Vilket slutsteg till 2x basar

Dynamic_Bass
24 december 2012 · 926 Inlägg

BengtK skrev:

Saab9-3SE skrev:
de steget drar mer ström + att det inte har lika mycket effekt

Hur packad är du? A6 lämnar enligt specifikationen lika mycket effekt som JBL-steget vid 4 ohm, mer effekt vid 2 ohm, och tål att belastas i 1 ohm. Dessutom så uppger DLS effekten vid 13,8 volt medan JBL uppger effekten vid 14,4 volt. D.v.s. enligt specifikationen så är DLS-steget bättre på allt.

när jag kollade stod det 500 watt i 4 ohm, och 1200 watt i 1 ohm, jag såg inte att det stod rms nån stans

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Dynamic_Bass
24 december 2012 · 926 Inlägg

Saab9-3SE skrev:

BengtK skrev:

Saab9-3SE skrev:
de steget drar mer ström + att det inte har lika mycket effekt

Hur packad är du? A6 lämnar enligt specifikationen lika mycket effekt som JBL-steget vid 4 ohm, mer effekt vid 2 ohm, och tål att belastas i 1 ohm. Dessutom så uppger DLS effekten vid 13,8 volt medan JBL uppger effekten vid 14,4 volt. D.v.s. enligt specifikationen så är DLS-steget bättre på allt.

när jag kollade stod det 500 watt i 4 ohm, och 1200 watt i 1 ohm, jag såg inte att det stod rms nån stans

och det var AB steg och dom drar mer ström

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Snoogiloo
24 december 2012 · 685 Inlägg

Saab9-3SE skrev:

Felix93 skrev:

Saab9-3SE skrev:
http://www.brc.se/slutsteg/jbl/jbl-gto-751ez-slutsteg/ den här funkar väl bra smile

titta på den med där står 1x500 watts? kan man driva två basar då?

ja det var i rms, men steget är på 1200 watt i 2 ohm som basarna är,
så det funkar om du väljer å driva basarna i 4 eller 2 ohm

Man kollar ALRIG på max effekt. RMS är det du skall gå efter..

Saab9-3SE skrev:

Felix93 skrev:
http://www.blocket.se/malmo/DLS_A6_Ultimate_slutsteg_43843166.htm?ca=23_11&w=1

hittade detta smile

de steget drar mer ström + att det inte har lika mycket effekt

Du snackar bara gojja tongue
Steget som du länkade (GTO-751EZ) lämnar 750w RMS i 2 ohm enligt spec medans A6 steget lämnar 1200w RMS i 1 ohm.
Sen är ju inte effekt allt heller för den delen. Du kan köpa ett billigt steg som lämnar effekt som satan för pengarna (tex det gamla hederliga Sinus Live A1500) som låter skit eller så kan du köpa ett dyrare steg som lämnar REN (läs BRA) effekt som gör att det även låter bra.

Senast redigerat av Snoogiloo (24 december 2012)

BengtK
24 december 2012 · 280 Inlägg

Felix93 skrev:
http://www.blocket.se/malmo/DLS_A6_Ultimate_slutsteg_43843166.htm?ca=23_11&w=1

hittade detta smile

Det är ett mycket bra val. Kvalitet rakt igenom och du kan dessutom prova att koppla basarna i både 4 ohm och 1 ohm. I 4 ohm får du 250 wrms per bas men högre dämpfaktor. I 1ohm får du 600 wrms per bas men lägre dämpfaktor. Det är en smaksak vad du väljer.

Snoogiloo
24 december 2012 · 685 Inlägg

Håller med BengtK här (Y)

Dynamic_Bass
24 december 2012 · 926 Inlägg

Snoogiloo skrev:

Saab9-3SE skrev:

Felix93 skrev:

titta på den med där står 1x500 watts? kan man driva två basar då?

ja det var i rms, men steget är på 1200 watt i 2 ohm som basarna är,
så det funkar om du väljer å driva basarna i 4 eller 2 ohm

Man kollar ALRIG på max effekt. RMS är det du skall gå efter..

Saab9-3SE skrev:

Felix93 skrev:
http://www.blocket.se/malmo/DLS_A6_Ultimate_slutsteg_43843166.htm?ca=23_11&w=1

hittade detta smile

de steget drar mer ström + att det inte har lika mycket effekt

Du snackar bara gojja tongue
Steget som du länkade (GTO-751EZ) lämnar 750w RMS i 2 ohm enligt spec medans A6 steget lämnar 1200w RMS i 1 ohm.
Sen är ju inte effekt allt heller för den delen. Du kan köpa ett billigt steg som lämnar effekt som satan för pengarna (tex det gamla hederliga Sinus Live A1500) som låter skit eller så kan du köpa ett dyrare steg som lämnar REN (läs BRA) effekt som gör att det även låter bra.

jag bara dubblade det stod i rms, och jag såg inte att det stod rms någonstans därför antog jag att det stod i max effekt

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
BengtK
24 december 2012 · 280 Inlägg

Saab9-3SE skrev:

BengtK skrev:

