
28 januari 2013
#83
ser väldigt bra ut smile

Mvh David

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
29 januari 2013
#84
Grymt! smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

274 Inlägg
29 januari 2013
#85
Snyggt smile +1

I'm with you till the end of the line

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
29 januari 2013
#86
Underbart projekt som följs till punkt och pricka! Är nyfiken på hur långt du är idag wink

MVH Rikard

199 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#87
Tack alla som kommenterar!

skutte skrev:
Underbart projekt som följs till punkt och pricka! Är nyfiken på hur långt du är idag wink

Snart är tråden "live" men har lite mer på lager som ska sorteras.

Lite mer update då, november 2012: Monterade förarstolen. Mattorna och passagerarstolen lyser med sin frånvaro, tanken var att bara köra bilen till verkstaden där vi skall laga hjulhusen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-fb4141863d69219f70542fb3bb3c1ac3.jpg

Sedan jag fått på grillen och framlyktorna ställde jag på bilen. Sedan ringde jag trafikverket och försökte få ur dem var de saltat och hur mycket. Kvinnan i andra sidan trodde nog jag var helt knäpp, vilket troligen inte är så långt från sanningen smile Svaret jag fick var att de saltar ”alltid” och i princip ”överallt” så fort temperaturen riskerar att gå ner till noll. Är vägen inte torr så är den förmodligen full i salt...

Så fort vädret tillät tog jag en längre provtur. Allt fungerade bra, och ventilknacket försvann precis som jag misstänkt. Måste säga att trots bilen är i princip orgiginal så går den riktigt bra! Motorn känns betydligt ”råare” än min 9-5:a (Har en chippad 2.0t BioPower). Laddar stabilt strax över en bar, och vibrationerna vid gaspådrag är borta. Undrar om min gamla 9-5 Aero fixat att haka på? 

Här är jag och min son och tvättar av vraket, den var rätt dammig. Pojkstackarn ser, hmm, ” bastant” ut i regnkläderna...  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-fa409cb25d64926c8f1726d4257671d0.jpg

Självklart kan inte allt gå perfekt. Efter jag testat bilen så hittade jag en pöl på garagegolvet under växellådan, och misstänkte direkt packboxen bakom svänghjulet. Men det var bromsvätska. Mindes då att när jag luftade kopplingen så läckte det ut en del från luftnippeln då jag råkade öppna den för mycket. Troligen hade det samlats lite i kopplingskåpan som läckte ut när bilen användes. Det rinner alla fall inte ut nåt just nu. Cylindern läcker inte när man trampar på kopplingen heller, och kopplingen känns bra.

Sedan gick en 8mm kylslang tills spjällhusförvärmningen sönder, så jag gjorde ett glykolspår från GDS-hallen efter jag tvättat bilen smile Slangen var lite mystiskt böjd och gick inte att få tag på ny (var helt slut på Saab) så nu har jag monterat en svart silikonslang istället. Hoppas den håller tätt nu.
Här är några bilden på bilen efter tvätten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-3aa7c9dfe5f93bfad0ff7889c1457d9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-04cf2bee6695760592077dd23f3386b1.jpg

Bilen ser lite halvskum ut utan sidokjolar och med röd frontläpp, och snygga bakfälgar va? ACE-fälgarna går inte på bak pga. fel ET och 15”-hjulen tog i bromsoken fram då någon monterat balansvikterna på insidan.

Allt för denna gång, fortsättning följer.

/David


336 Inlägg
30 januari 2013
#88
Blir bra detta! Ser fram emot att se hur det blir med alla delar på (Och i rätt färg wink).

Måste bara fråga; På bilden bakifrån ser det ut som att någon skurit ut utrymme i spoilern för att montera dragkrok, ska du montera ett sånt, eller ska du byta ut spoilern?

Just turbo power, no real shit.

199 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#89
Saabfan1 skrev:
Blir bra detta! Ser fram emot att se hur det blir med alla delar på (Och i rätt färg wink).

Måste bara fråga; På bilden bakifrån ser det ut som att någon skurit ut utrymme i spoilern för att montera dragkrok, ska du montera ett sånt, eller ska du byta ut spoilern?

Vadå? Är det nåt fel på Imolaröd? smile

Du ser helt rätt, det har varit drag på bilen, borttaget av föregående ägare då det rostat o ärgat i krockbalken. Får se hur jag gör med hålet, har en täckkåpa som man kanske kan montera. Vore så klart bäst att byta ut hela bakkjolen.

/David


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
30 januari 2013
#90
Fasen vad fin den är smile njuter. Hur gör du med lack, blir det omlack på mer än det Imolaröda eller ska du enbart polera bilen? smile
Senast redigerat av skutte (30 januari 2013)

MVH Rikard

199 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#91
skutte skrev:
Fasen vad fin den är smile njuter. Hur gör du med lack, blir det omlack på mer än det Imolaröda eller ska du enbart polera bilen? smile

Hej!

Vet inte med lacken ännu, tanken är att lacka sidokjolar och frontläppen till att börja med. Skulle vara fint med en helt ny lack utvändigt, men de priser jag sett ligger utanför min budget för tillfället och jag har noll kontakter vad gäller lackerare sad

/David


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
30 januari 2013
#92
David_Str skrev:
skutte skrev:
Fasen vad fin den är smile njuter. Hur gör du med lack, blir det omlack på mer än det Imolaröda eller ska du enbart polera bilen? smile

Hej!

Vet inte med lacken ännu, tanken är att lacka sidokjolar och frontläppen till att börja med. Skulle vara fint med en helt ny lack utvändigt, men de priser jag sett ligger utanför min budget för tillfället och jag har noll kontakter vad gäller lackerare sad

/David

Den blir säkert fin av en polering! bara du får bort det röda wink

MVH Rikard

274 Inlägg
30 januari 2013
#93
skutte skrev:
David_Str skrev:
skutte skrev:
Fasen vad fin den är smile njuter. Hur gör du med lack, blir det omlack på mer än det Imolaröda eller ska du enbart polera bilen? smile

Hej!

Vet inte med lacken ännu, tanken är att lacka sidokjolar och frontläppen till att börja med. Skulle vara fint med en helt ny lack utvändigt, men de priser jag sett ligger utanför min budget för tillfället och jag har noll kontakter vad gäller lackerare sad

/David

Den blir säkert fin av en polering! bara du får bort det röda wink

De hade nog varit snyggt med röda om bilen va svart! smile

I'm with you till the end of the line

336 Inlägg
30 januari 2013
#94
David_Str skrev:
Saabfan1 skrev:
Blir bra detta! Ser fram emot att se hur det blir med alla delar på (Och i rätt färg wink).

Måste bara fråga; På bilden bakifrån ser det ut som att någon skurit ut utrymme i spoilern för att montera dragkrok, ska du montera ett sånt, eller ska du byta ut spoilern?

Vadå? Är det nåt fel på Imolaröd? smile

Haha, nej då. Men eucalyptusgrön är bättre. Framförallt är det bättre med en enhetlig bil. tongue

Just turbo power, no real shit.

199 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#95
Saabfan1 skrev:
David_Str skrev:
Saabfan1 skrev:
Blir bra detta! Ser fram emot att se hur det blir med alla delar på (Och i rätt färg wink).

Måste bara fråga; På bilden bakifrån ser det ut som att någon skurit ut utrymme i spoilern för att montera dragkrok, ska du montera ett sånt, eller ska du byta ut spoilern?

Vadå? Är det nåt fel på Imolaröd? smile

Haha, nej då. Men eucalyptusgrön är bättre. Framförallt är det bättre med en enhetlig bil. tongue

Nu känner jag att jag måste göra en insats och tala om att bilen INTE kommer vara imolaröd någonstans! Ser ju förjävligt ut med kombinationen av grönt och rött!

Enda anledningen till att den är röd är att det var den enda vettiga fronten jag hittade. Som "bevis" lägger jag in en julklapp jag köpte till mig själv:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-5601c7289c1099537dd309572a6454d8.jpg

/David


336 Inlägg
30 januari 2013
#96
David_Str skrev:
Nu känner jag att jag måste göra en insats och tala om att bilen INTE kommer vara imolaröd någonstans! Ser ju förjävligt ut med kombinationen av grönt och rött! Enda anledningen till att den är röd är att det var den enda vettiga fronten jag hittade. Som "bevis" lägger jag in en julklapp jag köpte till mig själv:

Ja, det förstår jag ju, fortsätter bara på ditt lilla skämt. smile

Så dum skulle jag aldrig tro att någon var innan jag hade ordentliga belägg. Speciellt inte när människan i fråga kör SAAB! cool

Just turbo power, no real shit.

199 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
#97
Saabfan1 skrev:
David_Str skrev:
Nu känner jag att jag måste göra en insats och tala om att bilen INTE kommer vara imolaröd någonstans! Ser ju förjävligt ut med kombinationen av grönt och rött! Enda anledningen till att den är röd är att det var den enda vettiga fronten jag hittade. Som "bevis" lägger jag in en julklapp jag köpte till mig själv:

Ja, det förstår jag ju, fortsätter bara på ditt lilla skämt. smile

Så dum skulle jag aldrig tro att någon var innan jag hade ordentliga belägg. Speciellt inte när människan i fråga kör SAAB! cool

Haha, bra! big_smile Tänkte att jag kanske uttryckte mig lite oklart. Blev lite mycket "snack" om den där fronten. Grön ska den bli!

/David


199 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#98
November/December 2012: När bilen trots allt gick bra att köra med begav jag mig till verkstaden där vi skulle laga resterande rost. Fick skruva isär bakvagnen på plats för att komma åt överallt. Här har jag kapat ur de dåliga domkraftsfästena samt den del av golvet som var intryckt. Blev en ”flinta-bil”

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-8c2b35ef2fbc5874d374438010c73ba7.jpg

Kapat ur andra sidan, och skrapat bort asfaltsmattan så det inte börjar brinna av svetsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-d7a5f6b97dea0ed2fe0353c5ac8b45c7.jpg

Fästet och golvet runtom har sett sina bättre dagar:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-7722644d7adb2589bebc3500b3dc2b10.jpg

Min bil ska vara hålrumsbehandlad i trösklarna, det märks när man kapar och svetsar i dem smile Höger bakskärm var lite smårostig, så passade på att laga. Känns alltid bättre då det är under kjolpaketet. Jag köpte en bakskärm i ekonomiplåt som jag kapade ut delar ifrån. Det dåliga på gamla bakskärmen urkapat: 

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-b59ffb365caaa8356c2b58822cc44245.jpg

På andra sidan var det betydligt mer rost, det såg ut på detta sätt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-1123f04a0429c131e0051ed7c0642a88.jpg

Här har jag kapat ur och svärfarsan har börjat svetsa dit en bit från ekonomiplåten:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-85dc07732b3bfa7a8da3fbc49e8e5d2c.jpg

Färdigsvetsat, börjat slipa till så det ska bli jämnt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-c20fd7a5e2a49a8c8c1976d8546773db.jpg

I hjulhusen finns det ingen färdig plåt så där var det lite trixigare att få till, det är en del konstiga vinklar. Men tycker det blev riktigt bra:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-a908e198ad03fb2811acbf72d1c834b0.jpg

Andra sidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-35fefe023a034d6d0887ce0fe28d93ff.jpg

Blev en del jobb, tog nästan en hel helg totalt,  det var fler ställen som jag inte har bilder på, bl.a. plåten på insidan bakom bakhjulet, påfyllningsröret vid tanken, etc. När vi var klara med själva svetsandet så skruvade jag ihop bakvagnen och körde hem bilen igen. Hittade en fin dag att göra det på, -20 grader och sol = inget salt och torra vägar smile
Väl hemma så målade jag allt med 2 lager epoxygrund, sedan kittade jag alla eventuella skarvar med karosserikitt. Här ena stötdämparinfästningen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e7b3284bb38c6222a5dd0d0ba54a80d2.jpg

Insidan av golvet grundad och kittad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-062c2326ccbb9e0d8f9abf38bba1d973.jpg

Vid domkraftsfästet svetsade vi dit en ny plåt, bankade till den lite så den följde gamla golvet och sedan avslutade vi med en kraftigt plattjärn som förstärkning där gamla domkraftsfästet satt. Kommer alltså köra utan fäste, originaldomkraften är ändå inte speciellt bra. Här är partiet grundat med epoxy, kittat och så har jag lagt några lager body ovanpå:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-1b16cda2854b9b4ad7796ce23f72d5a5.jpg

Här har det kommit body även i lagningen i hjulhuset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-803ad6ffe474911c59d44db1f61bf40c.jpg

Nästa steg är att allt ska målas med samma svarta färg jag använt till resten av bakvagnen. Känns ruskigt skönt att all ”allvarlig” rost nu är borta. Det enda som finns kvar är bakluckan samt vänster bakdörr, och de är lätta att byta ut. 

Allt för denna gång, fortsättning följer.

/David


137 Inlägg
3 februari 2013
#99
Grymt jobb du lägger ner på bilen, man blir glad av inläggen big_smile

199 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#100
Pall3 skrev:
Grymt jobb du lägger ner på bilen, man blir glad av inläggen big_smile

Bra att man kan glädja någon smile Även om jag gör det för mig själv (varför skulle man annars renovera en 9000) så blir man grymt motiverad av de positiva kommentarerna!

/David



Sök