Saab9-3SE skrev:
de steget drar mer ström + att det inte har lika mycket effekt

Hur packad är du? A6 lämnar enligt specifikationen lika mycket effekt som JBL-steget vid 4 ohm, mer effekt vid 2 ohm, och tål att belastas i 1 ohm. Dessutom så uppger DLS effekten vid 13,8 volt medan JBL uppger effekten vid 14,4 volt. D.v.s. enligt specifikationen så är DLS-steget bättre på allt.

när jag kollade stod det 500 watt i 4 ohm, och 1200 watt i 1 ohm, jag såg inte att det stod rms nån stans

http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_109

Snoogiloo
24 december 2012 · 685 Inlägg

Saab9-3SE skrev:

BengtK skrev:

Saab9-3SE skrev:
de steget drar mer ström + att det inte har lika mycket effekt

Hur packad är du? A6 lämnar enligt specifikationen lika mycket effekt som JBL-steget vid 4 ohm, mer effekt vid 2 ohm, och tål att belastas i 1 ohm. Dessutom så uppger DLS effekten vid 13,8 volt medan JBL uppger effekten vid 14,4 volt. D.v.s. enligt specifikationen så är DLS-steget bättre på allt.

när jag kollade stod det 500 watt i 4 ohm, och 1200 watt i 1 ohm, jag såg inte att det stod rms nån stans

Anledningen till att det inte stod RMS är för att på vettiga steg så brukar man inte ange max effekten alltid utan alla förutsätter att det är RMS effekt.
Max effekten anger dom bara för att lura små kioskdunkare som inte vet bättre tongue

Dynamic_Bass
24 december 2012 · 926 Inlägg

Snoogiloo skrev:

Saab9-3SE skrev:

BengtK skrev:

Hur packad är du? A6 lämnar enligt specifikationen lika mycket effekt som JBL-steget vid 4 ohm, mer effekt vid 2 ohm, och tål att belastas i 1 ohm. Dessutom så uppger DLS effekten vid 13,8 volt medan JBL uppger effekten vid 14,4 volt. D.v.s. enligt specifikationen så är DLS-steget bättre på allt.

när jag kollade stod det 500 watt i 4 ohm, och 1200 watt i 1 ohm, jag såg inte att det stod rms nån stans

Anledningen till att det inte stod RMS är för att på vettiga steg så brukar man inte ange max effekten alltid utan alla förutsätter att det är RMS effekt.
Max effekten anger dom bara för att lura små kioskdunkare som inte vet bättre tongue

aha okej tongue man lär sig något nytt varje dag smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Snoogiloo
24 december 2012 · 685 Inlägg

Saab9-3SE skrev:

Snoogiloo skrev:

Saab9-3SE skrev:
när jag kollade stod det 500 watt i 4 ohm, och 1200 watt i 1 ohm, jag såg inte att det stod rms nån stans

Anledningen till att det inte stod RMS är för att på vettiga steg så brukar man inte ange max effekten alltid utan alla förutsätter att det är RMS effekt.
Max effekten anger dom bara för att lura små kioskdunkare som inte vet bättre tongue

aha okej tongue man lär sig något nytt varje dag smile

Se dock upp för detta på noname steg. Där står det ibland ENDAST max effekt.
Som du ser på ljudstudion.se tex så står det så här

RMS uteffekt uppmätt vid 13, 8 volt matningsspänning med max 0,1 % distorsion

på A6 steget.
0,1% = RMS.
Max effekten mäter dom vid mycket högre distortion.

Senast redigerat av Snoogiloo (24 december 2012)

Dynamic_Bass
24 december 2012 · 926 Inlägg

Snoogiloo skrev:

Saab9-3SE skrev:

Snoogiloo skrev:

Anledningen till att det inte stod RMS är för att på vettiga steg så brukar man inte ange max effekten alltid utan alla förutsätter att det är RMS effekt.
Max effekten anger dom bara för att lura små kioskdunkare som inte vet bättre tongue

aha okej tongue man lär sig något nytt varje dag smile

Se dock upp för detta på noname steg. Där står det ibland ENDAST max effekt.

okej tongue

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
FelixNevhage Glad amatör fotograf
24 december 2012 · 729 Inlägg

då hör jag med han om han har kvar det steget ! smile tack för denna lärorika tråd! smile

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto
BengtK
24 december 2012 · 280 Inlägg

Felix93 skrev:
då hör jag med han om han har kvar det steget ! smile tack för denna lärorika tråd! smile

Det är med största sannolikhet det bästa steg du kan få för de pengarna. Se bara till att prova det innan du köper. Priset är nästan misstänkt lågt och säljare på Blocket som inte uppger sitt riktiga namn tycker jag att man ska vara försiktig med.

FelixNevhage Glad amatör fotograf
25 december 2012 · 729 Inlägg

BengtK skrev:

Felix93 skrev:
då hör jag med han om han har kvar det steget ! smile tack för denna lärorika tråd! smile

Det är med största sannolikhet det bästa steg du kan få för de pengarna. Se bara till att prova det innan du köper. Priset är nästan misstänkt lågt och säljare på Blocket som inte uppger sitt riktiga namn tycker jag att man ska vara försiktig med.

håller med smile har frågat om han har kvitto smile sen ska jag fråga om jag får testa den! wink

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang